Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
stressperado Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Elo 2007 Viestejä: 35
|
Lähetetty: 15.09.2008 22:51 Viestin aihe: kaapelit balanssiin, |
|
|
,eli kyselen tämmöstä että kun toinen "kaapeli"venyy jousessa enemmän kuin toinen niin siis lisään kierroksia venyneeseen piuhaan?
vaikea saada tasan menemään.kumpikin cam-pyörä on soikeeta mallia täs mun browning ragessa,eli jännehän pitäis stopata molemmissa päissä yhtäaikaa?miten pitkän aikaa noita piuhoja voi vuorotellen kiertää tiukemmalle ennenkuin katkeevat ammuttaessa.manuaalin mukaan 2000 laakin jälkeen olis vaihdettava siimat mutta kun ei tullut taas laskettua montako kertaa on tullu ammuttua...
ehjältä näyttävät ja jännevahattua usein.ja fast-flite jänteet ei muka veny!
vahvistin jännelangalla vähän silmukoita kun sain viimein väännettyä jousen niin paljon että ylettyi apukaapelin päät siihen kiinnityskohtaan,en ampunut kuin 2 kertaa,pimiäs ei näe..taustaan ainakin osui!
sattaa lähtee irti kyllä,ehkä tein liian paksut silmukkakohdat vai miksi niitä nimittäis..sen tosin huomaa helposti kun piuha irtoo ampumahetkellä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 16.09.2008 09:03 Viestin aihe: |
|
|
Browning ei ole tuttu jousi, joten seuraava saattaa mennä pahastikin metsään .... . Niitä kaapeleitahan taitaa olla kaksi ja jänne lisäksi? Kaapeleista toisella, sillä joka haaraantuu päästä, säädetään akseliväli kohdalleen. Siis mitta akseleiden välillä, jonka tulee olla alkuperäisessä mitassa, jotta jousen 'jerkku' säilyy entisellään. Toisella kaapelilla sitten säädetään ajoitus niin, että camit pyörähtää yhtä paljon ja yhtä aikaa. Lopuksi sitten säädetään jänteellä vetopituus alkuperäiseen mittaan. Tämä noin pääsääntönä, vaan kuten sanottu, niin Browning ei ole tuttu merkki tämän mallin osalta.
Kaikki jänteet venyvät ja valitettavan usein tehdasjänteet ovat sen verran 'kustannustehokkaat', että venyvät erityisesti. Aika paljon sitä jännettä voi kiertää sen katkeamatta, lopetat viimeistään sitten kun alkaa mennä 'kaksinkerroin'. Yleensä venyminen sitten lakkaa jossain vaiheessa, parhaat lopettavat venymisen alle 50 laukauksen jälkeen ja toiset venyvät satoja laakeja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
stressperado Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Elo 2007 Viestejä: 35
|
Lähetetty: 16.09.2008 17:23 Viestin aihe: asia selkenee kai... |
|
|
molemmis kaapeleis on haarautuva se toinen pää browningissa.kiersin summittaisesti eihaarautuvasta päästä löysempää kaapelia tiukemmalle,aika hyvin meni.en jänteelle tehny muuta kuin laitoin paikalleen saman joka siinä olikin.en tiennyt noista akselivälimitoista enkä sitä että jänne määrää sen jännevälin,luulin et kaapelit pitää sen kuosissa.opinpa taas paljon,nyt mittaamaan onko lähelläkään tehdas-asetuksia.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 16.09.2008 19:04 Viestin aihe: |
|
|
Yleensä käy niin, että kaapelit ja jänne venyvät lähes 'samaa tahtia' ja vaikutusta ei heti huomaa ennen kuin sitten ajoitus muuttuu tai tuntuu, että jousesta tehot häviää. Kun kaapelit venyvät, niin akseliväli kasvaa ja jousen lapojen esijännitys vähenee. Samalla vetopituus lyhenee. Toisaalta jänteen venyessä vetopituus kasvaa, jolloin jänteen ja kaapelin venyminen tavallaan kumoavat toistensa vaikutuksen ainakin osittain ja hommaa ei heti huomaa. Säädä ensin akseliväli alkuperäiseen mittaan, hieman järkeilemällä selviää kumpi kaapeli vaikuttaa tähän. Seuraavaksi sitten ajoitus. Apuna voi käyttää peiliä tai pyytää kaveria katsomaan. Samalla voit säätää niistä Y-haaroista myös camin pystyasennon. Camin tulee olla pystyssä myös täydessä vedossa. Asiaa voi tarkastella peilin avulla suoraan edestä katsottuna.
