OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä henkilöauto jahtikulkupeliksi?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 07.03.2007 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rauhotu poika ja lue mitä sulle edellä sanottiin. Lue myös mitä täällä on jo aiemmin kirjoitettu, niin ei tarvitse hihkua ja vaatia selityksiä.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkasako
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Maa 2007
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 07.03.2007 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Rauhotu poika ja lue mitä sulle edellä sanottiin. Lue myös mitä täällä on jo aiemmin kirjoitettu, niin ei tarvitse hihkua ja vaatia selityksiä.
Niinpä,juuri sen takia,kun olen lähes kaikki lukenut,niin pisti silmään,että tuntuu monelle olevan melko vieraita eri vetojärjestelmät.kuitenkaan niissä ei ole mitään ratkaisevaa etua toisiin nähden?Mainitsit eroksi hitauden,kumpaakohan oikeestaan tarkoitit,ja mitä ymmärrät yleensä jatkuvalla nelivedolla ja kytkeytyvällä(mitähän sekin tarkoittaa)ja sitten viellä erikseen kytkettävä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 08.03.2007 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tikkasako kirjoitti:
Golf Country,siinä näppärä 4-veto ja sopivan hintaisia alkaa jo löytymään?Maavaraa enemmän kuin esim,Subarussa? Eipä se Subaru oo yhtään enempi 4-veto,ei ole tasauspyörästön lukkoja vanhemmissa malleissa?


No kaikkihan lähtee jo tästä kommentista....

Jos todella olet sitä mieltä että countryn neliveto on TODELLA hyvä niin jo ollaan hakoteillä... Viskokytkimellä toteutettu suhteellisen hidas kytkeytymään OIKEASTI toimintaan ja ei taas tiukassa paikassa ole taas kuin se kaksiveto...

Joissakin WAG konsernin autoissa jotka on toteutettu samalla tekniikalla mitä country löyty sentään myös perästä lukko joka hoitaa homman niin että autosta vetää 3 rengasta tiukassakin paikassa... Samoin ainakin vanhemmista subaruista löytyy tuo lukko (ei kaikista, mutta täälläkin jo lueteltu mistä löytyy).

Sitten autoihin joissa on kytkeytyvä neliveto... Kytkeytyvällä nelivedolla tarkoitetaan oman käsitykseni mukaan nelivetojärjestelmää joka kytkeytyy etu ja takapyörien pyörintäeron mukaan kuten esimerkiksi 4motionit/quatrot jotka on toteutettu haldex:lla, syncrot yms. Ne 4motioinit/quatrot jotka on toteutettu torsenilla ovat taas jatkuvia nelivetoja (voimaa menee normaaliajossa sekä eteen että taakse... Viskokytkin (syncrot) toimii taas normaalisti juuri niin kuin tuo haldex erona isompi kytkeytymisviive. Haldex:ssa kun pidetään tietty "paine" koko ajan päällä.

Tämä että väitetään viskon/haldex olevan "jatkuva" neliveto ei ole koko totuus, esim countryssä perä tulee mukaan vasta kun etupää oikeasti jo sutii kunnolla. Hondalla on taas CRV:ssä sähköisesti kytkeytyvä neliveto ja vanhemmassa mallissa viive oli luokkaa sekuntti.

Tuo visko/haldex voidaan perän välityksillä tehdä toki niin että taaksekkin johdetaan normitilanteessa hieman voimaa, tosin ainakin tietääkseni näin ei ole tehty kovinkaan monessa mallissa. Vaarana on viskon liiallinen kuumeneminen.

Itselle tuli mieleen onko nyt mennyt kumminkin sekaisin kytkettävä neliveto - kytkeytyvä neliveto ja jatkuva neliveto???

Kytkettävä neliveto on taas mielestäni neliveto joka kytketään napista/vivusta tai jostain muusta päälle, ilman tätä kytkentää auto on siis kaksiveto, suti sitten vaikka miten paljon... Näitähän löytyy sitten maastureista ja jos sun mistä. Usein myös varusteena löytyy alennusvaihteet... Paha yleistys, mutta usein totta...

Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Samoin näiden tekniikoiden paremmuutta. Toisella palstalla on väännettu sivutolkulla pelkästään 4motionin eri variaatioista (haldex vs. torsen) ja niiden paremmuudesta.

Ehkä on parasta että koittaa perustella asiansa ennen kuin vetää hommat ihan lekkeriksi.

Ps. Country oli talossa aikoinaan 4 vuotta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
tikkasako
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Maa 2007
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 08.03.2007 00:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin,nyt päästiin varsinaiseen asiaan?Syncro eli viskokytkimellä toimiva järjestelmä,en ole tuosta hitaudesta ollenkaan samaa mieltä,sitä kun ei käytännössä huomaa milloin takapää lähtee vetämään,jos todellakin väität,että etupää sutii kunnolla ennen takapäätä,niin on kyllä outoa,minulla oli Country 7vuotta ja ei kyllä käyttäytynyt noin,samat kokemukset transportterista,kytkeytyy aivan tarpeeksi nopeasti,ei mitään merkitystä tuon osalta käytännössä?No nykyään on tuo haldex,en tiedä onko sitten paljoa eroa?No,muutaman vuoden ajoin autolla,missä oli erikssen kytkettävä ja ei niissä ollut mitään oleellista eroa käytännössä?Mutta kun alunperin kaveri haki jonkinlaista metsä-autoa,niin olen aivan varma,että mikä vaan nelivetoinen on aivan eri kastissa kuin normaali auto?Vetotavasta riippumatta ja noista lukoista sen verran,että jo ilmankin niitä pääsee tosipitkälle,mutta jos lukot sattuu olemaan ,niin paras hyöty niistä saadaan sitten,kun on maavaraa tosi paljon,ei niistä ole juurikaan hyötyä,jos renkaat on ilmassa,mutta tää nyt meni tämmöiseksi?Normaali metsästys käytössä,kunhan on nelkku,niin yleensä riittää?
Jos todella olet sitä mieltä että countryn neliveto on TODELLA hyvä niin jo ollaan hakoteillä... Viskokytkimellä toteutettu suhteellisen hidas kytkeytymään OIKEASTI toimintaan ja ei taas tiukassa paikassa ole taas kuin se kaksiveto...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 08.03.2007 01:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tikkasako kirjoitti:
]Joo,yleensä nämä ns;kovaa meteliä pitävät todelliset asiantuntijat,eivät nyt kuitenkaan tiedä juuri mitään?Mutta kiva kuulla selitys,jatkuva ja kytkeytyvä?


Rupesit näköjään soittamaan suutasi, vaikka et itse tiedä asiasta yhtään mitään. Luulitko sinulla olleessa volkkarissa olevan jatkuvan nelivedon. Siinä nimenomaan on juuri kytkeytyvä neliveto. Systeemi toimii viskokytkimellä, joka etupyörän alkaessa sutimaan ottaa kiinni ja siirtää voimaa takapyörille. Nämä vimpaimet toimivat pitkällä viiveellä ja aivan miten sattuu. Pääsikö myyjä sahaamaan silmään? No, teitä silmään sahattuja on aika paljon...

Jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa on keskitasauspyörästö, joka jakaa voimaa etu- ja takapyörille jatkuvasti. Toinen vaihtoehto jatkuvalle nelivedolle on täysin kiinteä, ilman keskitasauspyörästöä oleva järjestelmä.

Katso tämä video ja ylistä vasta sitten viskokytkimellä viritettyjä "nelivetoja", jos enää kehtaat. http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc Tuossa Volvossa on samat viritelmät, kuin volkkareissa.

Itselläni on myös aivan samanlaisia omakohtaisia kokemuksia molemmista videossa esiintyvistä autoista.

