Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
hemis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.10.2009 21:00 Viestin aihe: Apua! Ase ui meressä... |
|
|
Kertokaas mitätkä huoltotoimet kannattaa tehdä aseelle (päällekäispiippuinen haulikko) joka kävi uimassa meri vedessä..
Kuivasin aseen ja laiton spray rasvaa päälle huolella! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heguli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.10.2009 21:03 Viestin aihe: |
|
|
kunnon pesu kuumalla vedellä ja kuivaus sitten rasvaus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sarvikuono Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tam 2008 Viestejä: 9694 Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään
|
Lähetetty: 10.10.2009 21:06 Viestin aihe: |
|
|
Jep, pesu on paikallaan koska merivedestä on jäänyt suolaa sinne, mikä sitten imee ilmasta kosteutta ja loppupeleissä ruostuu koko vekotin. puut irti vielä että nekin saat pestyä ja kuivattua. Kuumasta vedestä en mee takuuseen, ko lähteekö siinä öljyä pinnasta myös. haaleeta suosittelisin. ja kuivaus ensin pyyhkeellä tms kaikki pahimmat, sit annat rautojen ol hengittävässä paikassa että lähtee raoista kosteus, ja lopuks öljyllä läpi kunnolla, raudat omallaan ja tukki omallaan. _________________ Video meliora proboque deteriora sequor. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kirjailija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.10.2009 21:17 Viestin aihe: |
|
|
Tultii pari vuotta sitten mereltä vaimon kanssa. Kun päästiin laituriin, vaimo kurkotti haulikko kädessä kohti laituria, mutta koira ehti hypätä ensin. Siipalta lipes tussari mereen. Oli vielä tosi kylmää silloin jo. No. Ei siinä muuta kuin takki pois päältä ja hyppäsin itse mereen. Siinä oli jotain 1.5 metriä syvää. Tunsin kengänpohjalla aseen mudassa, joten työnsin kärjen piipun alle ja nostin sen. Sitten kotiin, huuhtelu vedellä niin että suola irtoaa aktiosta ja muualta ja RUTOSTI öljyä ja CRC:tä päälle. Ihan hyvä tuli. _________________ "Minulla on yksinkertainen maku. Haluan kaikessa vain parasta." - Oscar Wilde |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.10.2009 22:36 Viestin aihe: |
|
|
Merivesihän on "kauhean" suolaista - Suomenlahdella ja Pohjanlahdella jopa samaa luokkaa kuin hiki suolapitoisuudella mitattuna. Uimisen jälkeen ase kannattaa kuivata ja öljytä. Ei kuitenkaan mitään laajempia pesuja ole tarve tehdä. Ei se ase ruostu meressäkäynin seurauksena sen enempää kuin kunnolla kastunut ase tiiviissä pussissa. Siitä vesi on kurjaa ainetta, että se imeytyy pieniin väleihin kapilaari-ilmiön takia ja näistä väleistä kuivuminen tapahtuu hitaasti. Korroosio kerkeää iskeä ilman öljyä. Norjalaiset hylkeenpyytäjät ottavat valtamerikylvyn jälkeen aseista tukin ja kiikarin irti ja pesevät aseen ohuella öljyllä terästetyllä liuotinbensiinillä (tai petroolilla). Kuivaavat sitten kohtuullisella ilmanpaineella kuivalla paineilmalla ja pyyhkivät kaikki lähtevän pois rasulla. Ja antavat liuottimen haihtua. Tämäkin tehdään vasta kun reissusta kotiudutaan. Siellä suolapitoisuus on jo sellainen, että sillä on todella merkitystä. Öljykerros jää pintaan. Aseita kannattaa huoltaa ja putsata, mutta vesipesu ei nyt ihan parasta tähän tarkoitukseen ole. Omat merilinnustusaseet saavat vuosittain suolavesiroiskeita ja on joskus niitä ongittu merestäkin. Ei niistäkään kerroista ole jäänyt ruostemuistoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.10.2009 21:10 Viestin aihe: |
|
|
En nyt sitten osaa sanoa, että onko aseen pesuun kuuma vai haalea vesi se oikea valinta, mutta itse pesisin kuumalla. Niin kuumalla kuin voi, siis vaikka kiehuvalla. Sen vähän mitä koneistusjuttuja olen tehnyt ja pessyt osat puhtaaksi leikkuunesteestä ja muusta semmoisesta niin aina lopuksi kuumalla vedellä. Osa tulee tietenkin polttavan kuumaksi mutta eipä aikaakaan kun vesin on haihtunut pienimmistäkin kolosista. Sen jälkeen öljy päälle jos on tarvis. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Reporetku Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.10.2009 14:28 Viestin aihe: |
|
|
JuhaH kirjoitti: | En nyt sitten osaa sanoa, että onko aseen pesuun kuuma vai haalea vesi se oikea valinta, mutta itse pesisin kuumalla. Niin kuumalla kuin voi, siis vaikka kiehuvalla. Sen vähän mitä koneistusjuttuja olen tehnyt ja pessyt osat puhtaaksi leikkuunesteestä ja muusta semmoisesta niin aina lopuksi kuumalla vedellä. Osa tulee tietenkin polttavan kuumaksi mutta eipä aikaakaan kun vesin on haihtunut pienimmistäkin kolosista. Sen jälkeen öljy päälle jos on tarvis. |
Itse tekisin juuri samoin. Itse palvelin aikoinani rannikkojääkäreissä ja yleisistä ohjeista poiketen, meitä kehoitettiin merivesikylpyjen jälkeen huuhtomaan rynkyt niin kuumassa vedessä, kuin kraanasta saatiin. Rynkky tuli luonnollisesti aivan kuumaksi, mutta eipä kestänyt kuin hetken, niin se oli täysin kuiva. Sen jälkeen heti öljyä ja jos ei ollut tiedossa ammuntaa, niin sitä öljyä ei tosiaan säästelty. _________________ Käytännöllisyys on kauneutta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
|
Lähetetty: 14.10.2009 14:34 Viestin aihe: |
|
|
Kuuma vesi on paras aseenpuhdistusaine. Suosittelen erittäin kuumalla vedellä pesua ja sitten huolellista kylvetystä liuotinöljyllä tms. laadukkaalla tavaralla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Putukiffeli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.10.2009 16:19 Viestin aihe: |
|
|
Reporetku kirjoitti: | Itse palvelin aikoinani rannikkojääkäreissä ja yleisistä ohjeista poiketen, meitä kehoitettiin merivesikylpyjen jälkeen huuhtomaan rynkyt niin kuumassa vedessä, kuin kraanasta saatiin. . |
Autokuskipuskajussina pesin rynkkyni autohallin höyrypainepesurilla tarvittaessa. Hjelvetin hyvä tuli _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.10.2009 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Kuuma vesi PURETUILLE osille kova sana, ja sen jälkeen kohtuullinen öljyäminen, muta älkää nyt sitten hittosoikoon puuosia suihkuun viekö! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
|
Lähetetty: 15.10.2009 08:13 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | älkää nyt sitten hittosoikoon puuosia suihkuun viekö! |
Juu tosiaan, unohtui sanoa |
|