OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Foorumin "välineurheilijat"
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hande
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 2030
Paikkakunta: Gunbarrel, CO

LähetäLähetetty: 07.12.2006 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei Zeissin tai S&B + pyssy siihen alle tms. ostamiseen tarvita miljonäärin tuloja. 22.000 euron drillinginkin voi hankkia ihan tavallinen työssäkäyvä duunari.
Kyse on siitä mikä on hankintalistalla prioriteetti #1. Jos se on uusi auto, etelänmatka tms. voi olla ettei rahaa jää enää 5000 euron kivääripaketin ostoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
UKKOMETTO
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Kes 2004
Viestejä: 566
Paikkakunta: Kiertolainen Lapista.

LähetäLähetetty: 12.01.2007 08:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta tällaista välineurheilua ei metsästyksestä niin kauheasti löydy. Ei ainakaan yhtä karkeasti, kuin mm. kalastuksesta. Siinä voidaan "duunata" kaikkea loputtomiin, johtuen harrastuksen laajuudesta ja harrastajamääristä. Ja sitä voi tehdä vuoden jokaisena päivänä ilman lupaakin, jota jokamiehenoikeus mukavasti avittaa.

Välineillä moni hakee mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Mitä sitten tuli siihen, että onko kalvopuku tai ei, niin onhan se vettä hylkivä parempi kuin vanha villapaita vesisateella. Aseista ja optiikkasta sen verta, että kyllähän se toisaalta minimoi haavoittamisriskiäkin, kun on vehkeet kunnossa ja niillä osuu. Drillinki antaa valtavan paljon mahdollisuuksia tilanteisiin. Etenkin nopeutta. Perusideanahan on, että pitäs kuitenkin osata ampua ja liikkua mettässä/merellä/järvellä. Näihin molempiin löytyy hyviä apuvälineitä. IISIHITSEISTÄ kepseihin.

Monesti nämä, joilla on vehkeet viimisen päälle on niitä joilla on polte metsästykseen hyvinkin kova. He yleensä arvostavat myös näitä metsästyksen laatuhetkiä kamppeijjen hankinnan lomassa.

En uskalla edes laskea, kuinka paljon metsästys on keventänyt omaa kukkaroani. Eikä minullla ees ole semmoset kamppeet, mitä tarttisin. Crying or Very sad Onkohan koskaan? EI. Aina tarttis saaha se ja se, ku se on niin hyvä. Mutta kunhan ei hanki sitä siksi, kun sillä toisella on se. Siinä se ero. Rolling Eyes
_________________
Jossain niitten on oltava!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Isosika
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Tou 2005
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 14.01.2007 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Välineurheilijat ovat tavallisimmin niitä välisarjan pikkunilkkejä, joilla eurot piisaa kalliiseen kiikariin, muttei sitten juuri sen mihinkään muuhun mainittavaan. Välineurheilijoita nimenomaan sen vuoksi että paljon satsattu fyffe painottuu välineisiin, ei tekemiseen. On aika hankala ymmärtää <3000€/kk palkannauttijan ajatuksia ostaessaan kaapin täyteen kiikarikivääreitä, joita ei käytä välttämättä edes yhtä kertaa vuodessa. Kaikkea pikkunitkutinta löytyy saappaanlämmittimestä hiviziin ja metsällä käydään appivanhempien takapihalla tai mehtähallituksella-jos saa lupia.

Siinä suhteessa kaikki kunnia niille, joilla näkee että varustus-vaikka sitten vaatimaton ja pienellä rahalla hankittu- vastaa hyvin tarkoitustaan. Homma on tulojen ja menojen suhteen balanssissa ja suurin panostus itse jahdissa. Esimerkkinä vaan että hyvän mehtäkoiran kanssa näkee mehtää kutsujahtien muodossa paljon enemmän kuin tuloihin nähden ylihintaisen pyssyn. Eikä kysytä onko herra vai narri, jos koira pelaa.

