| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
TIP Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.11.2008 04:58 Viestin aihe: |
|
|

Pakkasjahtia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
fygy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.11.2008 13:24 Viestin aihe: |
|
|
tämmönen tuli tänään
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
fygy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2008 15:52 Viestin aihe: |
|
|
nyt näkyy kiitoksia avusta.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jt91 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.11.2008 16:20 Viestin aihe: |
|
|
.
Viimeinen muokkaaja, jt91 pvm 20.03.2009 15:17, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Barbi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.12.2008 16:21 Viestin aihe: |
|
|
Kokemuksen karttuessa tiedät ampuessasi mihin osut, tuossa tilanteessa toinen laukaus on ollut ihan turha. Toinen näyttäisi olleen rankaosuma ja toinen keuhkoille. Tosin ammuntakulmakin vaikuttaa, mutta ei pidä hätääntyä jos eläin ei keuhkolaukauksesta heti pyllähdäkään..
Onnittelut! Siitä se lähtee...  _________________ Paljon parempi unohtaa ja hymyillä kuin muistaa ja olla surullinen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
juhaka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.12.2008 16:39 Viestin aihe: |
|
|
| Barbi kirjoitti: | Kokemuksen karttuessa tiedät ampuessasi mihin osut, tuossa tilanteessa toinen laukaus on ollut ihan turha. Toinen näyttäisi olleen rankaosuma ja toinen keuhkoille. Tosin ammuntakulmakin vaikuttaa, mutta ei pidä hätääntyä jos eläin ei keuhkolaukauksesta heti pyllähdäkään..
Onnittelut! Siitä se lähtee...  |
Niin. Kuunteles jolppi ja ota opikses kun täti neuvoo kokemuksen tuomalla syvällä rintaäänellä....  _________________ Pukki haluaisi maistaa Marjukan piparia! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tosinuija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 03:33 Viestin aihe: |
|
|
| Barbi kirjoitti: | | Kokemuksen karttuessa tiedät ampuessasi mihin osut. |
Niimpä niin, ja sitten jahdataan varman ampujan napakymppiosuman saanutta haavakohirveä, jolla on loppujen lopuksi viulukotelo muusina, jalka poikki tai reikä vääräsä päässä. Laukaisuhetkellä kerkeää toisinaan tapahtua ihmeellisen paljon asioita. Itse ainakin lisin aina jos näyttää kovin vielä menevän ensimmäisen jälkeen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 03:55 Viestin aihe: |
|
|
| tosinuija kirjoitti: | | Barbi kirjoitti: | | Kokemuksen karttuessa tiedät ampuessasi mihin osut. |
Niimpä niin, ja sitten jahdataan varman ampujan napakymppiosuman saanutta haavakohirveä, jolla on loppujen lopuksi viulukotelo muusina, jalka poikki tai reikä vääräsä päässä. Laukaisuhetkellä kerkeää toisinaan tapahtua ihmeellisen paljon asioita. Itse ainakin lisin aina jos näyttää kovin vielä menevän ensimmäisen jälkeen. |
Kun hankkii kunnon optiikkaa ja "hirviväljän" kaliiperin niin näkee kyllä osuman ja/tai hirvi merkkaa osuman selvästi.
Se on kyllä kumma mitä olen nyt tänäkin syksynä itse "nähny" ja kuullu niin usein tällaiset paikkailu-laukaukset on ammuttu piskuisella .308winillä??? Mistäköhän johtunee?
Laukaisuhetkellä voi joskus tapahtua jotakin mutta mustaruuti ja lunttulukkoajoista on kehitytty kumminkin huimasti tai sitten jollakin on liipasimessa tooo-della pitkä etuveto.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
juhaka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 05:42 Viestin aihe: |
|
|
| Hylsysoppa kirjoitti: |
Kun hankkii kunnon optiikkaa ja "hirviväljän" kaliiperin niin näkee kyllä osuman ja/tai hirvi merkkaa osuman selvästi.
|
Höpö höpö. Saatat joutua pärskäyttämään hirveä esim. 150 metrin
päähän täyteen karkkolaukkaan. Itse monesti ampunut juoksevaa vasaa ja
se ei ole merkannut puhdasta keuhko-osumaa milläänlailla.
On sitten löytynyt jopa 200 metrin päästäkin kuolleena. _________________ Pukki haluaisi maistaa Marjukan piparia! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 05:46 Viestin aihe: |
|
|
| Hylsysoppa kirjoitti: | | tosinuija kirjoitti: | | Barbi kirjoitti: | | Kokemuksen karttuessa tiedät ampuessasi mihin osut. |
Se on kyllä kumma mitä olen nyt tänäkin syksynä itse "nähny" ja kuullu niin usein tällaiset paikkailu-laukaukset on ammuttu piskuisella .308winillä??? Mistäköhän johtunee?
