| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 07:56 Viestin aihe: |
|
|
| Mitenhän ne ukot sai 5,7 ja 7x33 peltoporot hengiltä |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 08:00 Viestin aihe: |
|
|
| Pohjola kirjoitti: | | Mitenhän ne ukot sai 5,7 ja 7x33 peltoporot hengiltä |
Tuli sama mieleen kun ennen metsästäki ammuttiin ihan systemaattisesti teurasporoja. Samoille jalansijoille ne kippasi. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 08:13 Viestin aihe: |
|
|
| Ei tainnut kaikki olla "lavan taakse" osumia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
TTS Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 10:40 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | Joo minulle on vähän epäselvää kun sanotaan että pitää olla läpireikä mutta sitten pitää olla iskua jne. Että miksi se peura nyt sitten kaatuu paikalleen osumasta aina tietyilla panoksilla? Oliko se nyt niin että pitää saada maksimaalinen määrä energiaa jäämään elukkaan vai pitikö saada se läpireikä vai mitä tässä nyt piti saada. Kiinnostaa siis ihan se mekanismi mikä tiputtaa peuran aina paikalleen luodilla a ja miksi luodilla b peuran pakomatkat on 0-70m
Mulla on siis oma käsitykseni siitä mikä eläimen tappaa ja milläkin nopeudella. Mutta kiinnostaa nämä vähän ristiriitaisetkin jutut tässä että mitä mekanismeja tässä. Jos siis en ole jotain ymmärtänyt |
Oman kokemuksen mukaan luoti A luo paineaallon (tai sirpaleita) selkärankaan, mistä seuraa nopea pudotus ja keuhkojen rikkoutuminen hoitaa loput. Samankaltainen paineisku ”säkälaukauksessa” pudottaa myös hirven paikoilleen, mutta keuhkojen ja rangan jäädessä ehjäksi hirvi nousee puolen minuutin päästä ylös ja jatkaa matkaa.
Parhaat tavat lisätä paineaaltoa ovat nopeus ja luodin nopea avautuminen. Mitä suurempi on luodin hidastuvuus, sitä suurempi paineaalto ja energiasiirtymä.
Esim. .308win 11,7g vs. .300WM 9,7g super hammerhead patruunoilla on selkeästi erilainen vaikutus, vaikka luodit ovat rakenteeltaan hyvin samankaltaisia.
Luoti B on taas hidas ja jäykkä (esim. naturalis, super hammerhead, barnes x, …) ja osuma on sydämessä tai lavan takana kaukana selkärangasta.
Nopea pudotus ei vaadi läpireikää. Läpireikä lisää verijälkeä ja isompi on parempi.
Jäljitysasioissa kannattaa olla etukäteen yhteydessä koiranohjaajiin. Nuoren koiran omistaja voi olla hyvinkin kiinnostunut jälkitreeneihin, vaikka peura olisi jäänyt pellolle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23983 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 15.05.2026 11:36 Viestin aihe: |
|
|
Näin minäkin sen uskon. Tässä on vaan ristiriitaisuuksia. Samat ukot sanoo että pitää tulla läpireikä. Itse en ole havainnut sillä olevan mitään merkitystä.
Toisaalta myöskään kaikki iskuenergian jääminen (eli luoti ei mene kokonaan läpi) ei takaa paikalleen putoamista ainakaan siististi koossa pysyvän luodin kanssa. Kauniisti sieneytynyt korkean jäämäpainon luoti luovuttaa kaiken energian kohteeseen tapauksissa missä se ei mene läpi. Monesti ei ole silti paikalleen pudottava. Sopivasti sirpaloituva luoti todnäk tekee tuhojaan rangassa tms useammin. Liian räjähtävä luoti esim hirvellä pidentää juoksumatkoja. Remington corelockt panos (en tiedä luotia) oli todella surkea. Sitten tämä b-tip hirvellä liian pehmeä. Gamehead liian pehmeä. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
GoPro Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 13:16 Viestin aihe: |
|
|
Juu se luoti mikä toimii peuralla parhaana pysäyttäjänä, eli kevyt nopea ja pehmeä/räväkkä, ei tosiaan ole hirvelle oikea. Ja itse en katso että läpäsy olisi parhaassa kytisluodissa mikään vaatimus. Tärkeämpää on nopea sirpalevaikutus, silloin voi luoti jäädä kropoaankin. Toki jos haluaa räväkkää toimimista mutta silti varman läpireijän on valinta se kuuluisa noslerin partition. Eli peuraa peuraluodilla ja hirveä hirviluodilla, kyttäysjahdissa siis jos tarve tiputtaa nopeasti. Näin itse toimin. Ajo/koirajahdeissa ammun molempia paljon jäykemmillä ja samankaltaisilla luodeilla ja vaikka samoillakin. Sillon ei tarvi saada paikalleen pysähttmään ja tärkeämpää että luoti pysyy kasassa ja jatkaa läpäsyä vaikka osuis luille _________________ 223 and 30-06, All u need |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
TTS Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Itse suosin yllä olevaa osumapistettä niin hirvellä kuin peuralla.
Peurakytistä olen viime aikoina harrastanut vain reppujakkaralta ja usein käytössä on sama 9,3x62:n, joka kulkee myös hirvi- ja karhujahdeissa.
Pudotukset eivät ole mitään salamaniskuja 18,5g:n puolivaipoilla tai kokokupariluodeilla, mutta ovat kuitenkin toimineet erittäin hyvin tähän mennessä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18493 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 15.05.2026 14:57 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen sitämieltä tästä läpimenoasiasta että siitä on vain silloin hyötyä kun eläin tekee kuolinjuoksun ja näin ollen verentulo on runsaanpaa eli jos luoti "tehoaa" Heti ei ole mitään merkitystä.
Toisekseen ehkä tavallaan turvallisuusasiakin, vaikka ainahan tausta pitää olla kunnossa kun ampuu, koirallekin ja muille eläimille ei tule napinreikiä.... Itselle ei ole sattunut mutta muistan kyllä 2 tapausta missä toinenkin hirvi sai kuulaa.
Karhumiehet tuntuu asiaan kiinnittävän jotain huomiota niin ruotsissa että suomessa, toki koirat siinä pyörii liki aina...
Olen tuossa noita 9.3 vulkaneita pyöritellyt käsissä ja vertaillut oryxiin sun muihin, kyllähän niissä on tavallaan ääripää, toisessa ääripäässä on minulla ne naturalikset....
15g ja 18.5g oryxissakin on jonkiseltanen ero kyllä, läpäisyssä ja tavallaan laajenemisessakin... Molemmilla hirveä että peuraa, toimivia.
Kun puhutaan että jokin luoti "toimii" Jollain selvästi muita paremmin niin minulla jostain kumman syystä on se tuossa 11.7g 308 norman bondstrike, on kyllä ollut tehokas pudottaja, tavallaan semmosissa normaaleissakin osumissa... Liekö sattumaa sitten.... On mahtanu kaikki elukat kaatua paikoilleen.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
GoPro Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.05.2026 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa tuo bondstike olla melkolailla samanlainen kuin accubond. Hyvä bc muovitipillä ja jonkinverran yleensä jättää lyijyä jälkeensä. Oletko mitannut jäämäpainoja? Accubondissa se tyypillisesti siinä 80-70% taitaa pyöriä. Se etu AB:sä on että saa usealla eri painoluokalla, eli jäämäpainoa ja läpäsyö saa vähän fiilattua luodin massallakin _________________ 223 and 30-06, All u need |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2026 02:16 Viestin aihe: |
|
|
| valmet 412s kirjoitti: | Itse olen sitämieltä tästä läpimenoasiasta että siitä on vain silloin hyötyä kun eläin tekee kuolinjuoksun ja näin ollen verentulo on runsaanpaa eli jos luoti "tehoaa" Heti ei ole mitään merkitystä.
Toisekseen ehkä tavallaan turvallisuusasiakin, vaikka ainahan tausta pitää olla kunnossa kun ampuu, koirallekin ja muille eläimille ei tule napinreikiä.... Itselle ei ole sattunut mutta muistan kyllä 2 tapausta missä toinenkin hirvi sai kuulaa.
Karhumiehet tuntuu asiaan kiinnittävän jotain huomiota niin ruotsissa että suomessa, toki koirat siinä pyörii liki aina...
Olen tuossa noita 9.3 vulkaneita pyöritellyt käsissä ja vertaillut oryxiin sun muihin, kyllähän niissä on tavallaan ääripää, toisessa ääripäässä on minulla ne naturalikset....
15g ja 18.5g oryxissakin on jonkiseltanen ero kyllä, läpäisyssä ja tavallaan laajenemisessakin... Molemmilla hirveä että peuraa, toimivia.
Kun puhutaan että jokin luoti "toimii" Jollain selvästi muita paremmin niin minulla jostain kumman syystä on se tuossa 11.7g 308 norman bondstrike, on kyllä ollut tehokas pudottaja, tavallaan semmosissa normaaleissakin osumissa... Liekö sattumaa sitten.... On mahtanu kaikki elukat kaatua paikoilleen.... |
Itse tykkään luodista joka jää elukkaan. Se on ollut ainoa raskas peruste miksi on tehnyt mieli ostaa uusi kivääri. Että saisi aseen mikä ei nirsoile patruunoita. En toki koskaan ammu hirveä tai muuta riistaa niin että siellä takana on mitään. Koiraa tai toista hirveä tms. Mutta silti. Olisi optimaalista että luoti jäisi sinne elukkaan edes useinmiten. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24716 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 16.05.2026 02:44 Viestin aihe: |
|
|
En ole ihan varma, tuliko kuparikoohtotuksen myötä tämä energiahomma taas enemmän pinnalle. Eli energiaahan syntyy nopeuden toisessa potenssissa. Ja energiaahan saa sitten kaatamalla kannuun lisää ruutia tai keventämällä luotia, eli piiskaamalla lisää lähtönopeutta. Kupariluodeillahan tuo on ollut hyvin yleinen trendi, koska luodit tuppaa olemaan melkoisen jäykkiä ja 100% jäämäpainoisia. Kyllähän hydrostaattisella shokilla ja kovalla paineiskulla rankaan otus kippaa varmasti aika usein, vaikkei tulisikaan pysyviä vaurioita. Peuran hermorakenteestahan on puhuttu, että jos otus ei jostain syystä menekään jaloiltaan, niin silloin helposti mennään.
Itse en ole ihan varma, onko energia kuitenkaan se oikea kaatotehon mittari. Taylorin kaavat sun muut. Tottakai se energia on helppo lukea panosaskin kyljestä tai prosyyrista, mutta kertooko se juuri mitään.
Vaikka itse ammunkin peuroja Accubondilla, joka on varsin herkkä laajenemaan ja jättää osan massasta matkalle. Niin silti joskus joutuu jäljittelemään. Tokihan nuo ovat peltoon jääneet, mutta hämärässä sitä ei heti aina näe. Kyllä siinä arvostaa sitä läpireikääkin. Tavallaan en usko, että jos se läpireikään käytetty energiakin olisi jäänyt peuraan, niin silloin olisi kipattu paikalleen.
Itseäni on monesti ihmetyttänyt se, että vaikka peura on hirveä selvästi sitkeämpi otus. Ja meillä väki ampuu enempi peuroja mitä hirviä per jahtihenkilö. Ja jahtimuoto on sellainen, missä lyhyestä pakomatkasta on selkeä etu. Niin todella moni ampuu niitä peuroja hirvenkokoiselle suunnitellulla kuulalla. Eikä edes mieti muuta, koska kyllähän hirvikuula on peuralle vähintään riittävän "tehokas". |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2026 03:46 Viestin aihe: |
|
|
Niimpä. Ihan samoja ajatuksia.
Mikään kokemukseni ei tue sitä että energia yksin olisi kaatamisen selittävä tekijä. Läpireikä ei sekään vaikuta pskan vertaa. Onko sitä vai ei.
Mikä mystinen asia se sitten on? Mikä peuran pudottaa paikalleen _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
grizzly77 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2026 04:12 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | Niimpä. Ihan samoja ajatuksia.
Mikään kokemukseni ei tue sitä että energia yksin olisi kaatamisen selittävä tekijä. Läpireikä ei sekään vaikuta pskan vertaa. Onko sitä vai ei.
Mikä mystinen asia se sitten on? Mikä peuran pudottaa paikalleen |
Täydellinen osuma, täydellisellä luodilla.
Itse saan kauriit putoamaan paikalla korkealla osumalla, jotain mitä teen aina kun on mahdollista. Parjattu ja kiistanalaisella nollakasilla, selkärangan alle, mieluiten niin että osuu myös keuhkojen yläosaan, niin syystä tai toisesta putoavat siihen paikkaan. Parhaimmillaan on vielä apilat suupielessä kun saavun paikalle. En tiedä miksi, mutta uskoisin, että luodin aiheuttama iskunaalto iskee sen verran kova keskushermostoon, että konttorista sammuu valot samantien. En tiedä onko minulla täydellinen luoti ja onko osuma täydellinen, mutta toistaiseksi olen saanut hakea eläimet juuri siitä kohtaa kun seisoivat ampuessank. Sama pätee melkein valkohäntiin, mutta ovat ottaneet yhden tai kaksi loikkaa. Noin 10 metrin päästä ovat kuitenkin löytyneet.
Ei tosin toimi hirveällä, uskoisin. En ole kokeillut, mutta nähnyt vastaavia osumia hirveässä, ja sit alkaa etsinnät.
Mutta, osuma keuhkoihin ja samalla isoihin verisuoniin on hyvä osuma, sydän vielä pumppaa , jolloin kuolema tulee nopeammin. Ei heti, mutta nopeasti.
Ja miten se iskuenergia/luodin aiheuttama energian luovutus vaikuttaa elimistöön, niin vaatisi ehkä, että joku lääketieteeseen ja anatomiaan perehtynyt henkilö kertoo miten se vaikuttaa elämään kun tietty isku osuu mihinkin kohtaan vartaloa ja elimiä. Sen on varmasti moni huomannut, että riista tuntuu saavan lisäelämiä ja joku tietokonepeleistä tuttu suoja-shieldi, huonon osuman jälkeen. Ihan kuin eläin ei enää välittäisi osumista, ellei osu rankaan tai johonkin todella vitaaliin kohtaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kannibaali Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2026 04:36 Viestin aihe: |
|
|
Samaan ja hyvään lopputulokseen pääsee tässäkin asiassa usealla tavalla. Tietenkin jos ampumamatka on pitkä, niin silloin löhtönopeuden tulee olla kovempaa luokkaa....jos tavoitteena on kohtuu lyhyt kuolinjuoksu, osuman ollessa tässä tarkastelussa tietyllä alueella näitä vertailuja tehtäessä.
Läheltä ammuttaessa tietyillä luodeilla, voi nopean pudotuksen mahdollistaa jopa hyvin hidaskin lähtönopeus.
Eli tietyissä tilanteissa olosuhteissa hyvin monenlaisilla luodeilla voi päästää hyvään lopputulokseen. Samoin huonoon. Ja kaikkeen siltä väliltä.
Omasta mielestä asiassa pääsee pidempiin konkreettisiin ajatuksiin kun seuloo ne asiat ensin käsittelyyn, missä kaikki on mennyt päin helvettiä. Oman käsityksen mukaan hyvin pitkille kuolinjuoksuille on ollut aivan selket syynsä. Tällöin näkee j aymmärtää miksi tulee niitä lyihyitä kuolinjuoksuja. Karkeasti lyhyet kuolinjuoksut ovat luokkaa 0-100m. Itsellä ne pisimmät kuolinjuoksut ovat olleet 70m ja niiden suorittaja on ollut tietynlainen peura, eikä ole mikään sensaatio ajatella, millainen peura. Vähemmän yllättäen suurempi ja fyysisempi.
Muuttujia on paljon kuitenkin loppupeleissä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2026 04:53 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Mikä mystinen asia se sitten on? Mikä peuran pudottaa paikalleen |
Eikai siinä mitään mystiikkaa ole. TTS sitä yllä availi, mistä johtuu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|