| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
heguli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2009 11:59 Viestin aihe: |
|
|
| Putukiffeli kirjoitti: | | heguli kirjoitti: | kuinka te pystytte hiipimään noilla pujottelumonoilla ,
ei tulis mitään mun jaloilla. |
Milläs sie hiivit. Sukkasillaan vai  |
notkeapohjaisilla kengillä , kumi tai muu riippuu kelistä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
astalo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2009 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Ensimmäiset 3vuotta hiipiminen on vähän vaikeampaa mutta sitten kengät notkistuu ja on aivan loistavat!Monennetko kengät muilla on menossa sinä aikana tai takuussa vaihdettu?Kannataa sitten ostaa numeroa isompi kenkä koska lesti on aika kapoinen kärjestä.Ja hinta on kilpailukykyinen, silloin aikoinaan kun nuo ostin niin maksoi muistaakseni 180e ja meindelin vastaavat noin 70e enemmän.Duunikaveri sitten osti samalla viikolla ne meindellit(enemmän mulle näyttääkseen että rahaa on)Ne kengät on kertaalleen takuuseen vaihdettu ja sitten nekin hajos ja sitten hankittiin erätukun kengät ja sama homma.Nyt osti tälle kaudelle garmontit. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heska Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2009 17:35 Viestin aihe: |
|
|
| astalo kirjoitti: | | Kannataa sitten ostaa numeroa isompi kenkä koska lesti on aika kapoinen kärjestä. |
No ei kannata, koska silloin kenkä taittuu väärästä kohtaa ja jalkapohja kipeytyy - tein joskus itse tämän virheen. Jos lesti ei sovi, ei ko. kenkiä kannata ostaa.
Valitettavasti kenkien soveltuvuus on itse testattava, kun/jos toiselle hyvät ja mieleiset kengät ei itselle omaan jalkaan sovikaan, niin ei se suosittelu paljo auta. Ja niitä kenkiä kannattaa käydä sovittamassa vasta iltapäivästä, kun jalat turpoaa iltaa kohti, eli aamulla sopivat on illalla jo liian pienet.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
hq Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.10.2009 02:58 Viestin aihe: |
|
|
| Heska kirjoitti: | | No ei kannata, koska silloin kenkä taittuu väärästä kohtaa ja jalkapohja kipeytyy - tein joskus itse tämän virheen. Jos lesti ei sovi, ei ko. kenkiä kannata ostaa. |
Ja jos jalka on kanoottikokoa niin tämä muuten voi olla merkittävän vaikeaa kun valikoima on mitä sattuu. Tuntuu vähän siltä että isomman kokoisissa ei lestin ergonomia ja koon yhtenäisyys ole aina ihan ajan tasalla, viimeaikoina on joutunut jopa venymään ameriikankokoon 14 (48½!) saadakseen käytännössä toimivan lestin vaikka normaalisti numeroa-kahta pienempi on sopiva.
Kun valmistajalta on löytynyt se oikea koko, on seuraavat kengät uskaltanut tilata postitsekin mutta pelkkään kokomerkintään tuijottaminen on opittu kirjaimellisesti kantapään kautta ottamaan vain suuntaa-antavana. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
sysisisu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.10.2009 04:59 Viestin aihe: |
|
|
Talvella Sievin pitkävartiset lämpösaappaat ja kesällä ja alkusyksystä nokialaista tai goretexiä. _________________ [Human Life In The Era Of Hunters] |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
GWP Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Tam 2006 Viestejä: 1442 Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia
|
Lähetetty: 03.10.2009 07:31 Viestin aihe: |
|
|
Miksi pitää edes yrittää pärjätä yksillä eräkengillä. Mulla aktiivikäytössä kolmet kengät eri olosuhteisiin. Eniten käytössä varsikengät jotka eivät ole meidelit, eikä kyseisen merkkisiä kenkiä mulle enään koskaan tule. Mielummin vaikka repullinen erätukun kenkiä. Lisäksi käytössä tretonin setterit ja huopakumpparit joissa ei ole irtovuorta. Itseasiassa mulla onkin käytössä neljät kengät, sillä salomonin vaellushiihtomonotkin on useasti metsästyskäytössä..
Vaellustyylisessä metsästyksessä (ja passituksessa) goretex varsikengät ovat ehdottomasti parhaat. Jos metsässä ollaan useampi vuorokausi, niin toisena kenkänä mukana on setterit vaikka ne onkin jääneet käytännössä leirikenkien asemaan tuolloin. Alkusyksyn lämpimillä keleillä lyhyissä rykäisyissä, kalahommissa jne. setteri ovat ykköskengät juurikin siksi, että avonaisen varren kautta hengittävät hyvin. Miinuksena on ettei ole surkeampaa kenkää kuin saapas, kun sen polkaisee jängästä läpi..
Tietyt sukset vaativat tietynlaisen kengänkärjen. Vähäisestä ja huonosta valikoimasta huopakumpparit, jossa on kiinteä huopavuori, on minun käytössä toimivimmat. Kun näillä takamaasto (backcountry) sivakoilla on hyvä mennä, niin silloin käytössä on tietenkin takamaasto kengätkin.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
hq Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.10.2009 10:05 Viestin aihe: |
|
|
| GWP kirjoitti: | | Miksi pitää edes yrittää pärjätä yksillä eräkengillä. Mulla aktiivikäytössä kolmet kengät eri olosuhteisiin. |
Eikä edes eri olosuhteisiin vaan periaate että kahta päivää peräkkäin ei samoja kenkiä käytetä pidentää niiden käyttöikää huomattavasti. Olisikohan noita varsikengiksi luettavia kuudet tai seitsemät (joista kahdet kuivan kelin safarikengät), parit kumisaappaat ja kevyempiä lyhytvartisia lisäksi.
Reissuille valitaan sitten kaapista kahdet tai ehkä kolmet + kumisaappaat joko huopavuorilla tai ilman, kelin ja olosuhteiden mukaan. Antaa mukavasti joustovaraa niin ettei pletkuilla kumisaappailla tarvitse lähteä kivikkoon tai koko päivän suokeikalle korkeilla vaelluskengillä vaikkeivät yhdet olisi edellisen päivän jäljiltä ehtineet kuivua kunnolla. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.10.2009 10:15 Viestin aihe: |
|
|
| GWP kirjoitti: | | Miksi pitää edes yrittää pärjätä yksillä eräkengillä. |
No ei tietenkään tarvitse. On eri asia omistaa neljät hyvät eräkengät kuin neljät huonot, ja siksi näitä keskusteluita käydään. _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
hlohi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.10.2009 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Perusjahtikenkänä on 2,95 euroa maksaneet "kroksit", eli reikäset sandaalit. Ne on mukavan pehmyet ja kun ovat niin reikäset niin ilma kiertää ja jalat pysyy kuivina. Sen verran vois kehittää näitä että etuosan pari reikää saisi kiinni, jollon heinikossa vois paremmin astella, ku koiralle antaa suunnan mistä lähtiä hakemaan ja jos kusihätä yllättää.
Kun sitten on haukku päällä niin vaihdan autossa joko Sievin uretaanisaappaat tai Erätukun kalvokengät. Edelliset jos on paljon vettä maastossa ja jälkimmäiset hieman kuivemmalle kelille. Niin ja saappathan on paljon helpompi vetästä jalkaan ku nauhakengät.
Näin meillä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
LärvänYkä Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 07.10.2009 14:04 Viestin aihe: |
|
|
Sievin kumisaappaissa,Mänskän talvisaappaissa ja höpöteksin jaktijaktieissa on seisoskeltu..........mutta kun tarvis KUNNON kengät joilla TARKENISI seisoksia jänispassissa ja joilla myös pystyisi KÄVELEMÄÄN metsässä
Noita Kamikkeja oon sillä silmällä kertokaas kokemuksia,toki muistakin vastaavista. _________________ LärvänYkä |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Aficionado Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.10.2009 08:40 Viestin aihe: |
|
|
| Putukiffeli kirjoitti: | | heguli kirjoitti: | kuinka te pystytte hiipimään noilla pujottelumonoilla ,
Olisko tuollaiset sitten hyvät hiipimisjahtikengät? _________________ Life is too short to hunt with an ugly gun. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.10.2009 12:42 Viestin aihe: |
|
|
Hiivatin hyvät,tuollaiset pitänee hankkia ensi syksyksi,nuorempana oli jalassa mokkasiinityyppiset jenkkikengät joissa oli nauhavarsi ja ohuehko luonnonkumipohja,aivan mahtava tuntuma alustaan. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
hq Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.10.2009 13:15 Viestin aihe: |
|
|
| LärvänYkä kirjoitti: | tarvis KUNNON kengät joilla TARKENISI seisoksia jänispassissa ja joilla myös pystyisi KÄVELEMÄÄN metsässä  |
Sorel, noin esimerkiksi. Muutama päivä takana taas Maverickeilla ja ajavat pakkaskelissä asiansa esimerkillisesti. Valikoima Suomessa on vähän rajoitettu mutta paria-kolmea pakkasmallia on näkynyt kaupoissa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heguli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.10.2009 13:21 Viestin aihe: |
|
|
| Aficionado kirjoitti: | | Putukiffeli kirjoitti: | | heguli kirjoitti: | kuinka te pystytte hiipimään noilla pujottelumonoilla ,
Olisko tuollaiset sitten hyvät hiipimisjahtikengät? |
saattais jopa ollakin , täytyis vaan päästä koe astumaan niinkuin morsian ennen häitä.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JuhoSavola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.11.2009 07:10 Viestin aihe: |
|
|
| Viikko sitten ostin Haixin Tapiot ja yhden viikonlopun kävelleenä täytyy myöntää että on tod. hyvät. Ei tullu ikävä nokialaisia... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|