Sellaiset todelliset metsästävät rahamiehet ovat kyllä sitten oma lukunsa. Ne ostavat sen minkä hyväksi katsovat: baikalin tai perazzin ja svitut välittää mitä passkaa muut siitä vatvoo. Metillä käydään siellä missä hyvältä tuntuu ja silloin kun itselle parhaiten sopii. Yhtä luontevasti lähdetään karhujahtiin siperian taakse siinä missä sikajahtiin Viroon tai hirvijahtiin kotosuomessa. Niissä porukoissa ei edes jutella siitä onko kalvohousut vai ei tai mikä krimeluurimalli on jostain torrakosta, eikä varsinkaan siitä paljon se makso. Jahtiin liittyy osaamista ja näkemystä-vähän toisella tavalla kun kylänperän hirviseurueen ruunepereillä, jotka jaksavat länkyttää muutaman hirvenkaadon valossa koko metsästyksen laajasta skaalasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MustaRuuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 722
Paikkakunta: Merikarvia/Pori

LähetäLähetetty: 02.02.2007 01:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Välineurheiluakin on monenlaista.

Ainakin itse olen loppuviimeksi löytänyt suuria välineurheiluhaasteita siinä, että nimeomaan omiin vaatimuksiin ja tarpeisiin löydetään riittävät ja toimintaa rajoittamattomat kilkkeet kohtuullisilla kustannuksilla.

Ainakin omalla kohdalla tuntuu siltä, että siihen nähden paljonko kaikenmoista käyttötavaraa alkaa olla, niin sijoitetun pääoman määrä on olosuhteisiin nähden pysynyt suhteellisen kohtuullisena.

Uutta kun kokeillaan, niin joskus aina tulee myös vikainvestointeja. Näistä taas monesti päästään eteenpäin tuunaamalla Smile.

Itse olen kuitenkin järkeillyt siten, että metsästykseen kannattaa investoida. Metsästysliitännäisiä päiviä kertyy muihin harrastuksiin nähden huomattavasti rajummin ja samoin metsästysharrastus on ainakin omalla kohdalla pitkäjänteistä puuhaa, jolloin jotain kalustoa voidaan hyödyntää jahtioloissa vuodessa vain muutaman kerran, mutta kymmenien vuosien tähtäimellä käyttökertoja kertyy (esimerkkinä vaikka joku kanootti).

Uskoisin, että Merilinnustajan ja meikäläisen leimaaminen kovimmiksi välineurheilijoiksi johtuu lähinnä väärinkäsityksestä. Ainakin itse olen pyrkinyt tuomaan erilaisista hankkimistani kilkkeistä kokemuksia julki. Joku saattaa pitää tuota Elvistelynä, kun taas joku toinen kokee sen hyödyllisenä informaationa, kun tekee omia investointipäätöksiään.

Itse olen kuitenkin pyrkinyt jahtiliitännäisissä asioissa noudattamaan seuraavaa kultaista sääntöä:

”Raudassa ei ole raha hukassa, eikä käärinliinoissa ole taskuja”


Lahtisen kanssa aivan samoilla linjoilla!
_________________
Pellon laitaan kuljin.Lukon suljin,olin huoleton.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 02.02.2007 02:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MustaRuuti kirjoitti:
Lainaus:
Välineurheiluakin on monenlaista.

Ainakin itse olen loppuviimeksi löytänyt suuria välineurheiluhaasteita siinä, että nimeomaan omiin vaatimuksiin ja tarpeisiin löydetään riittävät ja toimintaa rajoittamattomat kilkkeet kohtuullisilla kustannuksilla.

Ainakin omalla kohdalla tuntuu siltä, että siihen nähden paljonko kaikenmoista käyttötavaraa alkaa olla, niin sijoitetun pääoman määrä on olosuhteisiin nähden pysynyt suhteellisen kohtuullisena.

Uutta kun kokeillaan, niin joskus aina tulee myös vikainvestointeja. Näistä taas monesti päästään eteenpäin tuunaamalla Smile.

Itse olen kuitenkin järkeillyt siten, että metsästykseen kannattaa investoida. Metsästysliitännäisiä päiviä kertyy muihin harrastuksiin nähden huomattavasti rajummin ja samoin metsästysharrastus on ainakin omalla kohdalla pitkäjänteistä puuhaa, jolloin jotain kalustoa voidaan hyödyntää jahtioloissa vuodessa vain muutaman kerran, mutta kymmenien vuosien tähtäimellä käyttökertoja kertyy (esimerkkinä vaikka joku kanootti).

Uskoisin, että Merilinnustajan ja meikäläisen leimaaminen kovimmiksi välineurheilijoiksi johtuu lähinnä väärinkäsityksestä. Ainakin itse olen pyrkinyt tuomaan erilaisista hankkimistani kilkkeistä kokemuksia julki. Joku saattaa pitää tuota Elvistelynä, kun taas joku toinen kokee sen hyödyllisenä informaationa, kun tekee omia investointipäätöksiään.

