OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lyijyä sisältävien luotien käyttö metsästyksessä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Lyijyn käyttö syötävän nelijalkaisen riistan metsästyksessä
Käytän ainoastaan lyijyä sisältäviä luoteja
21%
 21%  [ 15 ]
Käytän ainoastaan lyijyttömiä luoteja
25%
 25%  [ 18 ]
Olen sujuvasti sekakäyttäjä
53%
 53%  [ 38 ]
Ääniä yhteensä : 71

Kirjoittaja Viesti
Heero
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 13.04.2026 04:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä tässäkin puhutaan enemmän fiilispohjaisesta jutusta kuin tieteelliseen näyttöön perustuvan ongelman eliminoimisesta. Minusta on mukavampaa, että elintarvikkeeksi päätyvä liha on ammuttu lyijyttömällä kuin lyijyllisellä. Peurojen osalta käsittelen itse kaikki lihat, jolloin tieto asiasta on ja varaa hifistelyyn on. Hirviporukassa tietysti tulee enemmän vaihtelua kaikissa käsittelyn vaiheissa, mikä nyt vaan täytyy hyväksyä.

Idealismin puolelle menee tieto siitä, että riistalaukausten seurauksena ei luontoon jää n. 10 g/laukaus lyijyä. Minun ampumana asialla ei ole merkitystä, mutta yleisesti ottaen metsästyksen hyväksyttävyyden kannalta lyijyttömyys on hyvä asia. Ja vaikka lyijykäsiteltyjen haaskojen osalta väheksyntää olikin ilmassa, itse en näe mitään syytä ruokkia haaskansyöjiä lyijyannoksella. En edes kettuja. Omalta osaltani tuo toteutuu maastoon jätettävien hirven sisälmysten ja loukkuun ammuttujen supikoirien kohdalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PVM
Vakituinen kirjoittaja

LähetäLähetetty: 13.04.2026 05:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Minä olen aina kyseenalaistanut vahvasti sen, että minkä verran sitä lyijyä päätyy lautaselle. Tämän perustan siihen, että lyijyjäämä lihaksessa aiheuttaa poikkeuksetta vertymää ja vertymä taas pilaa lihan maun. Eli kyllä ne leikataan pois, ainakin meillä. Sitten taas en ihmettelisi, jos joka paikassa näin ei toimita, onhan meillä muutenkin aika isoja eroja koko lihankäsittelyketjussakin. Eli puhun omasta näkökulmasta nyt puhtaasti.

Ehkäpä suurin syy mikä meillä on nyt ohjannut kupariluoteihin hirvijahdissa liittyy juuri vertymään ja tähän sirpaleiden vähäisyyteen. Eli leikkuussa kupariluoti on simppelimpi, kun siitä lähtee vähemmän sirpaleita ja vertymää tulee vähemmän lihaksen sisälle. Toki sama asia pitää paikkansa myös koossa pysyviin lyijyä sisältäviin luoteihin, mutta niistä ei ole samansuuruista kokemusta, kun eivät ole olleet niin isossa roolissa hirvenkaatoja, vaan kaadot ovat painoittuneet yleisimpiin luoteihin, mitä kaupasta ostetaan.

10 senttimetriä oli näköjään ruotsalaisen määrä mikä pitäisi tervettä lihaa poistaa haavakanavan ympäriltä, ei minusta kovin suuri hävikki. Riippuu toki onko osuma etu- vai takalavalla… Noin menettelemällä pitäisi lyijyn määrän syötävässä lihassa vähentyä 1000-kertaisesti. https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/primarproduktion/jakt/#Bly_i_viltk%C3%B6tt

Tuo on totta että porukoissa on isoja eroja, ja meilläkin on kulttuuri muuttumassa radikaalisti 5-10v sisään porukan luonnollisen poistuman myötä. Tiedän meidän porukasta ainakin kaksi lihamyllyä joista on mennyt terät solmuun kun on mennyt koko luoti lihan joukossa myllyyn… Laughing Kertonee jotain.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6
Sivu 6 Yht. 6

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa