Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 09.01.2007 04:15 Viestin aihe: Puutukin maalaus |
|
|
Neuvoja kaivetaan tukin maalaukseen. Tarkoitus olisi maalata piekkarin tukki mattamustaksi/oliivinvihreäksi, ei mieluusti saisi rapista ensimmäisestä kolauksesta poies. Mieluusti sellaisia maaleja soisin suositeltavan mitä saa paukkupullossa. Kunnollista maaliruiskua ei ole eikä kiinnostusta investoida. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 10.01.2007 01:58 Viestin aihe: |
|
|
Täytyy vissiinkii soveltaa itte jotakin. Toivotaan parasta ja silleen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 10.01.2007 09:47 Viestin aihe: |
|
|
Mikset petsaa ja lakkaa sitä? _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
OliiN Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2006 Viestejä: 212 Paikkakunta: lahti
|
Lähetetty: 10.01.2007 10:17 Viestin aihe: |
|
|
turha
Viimeinen muokkaaja, OliiN pvm 01.03.2007 19:07, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 10.01.2007 10:35 Viestin aihe: |
|
|
Vaatinee alle jonkin primerin, oli sitten automaali tai mikä tahansa. Rautakauppaan ja asiantunteva kaveri sieltä hyppysiin. Esität asiasi, niin eiköhän onnistune... _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harrik Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 09 Hel 2005 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 10.01.2007 11:03 Viestin aihe: |
|
|
Ei tartte primereita alle; vanhat töhnät/rasvat/maalit/lakat vaan huolella pois maalinpoistoaineella. Hiomapaperilla pinta puhtaaksi ja maali päälle.
Jos tukissa kolhuja laita pohjalle ruiskukittiä (saa Tarjoustalosta) ja hio tasaiseksi eli hio kunnes kitti läpinäkyvää muualla paitsi naarmuissa. Siloita vesihiomapaperilla. Maali päälle; useita ohuita kerroksia. Esim. samaisessa tarjoustalossa myytävä Mastonin halpismaali toimii (kokemuksella) ihan hyvin. Ko. maalia löytyy mustana ja oliivinvihreänä. Mattasävy parempi kuin kiiltävä, sillä mattapinta kuivuu parissa minuutissa.
Kun maalaus valmis anna pinnan kovettua esim. viikon verran huonelämpötilassa.
Itse en laittaisi pensselillä; siitä ei saa tasaista. Aerosolin ongelma on että jos nykyinen tukki on kovin kolhuinen kaikki naarmut ja muut tulevat paremmin näkyviin tasavärisessä pinnassa. Puu hiukan peittää niitä.
Se on sitten itsestään kiinni antaako asian haitata... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mekaanikko Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Hei 2006 Viestejä: 205 Paikkakunta: hml
|
Lähetetty: 12.01.2007 18:46 Viestin aihe: |
|
|
Olen kanssa tuon perus ölymaalin kannalla sillä automaalit ja varsikin kitatuista pinnoista lohkeaa liian kovuutensa takia. Vaatii vähän aikaa mutta kun vaan viitseliäisyyttä riittää niin kannattaa kokeilla tällaista:
- Tosi ohut maali jolloin pohjakerros ottaa tartunnan kunnolla.
- vuorokauden kahden päästä paksummalla ohut kerros tai kaksi jotka hiotaan kuivuttuaan 800 vesihiomapaperilla.
- Viimeistely suht ohuella maalilla tai hyvä lakka kunnon pensselillä.
Muista että onnistumisen takaa hyvät aineet ja pensselit mutta lopputulokselle tärkeintä on että tukki on maltettu hioa kunnolla eikä pinnoilla ei ole missään vaiheessa likaa tai rasvaa. Kerroksia voi aina lisätä mutta yhden paksun kerroksen kun teet surkeasti on satapaperi kauppaan taas asiaa. _________________ kuule vänskä, mis sie tarviit oikein huonoa miestä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
IR Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 158 Paikkakunta: Suomen suurin kala
|
Lähetetty: 12.01.2007 22:44 Viestin aihe: |
|
|
Automaalit ja muut litkut voi jättää suoraan kauppaan.
