OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vaatetus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 30.09.2013 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Eiköhän näissäkin sovelleta jotain näkyvyysperiaatetta ja en henkilökohtaisesti usko kenenkään näitä pinta-aloja varsinaisesti mittaavan neliösenttimetrin tarkkuudella. Eli jos näkyy (niin kuin nämä näkyvät) niin tuskinpa kenelläkään on mitään tupisemista asian suhteen. Toki pyrkimys on hyvä tuosta pinta-ala määritelmästä, mutta miten määritellään esimerkiksi helma joka voi olla vyöpituinen tai pidempi...

Tai miten jos XXXL:n koon miesten takkia verrataan 48 kiloisen puolitoistametrisen naisen vaatteeseen...

Parempi olisi ollut suoremmin USA:sta kopioitu laki, jossa muutamissa osalvatioissa on määrätty vaadittava huomio-oranssin värin kokonaispinta-ala...


Tämä on niitä säännöksiä joista on helppo saada 'kotikutoisia' riitoja aikaiseksi hirviporukoissa. Helposti mennään mielikuvien mukaan ja jos 'päällikkö' ei pidä 'maastokuosista' niin haetaan sitten homman rajoja helposti. On porukkaa, jolle 2/3 on sellaisenaan vaikea asia hahmottaa, vielä vaikeampaa on käsittää mitä tarkoittaa 'vartalo' ja nämä kaksi asiaa kun pitää yhdistää, niin tehtävä voi olla ylivoimainen. Lasketaanhan pinta-ala 'vaatteen ja päähineen näkyvästä pinta-alasta'. Miten valvova viranomainen suhtautuu takkiin, jossa vartalon peittävästä osasta 2/3 on oranssia, mutta vaatimus ei toteudu koko vaatteen osalta?

Tulkinnat 'näkyvyydestä' tai muista asetukseen kirjaamattomista asioista jäävät odottamaan tulevia tuomioistuinten päätöksiä ja jos/kun henkilöön kohdistuva vahinko käy niin nämäkin asiat varmaan pengotaan.

Itse olen tuota Lahtisen esittämää liiviä muutaman kerran käpälöinyt ja jättänyt kauppaan turhan 'mustana'. En epäile etteikö ole yhtä turvallinen ja näkyvä kuin muutkin, mutta kun samanlaatuisia löytyy selkeästi 'rajan ylittävinä', niin tämä on saanut olla rauhassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 01.10.2013 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laki on kieltämättä hieman epäselvän oloinen joltain osin, mutta omasta mielestäni kuitenkin selkeä parannus nykyisin voimassa olevaan tilanteeseen. Mutta esim toi aiemmin keskusteltu Biltema-metsästystakki on kuvien perusteella "laiton" - mutta mikäli selkä on kokonaan oranssi niinkuin monessa vastaavassa tuotteessa niin silloin se kyllä lain kirjaimen mukaan riittää, vaikkei varsinaisesti ehkä olisi lain hengen mukainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peura-esari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2007
Viestejä: 3209
Paikkakunta: Kaljalla

LähetäLähetetty: 01.10.2013 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selvyydeksi ihmisille, tuo kuva pinewoodin liivistä on vanha. Tai siis liivistä on tälle kaudelle tullut oranssinpi versio, mustaa on ainoastaan persauksissa..

Eipä vaan lödy kuvaa mistään.. Vanha liivi on tosiaan melko musta..
_________________
Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 01.10.2013 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peura-esari kirjoitti:
Selvyydeksi ihmisille, tuo kuva pinewoodin liivistä on vanha. Tai siis liivistä on tälle kaudelle tullut oranssinpi versio, mustaa on ainoastaan persauksissa..

Eipä vaan lödy kuvaa mistään.. Vanha liivi on tosiaan melko musta..


Hyvä pointti. Kun tuon liivin ostin vähän ennen kauden alkua, niin kaupassa nuo ei olleet vielä rekissä, vaan laatikoissa.

