| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.09.2009 06:35 Viestin aihe: |
|
|
Joo, ei meillä kans kaikki suolista, kaikki ei varmaan edes osais. Mut aika moni kuitenkin. Ja on onneks muutamia vapaaehtoisiakin, kuten esim allekirjoittanut Sillä saa mukavasti kompensoitua sitä kun en aina viikolla ehdi lihanpalotteluihin, kun asun melko kaukana metsästyspaikasta. Niin on edes jotain hyödyllistä voinu lihojen eteen tehdä...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
s.r.v Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2009 04:57 Viestin aihe: |
|
|
Minä olen vahvasti sitä mieltä,et suolistus kuuluu ensisijaisesti ampujalle,mut jos on ampunut useamman samaan paikkaan,niin silloin tietty muidenkin homma. Onhan sellaisiakin ihmisiä,et ne ei vain pysty sitä tekeen jonkun vaivan takia tai yksinkertaisesti oksentavat heti,ku maha avataan.
Sitten tullaan tähän minua suuresti korpeavaan asiaan. Passimies ampuu hirven ja jättää sen heti muiden kontolle ja itse vain vouhottaa ampumisella muille. Olen pistämisestä ja suolistuksesta sanonut porukassamme muutamalle hommista luistajalle,niin sanotaan ettei osaa. MITEN hemmetissä sen suolistamisen voi osata,jos ei koskaan kokeile.
Suomeksi sanottuna,eivät halua liata käsiään ja haluavat päästä mahdollisimman vähällä koko hommasta. Sellaisiakin lusmuja porukassa ollut 20v,niin ei voi kuin ihmetellä,et miten on muut aina ruennu tekeen ne hommat purnaamatta. Ite olen ollut porukassa 10v ja olen jo aika kyllästynyt sanomaan,et puukko kouraan ja opettelemaan. Sama lusmuaminen ku jatkuu sitten nylkyvajallakin,niin minusta sellaiset pitäs nakata pois porukasta.
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
noniin Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2009 05:22 Viestin aihe: |
|
|
| Kaikille se homma kuuluu, mutta kun joidenkin jäljiltä ei kehumaan pääse niin meillä on jäänyt suolistamiset ja paloittelut muutamien kontolle. Eipä tuo kauheasti haittaa mutta kohta loppuu osaaminen luonnollisen poistuman kautta porukassa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2009 09:59 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni jokaisen hirvimiehen pitää pystyä
- ampumaan lopetuslaukaus turvallisesti
- pistämään hirvi
- valmistelemaan kurkkutorvi ja peräsuolen kairaus
- avaamaan vatsanahka
Tuo varsinainen mahojen poisto voi sitten tapahtua muidenkin toimesta jos taidot ei riitä. Yleensä siinä on pari kaveria paikalla, joista ainakin toinen pitäisi homman hallita. Mielestäni tumpelointi mahojen poistossa on pahempi virhe kuin jättää se jonkun muun osaavamman tehtäväksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
nettijussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5435 Paikkakunta: Muinais Suomi
|
Lähetetty: 24.09.2009 16:02 Viestin aihe: |
|
|
Jos hirven ampuja ei halua tai ei osaa ottaa ampumaltaan hirveltä suolia ja mahaa pois, suosittelen seuraavaa käytäntöä.
Suolistetaan hirvi muitten pyytömiesten toimesta.
Riisutaan ampuja aseista ja repustaan.
Laitetaan ampuja hirven sisään, pikkasen narua ympärille ettei vetomatkalla luiskahda ulos.
Vedetään hirvi lahtivajalla kinneriin ja pudotetaan ampuja pois hirven mahasta.
Takaan että oppii suolistamaan hirven ja vieläpä todella nopeasti.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
s.r.v Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2009 17:33 Viestin aihe: |
|
|
Sen suolistamisen kyllä oppii jokainen tekeen siististi,jos vain viitsii opetella.
Itse opettelin asian kokeneemman opastuksella,kysellen neuvoja homman edetessä.! Tollain perehdyin kunnolla asiaan,niin muutaman elukan jälkeen se sujuikin ilman opastajaa..  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
LuolaSaku Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.09.2009 02:53 Viestin aihe: |
|
|
Meillä kuollettavan laukauksen ampunut metsästäjä on aina automaattisesti suolistaja numperoinen 1. Muut kaadolle tulleet metsämiehet käärivät hihansa välittömästi kaatoryyppyjen jälkeen ja auttavat sulassa sovussa pääsuolistajaa. Koskaan ei ole ollut ongelmaa tai jurinaa suolistuksesta. Jos kaataja ei uskalla/viitsi suolistaa saalistaan niin se on vähän sama homma kun saisi kalan, muttei uskalla irroittaa sitä koukusta.
