| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
KJJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 01:41 Viestin aihe: |
|
|
tätä amerikan malliahan sitä kovasti monessa asiassa ajetaan ku käärmettä pyssyyn täällä suomessa ois varmaan helpompi joksikin osavaltioksi suoraan muuttaa koko suomi no liekkö kohta ees moisesta kaukana
ps kannattaa muistaa että sitten ne vahingotkin pitää korvata sieltä OMASTA pussista  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 01:46 Viestin aihe: |
|
|
| Jos ny yhtäkkiä yön yli kaikki muuttuis, kaikki liha kuuluiskin maan omistajalle ja sen seurauksena kukaan ei viitteis enää mitään kaataa niin veikkaan, että nuo hehtaarikiintiöt poistettaisiin aika nopsaan. Sitä jo tässä muutama vuosi sitten koittivat tietyt tahot kovin ajaa läpi mut eipä onneks menny. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 01:49 Viestin aihe: |
|
|
| Ja siis periaatteessahan nykyisin kaadettu saalis kuuluu maan omistajalle. Niin kauan ku maa ei oo vuokrattu. Ja kuuluu sen jälkeenkin, jos vuokrasopimuksessa niin sanotaan. Sellaiselle sopimukselle ei vaan tahdo löytyä kirjoittajaa pöydän toiselle puolelle.... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 02:36 Viestin aihe: |
|
|
No esim hirville on ns. Ha pohjanen tuotto ja sen pohjalta luvat.
Vaikkapa täällä pyöritään n.2000ha/hirvi.
Eli mukavasti siinä tulis lihaa 10ha palstalla ja siihen osuus kaatoluvasta ja kulut ampujalle..... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 02:38 Viestin aihe: |
|
|
| Ukko, jos alueelle ei ole lupaa ei ainakaan hirvi kuulu maanomistajalle |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 02:42 Viestin aihe: |
|
|
| No ei tällä hetkellä kuulu ei. Paitsi tuossa kuhnuttajan ajatusmaailmassa... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 02:44 Viestin aihe: |
|
|
| Varmaan myös jos menee poimimaan mustikoita tai sieniä niin ne oikeesti kuuluis viedä maanomistajalle. Hänenhän ne on. Puhumattakaan kaloista.... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 03:20 Viestin aihe: |
|
|
Uudessa Jahdissahan oli Simeniuksen kolumni saaliin jaosta, oli siinä vähän asiaakin, ja sama problematiikka tunnustettu kun täälläkin. _________________ Running target! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kuhnakakkonen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 03:22 Viestin aihe: |
|
|
Ei kukaan metsänomistaja tosissaan usko että hirvenmetsästäjät tosissaan yrittäisivät kantaa laskea.
Nythän puhutaan hirvikannan säätelystä ja siinä asiassa ehkä ollaankin oikeassa. Me kaikki hirviporukoissa olevat tiedetään lehmäkielloista ja vasapäivistä. Me kaikki tiedetään että kantaa pitää jättää seuraavillekin vuosille.
Vahinkokorvaukset on aina maksettu omasta pussista. Korvaukset on hyvin marginaalisia ja byrokraattisia hakea.
It's ok mun puolesta kun pääasiallisen toimeentulon olen saanut palkkatuloista.
Olen vain huolestunut siitä että ollaan niin hyviä hirvikannan säätelijöitä että metsänomistaja voidaan marssittaa sopimus pöytään ja pakottaa allekirjoittamaan metsästysvuokrasopimus.
Joka vuosi meidänkin alueella tulee huomautuksia maanomistajilta että taimikkoa on taas mennyt hirven suihin. Jos ei hirviä vähennetä taimikosta niin vuokrasopimus päättyy.
Se että nämä ajatukset tuntuvat vierailta täällä niin johtuu että kirjoitan niitä väärässä paikassa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 03:28 Viestin aihe: |
|
|
Eikö jääväkanta tavoite ole luokkaa 2,5/1000ha? Eikös silloin ole nimenomaan tavoite jättää eläimiä myös tulevalle vuodelle.
Itse näen kyllä kannanyliverotuksen isompana ongelmana, esim omilla kotiseuduilla ei ole tänäkään vuonna metsästysen jälkeen yhtään hirveä.
Maanomista, aina joku on tyytymätön, kaksikin hirveä 10 000ha alueella on lopulta jonkun taimikkoa syömässä. Ammutaanko nekin sitten pois?