Ja näyttäisi tosiaan siltä, että esimerkiksi hartioista mustaa on karsittu ja oranssin pinta-alaa lisäilty.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wetzlar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2008
Viestejä: 592
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 02.10.2013 08:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos tarkkoja ollaan, niin monia noista liiveistä myydään metsästys/koiranohjaajaliiveinä, ei "hirvijahtiliiveinä". Ostajalla on oma vastuu, millaisessa metsästyksessä näitä liivejä käytetään ja täyttääkö liivi lait ja asetukset.
_________________
- näillä mennään -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16747

LähetäLähetetty: 02.10.2013 09:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun laittaa liivin tai takin, joka on kokonaan oranssi, niin se on siinä. Ei tarvitse arpoa sen kummemmin, että onko tarvittava määrä väriä. Jos haluaa rimaa hipoen värit, niin se on asia erikseen. Niitäkin porukasta löytyy. Odotan mielenkiinnolla, että miten jääräpäitä putkahtaa esiin. Minulla on pelkistetty liivi ja se riittää, mutta vaihdan takkiin seuraavalle kaudelle, jos elän ja terveenä olen.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peura-esari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2007
Viestejä: 3209
Paikkakunta: Kaljalla

LähetäLähetetty: 02.10.2013 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wetzlar kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, niin monia noista liiveistä myydään metsästys/koiranohjaajaliiveinä, ei "hirvijahtiliiveinä". Ostajalla on oma vastuu, millaisessa metsästyksessä näitä liivejä käytetään ja täyttääkö liivi lait ja asetukset.


Ei niitä tarkoituksella myydä, monen malli vaan on enklanniksi "dog keeper" tms.. Kyllähän ainakin härkilan, pinewoodin ja swedteamin "koiranohjaajaliivit" täyttää tulevan lakivaatimuksen..
_________________
Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.10.2013 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Kun laittaa liivin tai takin, joka on kokonaan oranssi, niin se on siinä. Ei tarvitse arpoa sen kummemmin, että onko tarvittava määrä väriä. Jos haluaa rimaa hipoen värit, niin se on asia erikseen. Niitäkin porukasta löytyy. Odotan mielenkiinnolla, että miten jääräpäitä putkahtaa esiin. Minulla on pelkistetty liivi ja se riittää, mutta vaihdan takkiin seuraavalle kaudelle, jos elän ja terveenä olen.


Itse kun haeskelin liiviä, niin aika monet asiat ovat ennen tuota väriä. Tokihan hain oranssia, mutta esimerkiksi taskut, yleinen laatu jne painoivat aika paljon vaakakupissa. Edellisellä liivillä mentiin kumminkin se parikytävuotta ja samaa linjaa aattelin jatkaa uudellakin liivillä.

Ja tuntui siltä, että tuota omaakaan valintaa ei ihan heti löytynyt muuta kuin "camotettuna".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 02.10.2013 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
Kun laittaa liivin tai takin, joka on kokonaan oranssi, niin se on siinä. Ei tarvitse arpoa sen kummemmin, että onko tarvittava määrä väriä. Jos haluaa rimaa hipoen värit, niin se on asia erikseen. Niitäkin porukasta löytyy. Odotan mielenkiinnolla, että miten jääräpäitä putkahtaa esiin. Minulla on pelkistetty liivi ja se riittää, mutta vaihdan takkiin seuraavalle kaudelle, jos elän ja terveenä olen.


Itse kun haeskelin liiviä, niin aika monet asiat ovat ennen tuota väriä. Tokihan hain oranssia, mutta esimerkiksi taskut, yleinen laatu jne painoivat aika paljon vaakakupissa. Edellisellä liivillä mentiin kumminkin se parikytävuotta ja samaa linjaa aattelin jatkaa uudellakin liivillä.

Ja tuntui siltä, että tuota omaakaan valintaa ei ihan heti löytynyt muuta kuin "camotettuna".


Eipä noita kokonaan oransseja ole omaankaan silmään osunut, siis toimivia. Jos mennään pelkällä turvaliivillä niin sittenhän se toimii...

Mitä taas tulee koiranohjaajaliiviin vs "hirvenmetsästysliiviin" niin ainahan se vastuu on sen vaatteen käyttäjällä, ei myyjällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16747

LähetäLähetetty: 02.10.2013 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
Kun laittaa liivin tai takin, joka on kokonaan oranssi, niin se on siinä. Ei tarvitse arpoa sen kummemmin, että onko tarvittava määrä väriä. Jos haluaa rimaa hipoen värit, niin se on asia erikseen. Niitäkin porukasta löytyy. Odotan mielenkiinnolla, että miten jääräpäitä putkahtaa esiin. Minulla on pelkistetty liivi ja se riittää, mutta vaihdan takkiin seuraavalle kaudelle, jos elän ja terveenä olen.


Itse kun haeskelin liiviä, niin aika monet asiat ovat ennen tuota väriä. Tokihan hain oranssia, mutta esimerkiksi taskut, yleinen laatu jne painoivat aika paljon vaakakupissa. Edellisellä liivillä mentiin kumminkin se parikytävuotta ja samaa linjaa aattelin jatkaa uudellakin öliivillä.

Ja tuntui siltä, että tuota omaakaan valintaa ei ihan heti löytynyt muuta kuin "camotettuna".


Itse ajattelin siirtyä takkiin sen takia, kun hihat on lisäämässä näkyvyyttä. Minun silmään on paremmin erottunut sellainen passikaveri passiketjussa, joka käyttää takkia. Esimerkiksi käsien liike nenää kaivaessa lisää näkyvyyttä sivusuunnassa ketjussa istuessa. No, nämä on omia pohdintoja tuolta passipaikoilta.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3290

LähetäLähetetty: 02.10.2013 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Minun silmään on paremmin erottunut sellainen passikaveri passiketjussa, joka käyttää takkia. Esimerkiksi käsien liike nenää kaivaessa lisää näkyvyyttä sivusuunnassa ketjussa istuessa.

Näin juuri. Esim. tuossa Lahtisen kuvassa kyljen suunnasta katsottuna ei näy kuin oranssi lippalakki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quezone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2007
Viestejä: 135
Paikkakunta: Päiviön mailla

LähetäLähetetty: 02.10.2013 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen pyörii kuitenkin sen verta passissa Marleenan hana takana jotta näkyy siellä selkääkin ja rintapieltä. "Ne yrittää saartaa mut!" Laughing
_________________
"Julma on nylkytanner, puukko ja hanki punertaa..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16747

LähetäLähetetty: 02.10.2013 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quezone kirjoitti:
Lahtinen pyörii kuitenkin sen verta passissa Marleenan hana takana jotta näkyy siellä selkääkin ja rintapieltä. "Ne yrittää saartaa mut!" Laughing

Laughing
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20483
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.10.2013 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
Minun silmään on paremmin erottunut sellainen passikaveri passiketjussa, joka käyttää takkia. Esimerkiksi käsien liike nenää kaivaessa lisää näkyvyyttä sivusuunnassa ketjussa istuessa.

Näin juuri. Esim. tuossa Lahtisen kuvassa kyljen suunnasta katsottuna ei näy kuin oranssi lippalakki.


Meilläpäin hirvet on kumminkin aika harvoin oranssi lippalakki päässä Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15659

LähetäLähetetty: 02.10.2013 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Meilläpäin hirvet on kumminkin aika harvoin oranssi lippalakki päässä
Tuossa on totta vähintään toinen puoli, aika pieni hälyoranssi täplä erottuu metsästä, sikäli tämä prosenttihössötys tuntuu vähän turhalta. Kun kuitenkaan näkösuoja ei ole luotisuoja, puskan takaa ei kaveri välttämättä näy vaikka sillä olis oranssi vilkku päässä. Meillä on ollut pitkään vahva suositus hälyoransseista, kokemusta näkyvyydestä on kertynyt. Ja hauska huomata esim. Virossa että oranssit ovat lisääntyneet paljon kun tuolla ollaan käyty, oma kokemus ehkä avaa ne silmät parhaiten.

Pistin iltasella vanhan hirviliivin pesuun, villasukkien kanssa, oli tullut mustaa pistettä sinne sun tänne, narutkin oli jo aika synkät (en osaa tehdä kunnon solmuja, aina aukee ja narut roikkuu missä ei tarvis.) En minä tuota ehkä enää tarvitse, olen siirtynyt takkikauteen, siihen yhteen valtavirran tuotemerkkiin jonka nimeä ei kannata mainita... pitää ainakin vettä, lämpöisempiin päiviin taidan ottaa varulta ohkasemman takin ja oranssin liivin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 6 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com