Lopuksi vetopituuden säätö. Jos veto on vaikka 28" niin merkaat sen nuoleen. Seuraavaksi teet uuden merkin 1 3/4" 'lyhyemmälle'. Vedät jousen vireeseen ja 'lyhyen' merkin tulisi olla kahvan juuren kohdalla. Jos ei ole niin säädät jänteen avulla. Jousen modulien mahdollisen säädön tulee luonnollisesti vastata ko. vetopituutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
stressperado Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Elo 2007 Viestejä: 35
|
Lähetetty: 16.09.2008 22:25 Viestin aihe: O.k! |
|
|
kiitokset !Tulipa perustietoa kerralla hyvin.on taas järkeiltävää
en tullut ajatelleeksi että camit vois mennä edes "vinoon"edestä katsottuna siis,tsekkaan tämän.nyt ajoitus oli kohdallaan eli jänne pysähtyi samaan aikaan molemmissa päissä,akselivälikin oli kohdallaa,vertasin jousen tietoihin jotka onneks oli tallessa.jänneväli pitäs olla 8 tuumaa tässä ritsassa,mittasin kahvan syvennyksestä,lähellä oli,ehkä pari milliä pidempi kuin tuo 8 tuumaa.
vetopituus mulla 27 tuumaa,ainakin tuntuma oli sama kuin ennen,ankkurointipaikkaan pysähtyi nyt ettei venynyt "olan taakse".
osumat nyt oli tauon jälkeen mitä oli,45 metristä pysyivät A-nelosella
syy oli kyllä ampujassa ja siinä että jätin takatähtäimen pois,on se paremminkin mennyt! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black ice Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Syy 2008 Viestejä: 8 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 21.12.2008 22:10 Viestin aihe: |
|
|
Voisko joku vielä vääntää oikeen rautalangasta, että miten noita kaapeleita ja jännettä "lyhennetään"?. Mun jousi on yks caminen ja kaapeli haarautuu toisesta päästä. Tarviiko jonkun jousipuristimen tai jotain muita erityistyökaluja?.. aloittelijan tyhmiä kysymyksiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Germaani Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 11 Elo 2005 Viestejä: 64
|
Lähetetty: 22.12.2008 01:20 Viestin aihe: |
|
|
Kaikkiin taljoihin tarvii jousiprässin kaapeleiden säätöön, jos ei erikseen ole mainittu käyttöohjeissa, että jousen voi purkaa lapojen ruuveja löysyttämällä. Ei kannata testata et josko onnistus. Okei X-camisissä eli läpiammuttavissa jänteissä säätöjä voi tehdä ilman prässiä, mut tää on lähinnä poikkeus.
Uutena jänteet voi voi venyä hieman, varsinkin jos punokset on huonosti tehdyt. Uudet jännemateriaalit ei kyllä juurikan veny "asettumisensa" jälkeen. Kokeilu on tässä erittäin suositeltavaa ja homma pelaa kuten Kiul hyvin selvitti. Jousesta saa myös enemmän iloa kun sen osaa säätää juuri sopivaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Black ice Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Syy 2008 Viestejä: 8 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 22.12.2008 21:39 Viestin aihe: |
|
|
No mun jousella on nyt ammuttu se noin 200 nuolta, eli kaapeleiden pitäis varmaan olla jo "asettuneet". Pikkaisen se tuntuu niinku jerkku ois vähentynyt,tai sitte itelle on vaan tullu voimaa lisää... . Osumat on paristakympistä puonnu noin 10 cm siitä mitä oli alussa. Veto pidentyt ehkä hieman, mutta ei häiritsevästi. Pitäis vissiin löytää joku asiantuntija sit kattomaan tuota joskus. ku paikallisessa "jousiammuntakaupassa" oli sitä mieltä et se säätö tapahtuu vain laparuuveja kiristämällä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 22.12.2008 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Yksicamisessä säädat siitä kaapelista akselivälin kohdalleen. (Onhan alkuperäinen mitta muistissa ja/tai saatavissa valmistajan sivuilta?). Sen jälkeen säädät vetopituuden jänteestä kohdalleen. Vaikka yksicamisessä ei synkronointia tarvitsekaan säätää, niin jousi ampuu yleensä parhaiten kun cami on alkuperäisessä asennossaan. Nämä 'pituussäädöt' tehdään kaapelia kiertämällä, lisää kierrettä -> lyhenee, vähemmän kierrettä -> pitenee, joten todennäköisesti tarvitset jousiprässin saadakseski jänteen ja kaapelin irti säätämistä varten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Reddevili Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Mar 2008 Viestejä: 50 Paikkakunta: Kisko
|
Lähetetty: 23.12.2008 15:50 Viestin aihe: |
|
|
hieman asiaa siivuuten itselläni ei ole prässiä mutta kuormaliina teki myös tehtävän. kun vain varmistaa ettei liina "lipsahda" pois paikoiltaan.... tietenkin omalla vastuulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|