Itse olen kuitenkin pyrkinyt jahtiliitännäisissä asioissa noudattamaan seuraavaa kultaista sääntöä:

”Raudassa ei ole raha hukassa, eikä käärinliinoissa ole taskuja”


Lahtisen kanssa aivan samoilla linjoilla!


Moro.

Niin, olisitko ystävällinen ja perustelitsisit,Tämmönen tavallinen Tamperelainen kun ei välttämättä ymmärtänyt mitään tosta lahtisen selityksestä.Mutta jos oot kerta sisäistänyt sen, niin mielelläni kuulisin sun perustelut.

T:V-V
_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34957

LähetäLähetetty: 02.02.2007 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viisi haulikkoa, joista neljä yksipiippuista yksi s/s ja kolme kivääriä.
Neljä reppua kolmekymmentä puukkoa ja helevetisti panoksia olen siis välineurheilija Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pöppis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 03.02.2007 02:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Viisi haulikkoa, joista neljä yksipiippuista yksi s/s ja kolme kivääriä.
Neljä reppua kolmekymmentä puukkoa ja helevetisti panoksia olen siis välineurheilija Cool

Sit taidan mäkin olla, ku noihin lisätään viel sorsan kuvia niin paljo että ei kehtaa ees kaikkia ottaa metälle mukaan ja naamioverkko ja tottakai pikkupäissään maalattu vene, joka on mielestäni täydellinen.Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 04.02.2007 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pöppis kirjoitti:

tottakai pikkupäissään maalattu vene, joka on mielestäni täydellinen.Smile


J-U-M-A-L-A-U-T-A!! Mistä noita saa?? Pakko saada!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LapuaMagnum
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Tam 2007
Viestejä: 59

LähetäLähetetty: 05.02.2007 03:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaverini mönkijä maksoi lähelle 15.000e parivuotta sitten, mutta samainen kaveri ei voi ymmärtää minun kymmenen vuoden ase hankitoja joille on kertynyt hintaa pitkästi toista kymppiä.
Uskon että suurin osa ihmisistä laittaa "löysät" rahansa asioihin joitka merkitsee paljon, eikä se ole välineurheilua.
Joillekki ihmisille laatua tärkeämpää on tuotteen kallis hinta ja nämä ihmiset ovat kai valineurheilijoita, koska eivät pysty edes hyödyntämään tuotteen kaikkia ominaisuuksia, mutta muistavat kyllä mainita sen mitä laite on maksanut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
retvetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2006
Viestejä: 650

LähetäLähetetty: 05.02.2007 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä yleensä on välineurheilua?
Se ainakin on varma, että naku-uinti ei ole välineurheilua, koska siinä ei välineitä käytetä!

Oma mielipiteeni on se, ettei ole olemassa ns. "välineurheilua" - on vaan kateutta!
Jos henkilö A kaataa hirven vaikka Tozin kiväärillä ja Jahti-kiikarilla ja metsästäjä B tekee saman suorituksen Ferlachilaisella käsintehdyllä kaksipiippuisella, jonka päällä on vaikka S&B-tähtäinkiikari, niin onko tämä henkilö B välineurheilija, koska samaan tulokseen olisi päästy paljon halvemmallakin yhdistelmällä???Ja onko tästä samasta syystä henkilö A "parempi ja taitavampi metsämies", kun pystyy noinkin halvoilla välineillä lähes yli-inhimilliseen urotekoon? Tokihan nyt useamman kymmenen tuhannen euron välineillä kuka tahansa esim. hirven kaataa, mutta halvemmilla välineillä tarvitaan jo erämiestaitoja!!

Kaverin ajokilla on gps, minulla "vain" perinteinen tutka - voi vidu mikä välineurheilija.... Evil or Very Mad

Voi pyhä yksinkertaisuus sentään.... Kukin saa laittaa harrastukseensa rahaa kiinni ihan niin paljon, kuin haluaa, tai vastaavasti niin vähän kuin haluaa.
Miettikääpä sitä, että se raha minkä tämä ökyleuhkadrillinkisakemannikiikarimaastoautogpsgoretex-välineurheilija laittaa omaan harrastukseensa, ei ole keneltäkään muulta pois!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MustaRuuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 722
Paikkakunta: Merikarvia/Pori

LähetäLähetetty: 07.02.2007 03:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

V-V

Asia menee myös omalla kohdallani niin kuin lahtisella..

