Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RipeH Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.05.2010 19:53 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Varmasti näin tapahtuu jos levittää petsin kuivalle puulle joka imee väriä totaalisen epätasaisesti ja sattumanvaraisesti. Vedellä kasteltu ja edelleen märkä pinta imee kaikkialla tasaisesti. |
Ja nyt vasta sanotta tuonki..
Nooh, ens kerralla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nuuskis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.05.2010 20:15 Viestin aihe: |
|
|
Se petsaus ohje olisi kyllä poikaa, seuraavana rojektina varmaan olis metsästys mauseriin siro tukki ja mahdollisesti laadukkaammasta puusta kuin tuo perus kuusivaneri vaan ompahan halvempi harjotella kuin cwp:n laminaatteihin. Toki foamiin on halvempi veistellä malleja, mutta tuo puuntyöstön harjoittelu näin metallintyöstäjälle sen verta outoa puuhaa että harjoittelustahan nämä menee. Eihän tätä palstaa selaillessa malta olla väkertelemättä jotakin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heikka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2010 23:07 Viestin aihe: |
|
|
Jatkoa karhennus projektiin. Sain etutukin karhennukset raaputettua valmiiksi ja viimeisteltyä perän karhennuksen ulkoviivat. Tukissa on nyt petsi + muutama kerros danisholia. Pitää ottaa tarkemmat kuvat kunhan on pintakäsittely valmis.
Etutukin karhennus onnistui mielestäni teknisesti ihan hyvin. Mallista voi olla montaa mieltä, mutta omistaja halusi karhennukset aivan lukkorunkoon kiinni, kun pitää etukättä niin takana. Tästä syystä karhennukset oli pakko tuoda kohtuu eteen, jotta tasapainoinen kuvio säilyisi. Nyt on sitten 75% etutukin pinta-alasta karhennettu. Jos olisi tullut itselleni, olisin ehkä tehnyt hieman toisenlaisen. No, nämä on niitä makuasioita.
Itse olen käyttänyt tukkiprojekteissa petsitiivistettä jota tilasin wanhasta wiljamista. Merkkiä en nyt muista, mutta se on valmiiksi nestemäistä ja sitä voi ohentaa melkein millä vaan. Lisäksi sitä voi laittaa danisoilin sekaan tummentamaan öljyä. Käytän seosta jossa on vaaleaa ja tummaa pähkinää + ohenne, kulloinkin sopivassa suhteessa. Ensin olen tukkia hieman kostuttanut vedellä esim. kostealla rätillä. Tämän jälkeen vaan pensselillä petsi pintaan. Olen vielä tehnyt seoskesta sen verran vaalean, että vedän sitä yleensä ainakin kaksi kertaa. Näin saa vältettyä tehokkaasti värin epätasaisuutta jne. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2010 23:20 Viestin aihe: |
|
|
Ei nuo karhennusrajat mitenkään huonoilta näytä. Työn jäljestä paha sanoa mitään kun kuvattu noinkin kaukaa mutta varmaan ihan OK.
Täytynee joskus kokeilla tuotakin petsiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.05.2010 09:51 Viestin aihe: |
|
|
Komia puu ja oikein hyvä väri. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JoneK Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2010 11:36 Viestin aihe: |
|
|
Pirun komia lankku on sattunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kipinä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2010 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Hienoa jälkeä! Hyvin on petsi toiminut tuota täytyy kokeilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Piipp0 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 17.05.2010 15:14 Viestin aihe: |
|
|
Todella hyvän näköistä jälkeä heikalla.
Mistäs nuita tukkiaihioita voisi tilailla? Tarkoitus olisi joskus myös itse kokeilla tukin tekoa haulikkoon. Ja missäs hintaluokassa liikutaan esim. heikan tukkiaihioiden hinnassa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heikka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2010 16:26 Viestin aihe: |
|
|
Sivulla 79 on jotain kertomusta tukista. Itse olen tehnyt siihen karhennukset. Piti tehdä pintakäsittely myös, mutta perheemme esikoinen syntyi muutama viikko sitten. Kaikki nikkarointi on nyt kieletty vaimon toimesta, ainakin vähän aikaa. Tukilla kun oli valtava kiire, niin löin aineet tukin omistajalle käteen ja ohjeistin kuinka tekee pintakäsittelyn. Nyt kun petsauksesta on ollut keskustelua ajattelin laittaa mutaman kuvan aiheeseen liittyen.