En ymmärrä millä joku pakotetaan vuokrasopimukseen? _________________ Running target! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23718 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.02.2026 03:45 Viestin aihe: |
|
|
Meillä tavoite on 3,6 hirveä 1000ha kohti. En ymmärrä miksi metsästäjät kuitenkin haluavat ampua kannan selvästi pienemmäksi. Itse pitäisin lujasti kiinni tuosta tavoitteesta ja nimenomaan minimitasolla. Eli että hirviä ei ainakaan tuota vähempää olisi mitä on sovittu. Älytöntä kusta omiin muroihin. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 03:48 Viestin aihe: |
|
|
| kuhnakakkonen kirjoitti: | | Ei kukaan metsänomistaja tosissaan usko että hirvenmetsästäjät tosissaan yrittäisivät kantaa laskea. |
Jaa, mun kokemuksella se suorastaan yritetään tuhota. _________________ Running target! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 04:05 Viestin aihe: |
|
|
| kuhnakakkonen kirjoitti: | Ei kukaan metsänomistaja tosissaan usko että hirvenmetsästäjät tosissaan yrittäisivät kantaa laskea.
Nythän puhutaan hirvikannan säätelystä ja siinä asiassa ehkä ollaankin oikeassa. Me kaikki hirviporukoissa olevat tiedetään lehmäkielloista ja vasapäivistä. Me kaikki tiedetään että kantaa pitää jättää seuraavillekin vuosille.
Vahinkokorvaukset on aina maksettu omasta pussista. Korvaukset on hyvin marginaalisia ja byrokraattisia hakea.
It's ok mun puolesta kun pääasiallisen toimeentulon olen saanut palkkatuloista.
Olen vain huolestunut siitä että ollaan niin hyviä hirvikannan säätelijöitä että metsänomistaja voidaan marssittaa sopimus pöytään ja pakottaa allekirjoittamaan metsästysvuokrasopimus.
Joka vuosi meidänkin alueella tulee huomautuksia maanomistajilta että taimikkoa on taas mennyt hirven suihin. Jos ei hirviä vähennetä taimikosta niin vuokrasopimus päättyy.
Se että nämä ajatukset tuntuvat vierailta täällä niin johtuu että kirjoitan niitä väärässä paikassa. |
Metsästyksen perusarvoja on nimenomaan kestävyys. Metsästys TULEE nimenomaan tehdä kuvaamallasi tavalla eli mitään lajia vaarantamatta. Lajin kanta ei saa vaarantua. Ainoa varma tapa olisi tappaa kaikki. Sillä saa vahingot pois. Jos jätetään jotain niin riski vahingolle on olemassa. Ja se, kenen maille ne sitte asettuu ei ole metsästäjän käsissä. Vaikka ei jäis ku yks vasaporukka, se voi sopivasti asettuessa tuhota jonkun taimikon täysin...
Ei mikään muukaan yrittäjätoiminta ole riskitöntä. Kaikessa liiketoiminnassa on riskejä, jotka syö sun tuottoa ("syö" on ehkä tässä konkreettisempi ku missään muussa). Aina voi tietty kaataa syyt kolmannen osapuolen niskaan. Jonkun muun syyhän se aina on, ettei mun elämä oo pelkkää ilotulitusta... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 05:34 Viestin aihe: |
|
|
Käsitääksen taimikkovahinkojen sattuessa kysellään onko alue hirvenpyynnissä ellei, korvaus voi olla tiukassa.
Ja aika monet metsänomistajat on kyllä myös hirvenpyytäjiä että tasapainoilua kannan suhteen on.
Ja rhy hallituksessa ollenee myös metsäpuolen edustus paikka.
Siitä ei päästä koskaan irti etteikö natinaa ole kun meidän 10ha palstalla on talvella hirviä ettekä ole niitä ampunu vaikka se on pitäjän paras hirvipaikka.... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.02.2026 06:32 Viestin aihe: |
|
|
| Kyllä mä senki ymmärrän että harmia tulee. Yhtenä syksynä erään henkilön juurikasaumalla kävi runsaasti hirviä syömässä. Oltiin siellä metsällä ja maanomistaja näki kun naarashirvi tuli passiin mutta sitä ei enää voinut ampua ku naaraskiintiö oli täynnä. Saatiin melkoinen purkaus osaksemme. Mut mitä siin voi tehdä, tollanen juurikasmaa keräsi hirviä 3 seuran alueelta. Niin ei niitä kaikkia pysty yks seura sit ampuu. Läpi alueen ei tiheys kumminkaan ihan älytön ole. Jotain 3-4 yksilön välillä per 1000 ha |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|