Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Recce Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 526
|
Lähetetty: 27.02.2006 20:15 Viestin aihe: Kovertimen teko |
|
|
Päätinpä tehdä tuon kuksanteko-threadin perusteella kuksan.
Tuollainen oli lopputulos ennen viimeistelyä. Ennen kuksanteossa minulla oli lainassa naapurin papan koverrin, mutta pappa kuoli ja koverrin joutui häviksiin. Olisi tarkoitus yrittää tehdä koverrinta itse, joten tarvitsisin apua puukkosepiltä. Ilman koverrinta kun joutuu hiomaan ihan omiksi tarpeiksi.
Kelpaako aihioksi mora? Ajattelin vetää rälläkällä ensin terästä kiilamaisen osuuden pois ja katkaista terä sopivan mittaiseksi. Sen jälkeen lamellilaikalla suoraan osuuteen toispuolinen teroitus. Sitten loppuukin taidot/taidot. Kysyisinkin että paljonko terää tulee lämmittää ennen vääntämistä, kuinka paljon ennen karkaisua ja päästöä. Vai olenko ihan hakoteillä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 27.02.2006 20:35 Viestin aihe: |
|
|
Taitaan mennä "säveltämiseksi". Jos työstelet "Moraa" rälläkällä, niin terä mitä luultavammin päästyy eli menettää kovuuttaan ja siten myös terävyyttään.
Työkalu on ostettunakin halpa eli hintaluokkaa n. 10€ joten ei kannata pilata hyvää puukkoa. Voit tilata työkalun vaikka oheisen linkin kautta. Löytyy nimellä "Skedkniv". Löytyy samalla myös hyvä valikoima muitakin työkaluja.
www.slojd-detaljer.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 27.02.2006 20:46 Viestin aihe: |
|
|
Takomallahan se pitäisi tehdä alusta loppuun jos siitä työkalun haluaisi. Hyvään lopputulokseen taas vaadittaisiin kunnon ahjot, alasimet, vasarat ja vielä melkoisesti taitoakin. Helpommalla tosiaan pääset kun lompsit lähimpään rautakauppaan ja ostat vekottimen pois kuljeskelemasta. Ei maksa mansikoita. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Recce Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 526
|
Lähetetty: 27.02.2006 22:50 Viestin aihe: |
|
|
No eipähän sitten ole mitään ongelmaa jos kovertimia löytyy ihan kaupoista. Luulin että valmistus loppui jo kyläseppien aikakauden päätyttyä. Tosin tuskin nuo "Autoteemojen" kovertimetkaan taotuille pärjää. Vai onko positiivisia kokemuksia? Takomallahan se paras tosiaankin tulisi, välineetkin löytyisi, taito vaan puuttuu.
Jos nyt kuitenkin lähtisin takomishommiin niin olisiko raivaussahan terä sopivaa materiaalia vai onko liian pehmeää? Vielä jos joku antaisi lyhyen oppimäärän karkaisusta ja päästöstä olisin kovin kiitollinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 28.02.2006 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Karkaisu- ja päästölämpötila on aina teräskohtainen, joten suosittelen edelleen työkalun ostamista. Tai sitten jos ihan VÄLTTÄMÄTTÄ haluat tehdä itse niin sopivia materiaaleja löytyy ainakin Teräsrengiltä Lahdesta. Ja samalla löytyy ne oikeat lämpötilatkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JOH Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hel 2005 Viestejä: 12
|
Lähetetty: 02.03.2006 09:20 Viestin aihe: Takominen |
|
|
Koska et ole aiemmin takonut, on helpompaa käyttää hiiliterästä. Esim. mora on lammellirakenteinen joten unohda se. Raivaussahan terä taas seostettua josta et kykene sanomaan mitä pitää sisällään, se taas vaikuttaa karkaisussa. Joten osta vaikka Teräsrengiltä pätkä hiiliterästä n.0,8%. Sitten takomaan. Suosittelen että luet Teräsrengin sivuilta lämpökäsittelyn perusohjeet, niin pääset hyvin jyvälle. Ja koska sepityskokemus puuttuu, voit vähän oikoa ja käyttää rälläkkää olastuksessa, eli terän ja ruodon yhtymäkohdassa. Kuumenna ahjossa taottava kappale oranssikeltaiseen väriin (perehdy ensin kuumennusväreihin lämpökartasta) älä kuumenna suoraan puhalluksen päällä, vaan pidä huoli että hiiliä on kappaleen alla ja päällä. Kun kappale on takolämmössä tao sitä tasaisesti käännellen kummaltakin puolelta, mutta ei liian lylmänä, koska siitä syntyy vain jännittyksiä. Äläkä missään nimessä polta kappaletta, jos kappale alkaa jo kipinöimään kuin sädetikku, olet onnistunut pilaamaan sen siltä osin. Leikkaa se osa sitten pois ja yritä uudelleen mikäli näin pääsee käymään. Tuossa nävertimessä on se kärki lähinnä jonka rakennetta on hyvä tiivistää taonnalla, varsi ei välttämättä takomista paljoa tarvitse. Joten homma ei ole varsin isotöinen.
