Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jason Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Jou 2004 Viestejä: 48 Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa
|
Lähetetty: 13.01.2010 17:46 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | hq kirjoitti: | Vortex kirjoitti: | R-Line Individual Touareg tuli saksasta haettua 3.0 V6 TDI:nä. |
Sopivalla rengastuksella nuo muuten menevät yllättävän hyvin maastossa. |
Muutaman testin lukeneena ymmärsin saman. Mutta rengastuksesta on paljon kiinni ja harkinnassa onkin vähän järkevämpien talvipullien osto. Tällä hetkellä alla on 285/30/22 alla, joka ei ihan paras valinta ole. Ei edes metsäteille.
Onko suosituksia? Sellaisia, joilla ajaa maantielläkin 300km:n matkan kohtalaisen mukavasti mutta metsäautoteillä olisi myös kohtalaisen mukava... Vannekokoa huomattavasti pienemmäksi ja renkaaseen korkeutta lisää mutta kuinka paljon? |
Esim. 245/70-17 suht saman kokonen, mulla on omassa katu- ja kesägummit 285/35-22" tsw:n cromeilla, mut maasto ja talvikumit bfg:n at:t 245/75-17, on noin 31", toimii hyvin mun Nitron alla.
Mun maasturis onkin sit isot renkaat alla _________________ Suomi elää metsässä
http://niputtajanrobbie.weebly.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10355 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.01.2010 17:47 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Onko suosituksia? Sellaisia, joilla ajaa maantielläkin 300km:n matkan kohtalaisen mukavasti mutta metsäautoteillä olisi myös kohtalaisen mukava... Vannekokoa huomattavasti pienemmäksi ja renkaaseen korkeutta lisää mutta kuinka paljon? |
Itse sain Jeepin mukana Cooper Discoverer M+S renkaat, nastoilla.( http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/237 ) Koko 235/65R17. Yllätyin positiivisesti. Renkaat on kyllä jo vanhat, ostettu 2005 kuitien mukaan, mutta pintaa hyvin jäljellä ja nastat tallessa.
Erityisesti miellyttää hyvä pito lumella. Tämän hetkinen lumitilanne on se, että esim. turvesoilla pahimmissa paikoissa ajellessa Jeepin puskuri työntää lunta edellä, mutta noilla kyllä pääsee. Hyvin hiljaiset myös tiellä ja mukavat ajaa. Miinuksena heikohko pito tallautuneella lumella / jäällä... Johtuu varmasti osin näiden renkaiden kovomisesta vanhuuttaan ja nastojen kulumisesta... Tahtoo välillä lapsettaa ja driftailu/nelipyöräluisu houkuttaa
Minusta todella hyvä komromissi maantielle ja lumihankeen. Ajattelin laittaa ensi talveksi uudet samanmoiset, mutta hiukan isommassa koossa, ehkä 265/70 R 17 (jos sopivat kohtuudella pyörimään). _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jason Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Jou 2004 Viestejä: 48 Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa
|
Lähetetty: 13.01.2010 18:40 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli kans viime Jeepissä Coopperit mut atr:t, hyvät renkaat olikin, mut ei niin karkewet ku esim. just Bfg:n At:t on jotka silti pitää tosi hyvin, ympäri vuoden kokemusta on.
Toi sun nykynen rengas on n~29" korkee, joten ei kannata ottaa kun se lain sallima 2" (51mm) korkeempi rengas, kun toi 265/70-17 on jo liki 32" , toki, jos mahtuu, näyttävän näkönen ois varmasti alla jollai agressiivisella kuviolla varustettuna:wink: _________________ Suomi elää metsässä
http://niputtajanrobbie.weebly.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 14.01.2010 09:13 Viestin aihe: |
|
|
jason kirjoitti: | just Bfg:n At:t on jotka silti pitää tosi hyvin, ympäri vuoden kokemusta on.
|
Tuossa "natsi" kumissa on uutena hyvä pito talvelle, mutta kuvion reuna pyöristyy aika nopeasti vaikka itse pinta ei olisikaan kulunut juuri yhtään, jonka jälkeen muuttuvat aika luistimiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 14.01.2010 11:26 Viestin aihe: |
|
|
Renkaista kun puhutaan niin tämä vaihto nosti löpön kulutusta yli 2ltr/100km eli parempi maastokuvio ei tule ilmaiseksi. Koska rengas on isompi se myös pidensi välityksiä niin, että auto laiskistui tuntuvasti (hitaampi kiihtyvyys). Positiivinen yllätys oli se, että ko. renkaat eivät asfaltilla tunnu nappularenkailta vaan lähes vakioilta. Ja mikä tärkeintä: nyt sitä jo uskaltaa mennä asfaltilta poiskin.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jason Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Jou 2004 Viestejä: 48 Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa
|
Lähetetty: 14.01.2010 12:29 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | jason kirjoitti: | just Bfg:n At:t on jotka silti pitää tosi hyvin, ympäri vuoden kokemusta on.
|
Tuossa "natsi" kumissa on uutena hyvä pito talvelle, mutta kuvion reuna pyöristyy aika nopeasti vaikka itse pinta ei olisikaan kulunut juuri yhtään, jonka jälkeen muuttuvat aika luistimiksi. |
Väittäsin mun pienel kokemuksella noista renkaist, että sulla liikaa ilmaa kumeissa, oikee n~ 1,8-2,2bar, löytyy auton painosta riippuen kokeilemalla
P.S. Mikä "natsi" kumi!? _________________ Suomi elää metsässä
http://niputtajanrobbie.weebly.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 14.01.2010 14:58 Viestin aihe: |
|
|
Neljä kierrosta noita kypsiksi ajanut painoluokan 1000-1900kg autoilla, ja jos syksyksi ostanut ja kesänkin katukumeina suhutellut ruvennut olemaan aika liukkaat seuraavanatalvena, ja paineet pitänyt kohtuullisina jo pidon vuoksi.
P.s. Katsoppa minkä kuvion muodostama ketju renkaan jälkeen keskikohtasta jää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 930 Paikkakunta: Etelä-Häme
|
Lähetetty: 14.01.2010 15:21 Viestin aihe: |
|
|
TH kirjoitti: | Renkaista kun puhutaan niin tämä vaihto nosti löpön kulutusta yli 2ltr/100km eli parempi maastokuvio ei tule ilmaiseksi. Koska rengas on isompi se myös pidensi välityksiä niin, että auto laiskistui tuntuvasti (hitaampi kiihtyvyys). Positiivinen yllätys oli se, että ko. renkaat eivät asfaltilla tunnu nappularenkailta vaan lähes vakioilta. Ja mikä tärkeintä: nyt sitä jo uskaltaa mennä asfaltilta poiskin. |
Minkä kokoinen kumi TH:lla on tuo nappularengas? Omassa D4D:ssa ei juur vaikuttanu matkakulutukseen, kun vaihdoin orkkiskumin 245/75/16 allterrainiin. Meni matkassa 7,5-8l väliin edelleen. Talveks pistin nokian nastakumit 215/85/16 halkaisija luokkaa 31", niin alkoi mennä yllättäen yli ysiä, välillä liki kymppiä työmatkassakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3895
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 14.01.2010 16:04 Viestin aihe: |
|
|
Korjausta viestiini sen verran, että omat kesä-/talvirenkaani ovat myös 285/35-22"...ei siis 30-sarjaa...Vanteiksi hommasin Anteran Type 361 SUV:t, joita myös mielelläni suojelisin talvelta...Vakio vanne Touaregissa on tietääkseni 17" ja sitä pienempi ei taida mahtua. Noita saa puoli-ilmaiseksi, ja lähes ilmaiseksi noihin Anteroihin verrattuna!
Näin ollen 245/70-17" olisi aika passeli koko mutta Hakkapeliitta LT:tä ei siinä koossa näytä löytyvän. Kyllähän tuo 265/70-17" käy myös, jos vain alle mahtuu. Käsittääkseni Touaregiin menee vielä 24" vannekin renkaineen ongelmitta, joten pitäisi tuon 265/70-17" mennä myös. Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut .
Jotain on kuitenkin tehtävä, koska en jaksa ajaa noilla matalilla renkailla metsäteitä! Pitääpä tutkia Camskillin anti keskieuroopan kitkojen osalta. Pitovaatimus ei se tärkein, vaan mukavuus kuoppaista ja möykkyistä metsätietä ajaessa. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 14.01.2010 16:18 Viestin aihe: |
|
|
No nyt löytyi yksi vaihtoehto. Vredestein Wintrac 4 Extreme. Löytyisi koossa 265/65-17". Hintaa 520£. Toimituskuluineen hintaa kertyy noin 700 euroa, joten ei kovin paha. Testien mukaan ihan "ok" kitka... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 14.01.2010 16:24 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut .
|
Polizeiltä saa asian ilmi tullessa vain sakon (ei asetta!), mutta vahingon sattuessa vakuutus lafka voi alentaa korvausta radikaalistikkin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 14.01.2010 16:33 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Käsittääkseni Touaregiin menee vielä 24" vannekin renkaineen ongelmitta, joten pitäisi tuon 265/70-17" mennä myös. Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut . |
Meinasin jarrusatuloiden mahtuvuuden suhteen, Audiin piti heittää 17" Speedlinet talveksi että renkaisiin olisi saanut hieman korkeampaa profiilia kolhuja vastaan, mutta ottivat niin pahasti kiinni jarruihin ettei niitä saanut edes kierteille paikalleen. Muutama kerta on jarrupäivitysten yhteydessä tullut vastaan samanlainen ongelma ja on ollut pakko vaihtaa vannekokoa tai vähintään vannemallia tilavammaksi. Onneksi muutamissa vanteissa on sisäpinnan muoto maksimoitu aika hyvin jarruja varten, mallivalikoima on sitten rajoitetumpi ja nk. huulivanteet ovat poissa laskuista mutta silmä on mieltynyt BBS LM:ään, Volk TE37:ään ja muutamaan muuhun sopivaan joten se ei varsinaisesti ole ongelma.
Yleisesti ottaen maasturivanteiden valinta on taipunut selvästi huokeampiin jota voi surutta kolhia ja vaihdella uusiin tarpeen mukaan. Jokunen setti pajavasarallakin oiottuja (SIC!) TSW:n ym. "halpisvanteita" on kierrossa juuri tuosta syystä, takovanteita ei oikein viitsi lähteä kotikonstein oikomaan kun valukiekot ja peltiset taas mätkitään takaisin muotoonsa ja käytetään irtonaisena tasapainotuksessa surutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 14.01.2010 18:09 Viestin aihe: |
|
|
hq kirjoitti: | Vortex kirjoitti: | Käsittääkseni Touaregiin menee vielä 24" vannekin renkaineen ongelmitta, joten pitäisi tuon 265/70-17" mennä myös. Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut . |
Meinasin jarrusatuloiden mahtuvuuden suhteen |
Juu, ymmärsin kyllä. Mietiskelin vain tuota korkeaa profiilia ja suurta halkaisijaa...mahtaneeko mahtua pyörimään. 17" vanne ei pitäisi olla ongelma jarrusatuloiden kannalta. Taitaa olla vakiovanne. Tosin R:stä en ole täysin varma... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10355 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 14.01.2010 22:50 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Korjausta viestiini sen verran, että omat kesä-/talvirenkaani ovat myös 285/35-22".. |
Miksi tällainen vannekoko käyttöautoon? Mulla oli ostaessa Jeepissä 20" Anteroilla Pirelli Scorpion Zerot ja ainakin niillä ajaminen oli yhtä helvettiä kaikkialla muualla, paitsi lentokentällä. Kiskoi varmasti kaikki urat ja kiersi asfaltin paikkauksetkin... Tuntui aivan eri autolta kun laitoin uudet gummit 15" vanteelle...
Näyttely autoissa nuo vielä ymmärtäs, mutta se että joku tekee kulkupelistään vapaaehtoisesti kivireen _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|