Automaalit tuppaa maksaa mansikoita, ja ne on suoraansanottuna turhan hyviä johonkin tukkiin.
Yksi desi normaalia akrylli automaalia maksaa 10e plus kovettaja.
Ral sarjan värit ovat tosin halvempia, ovat tarkoitettu raskaankaluston maalaukseen.
Lähes samaa tavaraa, pigmentit ovat huonompia, ei käytännön merkitystä tälläsissä hommissa.
Samalla hintaan saat kuitenkin 1l Tikkurilan merit 2k katalyytti maalia, joka on ikäänkuin puulle suunniteltu. Toki tämä käy moneen muuhunkin paikkaan. Tämähän on tarkoitettu ruiskulla levitettäväksi, sillä lakka/maali on 5minuutissa kosketuskuiva. Ja kerrospaksuudesta riippuen puolentunnin päästä välihiottavissa.
Eli pensselillä ei kerkiä sutimaan.
Sitä on saatavilla mattana,puolikiiltävänä ja kirkkaana.
Aseeseen vetäisin matan, jotta se ei peilaisi.
Esimerkki 5l high solid 2k autolakkaa maksaa kovettajineen 300e. Plus ohennin 15e 1l.
Nuo tikkurilan katalyytti maalit temadur/merit. Maksavat 3l 35e kovettajalla, ohentimeksi kelpaa tinneri(siis asetoni+tolueeni).
Jos tukki on öljytty on sen maalaaminen aika turhaa. Millään rasvanpoistoaineella et sitä öljyä saa siitä pois.
Itse ruiskutustekniiikasta vielä, ja kerrospaksuudesta.
Puuhan imee maalia aika sikana, siksi ekat kerrokset voi vetää ilman ohentajaa. Enivei, puulle ei omaa pohjamaalia ei ole keksitty. Pohjamaaleista kun puhutaan puun kohdalla, niin ne on lähinnä täyte maaleja/lakkoja, jolla maalataan ensimmäinen kerros. Niiden viskositeetti on paksumpi kuin "pintamaaleissa", jolloin täyttävät paremmin, mutta pinta huonompi. Kuin ns "pintamaaleissa".
Jolloin pinta ei ime seuraavia maali/lakkakerroksia. Ja maalia/akkaa kuluu näin vähemmän. Mutta nämä ovat lähinnä teollisuuteen. Pikkuhommissa rahantuhlausta. Oikeastaan parempi että se lakka sinne puuhun imeytyy, niin ei kosteus pääse niin helpolla läpi
Oikeestaan täydelliseen tulokseen omalla kohdallani vaaditaan kolmisen yliveto kertaa. Tosin olen tehnyt ruiskumaalauksia työnä juuri tuolla automaalauspuolella.
Kuitenkin, kitit pitäisin kaukana tukeista. Ei sitä pientä klommoa sitten kukaan huomaa, ja kun kolmekin kerrosta maalia jo laitettu. Mutta jos nyt on joku pakottava tarve se kitata. Niin eka kerros maalia, kuivuminen ja sitten esim dinitrolin 2komponentti kittiä, ei siis mitään lakkakittiä/puukittiä. Se kitti palaa maaliin paremmin kiinni, kuin puuhun. Välihionta 320 kuivalla paperilla. Toinen kerros, välihionta 400 ja maalaus/lakkaus.
Maalattaessa/lakattaessa puuta, niin siihen riittää 180 paperi viimestely hiontaan. Sitten kostutus märällä rätillä, jolloin syyt nousee ylös. Ei siis läpimäräksi, vaan kevyt kostutus. Antaa kuivua, ja uudelleen 180. Välihionnoissa sitten noita ylempänä mainittuja, ei karkeampia.
Ylempiin kommenteihin vielä lisäyksenä:
Mihinkään alkydi/öljy, spraymaaleihin en sotkeutuisi. Niiden kestävyys on aivan jotain muuta, mitä pitäisi olla. Kylmä fakta on se että mitä kovempi myrkky, sen parempi kestävyys.
Noita 2komponentti litkuja ei ilman aktiivihiili suodatinta kannata haistella. Sekä nitriilipinnotteiset hanskat on myös pakolliset.
