OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Etelän teeret

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tietämätön
Vieras





LähetäLähetetty: 16.12.2004 22:53    Viestin aihe: Etelän teeret Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli mieleen kun ajelin kohti helsingiä, kuinka lähellä pääkaupunkia on
elinvoimaisia teeri esiintymiä Question
Takaisin alkuun
Nihis
Vieras





LähetäLähetetty: 17.12.2004 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on ainakin valokuvia Helsinki-Vantaan lentokentällä olevista teeristä. Kuvat eivätole ottamiani, joten en niitä esillekkään laita. Kiitokset kuvien lähettäjälle.
Takaisin alkuun
piikeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 453
Paikkakunta: Vihti

LähetäLähetetty: 17.12.2004 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teeriä tiedän ainakin varmasti elelevän Nuuksion kansallispuistossa, jossa olen niitä välillä tavannut. Nuuksiossa olen kuullut myös yksinäisen mehtokukon elelevän, mutta tämä on jo toistenkertomaa... Lisäksi teeri havaintoja itselläni on Sipoonkorvesta, joka on laaja metsä/(erämaa) alue Helsingin, Sipoon ja Vantaan rajamailla.

Sipoonkorpea jotku on suunnitellu kaavottaa asutukseksi ja luonnonsuojelijat haluais sen suojella. No metsätalous metsäähän se on, mutta voisi sellasena myös pysyä tulevaisuudessa. Olisi sitte pääkaupunkiseudullaki lähellä hiihtomaastot, lumikenkäily mahollisuudet, sieniä sieltä on myös kivasti löytyny ja koiraaki oon sielä koulutellu. Voi tietysti olla et ei ole kun kaks vaihtoehtoo täys suojelu tai alueen rakentaminen, siinä tapauksessa vois olla täys suojelu parempi.

Kyllä kai niitä teeriä on muuallaki Helsingin läheisyydessä mutta noissa paikoissa oon niitä ite nähny.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 17.12.2004 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän siellä Nuuksiossa jokunen metsopoikuekin elele. Teeriä on ainakin Sipoon edustan saarissa.
Mielenkiintoinen kysymys.
Takaisin alkuun
Pielisen_helemi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 18.12.2004 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pk-seudun metsiä yli 10 vuoden ajan kolunneena olen törmännyt teeriin Espoon metsissä mm. Pirttimäki - Velskola - Vaakkoi suunnalla. Pohjois-Helsinkiin kuuluvilla metsäalueilla en ole koskaan nähnyt teeriä. Mielenkiintoista on, että olen vain yhden kerran nähnyt metsäjäniksen pk-seudulla. Onko metsäjänis todella näin harvinainen näillä seuduilla? Rusakoita kyllä vilistää melkein joka paikassa. "Erikoisin" otus, johon olen pk-seudun metsissä törmännyt on poro. Hetken aikaa sitä mietti, että ei_voi_olla_totta Shocked Mutta kyllä vain, porohan se oli karkumatkalla Vaakkoin metsässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jyrimononen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 20.12.2004 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täysin todentamattoman puheen mukaan Espoon keskuspuistossa olisi viime kesänä pyörinyt teeripoikue (näkijä, metsästystä harrastava teinipoika, vannoi ettei ollut kyse fasaaneista ja väittipä vielä keskuspuiston avosuolla teerien jopa joskus keväisin soivankin...). Jos onkin totta, ei liene sentään erikoisen elinvoimainen populaatio.

Mutta Kehä III:sta länteen voin omakohtaisesti todistaa esiintyvän jokusen teeren ja täysin elinvoimaisen metsokannan. 2-10 ukon soitimia löytää etsivä parin kilsan välein kallioisilta männiköiltä. Sipoonkorvessa näki (luotettava) ystäväni juuri taannoin metsokukon tiellä sorastamassa, eli jotain sielläkin on oltava. Ja helsingistä länteen saaristossa alkaa teerenpulinaa kuulla viimeistään Porvoon etäisyydellä. Pohjoiseen mentäessä elinvoimaista kantaa löytää viimeistään Riihimäeltä, mutta varmasti lähempääkin.

Jotain kuvaa saa katsomalla viime kesän kolmiolaskennoista PK-seudun riistanhoitoyhdistysten ja kehyskuntien kohdalta. Olikohan www.riistaweb.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korni Pienpena
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2004
Viestejä: 140

LähetäLähetetty: 21.12.2004 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ja helsingistä länteen saaristossa alkaa teerenpulinaa kuulla viimeistään Porvoon etäisyydellä. Pohjoiseen mentäessä elinvoimaista kantaa löytää viimeistään Riihimäeltä, mutta varmasti lähempääkin.


Jos Helsingistä lähtee länteen niin kuulee teerenpulinaa jo melkoisen matkaa ennen Porvoota (paitsi ehkä heinäkuussa, joka on ainoa kuukausi vuodessa, jolloin en ole teertä kuullut pulisevan), sillä Porvooseen saapuessahan on jo kiertänyt maapalloa lähes ympäri. Wink

Länteen päin Helsingin lähialueelta löytyy elinvoimainen teerikanta ainakin Kirkkonummella. Pohjoiseen päin teeriä esiintyy aikalailla "runsaastikin" Nurmijärvellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jyrimononen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 22.12.2004 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos Korni oikaisusta, täytynee miettiä pariin kertaan ennen ensi syksyn merikeikkoja näillä navigointitaidoilla Smile

Saimaan rantametsissä olen useasti kuullut aktiivistakin yksittäisten teerivanhusten pulinaa yöaikaan vielä heinäkuun puolella. Onneksi on ollut todistajiakin mukana, koska rantasaunan portailta parissa kaljassa kuultuna voisi epäilyttää kuulijaa itseäänkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com