Tässä vähän erilaisista nelivetojärjetelmistä. http://www.autozine.org/technical_school/traction/tech_traction_4wd_2.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkasako
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Maa 2007
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 08.03.2007 01:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Opettele ensin lukemaan?On aivan turha väittää,että olisi jokin järjestelmä,mikä on yli muiden,kun käytännön erot on niin pienet,että edes käytännössä huomaa?En ylistä enkä hauku mitään näistä?Normaalissa metsästys käytössä kaikilla pääsee varmasti tarpeeksi pitkälle?Traktorit on sitten erikseen?Mutta tämä kaveri muistaakseni haki ns:normaalimetsästyskäyttöön?Elikkä ei se subaru suinkaan ainut vaihtoehto ollut,varmasti vaikka fiat pandakin on parempi nelkkuna,kuin pelkkä kaksveto?Ainahan sitä omaa kehutaan,mutta on tosiaan muitakin autoja kuin subaru?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 08.03.2007 01:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tikkasako kirjoitti:
Opettele ensin lukemaan?On aivan turha väittää,että olisi jokin järjestelmä,mikä on yli muiden,kun käytännön erot on niin pienet,että edes käytännössä huomaa?En ylistä enkä hauku mitään näistä?Normaalissa metsästys käytössä kaikilla pääsee varmasti tarpeeksi pitkälle?Traktorit on sitten erikseen?Mutta tämä kaveri muistaakseni haki ns:normaalimetsästyskäyttöön?Elikkä ei se subaru suinkaan ainut vaihtoehto ollut,varmasti vaikka fiat pandakin on parempi nelkkuna,kuin pelkkä kaksveto?Ainahan sitä omaa kehutaan,mutta on tosiaan muitakin autoja kuin subaru?


Sinun on turha kehoitella toisia lukemisen opetteluun, koska et näköjään itse osaa. Sinua vaan taisi ruveta korpeamaan volkkarin arvostelu. Toisaalta, jos on p*skaa tullut ostetuksi, niin silloinhan sitä on tietysti pakko kehua. Kaadutaan vaikka saappaat jalassa...

Lainatussa lihavoidulla olevaa voit mietiskellä. Ei huomaa käytännössä. Ei sitten mitenkään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkasako
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Maa 2007
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 08.03.2007 02:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei suinkaan,en ole mikään volkkari fani,en ihmettele yhtään tuota volvoa,jos siinä oli haldex,volvolla on ollut tuon tapaisia ongelmia,syytä en tiedä?Mutta en kyllä taitais subaruakaan ottaa,maavara ja ylitykset edessä ja takana rajoittaa jonkin verran?Mutta tosiaan aja vaikka subarulla,ei se minua haittaa ollenkaan?Suomi on vapaa maa,jokainen saa ihan itse valita?
. Sinua vaan taisi ruveta korpeamaan volkkarin arvostelu. Toisaalta, jos on p*skaa tullut ostetuksi, niin silloinhan sitä on tietysti pakko kehua. Kaadutaan vaikka saappaat jalassa...

Lainatussa lihavoidulla olevaa voit mietiskellä. Ei huomaa käytännössä. Ei sitten mitenkään...[/quote]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkasako
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Maa 2007
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 08.03.2007 06:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin poikaset?Eihän tuo subaru pärjännyt edes nelkku octavialle talvitestissä?Olis luullut tyhmemmänkin huomaavan,ettei tuo volvo toiminut ollenkaan,niin kuin yleensä?

PS:palataan asiaan,kun saatte hiukka ikää ja kokemusta lisää?Huomaatte varmaan ajan kanssa,että on paljon mukavempiakin asioita kuin subaru neliveto.





työvuoro loppuu,nyt nukkumaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20366
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.03.2007 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi ihan kysymyskin tähän nimim. Tikkasakon trollauksen väliin…

Onko jollain kokemusta näistä paketti- ja henkilöauton sekasikiöistä?

Kaveri kävi tuossa jo katselemassa Citroenin Berlingoa. Tuossa autohallissa katsellessa maavara näytti takaapäin melkoiselta. Ilmeisesti maavara etuosassa on kuitenkin ihan normaalia henkilöautotasoa ja renkaat kohtuullisen pienet halkaisijaltaan.