Lankku on Hakalan puukaupasta Lahdesta. Siellä on n. 100 kpl valmiiksi sahattuja kiväärintukki aihioita joista saa myös halukon perän. Pyynnit vaihtelee muistaakseni 80€ - 250€ lankun laadun mukaan. Ko. lankku on kyllä valittu parhaasta päästä mitä sieltä löytyi. Lisäksi sieltä löytyy ihan tavallista amerikan pähkinä lankkua ja loimukuviolla olevaa tuppeensahattua lankkua, josta voi tukin nikkaroida. Itse ajattelin tehdä omaan metsäpyssyyn uuden tukin, jos joskus ehdin. Otin Hakalasta perus pähkinälankkua (65x180x1000mm) pätkän. Siitä tekee kaksi perää ja etutukin. Hintaa puulle jäi reilusti alle 100€. Alkuun pääsee siis varsin kohtuullisin kustannuksin.
Laittelen parempia kuvia karhennuksista kunhan ehdin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sakollaampuva Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2010 19:22 Viestin aihe: |
|
|
Täällä on moni tehnyt säädettäväm poski pakan tukkiinsa mutta raaskisiko joku hieman tarkemmin (vaikka kuvin ja tekstein) kertoa miten on työn suorittanut ja miten on käytössä toiminu.Ite aloittelen tekemällä m55 sportteriin säädön ja talvella ois tukki rojekti edessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nuuskis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.05.2010 19:32 Viestin aihe: |
|
|
Sakollaampuva kirjoitti: | Täällä on moni tehnyt säädettäväm poski pakan tukkiinsa mutta raaskisiko joku hieman tarkemmin (vaikka kuvin ja tekstein) kertoa miten on työn suorittanut ja miten on käytössä toiminu.Ite aloittelen tekemällä m55 sportteriin säädön ja talvella ois tukki rojekti edessa. |
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=60681
Iigorin eka postauksessa on loistokas ohje. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heikka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.05.2010 11:49 Viestin aihe: |
|
|
Nyt sain napattua muutaman kuvan lintukiväärin tukista. Samoilla spekseillä mentiin kuin aiemmin syksyllä esitelemässä hirvi-tukissa. Ainoina eroina säädettävä poskipakka ja "tuuletus reijät" tukin etuosassa.
Tässä on minun toteutukseni säädettävästä poskipakasta. Se on nyt sahattu pituus suunassa vinoon, kuten esim Laurosen tekemässä poskipakassa on. Poskelle tuleva puoli on hieman isompi kuin toinen puoli.
Porasin reijät lankkuun jo alkuvaiheessa kun se oli vielä palikka, jolloin reijät tulee läpi tukin pohjasta. Jos taas tekee jo valmiiseen tukkiin niin ensin olen sahannut palikan pois ja sitten poraillut reijät tukkiin. Tässä tapauksessa ne ei tule pohjasta läpi. Tankoina olen käyttänyt 8mm alumiiniakselia ja pidätinruuvit taitaa olla 10x16mm. Myöhemmin tuli mieleen että säätöön voisi lisätä säätöakselin alkumiiniakseleiden väliin, esim. kierretangon jolla pakka tulisi aina oikeaan korkeuteen. Sen kun joutuu aina irroittamaan, jotta saa lukon pois. Toinen vaihtoehto tietysti on käyttää prikoista tehtyä nippua akselissa.
Pakan sahasin irti ihan käsikäyttöisellä lehtisahalla. Pidätin ruuvit ovat metallikierteellä, mutta toimii ainakin CWP:ssä hyvin. Riittää 9mm reikä 10mm ruuviin.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pro Hunter Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.05.2010 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä on hiano!!! _________________ Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kiikkuli Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 21.05.2010 12:34 Viestin aihe: |
|
|
Heikalla on kyllä ammattitaito tukin tekoon, kun katselen töitäsi, niin niistä kyllä saa kuvan sinun ammattitaidosta. Sinulla löytyy kans tietoa paljon jonka osaat myös toteuttaa, niin muutahan siihen ei tarvitakkaan. Sama homma haulikon tukeissa vaikka kuva on vähän kaukaa otettu, niin kyllä siitä osaa hahmottaa sinun tukin teon taidon. Tuo on muuten aika haasteellinen tehdä tuohon tikan kivääriin tuo lippaan irroitus salpa, jos käyttössä ei ole kopiokonetta. Itsellä alkaa olla loppusuoralla kopiojyrsimen tekeminen. Siinä on yllätävän paljon hommaa, kun ihan kaiken tekee itse. Laittelen kuvia, kun kone on täysin valmis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nuuskis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.05.2010 14:09 Viestin aihe: |
|
|
On komia tukki Heikalla. Riispekt. |
|
Takaisin alkuun |