Noissa on mukavat asetaatti pitoisuudet, ja tuppaa aiheuttamaan helposti syöpää.
Ja ei mitään ohkasia kerroksia, vaan kerralla kunnollinen kerros. Liian paksu kerrosvahvuus maalissa aiheuttaa helpomman lohkeamisen.
Ja seuraa purkin ohjeita, niin ei voi mennä vikaan.
Mistään maatalousliikkeestä ei kauheesti neuvoja kannata kysellä, ne ei tiedä mitään. Erikoistuneet maaliliikkeet, ja huonekalumaalaamot. Sieltä ne maalit.
Jos joku nyt tarttee ko maalaus/lakkaus/öljyämis hommia, niin ottaapi vaikka privana yhteyttä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 12.01.2007 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Vähän huonoa verrata huonekalun ja aseen maalausta toisiiinsa. Huonekaluja pyritään suojelemaan kaikenlaisilta kolhuilta ja naarmuilta koska katalyyttimaalikin kestää huonosti teräviä raapaisuja. Jos aseen tukki maalataan niin käyttökohteena lienee jonkinlainen metsästys tai muu ryömintä. Moisessa käytössä tukin pinta joutuu melkoiselle rasitukselle ja siihen tulee nopeasti jälkiä, joita saa olla jatkuvasti korjaamassa. Jos itse olisin jostain omituisesta syystä maalaamassa aseeni tukkia niin käyttäisin siihen kyllä, yllätys yllätys, jotain lateksipohjaista maalia. Sävyjä saa helposti eikä itse maalikaan ole "hinnankiroissa". Ja levitys onnistuu kotioloissakin helposti. Jokainen joka on yrittänyt poistaa ko. maalia minkä tahansa puun pinnasta tietää että se istuu alustassaan kuin "tauti". Maalin pinta kestää hyvin rasitusta koska on joustava ja samalla sen verran karhea että parantaa myös aseen "grippiä". Ja kun laittaa puolihimmeän lateksin ei ase myöskään vahingossakaan kiiltele.
Naamioinnin tarkoitushan on täysin funktionaalinen eli pienet naarmut yms. epätasaisuudet vain parantavat lopputulosta . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
IR Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 158 Paikkakunta: Suomen suurin kala
|
Lähetetty: 12.01.2007 23:35 Viestin aihe: |
|
|
No pakkoa sanoa että lateksilla olen erittäin vähäisesti maalannut.
Mutta asia mikä omassa mielessä on kummitellut. On käyttää automaalia, johon sekoittaa jopa 40% elastisuusainetta. Tai silistoppia, jolloin pinta on elastinen.
Toki itselläni on myös soft touch maalia, joka on sellasta mattaa. Kumimaista pinnoitetta. Sekin voisi olla jees aseessa.
Mutta nämä onkin sitten taas automaaleja, ja eikä sieltä halvemmasta päästä. Toki itselleni näiden tekeminen ei juurikaan maksa.
Pakko silti sanoa että en kuitenkaan katalyyttiä huonoimpana vaihtoehtona pidä. Lateksilla taas on omat huonot puolensa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 13.01.2007 01:38 Viestin aihe: |
|
|
Jeps, tulihan sitä kommenttia. Itsellä ei ole muuta ruiskua kuin jokin halpahalpa alapuolisella säiliöllä, tuli jonkun kompuratarvikepaketin mukana. Tuskin tekee mitään, vaikka en kyllä tiedä, en ole kokeillut. Täytyisiköhän kokeilla tuota lateksimaalia.
Tässä vaiheessa tosin tuli mieleeni että aiheuttaneeko mikään maali kuivuttuaan ongelmia noin niinkuin suorassa ihokosketuksessa? Ei kaiketi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
IR Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 158 Paikkakunta: Suomen suurin kala
|
Lähetetty: 13.01.2007 15:02 Viestin aihe: |
|
|
Läpikuivuttaan ei pitäisi aiheuttaa. Mutta esim hiottaessa noita automaaleja, samoja asetaatteja on pölyssä kuin maalatessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|