Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 01.08.2007 10:31 Viestin aihe: |
|
|
Antonov:Ei mun tarvi kokeilla! Mä tiedän pursetta olevan, kun en ole niitä koskaan poistanut! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 01.08.2007 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä minä niihin kärkipyöriin vaseliinia pruuttaan aina aamulla ensi tankkauksen ja terotuksen lisäksi. Sitä vartenhan laipassa on rasvaprässin reikäkin.
Katkennut terä solahtaa suht turvallisesti maahan, mutta urasta ulos hypännyt on vähän eri juttu, petra!
Teräöljyn vuotaminen on joissakin sahoissa "ominaisuus".
Riippuu öljypumpun toteutuksesta, saako se käyttövoimansa vetopyörän liikkeen kautta vai onko niinkuin eräissä kampikammion paineella tai kampiakselin epäkeskosta toimiva venttiilisysteemi. Aina siihen pumppu-laippa välin putkeen vähäsen jää.
Vetopyörä kannattaa vaihtaa sitten, kun siihen syöpyy niin syvä ura, että hammas alkaaa kuluttaa terän yhdyslenkkejä altapäin. Tapahtuu puolenkymmenen terän välein.
Näistä kapeista, vain vetohampaaseen vastaavista vetopyöristä minulla ei ole kokemusta, mutta järki sanoo, että kun terän vetohampaat alkavat hakkautua purseelle tai pyöristyä, on syytä mennä vetopyöräkauppaan.. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kkssu Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Hel 2006 Viestejä: 724
|
Lähetetty: 01.08.2007 15:51 Viestin aihe: |
|
|
Laipan kärkipyörän rasvaushan auttaa vaan kärkipyörän laakereihin. Teräketjuöljy autaa taas laipan ketju-uran voiteluun. Siis jos ketju klonksuu laipalla, on ura kulunu, tai nykyään yleisin taitaaki olla, että 1,5mm:een laippaan on ostettu 1,3 mm:n ketju. Nykysin ei metsuritkaa taia yleisemmin rasvata kärkipyörän laakeria, ku tahtoo ammattikäytössä mennä laippa muuten pilalle, ennen ku kärkipyöränlaakeri, vaikkei sinne rasvaa pistäkkää.
Rissapyörän/vetopyörän vaihto on ajankohtanen, ku ketjunvaihon yhteyessä ketjua pyörittäessä kuuluu pyörältä rotina, ku rissapyörän jako on kulunu jo harvemmaksi, mitä ketjun jako on uutena. Kejun vetolenkit taitaa olla kuitenki niin kovaa ainetta, ettei rissapyörä taia niitä kovin hirveitä kuluttaa. Mutta mene ja tiiä...
Katkennu tai urasta pois hypänny terä, voi molemmat näpästä kynsille pahassa tapauksessa, mutta taitavat olla harvinaisia. Mutta näitä varten sahoissa on laipan takana ketjusuojan alla ketjusieppari, jonka tarkotus on pysäyttää ketju, jos se meinaa pyörähtää sahan takakahvalle päin.
Terän oikea kireys löytyy niin, että ku laipan keskivaiheilta nostaa ketjua urasta ylös kohtuullisella voimalla, muttei kuitenkaa repimällä, pitäs ketjun nousta niin ylös, että yks vetolenkki käy juuri kokonaan näkyvillä.
Muhahammasta voi pukata pari pukkausta jo uutena. Suomalaiset puulajit on kuitenki sen verran pehmeitä(tuoreina), ettei niissä niin kovin tärrää, vaikka ottaa vähä reilummallaki lastulla. Toki jos muhahammasta laskee, nousee takapotkun vaara sen mukana. Kovia puita sahatessa onki sitte paras purra tekohampaat yhteen sahatessa, etteivät tipu suusta, jos on muhahammasta laskettu. Ja pikku sahoillahan kannattaaki ottaa vähä ohkasempaa lastua suosiolla.
Laipan pursetta on sitte liikaa, ku sahurilla rupiaa v*tuttaan ku laippa tökkii puun sisässä. Lapian käännössä kannattaaki puhistella uuet öjyreiät laipasta sitte kunnolla laipan vastapuolelta ja varmistaa, että ne on varmasti auki, ennen ku rupiaa sahaa huuattaan. Saattaa muuten ruveta laippa vaihtaan nopsaan väriä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antonov Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 779
|
Lähetetty: 01.08.2007 16:29 Viestin aihe: |
|
|
Se on kuule vilperi tuo ihmisen evoluutio sen verran nopeaa, että näille, jotka eivät laippojaan viilaile on syntynyt aivan oma sahaustyylinsä. Ulkopuolinen tarkkailija voi huomata sen siitä, kun sahuri sahaa keikutellen molempia olkapäitään vuorotahtiin ylös alas. Pitäähän se terä saada solumaan raossaan edes vähitellen alaspäin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 01.08.2007 17:42 Viestin aihe: |
|
|
Mä olen ammatissani joutunut sen verran sahaa käyttämään, että mä joudun sitä pidättelemään; teroituskulma melkein 45 astetta ja etuhampaat huomattavan alhaalla! Kuivassa puussa erinomainen systeemi mutta tuoreessa pitää olla varovainen kun koneen teho ei riitä. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Blis Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Kes 2007 Viestejä: 80 Paikkakunta: oulusta etelään
|
Lähetetty: 01.08.2007 19:37 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Kyllä minä niihin kärkipyöriin vaseliinia pruuttaan aina aamulla ensi tankkauksen ja terotuksen lisäksi. Sitä vartenhan laipassa on rasvaprässin reikäkin.
