| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.04.2006 12:25 Viestin aihe: |
|
|
Joo, olihan tuolla Atson puukkotuotteen poralla (jos sitä tarkoitat) hintaa melkein 100 €/kpl. Tosin se näyttää kyllä olevan ihan teollinen tuote eikä mikään itseviritelty. Eikä tuo hinta mielestäni ole kovinkaan suuri jos sillä muutamankin kuksanaihion saa poratuksi. No, kukin tietysti varojensa mukaan  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.04.2006 14:15 Viestin aihe: |
|
|
No harrastelijahan käyttää tietenkin talttaa eikä mitään ostoporaa joka on kallis ja tuottaa persoonatonta jälkeä ja saa helposti sitten sisäpinnan käytössä halkeilemaan. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jari2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 1284 Paikkakunta: pohjois-häme
|
Lähetetty: 06.04.2006 09:07 Viestin aihe: |
|
|
| Se mitä mä katselin oli iisalmen teräpalvelu tai joku vastaava, ja hintaa n. 75mm poralla oli päälle 150e. Se oli selvästi koneporaukseen tehty eli ei mikään käsityökalu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
igorrock Kanta-asiakas
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
maalari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.04.2006 13:32 Viestin aihe: |
|
|
| Pitäis noilla laatuterillä tulla siistiä jälkeä. Ainut mikä niissä ei napaa on tuo suoraseinäisyys, käsityön jälki ja tekemisen ilo! Kuksassa kun se on oma henki.... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Teitsi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.04.2006 15:13 Viestin aihe: |
|
|
| Olen itse tehnyt muutamia kuksia visakoivusta, ja mulle eräs vanhempi puuseppä neuvoi sellasen keinon että upota aihiot muutamiksi kuukausiksi kuivaan hienoon puruun. Puru imee hitaasti kosteuden pois. Otin kaverilta ison laatikollisen purua, upotin aihiot, jokka olin kovertanut, ja annoin olla puolivuotta vesiboilerikopissa joka on aika lämmin. Ei ainakaan vielä ole haljennut yksikään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ränkkänä Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 05.07.2009 04:56 Viestin aihe: |
|
|
Moro!
Sain ison pahkan joka on tn 20vuotta vanha. Siinä on tuohi päällä. Joistain kohdista lähtee tuohi kerralla pois, mutta joistain ei millään. Miten saan tuon tuohen/nilan pois ilman, että ei jää jälkiä itse puuosaan?
Osa pahkasta on jo pehkaantunut, mutta kyllä siitä vielä pari kulhoa tekee niistä kovista osista.
T:Aloittelija |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.07.2009 15:46 Viestin aihe: |
|
|
Keittämällä ja sitten työntelet teroitetulla puulastalla irti. Jos on niin iso ettei löydy keittoastiaa, niin laittelisin jonnekin järven rantaan tms likoamaan kuukaudeksi pariksi. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ränkkänä Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 06.07.2009 00:19 Viestin aihe: |
|
|
Moro!
Kiitoksia, näin arvelinkin. Katellaanhan mitä siitä saa aikaiseksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tapanih Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.07.2009 16:46 Viestin aihe: Re: Pahkan kuivatus? |
|
|
[quote="koilliskaira"]Noniin.
Aloitin uuden aiheen, vaikka olihan tuolla kuksan tekemisestä juttua. Oli vaan niin sekalaista tietoa, että kokeilen eksaktimmalla otsikolla.
Eli minulla on sellainen ~50cm halkaisijaltaan oleva koivupahka. Olen sen viime talvena irrottanut. Se on ollut ulkovarastossa näihin päiviin asti. Elikkä se on vielä märkä. Nyt siitä tarttis tehä kuksia.
Elä helkutissa tee kuksia, tee kunnon vellikuppi.
Oikeessa kuksassa on luonnonpinta, eli pahka on kuksansa kokonen.
Ja päinvastoin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
pihkat Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.07.2009 17:16 Viestin aihe: |
|
|
| Repesorsa kirjoitti: | Ei aavistustakaan kysymistäsi asioista mutta kysyn itse visakoivusta. Siis milloin visakoivu pitäisi kaataa? Onko joku tietty vuodenaika? Entäs kuivatus?
