OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

vetokäden oikea asento

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vesperado
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Syy 2008
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 24.02.2010 17:28    Viestin aihe: vetokäden oikea asento Vastaa lainaamalla viestiä

Mietiskeltiin kaverin kanssa tota vetokäden asentoa laukaisulaitetta käytettäessä. Meilla molemmilla on käytössä "perinteinen" liipasinmalli joka laukaistaan etusormella. Pro ampujat näyttää käyttävän paljon sellaista peukalolla laukaistavaa mallia.
Testattiin sitten omaa liipasinmallista laukaisijaa siten, että kämmenselkä on poskea vasten ja peukalo alaspäin. Laukaisu tapauhtui normaaliin tapaan etusormella.
Olin huomaavinani eron näiden kahden eri tavan välillä. Tuntuu että vetokäsi rasittuisi vähemmän, kun kämmenselkä on poskea vasten ja peukalo alaspäin. Muutenkin vakaamman tuntuinen asento, ainakin omasta mielestäni.
Onko kellään kemuksia, tai peräti faktatietoa vetokäden asennon vaikutukseta ja käteen kohdistuvasta rasituksesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 24.02.2010 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole mitään sen kummempaa faktaa, mitä joskus lehtiä tullut luettua. Tuo peukalolaitteella tapahtuva käden rystysten kääntyminen poskea vasten tuntuu todella luonnolliselta jutulta. Itse sitä olen kokeillut, mutta ongelmaksi muodostui, että en oikein tottunut peukalolla laukaisuun. Taisi olla harjoittelusinniä liian vähän ja niinpä vehje, Carter ChocoLite, on vielä kaapissa odottamassa uutta kokeilua. Jostain lehdestä luin amerikkalaisen lääkärin kirjoituksen kyynärvarteen kohdistuvista rasituksista ja erityisesti 'tenniskyynärpäästä'. Jutun mukaan rasittumisen todennäköisyys on suurin niillä laukaisulaitteilla, joilla veto kohdistuu ranteeseen ja kämmen ei osallistu vetoon. Laitteet, joilla veto tehdään ranteen lisäksi/yksinomaan sormilla (peukalolaitteet, Winn ja muut hanskamallit) pistävät kämmenen hommiin ja samalla kyynärvarren lihakset 'nippuun'. Lääkärin mukaan tämä vähentää tenniskyynärpään vaaraa. Itse käytän 'hanskamallia', Winn, ja sillä veto on minulle helpompi. Huonona puolena on, että muun käämenen myötä myös etusormi pyrkii jännittymään ja laukaisu vähän vaatii enemmän keskittymistä.

Kannattaa kyllä kokeilla erilaisia laukaisulaitteita ja etsiä itselleen mieleinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com