Katkennut terä solahtaa suht turvallisesti maahan, mutta urasta ulos hypännyt on vähän eri juttu, petra!
Teräöljyn vuotaminen on joissakin sahoissa "ominaisuus".
Riippuu öljypumpun toteutuksesta, saako se käyttövoimansa vetopyörän liikkeen kautta vai onko niinkuin eräissä kampikammion paineella tai kampiakselin epäkeskosta toimiva venttiilisysteemi. Aina siihen pumppu-laippa välin putkeen vähäsen jää.
Vetopyörä kannattaa vaihtaa sitten, kun siihen syöpyy niin syvä ura, että hammas alkaaa kuluttaa terän yhdyslenkkejä altapäin. Tapahtuu puolenkymmenen terän välein.
Näistä kapeista, vain vetohampaaseen vastaavista vetopyöristä minulla ei ole kokemusta, mutta järki sanoo, että kun terän vetohampaat alkavat hakkautua purseelle tai pyöristyä, on syytä mennä vetopyöräkauppaan.. |
höpöhöpö hommaa tuo nokan rasvaus, loppu nokkapyörien hajoilut ainakin täällä kun heitti tuon nokanrasvauksen poies... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 01.08.2007 21:49 Viestin aihe: |
|
|
Blis kirjoittaa:
loppu nokkapyörien hajoilut ainakin täällä kun heitti tuon nokanrasvauksen poies...,
Minä olen aina uskonut, että vaseliini on kitkan lääke..
Meikäläinen kun on köyhän ajan lapsi, niin sitä on oppinut ja tottunut kamppeitaan keskimääräistä paremmin huoltamaan pitemmän käyttöajan uskossa ja toivossa.... _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
laippakanta Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Huh 2006 Viestejä: 643 Paikkakunta: susiraja
|
Lähetetty: 01.08.2007 23:34 Viestin aihe: |
|
|
Tuskin yksikään ammattimetsuri enää voitelee nokkapyörää erikseen. Se homma on tarpeettomana lopetettu jo aikoja sitten, liekö kellään prässiäkään. Pyörät hajosi pakkasessa kun vaseliinit oli jäässä. Laakerit on parempia kuin 60-luvulla, teräöljyn haju riittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 01.08.2007 23:42 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Kyllä minä niihin kärkipyöriin vaseliinia pruuttaan aina aamulla ensi tankkauksen ja terotuksen lisäksi. Sitä vartenhan laipassa on rasvaprässin reikäkin.
Katkennut terä solahtaa suht turvallisesti maahan, mutta urasta ulos hypännyt on vähän eri juttu, petra!
| No empähän minä tästä aiheesta hirveesti tiiä,toistakymmentä vuotta olin "vain"päätoimisena metsurina.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 02.08.2007 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Petra on sitten ammattilaisena osannut pitää terän oikeassa tiukkuudessa.
Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään kun niin kovasti haluttaa , saanhan !! _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kkssu Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Hel 2006 Viestejä: 724
|
Lähetetty: 02.08.2007 15:44 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään kun niin kovasti haluttaa , saanhan !! |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Blis Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Kes 2007 Viestejä: 80 Paikkakunta: oulusta etelään
|
Lähetetty: 02.08.2007 19:02 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Petra on sitten ammattilaisena osannut pitää terän oikeassa tiukkuudessa.
Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään kun niin kovasti haluttaa , saanhan !! |
et saa, EU-tirektiivi kieltää turhan vaseliinin haaskauksen. ympäristömyrkkyä tierätsää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pihkat Vieras
|
Lähetetty: 02.08.2007 22:05 Viestin aihe: |
|
|
Rasvaa vain koukkupolovi kärkipyörää, niin rasvaan minäkin, rasvaamista varten se reikä siellä laipan kärjessä on, eikä kevennyksen takia niinkuin jossain muussa asiassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 03.08.2007 00:03 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: |
Vain saanhan minä silti edelleenkin panna vaseliinia kärkipyörään kun niin kovasti haluttaa , saanhan !! | Jos se sulle onnen antaa nii eikun rasvaile vain. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
lippusiima Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Jou 2004 Viestejä: 1111 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 03.08.2007 05:07 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: | Husqvarna tai Stihl.
Elä edes harkitse muita sahoja! |
juuri näin...mutta saha vissin oli jo hankittu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|