OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Yleistä putsaamisesta

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Alfred007
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2006
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.09.2007 16:28    Viestin aihe: Yleistä putsaamisesta Vastaa lainaamalla viestiä

Miten levitätte öljyn piippuun putsauksen loputtua? Itse olen suihkauttanut spray-pullolla piipun molemmista päistä pyöräyttävällä liikkeellä nopeasti, ja tämän jälkeen ihan wc paperilla sellaisella keskitiukalla tollolla vetänyt läpi että ylimääräiset lähtee ja toivonmukaan loput leviäisivät tasaiseksi kerrokseksi.

Miksi puhtaan aseen piippu pitää edes öljytä? Kun ajattelee, että jos asetta säilytetään huoneen lämmössä sisätiloissa ja piippuki on on kovakromattu, mihin se puhdas piippu ruostuu? Vai onko homma niin että piippua ei käytännössä koskaa saa niin puhtaaksi, etteikö sielä olisi ruutijäämiä jne?

Itse olen haulikon piipun putsannut aluksi öljyharjalla vetämällä öljyt ja hinkkaan "!&%¤# liikkeelle", hetken päästä ihan suht kireillä paperitolloilla puhtaaksi. Mutta en ole koskaan viitsinyt niin kauaa vetää että paperit tulisivat puhtaana ulos. Aina jää vähän likaa. Alkaa jo käsi väsyä kun 30 kertaa vetää piipun läpi Very Happy Eli antakaas vähän vinkkejä miten suoritua tästä paremmin, haluan kuitenkin piipun, ainakin aika-ajoin olevan _puhdas_. (Vaikka paperiin jää hieman aina, silti, kun aikansa on hieronut piippu näyttää silmin katsottuna ihan puhtaalta).

Mitens nämä boresnaket jne? Ne varmaan riittää ainakin jos putsaa joskus sitten kunnolla lisäksi, mutta miten kova työ itse boresnaken putsaus on?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 27.09.2007 16:46    Viestin aihe: Re: Yleistä putsaamisesta Vastaa lainaamalla viestiä

Alfred007 kirjoitti:
Miksi puhtaan aseen piippu pitää edes öljytä?

Sinäpä sen sanoit!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SakoL-46
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.09.2007 18:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytännössä vastasit jo itse kysymykseesi. Piippuun jää aina sen verran palojätettä yms. että piipuun jätetty kevyt öljy suojaa piippua ja samalla liuottaa likaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alfred007
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2006
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.09.2007 19:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

SakoL-46 kirjoitti:
Käytännössä vastasit jo itse kysymykseesi. Piippuun jää aina sen verran palojätettä yms. että piipuun jätetty kevyt öljy suojaa piippua ja samalla liuottaa likaa.


Oolrait. Kiitoksia. Nytkun saisi vielä vähän valoa muihinkin esittämiini kysymyksiin vielä. Tiedon janoni on kyltymätön..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2004
Viestejä: 355
Paikkakunta: Ei enää Helsinki, hurraa!!

LähetäLähetetty: 27.09.2007 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Boresnake putsataan tiskaltassa fairyvedessä, eli "tiskataan" tai sitten laitetaan pesupussiin ja pyykkikoneeseen. Kummin vain, on helppoa.

Kokemusteni mukaan tuo Boresnake toimii haulikossakin ihan ok, mutta mitään totaalipuhdasta ei silläkään saa ilman hyviä aineita ja useampaa vetoa. Eli vie se oman aikansa sekin.
_________________
"Ei tuo ole painemerkki.."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KJH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Syy 2005
Viestejä: 114

LähetäLähetetty: 27.09.2007 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei taida olla oikotietä onneen tässäkään asiassa. Kunnon aineet ja hieman vaivaa niin puhdasta tulee Very Happy

Yleensä laitan öljyn piippuun ja annan yön yli olla. Joskus tulee käytettyä Forrest merkkistä puhdistusvaahtoa, joka irrottaa kuparijäämät ja muut kakat piipusta aika tehokkaasti. Lukko, luisti yms. osat saa todella kiiltäviksi tällä aineella. Sitten messinkiharjaa ja sillatuppoa öljyttynä piippuun. Lopuksi paperipalalla loppusilaus ja öljyä ohuelti piippuun. Näin ase on valmiina uusiin koitoksiin. Öljynä on tullut käytettyä sa-int laatuainetta Wink
_________________
Ei se kyy ole, katohan kun otan sen kiinni... Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Systeemin uhri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2007
Viestejä: 709
Paikkakunta: Jönköping

LähetäLähetetty: 27.09.2007 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka usein putsaatte haulikon? Mahtaakohan toi pronssiharja tai se metallispiraali kuluttaa piippua?
_________________
JESJESJESJES!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alfred007
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2006
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.09.2007 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antu kirjoitti:
Kuinka usein putsaatte haulikon? Mahtaakohan toi pronssiharja tai se metallispiraali kuluttaa piippua?


Itse putsaan yleensä kun tiedossa on vähän pidempi ampumatauko (esim yli 10pv)... Joskus unohtuu. Joskus vähän useammin. Yleensä vain piiput, mutta aina aika ajoin ihan täydellinen putsaus supistajineen jne.

Mutta kukaan ei vieläkään ole kertonut miten loppuöljy levitetään piippuun kätevimmiten, ettei ole liikaa ja että se on varmasti tasaisesti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TJJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2005
Viestejä: 624
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.09.2007 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alfred007 kirjoitti:
Mutta kukaan ei vieläkään ole kertonut miten loppuöljy levitetään piippuun kätevimmiten, ettei ole liikaa ja että se on varmasti tasaisesti?

Puhdistusvälinesarjan mopilla, jota ei ole sotkettu piipun puhdistamisessa. Muutama tippa öljyä moppiin ja pari kertaa läpi piipusta. Öljy pitää mopin pitkään kosteana, joten öljyä ei tarvitse lotrata siihen jokaisella puhdistuskerralla.
_________________
When you have to shoot, shoot, don't talk.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alfred007
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2006
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.09.2007 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TJJ kirjoitti:
Alfred007 kirjoitti:
Mutta kukaan ei vieläkään ole kertonut miten loppuöljy levitetään piippuun kätevimmiten, ettei ole liikaa ja että se on varmasti tasaisesti?

Puhdistusvälinesarjan mopilla, jota ei ole sotkettu piipun puhdistamisessa. Muutama tippa öljyä moppiin ja pari kertaa läpi piipusta. Öljy pitää mopin pitkään kosteana, joten öljyä ei tarvitse lotrata siihen jokaisella puhdistuskerralla.


sitä vartenko se moppi sielä sarjassa oli Very Happy

Itse vedin sen likaisen piipun läpi kerran, totesin sen putsaamisen turhaksi ja heitin koko mopin roskiin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pikkuhannu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 157
Paikkakunta: Tikkakoski

LähetäLähetetty: 27.09.2007 23:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antu kirjoitti:
Kuinka usein putsaatte haulikon? Mahtaakohan toi pronssiharja tai se metallispiraali kuluttaa piippua?


Minä ainakin putsaan joka reissun jälkeen...
Kiinnostaisi kyllä minuakin, kuinka paljon se metallihäkkyrä piippua kuluttaa, aika pahalta tuntuu sellaista piippuun tunkea, tietenkin jos tarpeeksi liukastetta... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.09.2007 03:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se "häkkyrä" ei (kaikki langan päät ehjänä; tarkista joka kerta ennen käyttöä, jos lanka poikki, vehje roskiin ja uutta ostoon) kuluta piippua ollenkaan (teräs vastaan teräs) vaan poistaa vain lyijyn ja muovisten välitulppien jäännökset. Itse työnnän vain yhteen suuntaan ts. panospesän puolelta läpi, harja irti, rassi ulos ja taas harja kiinni, piippuun jne. Harja pitää työnnettäessä ikävää kitinää ja narinaa mutta siitä ei tarvise välittää Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alfred007
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2006
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 28.09.2007 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Se "häkkyrä" ei (kaikki langan päät ehjänä; tarkista joka kerta ennen käyttöä, jos lanka poikki, vehje roskiin ja uutta ostoon) kuluta piippua ollenkaan (teräs vastaan teräs) vaan poistaa vain lyijyn ja muovisten välitulppien jäännökset. Itse työnnän vain yhteen suuntaan ts. panospesän puolelta läpi, harja irti, rassi ulos ja taas harja kiinni, piippuun jne. Harja pitää työnnettäessä ikävää kitinää ja narinaa mutta siitä ei tarvise välittää Wink


Öljyn kanssa vai ilman?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.09.2007 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piipuun kannattaa ennakkoon laittaa hyvälaatuista aseöljyä ja antaa sen vaikuttaa vaikkapa muutaman tunnin. Sitten vain "häkkyrää" perään. Häkkyrälle on sinänsä ihan sama käyttääkö sitä öljyn kanssa vai ilman mutta öljy parantanee lyijyn ja muovin irtoavuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kulovesi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Kes 2007
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 29.09.2007 01:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bore Snake Rules Exclamation Exclamation Cool Olen hommannu BS:n kaikille kalipereilleni ja niillä oon pärjänny. Suosittelen Very Happy
_________________
Intoo piisais kun vaan taito riittäis...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com