Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
338 Lapua Magnum Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2004 18:04 Viestin aihe: Milloin tippuu sarvet? |
|
|
Tatä kysyn siksi että ammuin viikonloppuna sarvettoman aika pienen pukin jolla kuitenkin oli ollut sarvet päässä mutta aivan kuin ne olisi revitty pois.
Siis mielestäni ei normaalin tippumisen jälki mutta ajattelin varmistaa josko joku osaisi sanoa että voiko jo marraskuun puolella pudota nuorelta pukilta sarvet normaalista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Recce Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2004 21:28 Viestin aihe: |
|
|
Miten ne sarvenpaikat näyttää siltä, että sarvet olisi repäisty? Vertahan niistä tulee vielä jonkun aikaa tippumisen jälkeen. Jos peura ei itse ole halukas luopumaan sarvistaan, niin ei ne kyllä irtoa. Mutupohjalta sanoisin että sarvien aikainen putoaminen johtuu jonkun vitamiinin tai hivenaineen puutostilasta.
Ampumistani sarvettomista pukeista kolme olen ampunut joulukuun puolella, loput tammikuussa. Kaikki kuitenkin joulun jälkeen. Yhden nelipiikkisen jättösarven olen tosin löytänyt aatonaattona. Eli omien kokemusten pohjalta sarvien tippuminen ajoittuu joulu-tammikuun loppu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
338 Lapua Magnum Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.11.2004 21:35 Viestin aihe: |
|
|
Toinen puoli oli luutamyöten siististi aivan kuin kiskaistu irti, ja toisella puolella oli muuten samanlainen jälki mutta aivan pieni pala sarvenjuurta jäljellä ja heiman aivan samanlaista purua kuin luusaha jättää, Verta ei näkynyt oikeastaan yhtään siis pää ja sarvenreiät olivat todella puhtaat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsnugis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2004 15:47 Viestin aihe: |
|
|
Kumma juttu
Peurasta en tiedä, mutta kauris ja hirvi olivat jo omista luopuneet |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paavo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.12.2004 14:38 Viestin aihe: |
|
|
Ensin putoaa kauriin sarvet. Tämä tapahtuu lokakuussa. Sitten hirvi. Tosin vielä on hirvillä sarvia, ainakin etelässä. Sitten peura tapahtuu lähes aina uudenvuoden puolella. Olen ampunut 29.1 peuran jolla oli sarvet.
Sarvien putoamisaika on melko pitkä siihen vaikuttavat monet tekijät. Mutta pääsääntö menee näin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|