Rakkaaseen harrastukseen panostetaan kunnon vehkeillä pitkälle harmaaseen tulevaisuuteen katsottuna...Mietitään asian/esineen käytännöllisiä/hyöty puolia. Kehitetään omaa osaamista ja pyritään hiukan vielä parempaan tulokseen ja nautitaan onnistumisista!



Jotkut panostaa harrastukseen, joillakin on vain ollut kova jano viimeiset 20v...Ihmiset vain ovat ja tulevat olemaan erillaisia..
_________________
Pellon laitaan kuljin.Lukon suljin,olin huoleton.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 07.02.2007 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikä sovi unohtaa sitä, että kokeilemalla oppii.

Minulla on moni harrastus mennyt jopa liialliseen välinehankintaan, mutta lopulta kokemus on opettanut, mikä on juuri sopiva kalusto ja silloin turha krääsä on jäänyt pois. Tämän syklin läpikäytyään ei sitten enää edes haikaile kaiken eksoottisen perään kun on sitä tarpeeksi jo saanut kokeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ProGuide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2007
Viestejä: 473
Paikkakunta: Sievi

LähetäLähetetty: 17.09.2007 12:43    Viestin aihe: je Vastaa lainaamalla viestiä

no Lahtisen ja Merilinnustajan kans aika lailla samalla linjalla kun jotain hankkii nii miks Ei osta suoraan hyvää kamaa joka kestää vuosia eikä mitään pili-pali hognkong vermeitä jotka kestää vuoden ja taas saat olla hankkimassa uutta tavaraa ja sen hinta on sitte jo sama ku ykkös laadun kamalla... ei sellanen oo väline urheilua vaan viisautta ja sitä et näkee itsensä edelleen metsästäjänä 10v päästä... kaks kivääriä, kolme haulikkoo, pienari, 50sorsan kuvaa 20 hanhen kuvaa 10 teeren kuvaa, kyyhkyjä noin 50 kolme venettä, safe kanoe, jolla, kiikarit pillit puhdistus-sarjat ja ihan vitusti oheis tarvikkeita ja muuta tavaraa ja kaikki on tarpeen ajallaan ja hintaa ei millään laskuopeilla sanoo mut ihan vitusti... Välineurheilua Ei Ei Ei Ei ole --> käytännöllisyyttä ja katsomista tuevaisuuteen
_________________
-- SBE II--
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 17.09.2007 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta kateellisten mielestä se on välineurheilua ja se on syntiä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20560
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.09.2007 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meitä "köyhiä ja katehia" ei potuta se että joku näitä välineitä hamstraa vaan se kuinka niillä leuhkitaan ja se kuinka niiden omistajat yrittävät todistaa olevansa parempia metsämiehiä kuin me tavalliset köyhät maalaiset. No ei se oikeastaan edes potuta vaan lähinnä huvittaa. Kiva tulla polkua pitkin vanha sarkatakki päällä ja nokialaiset jalassa, metto kourassa vastaan jotain saalliitta jäänyttä tekstiili-metsästäjää komeine ja kalliine välineineen.

Toki itsekkin olen investointeja tehnyt mutta vain asioihin, joista oikeasti on apua kuten koira-gps. En ole esim. nähnyt vielä yhtään kalliimman luokan haulikkoa jolla olisi yhtä hyvä tappovaikutus sorsaparveen kuin omalla jatkomakasiinilla varustetulla 200euron mossbergilla. Kaverini osti 2200e haulikon, minä taas ostin 200 euron. Olen ampunut kymmeniä kertoja enemmän riistaa omalla sohlollani ja lähentäny eläkkeelle pääsyäni tuolla 2000e erotussummalla useita kuukausia.

Aika on parempaa hyödykettä kuin välineet. Mitä enemmän olet vapaalla sen enemmän sinulla on aikaa harrastaa ja sen enemmän koet elämyksiä. Ostan mieluummin vapautta kuin materiaa. Silti harrastuksista ei pidä tinkiä mutta kannattaa punnita tarkoin mikä hankinta on hyödyllisempi kuin sillä samalla summalla lunastettu aika.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com