Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jrussel Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2005 Viestejä: 549 Paikkakunta: Laukaa
|
Lähetetty: 01.02.2010 23:10 Viestin aihe: |
|
|
235x75x15 vastasi muistaakseni tuota kokoa,korjatkoon joku jos oon väärässä. _________________ en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3171 Paikkakunta: SS
|
Lähetetty: 01.02.2010 23:26 Viestin aihe: |
|
|
Miten on helpoin laskea mmkoon renkaan koko korkeus?
Jos rengas on esim 255/75/15 niin kuinka korkea se on?
Koitan tässä vaan hahmotella uuteen autoon kumeja.
31X10.50R15 vastaisi sitten 265/85/15? _________________ Save a tree - eat a beaver |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jrussel Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2005 Viestejä: 549 Paikkakunta: Laukaa
|
Lähetetty: 01.02.2010 23:33 Viestin aihe: |
|
|
Käy kattoon Offroadpajan sivuilta "Rengasjutut",siellä on jotain tietoo pdf taulukoina. _________________ en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3171 Paikkakunta: SS
|
Lähetetty: 01.02.2010 23:38 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos linkistä _________________ Save a tree - eat a beaver |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 02.02.2010 00:05 Viestin aihe: |
|
|
Mikäli tieto Nokian Vatiivan alkuperästä eli Cooperin tuotantoa pitää paikkansa niin ei voi kuin ihmetellä sitä.
Tuskin Cooperilta löytyy sellaista tietotaitoa renkaiden tekemisestä mitä Nokian tehtailta ei löytyisi. Hintakaan tuskin selittää noiden halpisrenkaiden leimaamista Nokian renkaiksi koska luulisi Nokian nykyisten Venäjällä sijaitsevien tehtaiden pystyvän kilpailukykyiseen hintaan.
Lordi- katsoppa renkaittesi valmistusmaa, mikäli se niistä näkyy. Onko tulevaisuuden suunta, että Nokian tehtailla teetetään kumeja Venäjällä toisten nimiin? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
psk123 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2005 Viestejä: 809
|
Lähetetty: 02.02.2010 00:11 Viestin aihe: |
|
|
30x9.5r15 eli 30" halkaisijaltaan ja 9.5" leveä ja 15" vanne milleissaä 9.5x25,4=241,3mm ja 30x25,4=762mm vanne 15x25,4=381mm.
sitten millimerkintä kumi 235/75r15 leveys 235mm ja 75 tarkoittaa kumin profiilin korkeutta prosenteissa leveydestä = 235x0,75=176,25mm ja kun kumia on vanteen ylä ja ala puolella pitää saatu tulos kertoa kahdella = 176,25x2=352,5 ja siihen lisätään vanteen halkaisia 15"=381mm saadaan renkaan halkaisia = 352,5+381=733,5mm=28,88".
Olipas vaikeata selittää kyseistä asiaa, mutta koittakaa saada selvää ja lopuksi kaava millikoon renkaan laskuun (235x0,75x2)+(15x25,4)=733mm, sulut siksi ettei kaikki laskimet ymmärrä kumpilaskutoimitus laskeaan ensin plus vai kerto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäsusi Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2009 Viestejä: 410
|
Lähetetty: 02.02.2010 09:11 Viestin aihe: |
|
|
Noi offroadpajan taulukot on iha hyvät.
Tuommonen tullu laitettua muistiin:
http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp
Aika näppärä laskuri, kun saa tunkea useemman vaihtoehon kerralla vertailuun ja näkee milli- ja tuumamitotukset. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 02.02.2010 10:45 Viestin aihe: |
|
|
Kannattaa huomioida että tuuma koot ovat joskus "suuntaa antavia", eikä jämptejä mittoja. Varsinkin pinnatuissa (Esim. Fedima) heitot saattavat olla suuriakin. Myös vanne vaikuttaa renkaan todelliseen halkaisijaan.