Tiedättekö muuten, mitä Suomessa saa vapaasti tehdä? No, kuksia ja kiljua.
 |
puun ollessa lepotilassa,,sanoisin tammi-helmikuu.. _________________ Voi pihkat |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jolkku Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 09.07.2009 01:35 Viestin aihe: |
|
|
| kuivata voi mikrossa"pieni"teho,kuivattaa sisältä päin.eikä halkea,mut pitää muistaa et joutuu kuksan jatkokäsitellä"liota vaik konjakissa"ja mehiläis vaha pintaa,on ikuinen kuksa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JohnR Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.08.2009 07:41 Viestin aihe: |
|
|
| Teitsi kirjoitti: | | Olen itse tehnyt muutamia kuksia visakoivusta, ja mulle eräs vanhempi puuseppä neuvoi sellasen keinon että upota aihiot muutamiksi kuukausiksi kuivaan hienoon puruun. Puru imee hitaasti kosteuden pois. Otin kaverilta ison laatikollisen purua, upotin aihiot, jokka olin kovertanut, ja annoin olla puolivuotta vesiboilerikopissa joka on aika lämmin. Ei ainakaan vielä ole haljennut yksikään. |
Itsellä on uusin kuksa-aihio kuivattu hieman samantyylisellä tavalla. Sahasin pahkan puusta irti joskus kesäkuussa ja heitin varastoon pariksi päiväksi sellaisenaan odottelemaan.
Kun kävin pahkaan käsiksi vetelin kuoren ja nilan suoraan kokonaan pois ja tein karkeatyöstön, eli koversin kuppi- ja kahvaosasta enimmät pois. Kun karkeatyöstö oli tehty, lakaisin kaikki koverretut lastut yhteen kasaan ja nakkasin pahkan siihen päälle väärinpäin ja peittelin reunoja lastuilla hieman. Kesän se on siellä ollut, kuivunut pikkuhiljaa lastujen keskellä ihan kuivaksi ilman minkäänlaista halkeamaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.08.2009 15:58 Viestin aihe: |
|
|
Oma näkemykseni on, ettei kuivatuksen tarvitse noin monimutkaista olla. Viimeisimmän kuksan pahkan sahasin irti puusta ja keitin suolavedessä. Keiton tein ihan siksi tässä vaiheessa että parkki irtoaa silläkeinon ja näkee onko pahkassa vikoja. Sen voi yhtä hyvin tehdä sitten kun aihio on tehty.
Yleisesti on vallalla käsitys, että kuksan/pahkan pitää kuivaa hitaasti. Asia on mielestäni näin jos kyseessä on iso pahka, joka halutaan kuivaksi ennen työstöä. Mutta tavallisessa kuksan teossa pahkan kuivaminen on vain pahasta koska se yleensä aina aiheuttaa pahkaan halkeilua ja lisää hävikin määrää. Mulla ei ole koskaan kuksa/aihio halennut vaikka olen antanut niiden kuivaa lämpimässä autotallissa ja joskus on olleet leivinuunin päälläkin. Mitä ohuemmaksi on tehty, niin sitä varmemmin halkeamista ei tule koska yleensä halkeilu johtuu puun paksuudesta, jolloin ulkopinta kutistuu turvoksissa olevan sisäpinnan päällä ja sen on "pakko" haljeta. Ainoastaan yhdessä kuksassa on ollut halkeama ja sekin oli siinä puussa jo valmiiksi: ei vaan tullut esille koska pahka oli ulkovarastossa eikä "huoneilmakuiva". Siltikin se kyllä pitää nesteet sisällä.
Eli pahkoja ei kannata kotitarvetekijän sahata varastoon vaan sitä mukaa kun tarvis tulee. Jos kyseessä on isompi pahka, niin sitä voi säilyttää pakastimessa jos sopii, tai sitten se kannattaa sahata loppusyksystä jolloin se jäisenä säilyy kevääseen ja sen tekoon jää paljon aikaa. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|