Niin ja mites nämä heikkovatsaiset metsästäjät toimivat pienriistan kannssa? Pitääkö jänismetsälläkin olla omat suolistajat mukana, vai ihmetelläänkö mitäs nyt tehdään?  _________________ Vain harjoittelulla voi tulla mestariksi ja mestarithan harjoittelevat aina. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.09.2009 03:57 Viestin aihe: |
|
|
Jos hirven suolistaminen hirvittää, niin kannattaa harjoitella peuralla ensin Periaatteessa ihan sama homma, mut vähän helpompi vaan. Tääl eteläs se ainakin varmasti on mahdollista, ku yleensä joka jantteri on ainakin jonkin aikaa peuraporukassa ennen ku pääsee edes hirvijengiin...
Hyvät neuvot on tietysti aina arvokkaita, mut kyl mä senkin ymmärrän et se saattaa aiheuttaa jollekin uudel jahtaajal paineita, ku kymmenpäinen puliseva hirvimiesjoukko huutelee kilpaa ohjeita! Saattaa siinä tulla jonkin verran paineita. Jos kyseessä on nuori metsästäjänalku niin siihen tilanteeseen osaa ehkä helpommin asennoitua, ku ymmärtää et on kokematon ja tarvii apua. Mut toista tuntuu välil olevan noiden aikuisiällä porukkaan tulleiden kanssa...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
maalari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.09.2009 15:39 Viestin aihe: |
|
|
| Jos suolistus hirvittää, nii hommaa luvat kainuuseen. Saat yksin pyytää ja suolet kiskot miten parhaimmaksi näät... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peet Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 25.09.2009 16:54 Viestin aihe: |
|
|
Meidän porukassa on "kunnia asia", että ampuja huolehtii pistämisen, suolistamisen ja onpa yleensä "kapelimestarina" myös nahan irrotuksessa. Ja se on hyvä konsti myös siihen, että ei aina haluta samoilla miehillä hirviä ampua. Eli joskus aikanaan samat miehet ampu puoleeet hirvistä, mut nyt kun ampuja huolehtii suolistuksen ja nahkomiset, saatetaan hirvi joskus jättää ampumatta ja päästeetään se viereiselle passimiehelle.  _________________ Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2009 08:04 Viestin aihe: |
|
|
No on sekin vähän outoa jos hirvi sopiva hirvi päästetään passiketjun läpi ku ei jakseta suolistaa...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lohari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2009 08:09 Viestin aihe: |
|
|
Laiskuus huipussaan  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
deadwolf Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2009 16:30 Viestin aihe: |
|
|
| Kyllahan ampujan on ne suolet ja nahkat revittava pois ja jos on uus kaveri tai muuten vain ei osaa niin turhan siina on hapeissaan olla kyllahan porukassa varmaan osaajia neuvojia riittaa ja jokaisen se on joskus aloitettava. Itella ois monta cariboua jaanyt tundralle jos ei ois ite niita suolistanut. Tuosta venajan mallista tulikin mieleen kun hyva metsa kaverini nylki Vuoripassin (Dall sheep) silla tavalla, etta antaa suolten olla sisalla. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Villedz Vieras
|
Lähetetty: 26.09.2009 19:51 Viestin aihe: |
|
|
No onpas jossakin hankalata. Pitää sanoa että huhhuhhuhhuhhuh.
Itsekkin ampunut toistakymmentä hirveä,enkä ole kuin ensimmäisen hirven suolistanut ihan ool aloun.... Ainakin meillä suolistamiseen osallistuu kaikki ja kaikki sen osaavat,ei se suoraan kuulu ampujalle... ja sitä myöten nahkominen..mitä !&%¤#"! ihan oikeasti?!
Ampuja pistää hirven,tottakai... Porukka kaadolle,aloitetaan suolistaminen hyvässä hengessä porukalla..Hirvi nylkytallille ja taas nahka pois porukalla....
Itse en olisi porukassa,jossa on tuollainen meininki mitä tuolla ylempänä luki...Huhheijaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jebuu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.09.2009 12:50 Viestin aihe: |
|
|
No on näköjään että ei muka aleta itse suolistamaan. Melko naurettavaa Hirvi oikealle kylelle niin suolistus onnistuu helpoiten. Vanha sanonta: Hirvi sille kyljelle, että oikea käsi on persreiässä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|