Kun muoto on sopiva on aika tehdä normalisointi hehkutus. Lämmitä kappale punahehkuiseksi ja anna sen jäähtyä hitaasti esim. tuhkassa tai vuorivilklassa, nävertimessä se ei ole kylläkään mikään elämän ja kuoleman kysymys, sen tarkoitus on päästä sisäisistä jännityksistä jotka voi aiheuttaa ongelmia karkaisussa. Sen jälkee onkin aika hioa terä kärkeen. Voit tehdä sen nauhahiomakoneella tai sen puutteessa vaikka teräsviilallla, jos muuta ei ole käytössä. Lopullista terävyyttä ei vielä tässä vaiheessa tavoitella. Tämän jälkeen onkin vuorossa nävertimen muotoon saattaminen, kuumenna se taas takohehkuun niiltä osin kuin haluat taivuttaa, teräs taipuu kuin purukumi siitä mikä kuumin kohta kappaleessa. Tämän vaiheen jälkeen lämpökäsittelyyn. Karkaisunesteenä voit käyttää moottoriöljyn ja hydraliikkanesteen seosta 50/50 tai vesikin käy. Vedella saa pienemmän kiderakenteen mutta se ei anna virheitä anteeksi. Jos käytät vettä on sen oltava noin kädenlämpöistä ja sekota siihen runsaasti suolaa. Kun karkaiset koita välttää ettet aiheuta suoria murtopintoja, joten liikuta kappaletta hieman ylös/alas liikkeellä karkaisun ajan. Taltoissa ja nävertimissä on aina karkaistu leikkaavan terän yläpuolelle noin 2-3cm loput saa jäädä karkaisematta jotta saat sitkeyttä varteen.
Karkaisu. Lämmitä kappale noin 830c eli karpalonpunaiseksi, karkaisu pitää tehdä nousevaan lämpöön, joten älä pidä kappaletta ahjossa yhtää sen pidenpään, vaarana on kidekoon kasvu ja karkaisun epäonnistuminen. Kasta sitten karkaistava osa k-nesteeseen ja liikuttele sitä niin ettei rajapintoja pääse syntymään. Öljyssä voit liikutella minuutin pari, vedessä riittää vähemmänkin. Kokeile onnistuminen hienolla viilalla sen pitää liukua karkaistulla pinnalla, eikä ottaa siihen kiinni. Jos näin on, niin sinulla on terä joka on kova ja hauras. Sen takia se aina päästetään.
Teräsrengin sivuilta tutusta taas päästöön, ja se on hyvä suorittaa sähköuunissa. Kiilota terä että näet päästövärit, minä olen taltat päästänyt 240c ja noin puolituntia, mutta jos nävertimeen tulee vääntöä käytössä, voisi sen päästää myös harakansiiven sineen eli jossain 280c .
Siinäpä tuo oli ilman hienostelua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 02.03.2006 11:57 Viestin aihe: |
|
|
No eikait sitä laminaattiteräistä moraa tartte takomaan ruveta. Eikös moran voi huoletta vääntää mutkalle ja laikalla sitten muotoilee sopivaksi. Näitä kovertimia kyllä löytyy kaupastakin, joten palakoille touhussa ei pääse. Jos tekee ihan tavallisella kuppiosalla olevia kuksia ja harrastusmielessä, niin terävällä kourutaltalla pärjää alusta loppuun, poislukien kupin viimeistelyhionta. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|