OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Monikäyttöisin rotu metsästykseen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 41, 42, 43  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tulikärpänen
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 08:46    Viestin aihe: Re: Monikäyttöisin rotu metsästykseen Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
kukkohousu kirjoitti:
Teve kaikille!

Kertokaahan arvon toverit mielipiteitänne, vahvojakin sellaisia, onko mahdollista ja kuitenkin todennäköistä löytää koiraa, joka toimisi "yleiskoirana" metsästyksessä, eli noutaisi, haukkuisi ja ajaisi? Kirjoitin jo tuonne noutajaosastolle erään tarinan ja jos jaksatte sieltä labbis-topicista lukea, niin saa kommentoida. Jos ette jaksa, niin kertokaahan mistä rodusta tällaisen "superkoiran" voisi saada! Olisiko se labbis, vai seisoja, vai joku muu?

Palauttaisin nyt kuitenkin mieliin, että ketjun aloittaja on hankkimassa yhtä koiraa, ei kokonaista rotua.

Siis valamista aikusta koiruuttako kyseli? En itte ymmärtänny sitä niin vaan kysyjä halus tietää nimenommaan mistä rovusta sellane on mahollista saaha.

Ei kai kukkaa koko rottuu oo laittamassakkaa ( mikä on muute koko rotu ) Laughing vaan juur noin jotta mistä rovusta totennäkösimmin sellassen monikäyttösimmän yksilön saa.

Tapani ei oo taaskaa käsittänny Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapanih
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei käsitä, ei. Jos Koko rodun kaikki meriitit pitää kerätä yhteen ja uskotella, että semmoinen ihmekoira oikeesti k.o rodusta löytyy.
Se kun on laikasta jo linnunhaukkujan löytäminen arpomista. Hirvenhaukkujan löytäminen vähän helepompaa.
Olen monasti kehottanu sinua laskeutumaan etes vähän lähemmäs maanpintaa koira-asioissa ja erikoisesti jättämään minun ymmärryksen arvioimisen vähemmälle.
Tällä ymmärryksellä kun jalostustietokantaa selaa, näyttää vahvasti siltä, että laikan jo valmiiksi heikko riistavietti on lisäksi suuntautumaton. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka moniriistaisuudeksi.
Takaisin alkuun
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se on arpapeliä tuo moniriistasuuden kanssa. Minulla molemmat koirat haukkuu oikeastaan kaikkea riistaa. Eroa kahdella koiruudella on vaan kuin yöllä ja päivällä. Vanha koira tekee hommat riistan kuin riistan kanssa vähintään tyydyttävästi, muutaman riistan kohdalla jopa kiitettävästi. Hirvet ja jänikset jääneet ampumatta, joten miten lie toimisi noille, jos niitä vain ammuttaisiin siille. Ja kokeitakin on sen verran katseltu, että yhtä ykköstä tuo huutaa lintu-kva:n tittelistä, ja sm-hopeaakin on kassissa.
Ja niin, nuorempi haukkuu varmuudella elukoita rotasta hirveen, pedoistakin ainakin ilvestä, muut ovat vielä arvoitus. Lintukoiraksihan tuota olen pääasiassa yrittänyt, ja siinä se toimii joskus loistavasti, joskus sillä ei tee hevonviddua. Supikoira on ainut ötökkä mille tuo toimii aina varmuudella. Sorkat tuntuu kiinnostavan nuorukaista kovasti, joten jos ei ensi syksynä ala linnunhaukku sujua, niin sitten kokeillaan hirveä. Ja jos ei sekään luonnistu kunnolla, niin sitten on aito, lähes laikanveroinen moniriistainen myynnissä edullisesti tai sitten turve kutsuu.
Vaan johan tuon moniriistaisen saa varmuudella ainakin pienistä pystykorvista, laikoista ja karhukoirastakin tuurilla. Ja sitten tietysti seisojastakin, vaikka siitä ei kummoista kokemusta minulla olekkaan. Vaan mitä kukaan tekee moniriistaisella koiralla, mikä ei hoida mitään riistatyötä kunnolla? Siitä ei ole mitään muuta iloa, kuin se että saa kehua kinnasnahkaansa kaikenviljan koiraksi. Sen osaan varmuudella sanoa moniriistaisen vaatimuksista että tärkein ominaisuus on varhaiskypsyys, jotta sen saa jo nuorena toimimaan kiitettävästi eniten halutulle riistalle. Ja sitä ei tahdo ihan mistä tahansa itälaikasta löytyä, kuten ei tuosta nuoremmasta omasta koirastanikaan.
Takaisin alkuun
tulikärpänen
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näitten tällaste palstoin onkkelma on juur se jotta kaikki " mutu" ukkelit voi kirjoottaa laveasti jalostuksiista, kasvatuksiista, kokehista muka kovala tietämykselä siltikkää ymmärtämättä itte assiasta yhtikäs mittään.
Tuo tapani sun aiempi mainintasi jotta pyytelet possiola alavariisa villisikkoi kertoo jo palajo.

Ihmettelen vieläkkii sitä jotta niin moni näkkee helekutinmoisesti vaivaa kirjotellakseen siitä mitä itälaika EI OO kun luulis jotta uskottavampaa olis esittää dokumentoitua tietoo siitä omasta rovustaan ja kun aihe on moniriistassin niin muutakkii se pittää sisällään kun linnun haukkumisen.

Kävin muute tapani kattomasa tuosa viikonloppuna tuollasta plottia eikä tehenny pahhaa ollenkaa. Oon senkii roviun osalta nyt sen verta viisaampi eikä tartte ladela olettamuksii ittele vieraista rottuista niinku erräät tekkee. Minä oon puolestani tapani sulle monta kertaa sanonnu jotta sulla ei oo pienintäkkää kokemusta pyynnistä itälaikan kanssa jotta keskity vaan niihi ommiin rottuihisi tai roduttomuuksiin Laughing

Kysymmys siitä mitä joku tekkee jonkilaisela koiruuela on varmasti koiran laittajan oma assia mihin sitä tarttee. Yhteen riistaan vaiko usseemmalle riistale.

Mielestäni on pahempi uskotela ja myyä varmaa suomenmestari tasosta yhen riistan koiruutta ( kaikkiha ne täytyy olla sitä tassoo kun kerta vaan yhtä riistaa haukkuuvat) kuin kertoo jo kättelyssä jotta itälaika parraimmillaan / pahimmillaan on monenriistan haukkuja ja jos jotakuta hävettää se joskoo hirven pyynissä haukku pärähtääkin ehkä eri elukale juur sillo kun passimiehet on kuulolla niin on varmasti viisainta olla laittamati itälaikaa.

Viimeinen muokkaaja, tulikärpänen pvm 01.03.2010 10:02, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tulikärpänen kirjoitti:
Kävin muute tapani kattomasa tuosa viikonloppuna tuollasta plottia eikä tehenny pahhaa ollenkaa. Oon senkii roviun osalta nyt sen verta viisaampi eikä tartte ladela olettamuksii ittele vieraista rottuista niinku erräät tekkee. Minä oon puolestani tapani sulle monta kertaa sanonnu jotta sulla ei oo pienintäkkää kokemusta pyynnistä itälaikan kanssa jotta keskity vaan niihi ommiin rottuihisi tai roduttomuuksiin Laughing

Joo, kyllä minäkii olen kymmeniä laikoja nähny. Ja kuvia sadoista. Joten onneks voin nyt sanoa vankalla kokemuksella ettei niillä tee hevonpersettäkään.
Takaisin alkuun
tulikärpänen
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NoVoeHelevetti kirjoitti:

Joo, kyllä minäkii olen kymmeniä laikoja nähny. Ja kuvia sadoista. Joten onneks voin nyt sanoa vankalla kokemuksella ettei niillä tee hevonpersettäkään.