Laukaisuhetkellä voi joskus tapahtua jotakin mutta mustaruuti ja lunttulukkoajoista on kehitytty kumminkin huimasti tai sitten jollakin on liipasimessa tooo-della pitkä etuveto.  |
Tässä olisi hyvä opetusvideo, eli katsokaapa kerran normaalinopeudella ja sitten kerrotte, oliko paikko tarpeen tässä tilanteessa. Kiireisimmät voivat aloittaa katsomisen 45 sekunnin kohdalta.
http://youtube.com/watch?v=FVFXuvJcZF0 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Barbi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 05:49 Viestin aihe: |
|
|
| tosinuija kirjoitti: | | Barbi kirjoitti: | | Kokemuksen karttuessa tiedät ampuessasi mihin osut. |
Ihmettelen kovin, että miten sut on oikein opetettu ampumaan...minä ainakin tiedän ampuessani missä kohti ristikko on kun laukaisen...sitäpaitsi meneehän hirvi keuhko-osumankin jälkeen toisinaan pari-kolmesataa metriäkin..
Kyllä se yleensä on niin etteivät sellaiset ketkä p.askamahoille ampuvat, ilmoitakaan napakymppiä ampuneensa...sellaiset eivät laukauksen jälkeen edes tiedä ampuivatko urosta vai naarasta, seisoiko vai juoksiko hirvi saatikka minne suuntaan lähti ammuntapaikalta...puhumattakaan oliko monta hirveä matkassa ...huonoja laukauksia sattuu kaikille, mutta itse olen huomannut että hyvä ampuja ilmoittaa sen milloin hänelle se huono laukaus tuli, tietävät viereiset passit olla valmiina lisäämään jos ampuja itse ei ehdi. _________________ Paljon parempi unohtaa ja hymyillä kuin muistaa ja olla surullinen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 06:09 Viestin aihe: |
|
|
| juhaka kirjoitti: | | Hylsysoppa kirjoitti: |
|
Höpö höpö. Saatat joutua pärskäyttämään hirveä esim. 150 metrin
päähän täyteen karkkolaukkaan. Itse monesti ampunut juoksevaa vasaa ja
se ei ole merkannut puhdasta keuhko-osumaa milläänlailla.
On sitten löytynyt jopa 200 metrin päästäkin kuolleena. |
Ja tässä tyypillinen esimerkki miksi hirvimetsällä "räiskitään".
Ammutaan 150 metriin ja vielä täyteen laukkaan! On se ihme miksi pitää vaan sitkeästi yrittää osumaa vaikka monesti optiikka ja/tai kaliiperi ja/tai ampujan kyvyt(näkö,kokemus) ovat tilanteeseen täysin riittämättömät.
Sitten niitä ehkä osuman saaneita hirviä haetaan kissojen ja koirien kanssa jopa kunnan rajojen ulkopuolelta saakka! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 06:39 Viestin aihe: |
|
|
Hitsi ku joskus pääsis tuollaiseen paikkaan ampumaan ku tuossa Elan:in laittamas videos Noin nätisti tulee keskellä aukkoa...
En tiedä mut näytti et olis vähä eteen osunu se eka. Vaikea sanoa Noh, olisin ite yrittäny paikata jos mahis. Mut en kyl noin ku siin filmis!!!! Melkein persepäin se jälkimmäinen laaki, siis jos siinä nyt oli se sama ampuja...
Musta noi jt91:n laakit on ihan hyviä Onnittelut!! Jos itsestä tuntuu et ei oo varma ekasta niin toinen vaan perään! Siis TÄHDÄTTY toinen laukaus Ja ei tos ko. tilantees varmaan edes tullu paljon lisää vertymääkään, ku ne on noin vierekkäin. Ellei toi sit fileitä silponu toi ylempi... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
pienmetastaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 08:11 Viestin aihe: |
|
|
| JokuUkko kirjoitti: | Hitsi ku joskus pääsis tuollaiseen paikkaan ampumaan ku tuossa Elan:in laittamas videos Noin nätisti tulee keskellä aukkoa...
En tiedä mut näytti et olis vähä eteen osunu se eka. Vaikea sanoa Noh, olisin ite yrittäny paikata jos mahis. Mut en kyl noin ku siin filmis!!!! Melkein persepäin se jälkimmäinen laaki, siis jos siinä nyt oli se sama ampuja...
Musta noi jt91:n laakit on ihan hyviä Onnittelut!! Jos itsestä tuntuu et ei oo varma ekasta niin toinen vaan perään! Siis TÄHDÄTTY toinen laukaus Ja ei tos ko. tilantees varmaan edes tullu paljon lisää vertymääkään, ku ne on noin vierekkäin. Ellei toi sit fileitä silponu toi ylempi... |
Mielellään aina se toinen; hirvi on kuitenkin niin hieno eläin että parempi suoda nopea kuolema kuin jäädä myöhemmin katumaan miksi ei tullu ammuttua paikkoa. Joku "lihahävikki" ei merkitse yhtään mitään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hitleri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.12.2008 11:14 Viestin aihe: |
|
|
Eijeijei! Yhellä paukulla ilman muuta, vaikka ei oiskaan varma, että ottiko se eka hengenpaikoille. Se on niin iso nokare lihhaa se teelusikallinenkin! Perus hirvihommia...  _________________ Vaan varmoilta paikoilta ohi! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|