Toinen lenkillä silmään ottanut auto oli Peugeotin Partner. Samaa tyyliä mitä Berlingo, mutta maavara näytti pikaisesti vilkaistuna korkeammalta. Ilmeisesti ainakin osa näistä on 15 tuuman renkailla ja saatavuuskin jonkinmoinen, sillä autotallista taitaa löytyä näitä 4 sivullista.

Rumiahan nämä omat kuin p…leet, mutta eräkäytössä ehkä käteviä? Onko kokemuksia?

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 08.03.2007 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistin Lahtinen yv:n

Lainaus:
Opettele ensin lukemaan?


Kun tuota tekstiasuasi katsoo, niin taidat olla yhtä perillä kieliopista kuin autoista.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 650
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.03.2007 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berlingo ja Partner tulevat samalta valmistuslinjalta. Eroavaisuudet taitaa löytyä vain valmistajan logoista ja varustelistoista.

Tiedän että noita on metsästäjillä käytössä, hinnaltaan ovat varsinkin käytettynä edullisia ja henkilömalleista on rekisteröity pakettiautoja pienempi käyttövero ja jahtikoirien kuljetus mielessä.

Takapään hyvän maavaran olen minäkin huomannut, samoi ylitykset on vähäisiä. Minkähänlainen tuo etupään ripustukset on, jos sen keulaa nostaisi sen verran että auto kulkis vaaterissa.

Kokemuksia mallista kaivataan täälläkin. Kummalla moottorilla on pitemmän päälle parein, Hdi vai se vanha tehottomampi versio?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fishåhunt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 134
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 08.03.2007 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edellisten kategoriaan voisi varmaan lukea myös Skodan Roomsterin. Kävin kattelemassa ja tilaa näytti olevan. Huonontien paketti uuteen lisävarusteena hiukan yli 200 €, mikä ilmeisesti tarkoittaa hieman jäykempää alustaa ja korotettua maavaraa. Onko kokemuksia? Ulkonäkö voittaa kyllä nuo Ranskalaiset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 08.03.2007 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkilökohtaisesti en periaatteesta halua noiden patonginpurijoiden autoa... Joten itse unohdan ranskan ihmeet. Konseptinahan tuollainen on ihan "minipaku" vai mikä lie olisi oikea nimitys on ihan jees. Yleensä maavaraa kumminkin hieman enemmän mitä esim normi farkussa. Partnerissa oli ainakin enemmän maavaraa mitä ykkösmallin facelift Octaviassa. Veikkaan että lahtinen on voinut saada YV:nä jo potenttiaalista inffoa kyseisestä autosta.

Skodaltahan on tulossa Roomsteristä scout malli joka on korkeampi mitä normi, tosin kaksivetoinen. Tuo huonontine paketti yleensä WAG:lla tarkoittaa noin 2 cm korotusta ja pohjapanssaria joka taas laskee autoa noin 2 cm tilanne siis +-0 maavaran suhteen, mutta kestävyys ja koneen suojelu onkin sitten ihan eri juttu!

Yleisautoksi vahvimmaksi ehdokkaaksi itselle on noussut SUV:n tilalle nelari passatti 1.9 tdi:llä. Tuohon pitää vaan jostain löytää metallinen pohjapanssari kun ei näy kaikissa vakkarina olevan. Maavara ei ole huima, mutta ehkäpä joillain kikoilla sinne jonkun sentin saa lisää... Mikäli ei saa, nin sitten kävellään vähän enemmän -kunto kyllä kestää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 08.03.2007 10:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Yleisautoksi vahvimmaksi ehdokkaaksi itselle on noussut SUV:n tilalle nelari passatti 1.9 tdi:llä.


Jos sitä edellistä mallia meinaat, niin siinä on oikea nelivetokin Wink
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19  Seuraava
Sivu 11 Yht. 19

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com