Minä sitte ihhailen tuommoste koiramieste suurta älykkyyttä se kertoopi miehestä tosi palajo ainakkii lukijoile. Siis miehestä Exclamation
Takaisin alkuun
O_K
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa itälaikoille yksi haastaja lisää.

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN39594%2F02&R=148.13
Takaisin alkuun
O_K
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä toinen tappijalka kehiin.

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN28591%2F99&R=148.23
Takaisin alkuun
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 10:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tulikärpänen kirjoitti:
NoVoeHelevetti kirjoitti:
tulikärpänen kirjoitti:

Minä sitte ihhailen tuommoste koiramieste suurta älykkyyttä se kertoopi miehestä tosi palajo ainakkii lukijoile. Siis miehestä Exclamation

Rolling Eyes
Takaisin alkuun
tapanih
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos kertakattomisella noin äkkiä luulee viisastuvansa, en ennää ihmettele, miksi tulikärpänen työntää mielipidettään joka asiaan.
Ja muistuttaisin kuitenkin, että on minulla kokemusta länsilaikasta, jota joissain artikkeleissa on mainittu alkuperämaassaan siksi paremmaksi suurriistakoiraksi. Jos minä kolmen länsilaikan kokemuksella varmuuden vuoksi hiukan vieroksun itälaikaakin, ei sitä voitane pelkäksi tietämättömyydeksi kutsua.
Takaisin alkuun
Niätämies
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 11:05    Viestin aihe: Re: Monikäyttöisin rotu metsästykseen Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
kukkohousu kirjoitti:
Teve kaikille!

Kertokaahan arvon toverit mielipiteitänne, vahvojakin sellaisia, onko mahdollista ja kuitenkin todennäköistä löytää koiraa, joka toimisi "yleiskoirana" metsästyksessä, eli noutaisi, haukkuisi ja ajaisi? Kirjoitin jo tuonne noutajaosastolle erään tarinan ja jos jaksatte sieltä labbis-topicista lukea, niin saa kommentoida. Jos ette jaksa, niin kertokaahan mistä rodusta tällaisen "superkoiran" voisi saada! Olisiko se labbis, vai seisoja, vai joku muu?

Palauttaisin nyt kuitenkin mieliin, että ketjun aloittaja on hankkimassa yhtä koiraa, ei kokonaista rotua.

Sekin vielä jos haetaan noita kolmea toimintoa koiralta, niin siihen löytyy parempia tai ainakin varmempia vaihtoehtosia rotuja kuin laika... Noista tietysti laika osaa varmuudella haukkua, niin sitä sun tätä Laughing
jonex
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos riittää nouto,haukku ja ajo niin mäykky alkaa nousta melko korkealle!
Cool
Takaisin alkuun
kytösavu
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmettelen vieläkkii sitä jotta niin moni näkkee helekutinmoisesti vaivaa kirjotellakseen siitä mitä itälaika EI OO kun luulis jotta uskottavampaa olis esittää dokumentoitua tietoo siitä omasta rovustaan ja kun aihe on moniriistassin niin muutakkii se pittää sisällään kun linnun haukkumisen.

Katso sivut 14 ja 15.

No jos kertakattomisella noin äkkiä luulee viisastuvansa, en ennää ihmettele, miksi tulikärpänen työntää mielipidettään joka asiaan. Very Happy Idea
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 11:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

O_K:lta kysysin jotta monelako eri riistala noisa esimerkki koirasi kokkeissa on koira työskennelly. En siis ny tarkota näitä jäläki, veri ym. kokkeita kun ne tiiän vaan ihan elävällä riistala ja kiinnostas noissa tuo jotta minkälainen koe on tuo mettästyskoe ( KVA-metsästys.) Mille riistale se on?
Takaisin alkuun
iiroS
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.03.2010 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisko se tuo: http://www.kennelliitto.fi/FI/toiminta/kokeet/luolakokeet/Luolakmetskoe.htm
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 41, 42, 43  Seuraava
Sivu 29 Yht. 43

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa