Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11369
|
Lähetetty: 18.08.2007 20:31 Viestin aihe: Metsästyksen/riistan häirintähelikopterilla Liminganlahdella |
|
|
Tänään kuulin Hirvenjuoksukisoissa Kiimingissä useammaltakin taholta että helikopteri/helikopterit ovat pörränneet keskiviikon maissa Liminganlahdella ja Haukiputaan edustalla karkottamassa hanhia maanantaina alkavan metsästyksen takia muualle.
Pyydän että ne joilla on tarkempaa tietoa kyseisestä toiminnasta tai parhaassa tapauksessa jopa kyseisen helikopterin tunnuksesta ilmoittaisivat siitä allekirjoittaneelle yksityisviestinä tai julkisesti tällä palstalla niin tekisin rikosilmoituksen kyseisestä toiminnasta. Kopterin liikeet ja aika jolloin se on havaittu olisivat tärkeitä.
Lennonjohdosta saatanee viranomaisille kyllä tarvittavat tiedot kunhan tutkinta käynnistyy. Luulisin että huomenna, sunnuntaina samaa tapahtunee joten olkaapa tarkkoina ja "bongatkaapa" kyseinen lentäjä aikatauluineen niin saadaan helikopteri valtiolle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2680
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11369
|
Lähetetty: 18.08.2007 21:37 Viestin aihe: |
|
|
Mielenkiintoinen raportti. Lennetty viimeisen 24:n tunnin aikana 1 h 55 minuuttia, 4 laskua. Eli puolen tunnin päräytyksiä.
Lentäjä puhaltanut 0,30 promillea. "Vähän viiniä ennen lentoa".
Kenenkähän kopteri tuo OH-HME mahtaa olla? Kyydissä kaksi henkilöä, yhteensä 180 kiloa.
Ainakin lennellyt juuri sorsastusta edeltävänä iltana Hailuodon rannoilla.
Nyt kiikarit käyttöön. Ja tarkkaa pöytäkirjan pitämistä huomisen ja maanantaiaamun lentotoiminnasta aiempien havaintojen lisäksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaaleb Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2006 Viestejä: 3556
|
Lähetetty: 18.08.2007 21:49 Viestin aihe: |
|
|
että ku-sipäillä on uudet lelut ja metodit. Ehdottomasti tuomiolle vaan tuosta, riittääköhän näyttö? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
App Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2004 Viestejä: 806
|
Lähetetty: 18.08.2007 21:50 Viestin aihe: |
|
|
On näkynyt myös aloitusaamuina aiemmin epäilyttävää lentämistä Liminganlahdella. Metsämiehet kamerat ja kiikarit esille. Eiköhän lintujen rauhotusaika koske myös "suojelijoita" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11369
|
Lähetetty: 18.08.2007 22:01 Viestin aihe: |
|
|
Tiedot yksäreinä minulle niin minä hoidan rikosilmoituspuolen. Kuulostaa että on lajamittaista jatkettua toimintaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 18.08.2007 22:15 Viestin aihe: |
|
|
Elekkee muanantaina puolen päivän jäläkkeen ampuko kaikkee mikä lentää Suattaa tulla sanomista!!ja prkl jos minun kopterin ammutta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 18.08.2007 22:32 Viestin aihe: |
|
|
Ilmailulaitoksella on Ilma-alusrekisteri, jossa ovat kaikki Suomessa rekisteröidyt ilma-alukset. Maaassa käppäilevän tekemää tunnistusta auttaa rekisteröinnissä käytettävä logiikka, jossa esim OH-H(XX) on suomessa rekisteröity helikopteri, OH-C(XX)=Suomessa rekisteröity Cessna-merkkinen lentokone ja OH-P(XX)=Piper jne. Rekisteri on julkinen, löytyy netistä ja päivitetään ainakin vuoden alussa. Rekisterissä on tosin vain omistaja, mutta lennonjohto ja aluksen lentopäiväkirja kyllä selvittävät niin lentäjän kuin lastinkin "plaanista". Kaupallisen lennon maksajankin saa selville kirjanpidosta (ellei sitten mene harmaalle ja rahat pöytäkirjan ulkopuolelle). _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
j3pp3 Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2006 Viestejä: 436 Paikkakunta: Paha maa
|
Lähetetty: 18.08.2007 22:41 Viestin aihe: |
|
|
aika ikävältä tapaukselta kuulostaa mutta toivon syvästi että hantat ja sorsat lensivät kohti pohjoista |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ralle
Liittynyt: 30 Lok 2005 Viestejä: 2
|
Lähetetty: 18.08.2007 22:51 Viestin aihe: |
|
|
Www.archive.org:sta löytyy myös vanhemmat ilma-alusrekisterit... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 18.08.2007 23:08 Viestin aihe: |
|
|
Oscar Hotel-HotelMikeEcho ei näytä enää olevan rekisterissä.
Taisi pompata remonttikatsastuksessa?? _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Yaffa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 25 Tou 2007 Viestejä: 75
|
Lähetetty: 18.08.2007 23:10 Viestin aihe: |
|
|
Helikoptereilla eikä muillakaan ilma-aluksilla lentäminenhän ei ole laitonta puuhaa, kun noudatetaan lentosääntöjä (mm. minimilentokorkeuksia).
Minimilentokorkeuksista säädetään helikoptereiden osalta ilmailumääräyksissä seuraavaa:
2.1 VFR-lentoa ei saa suorittaa helikopterilla
alempana kuin kohdissa 2.1.1 ja 2.1.2 mainituilla
lentokorkeuksilla. Edellä sanottu ei kuitenkaan
ole voimassa silloin, kun lentoonlähtö
tai lasku edellyttää alempana lentämistä
tai milloin Ilmailuhallinto on muuta hyväksynyt
tai määrännyt.
2.1.1 Asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien
tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella
on minimilentokorkeus 300 metriä
(1000 jalkaa) helikopterista 300 metrin säteellä
olevan korkeimman esteen yläpuolella.
2.1.2 Muualla kuin edellisessä kohdassa mainituissa
paikoissa on minimilentokorkeus 150
metriä (500 jalkaa) päivällä sekä 300 metriä
(1000 jalkaa) yöllä alla olevasta maan tai veden
pinnasta laskettuna.
Lisäksi on lentoja, joilla minimilentokorkeuksien alittaminen perustuu muuhun lupaan tai lentotoiminnan asettamiin vaatimuksiin. Lennonjohto ei välttämättä ole tietoinen lennoista, jotka suoritetaan ns. valvomattomassa ilmatilassa. Minulla ei nyt ole ilmailukarttaa käsillä, enkä muista ulkoa onko mainitsemanne alue valvottua ilmatilaa (Oulun lennonjohdon lähialue). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 18.08.2007 23:49 Viestin aihe: |
|
|
Ajattelin, ettei kaikilla siellä kuljeskelevilla ole iv-koulutusta ja tunnistuskuvastoa "repemetillä" mukana . Siksi "esim" lauseke, ettei mene rantalaisille vaikeaksi
Utin lento näyttää saaneen "U"-kirjaimen liiketunnuksena, legendaarinen Piper Cub persoonakohtaisena jne, eli poikkeuksia on"erityisistä syistä" tai ostettuna, kuten aikoinaan Speden AAS-1 Mustangin rekkari
Viime aikoina merkkivalikoima ja koneiden määrä on "ylittänyt aakkoslogiikkaa". Panitko muuten merkille pienkoneiden omistajien nimien "nen"- päätteisten sukunimien määrän "-kov, jev, sov," jne suhteessa koko maan sukunimijakaumaan ??? _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Lok 2005 Viestejä: 1384 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 19.08.2007 00:11 Viestin aihe: |
|
|
Yaffa kirjoitti: | Helikoptereilla eikä muillakaan ilma-aluksilla lentäminenhän ei ole laitonta puuhaa, kun noudatetaan lentosääntöjä (mm. minimilentokorkeuksia).
.
2.1.2 Muualla kuin edellisessä kohdassa mainituissa
paikoissa on minimilentokorkeus 150
metriä (500 jalkaa) päivällä sekä 300 metriä
(1000 jalkaa) yöllä alla olevasta maan tai veden
pinnasta laskettuna.
Lisäksi on lentoja, joilla minimilentokorkeuksien alittaminen perustuu muuhun lupaan tai lentotoiminnan asettamiin vaatimuksiin. Lennonjohto ei välttämättä ole tietoinen lennoista, jotka suoritetaan ns. valvomattomassa ilmatilassa. Minulla ei nyt ole ilmailukarttaa käsillä, enkä muista ulkoa onko mainitsemanne alue valvottua ilmatilaa (Oulun lennonjohdon lähialue). |
plaaniin, eli lentosunnitelmaan voi laittaa laskun vaikka 10m välein, että se siitä minimistä kopterilla. _________________ Eihän sitä kukhan jaksa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|