Saattaa tulla leimalla ikävä ylläri kun setä katsuri kaivaakin taskusta mitan, eikä vain lue renkaan kylkeä taulukko kädessä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäsusi Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2009 Viestejä: 410
|
Lähetetty: 02.02.2010 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Kannattaa huomioida että tuuma koot ovat joskus "suuntaa antavia", eikä jämptejä mittoja. Varsinkin pinnatuissa (Esim. Fedima) heitot saattavat olla suuriakin. Myös vanne vaikuttaa renkaan todelliseen halkaisijaan.
Saattaa tulla leimalla ikävä ylläri kun setä katsuri kaivaakin taskusta mitan, eikä vain lue renkaan kylkeä taulukko kädessä... |
Vaihtelevaa näköjää sekin henkilön mukaan, miten käheviä sitä ollaan puuttumaan niihin rengaskokoihin konttorilla. Kahesti ei mitää huomauttamista renkaista ja leima lappuun, mutta kolmas kerta toden sanoi
Ihan samat gummit alla, mutta nihän otti katsurin tähtäimeen ja taulukkokirja käteen ja hylky!
Olivat taulukkokirjan mukaan 6mm liian isot halkaisijaltaan ne rinkulat tohon Jeeppiin.
Se on pienestä kiinni sitten, kun alkaa olemaan _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 02.02.2010 11:50 Viestin aihe: |
|
|
Katsurilla leinee ollut huono päivä (tuntuu olevan yleistä, ei sillä etteikö asiallisiakin ammattikunnan edustajia löytyisi!), vaan johonkinhan se rajakin vedettävä. Mitenhän olisi suhtautunut jos kumeistasi olisi jo ajettu se kolmemilliä pois, ja esittää mikä ollut alkuperäinen kuvion syvyys? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 02.02.2010 18:07 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Katsurilla leinee ollut huono päivä (tuntuu olevan yleistä, ei sillä etteikö asiallisiakin ammattikunnan edustajia löytyisi!), vaan johonkinhan se rajakin vedettävä. Mitenhän olisi suhtautunut jos kumeistasi olisi jo ajettu se kolmemilliä pois, ja esittää mikä ollut alkuperäinen kuvion syvyys? |
Käsittääkseni katsastusasemilla käytetään juuri taulukoita (stro?)rengaskokoja tulkittaessa, ettei kulumiset ja muut erot renkaissa vaikuta renkaan hyväksyttävyyteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2224 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 02.02.2010 18:20 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: |
Käsittääkseni katsastusasemilla käytetään juuri taulukoita (stro?)rengaskokoja tulkittaessa, ettei kulumiset ja muut erot renkaissa vaikuta renkaan hyväksyttävyyteen. |
Näin se sääntöjen mukaan menee. Eihän siitä tulis mitään, jos mittaamalla katottais. Noissa on hirveitä heittoja eri valmistajien välillä. Offipalstalla on ollu juttuja kun on diskattu suunnistuskisoissa liian isojen renkaiden vuoksi, vaikka on ollut luvut oikein renkaan kyljessä. Siellä ne mitataankin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Stainless_steel Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2007 Viestejä: 120
|
Lähetetty: 02.02.2010 19:06 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Näin se sääntöjen mukaan menee. Eihän siitä tulis mitään, jos mittaamalla katottais. Noissa on hirveitä heittoja eri valmistajien välillä. Offipalstalla on ollu juttuja kun on diskattu suunnistuskisoissa liian isojen renkaiden vuoksi, vaikka on ollut luvut oikein renkaan kyljessä. Siellä ne mitataankin. |
Elikkästen konttorillakin pitäis mitata..? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 03.02.2010 12:03 Viestin aihe: |
|
|
Voisi kuvitella että narinaa saattaa ilmetä leimallakin jos rengas on olevinaan 31/10,5-15 mutta halkaisija todellisuudessa 33"+
Hmm... Pitäisiköhän ruveta sivutoimisesti pinnoittamaan maasturin donitseja "väljähköillä" toleransseilla, asiakkaita ainakin jonkin verran lienee löytyisi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|