OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Joko on jalakanarut viritetty?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 206, 207, 208  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kolopesijä
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ketuissa, kuten muissakin eläimissä on eroja, ja tähän vaikuttaa niin asuinympäristö kuin elukoiden yksilölliset erot. Tämä pätee myös tuon hajuhomman kanssa.
Itse keittelen pyydöt pihka/havuliemessä enkä usko, että tuosta ainakaan haittaa on. Muut välineet säilytän havujen kanssa laatikossa ulkona rukkasista lähtien. Jos joku kertoo mitä haittaa tuosta on niin kuuntelen mielenkiinnolla.
Ostonaruissa taitaa vaihtoehtoina olla Repo tai Kesäväylän valmiste. Toisaalta itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan, enkä itse vaihtaisi noista vajaasta 40 narusta yhtään kappaletta ostonaruihin.
Tosin helpompi varmaan aluksi lähteä liikkeelle muutamalla ostonarulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkis
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Ketuissa, kuten muissakin eläimissä on eroja, ja tähän vaikuttaa niin asuinympäristö kuin elukoiden yksilölliset erot. Tämä pätee myös tuon hajuhomman kanssa.
Itse keittelen pyydöt pihka/havuliemessä enkä usko, että tuosta ainakaan haittaa on. Muut välineet säilytän havujen kanssa laatikossa ulkona rukkasista lähtien. Jos joku kertoo mitä haittaa tuosta on niin kuuntelen mielenkiinnolla.
Ostonaruissa taitaa vaihtoehtoina olla Repo tai Kesäväylän valmiste. Toisaalta itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan, enkä itse vaihtaisi noista vajaasta 40 narusta yhtään kappaletta ostonaruihin.
Tosin helpompi varmaan aluksi lähteä liikkeelle muutamalla ostonarulla.

Ei keittelystä sinänsä haittaa ole. Touhutkoon kuka mitä haluaa.

Mutta se minua harmittaa tuossa keittelyhommassa että siinä luodaan narupyyntiin semmoista imagoa että tää on tosi hankalaa woodoo touhua, missä pitää osata just oikeat taiat ja reseptit että voi saada ketun.

Sillä touhulla ei saa uusia pyytäjiä mukaan hommaan. Itse olen aina joka paikassa pyrkinyt mainostamaan että narutus on tosi helppo ja vaivaton tapa saada kettu. Mitään supervoimia ja vuosien opettelua ei tarvitse, muutama perusasia kuntoon ja that's it. Semmoisella viestillä saadaan uusia pyytäjiä mukaan.

Lahtiselle: Käytännössä joka ketun jälkeen vaijerin saa uusia. Samoin tosi on se että ainakin huonolaatuinen vaijeri kovalla pakkasella lauetessaan pudottaa muovit pois päältään ja sen jälkeen se on käyttökelvoton. Menee semmoiseen sykkyrään että sitä ei saa asettumaan jäljelle.

On noita henkarinaruja monikin tehnyt, itsekin pari sataa on tullut tehtyä. Jousia voi vääntää itse tai sit teettää jousifirmassa, esim Jurvan Jousi. Hinta tulee sadalle kappaleelle muutama e/kpl. Eli itse tehden hinnaksi muodostuu selvästi alle 10e/kpl.
Takaisin alkuun
kolopesijä
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei narupyynti pakosti supervoimia vaadi, mutta ne helpottaa kummasti! Omiin naruihin ei ole koskaan mennyt kettua, jos on unohtunut tietyt salaiseksi luokitellut loitsut virittelyvaiheessa.
Keittoastiasta enkä keittoliemen lisäaineista en uskalla edes ääneen puhua, mutta keitonjälkeisen korpinsulalla sivelyn lie tohtii mainita...
Myös jälkien naamionti on helpottunut sen jälkeen, kun oppi levitoimaan.
Takaisin alkuun
Ke o
Vakituinen kirjoittaja

LähetäLähetetty: 13.12.2012 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on ollut huonoja kokemuksia noista osto henkareista. Ostosäädöillä parhaimmillaan kettu pysynyt 100 metriä kiinni. Käytän vain itse tekemiä putkia, noin joka kymmenes karkaa, täällä Haminassa tuntuu tuo tassu olevan kapeampi kuin ylempänä Suomessa.
Takaisin alkuun
pekkis
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Ei narupyynti pakosti supervoimia vaadi, mutta ne helpottaa kummasti! Omiin naruihin ei ole koskaan mennyt kettua, jos on unohtunut tietyt salaiseksi luokitellut loitsut virittelyvaiheessa.
Keittoastiasta enkä keittoliemen lisäaineista en uskalla edes ääneen puhua, mutta keitonjälkeisen korpinsulalla sivelyn lie tohtii mainita...
Myös jälkien naamionti on helpottunut sen jälkeen, kun oppi levitoimaan.

Laughing Laughing
Takaisin alkuun
korpisorsa
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kellään kokemusta: http://ikitaulu.fi/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=32 ei olis niin vaikea tehä ja olis halvempi ku valmis. ei tarvis alkaa vääntelee jousia
Takaisin alkuun
pekkis
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos teette tai hankitte niin hommatkaa semmoista jousiteräslankaa mikä on ruostumatonta. Siihen ei hajut tartu ja kettu tallaa siihen huomattavasti helpommin kuin mustaan. Samoin laukaisuviiksi/läppäsysteemi pitää olla rosteria.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 13.12.2012 12:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkis kirjoitti:
Jos teette tai hankitte niin hommatkaa semmoista jousiteräslankaa mikä on ruostumatonta. Siihen ei hajut tartu ja kettu tallaa siihen huomattavasti helpommin kuin mustaan. Samoin laukaisuviiksi/läppäsysteemi pitää olla rosteria.

Onko muuten tietoa, onko Kesäväylän normilaatu tai Repo-henkarit rosteria?
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ovat rosteria.

Mustasta pianolangasta väännettyjä kannattaa välttää. Kyllä niilläkin kettuja saa mutta sitten pitää osata pekkiksen mustamaalaamat vodootaidot.
Takaisin alkuun
kolopesijä
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkis kirjoitti:

Juurikin näin, ja kun jousen tekee 5mm rosterista niin potkii kyllä itsensä ylös hangesta, vaikka olisi vähän kuortakin päällä.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen, sellainen vinkki että kun ilmeisestikkin aikoisit naruttaa täällä suht etelässä niin valitse tuo kesäväylän läppälaukaisijalla oleva naru. Läppälaukaisija on paras vaihtoehto näihin eteläsuomen lumiolosuhteisiin. Kovempi töinen virittää mutta kuitenkin huomattavasti parempi. Viiksi sopii ns. täydellisiin puuterilumiolosuhteisiin.

Itse pyydystin 15-20 narulla joissa oli kaikissa viiksilaukaisija. Kokemuksen kertyessä tein kaikkiin valkoiset muoviläpät.
Takaisin alkuun
kolopesijä
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on sydeemi jossa läppänä on soikion mallinen (hieman ketunjälkeä suurempi) läppä. Ehkä molemmista päistä terävän kananmunan mallinen ja kokoinen. Viritystyökaluihin kuuluu profiililtaan samanmallinen pulikka, jolla painan heti virityksen aluksi jäljen reilusti alas. Painan narun päältä tilalle ja ripaus lunta korville sekä pyyhkäisy huiskalla.
Sopivalla lumikelillä ihan yhtä nopea, kuin viiksellä varustetun virittely. Ongelmia tulee, kun on todella vankka polku tai vanhempi jälki joka todella kova pohjalta. Tahtoo painamalla lähteä liian iso paakku liikkeelle, mutta sitten turataan lusikan kanssa.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paras viritystaktiikka olisi uunitaktiikka jossa ketun omaan jälkeen ei kosketa mitenkään. Se on paras ja varmin tyyli virittää. Siinä pyyntilaite toimii parhaiten ja kettu astuu omaan jälkeensä parhaiten.

Narujen kanssa ongelmana on vaan se vaijerihässäkkä. Uunitaktiikkaa ei voi käyttää. Olen tehnyt jotain protoja tällaisista naruista jotka viritettäisiin uuniin. Valmista versiota ei ole vieläkään tullut kun homma on jäänyt puolitiehen.

Uunitaktiikalla tarkoitan tyyliä miten jalkaraudat viritettiin. Eli kaivettiin jäljen alle uuni, ohennettiin jäljen pohja niin että se pettää kun kettu astuu omaan jälkeensä. Raudat "uuniin". Kun kettu sitten tulee omia jälkiään, yhden jälken pohja pettääkin ja ketun jalka putoaa rautojen laukaisuklivulle ja näin.
Takaisin alkuun
dvddvd
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Ovat rosteria.

Mustasta pianolangasta väännettyjä kannattaa välttää. Kyllä niilläkin kettuja saa mutta sitten pitää osata pekkiksen mustamaalaamat vodootaidot.
taitaa niitä tuolla maakunnissa mustia rautoja olla reilusti enempi kuin rosterisia.niilläkin saavat kettuja. Rosteri voi olla parempi..,mutta kyllä tavallisella mustalla pianolangalla pyytää.eikä tarvii mitään muuta kun normaalin pesu..ehkä työläämmät kun käytävä ennen aloitusta läpi ja poistettava ruosteet jos niitä on ilmaantunut.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.12.2012 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jokainen omien kokemuksien mukaan.. Olen pyytänyt enimmäkseen mustilla. Olen ehdottomasti sitä mieltä hajustaminen on se helpoin tie. Toki pesukin riittää ja ruosteiden krapsiminen mutta helpoin tie on huuhtasta ja hajustaa.. Yhden narun hajustamisessa menee about 5-15 sekunttia. Ja hajustamisen jälkeen on varmaa että kettu ei ainakaan haista pyytöä.

Isäni on pyydystänyt kettuja 60 luvulta saakka raudoilla ja viimeset vuodet naruilla. Ennenkin hänen mielestään naruille riitti vain pesu.. Vaan kun vanhan kattumestarin pyytöjä oli kettu kääntänyt niin kummasti tuli hajusteita minulta pyytämään. Sen jälkeen ei ole vaarin naruja kettu kääntänyt. Aina napsuu. Liiankin hyvin kun minun ajoketut menee vaarin naruihin Mad

Tästä on kaksi koulukuntaa. Lopputulema on kuitenkin se että ihmiselle nuo narut ei saa haista. Jos ne haisee ihmiselle tai muuten ottavat ketun nokkaan niin homma ei onnistu. Muusta tässä ei ole kyse. Jokainen tekee mitä tekee. Tässä on tietyt pelisäännöt ja niiden mukaan pitää mennä tai kettu kääntää.

Hajustamisen tie on vaan se helpoin tie 100% varmuuteen siitä että kettu ei hajuja käännä. Jopa pesun voi unohtaa, vaijerin vaan vaihtaa ja hajustaa siitä. Wink

Mutta tämän hajusteen koostumus on salainen. Se on niitä voodoojuttuja.. Wink
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 206, 207, 208  Seuraava
Sivu 120 Yht. 208

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa