OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valkohäntäkanta romahtaa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 59, 60, 61  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 03:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä. Tota jurinaa on niin jännä kuunnella. Ku koittaa kysyä syytä niin kaikenlaista lapsellista vänkäystä keksitään. Ku ei mitään todellista syytä keksitä.

Ei se peura sen kummempi oo ku muutkaan eläimet. Peuran vasasta tulee sama määrä lihaa ku neljästä jäniksestä, noin 10 kg. Aikuisesta yleensä 20-30 kg. Ei mitenkään määräämättömästi. Jos nyt oon tänä vuonna saanu itelleni 5 vasaa eli 50 kg lihaa, ni aika moni hirvimies saa ihan saman määrän parissa viikonlopussa. Työtä on mulla ollu aika paljon enemmän ku keskimääräisellä hirvimiehellä lihamäärään verrattuna. Myös kustannuksia. Jäsenmaksuja useampia satasia ja lisäksi ruokaa ja bensoja. Niillä lihoilla ei oo tehty euroakaan bisnestä. Se on menny mun ja mun perheen ruoaksi. Osa maanomistajille Ainoa hyöty on että ei tarvii ostaa lihaa kaupasta. En oo koskaan laskenu paljonko siinä on säästäny verrattuna et olis lihat hakenu kaupasta. Mut kuluja on tässäki ni tuskin se ero ihan hirveä on, satasia korkeintaan. Onko se sitte joku kateellisuuden aihe... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen

LähetäLähetetty: 07.02.2026 03:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toki moni koittaa mielessään laittaa neliskanttista palikkaa pyöreään reikään, eli tuupata peurajahtia hirvijahdin muottiin, väkisin.

Otetaan vaikka tuo lihanjako. Ammun kaudessa peuran tai kaksi. On kaksi lihanjakokertaa syksyyn ja voi leikata lihat tyyliin ”sai semmoista kun sattui tulemaan”.

Tuossa ”jaetaan kaikille-mallissa” on äkkiä kaksinumeroinen jakokertamäärä ja saat jonkun epämääräisen lihaklöntin tai sitten on kauhea jumppa purkiksi, makkaraksi jne.

Mutta se on silti hirvipuolellakin nähty. Jonkun mielestä ”olisi kiva”, että niitä yhteisöllisiä lihanjakokertoja olisi vähintään kerta viikkoon. Toi ei vaan oikein ole enää nykypäivää, kun kaikki ei asu huutoetäisyydellä lahtivajasta.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 07.02.2026 04:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta kyllä se silti totuus on, että nimenomaan peurajahdin tiimoilta olen ollut itse todistamassa tai kuullut puheita ”pöyristyttävästä toiminnasta”;

- Maanomistajille on on viety käyttöarvoltaan ”huomattavasti parempia” lihasatseja, kuin olisi ollut tarvetta.

- Sorkkahommissa mukana oleville maanomistajille ei meillä viedä maanomistajanpaloja. Mutta peuroista on kuulemma menty viemään, jos on teetetty jossain uudessa paikassa purkkia jne.

- Seuruejahdista on loppuluvasta saatettu antaa peurat joillekin aktiivisille kyttääjille, jotka eivät kumminkaan ole syömäpeuraa saaneet itse.

- Kuulemma yhessä porukassa on monena vuonna ammuttu syömäpeura seuran sihteerille talkoopalkkaa yllätyksenä ja pyytämättä.

- Meillä on se periaate, että pärjätköön kukin peurankyttööllä omineen. Mutta porukassa on paljon väkeä, joilla on ikää ja kremppaa ja peurakytistävät silti. Koska tietävät aina saavansa apuja, jos peuran saavat.

- Jne.

Aika lailla pöyristyttävää toimintaa, mistä ei olla yhteisesti missään sovittu. Selvästi epätasa-arvoista toimintaa ja tiukan johtamisen ja määräyksien tarpeen halveeraamista tuollainen ”itseohjautuvuus”.
Takaisin alkuun
kivalo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 05:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:

Ampuja tekee kaiken. Vie saaliin lahtivajalle, nylkee, palottelee, siivoo paikat, vie maanomistajan lihat. Ampujalle se peura silloin kuuluu.

Meillä on esimerkiksi kavereita, jotka osallistuvat vain tuohon ”omaan peurankyttööseen”. Toki maksavat vaadittavat maksut jne.

Olen joskus miettinyt, että nähdäänkö tämmöinen oma peurajahti sen takia jonkinmoisena ”uhkana”, koska nuo kaverit ”eivät pyöri jahtipäällikön hallintoalamaisina”. Ja ainakin saaliin jakomielessä nuokin kaverit joku jahtipäällikkö haluaisi siihen "samaan riviin seisomaan käskynjaolle”.

Onko tässä sittenkin joku "mikromanageeraustarve" taustalla, että peurahomma on jonkunmoinen mörkö.

Lahtinen on asian ytimessä HOLHOUS on tämän aikakauden agenda
EIVA
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 05:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvet jaettaneen pääsääntöisesti kaikkien jahtiin ilmoittautuneiden kesken joko tasan tai jahtidissa mukanaolo päivien mukaan, kuitenkin kaikki saavat lihaosuutensa joko kaikki tasan tai mukanaololla painotettuna, lihamäärä/osa riippuu seuran saamasta lupamäärästä ja jahtiin osallistujien määrästä, vaihteluväli muutamasta kilosta joihinkin kymmeniin kiloihin, kaikki jahtiin ilmoittautuneet kuitenkin saavat sovitun osuuden.
Peura alueilla tietenkin on tilanne toinen kun lupia seuralla saattaa olla kymmeniä ellei jopa satoja ja jahtiin ilmoittautuneita todennäköisesti vähempi kuin lupia, täytyy muistaa että ei olla omalla maalla vaan seuran vuokraamalla maalla joka on saatu joko vastikeellisesti tai osin vastikkeetta SEURAN käyttöön ja luvat on seuran lupia ei OMIA joiden käytöstä seura ei AMPUJA päättää.
Kun lupia on paljon ei sillä ole enää niin suurtamerkitystä saako joku vasan tai kaksi enempi kuin toinen, omaan vuoden lihantarpeesen ei monta lupaa tarvita, tulisi olla joku muu ratkaisu kuin ampua niin paljon kuin saa ja myydä omaan "piikkiin", esim. oman tarpeen ylimenevä seuran piikkiin ja sovittu osuus niillekin jahtiin ilmoittautuneille jotka eivät ole itse saaneet tai muuten esim. terveydellisistä syistä pystyneet itse osuuttaan ampumaan.
Kaikki muut vaihtoehdot ovat seuran kannalta oikeudenmukaisemia kuin että
muutama/t ampuu suuret määrät ja pistävät rahat omaan lomsaan, lienee jo jokaisen seuran sääntöjenkin vastaista toimintaa.
Takaisin alkuun
kivalo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 05:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Pena sen siinä viime metreillä keksi että :ammutaan kaikki seuran peurat ja pistetään rahat omaan taskuun hämätään VIHREITÄ ja merkataan jeesus riistaan kaikki eri nimille kaadetuiks .
Lahtinen

LähetäLähetetty: 07.02.2026 05:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen täällä lännessä kuullut monemoisista järjestelyistä, tyyliin ammut kaksi peuraa itselle, niin kolmas menee seuralle jne. En ole koskaan kuullut, että joku olisi tehnyt tosissaan rahaa peuratouhulla meidän nurkilla.

Mutta ilmeisesti Itä-Suomessa on peurarahoilla jotkut laittaneet Hiluxit ja kartanot, kun homma tuntuu noin kivestävän.
Takaisin alkuun
kivalo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 06:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa yhdessäkin seurassa oli säännön keksineet että kaadat seuralle 5 peuraa niin saat itsellesi ampua vasan 😁
terva
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 06:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Mutta kyllä se silti totuus on, että nimenomaan peurajahdin tiimoilta olen ollut itse todistamassa tai kuullut puheita ”pöyristyttävästä toiminnasta”;

- Maanomistajille on on viety käyttöarvoltaan ”huomattavasti parempia” lihasatseja, kuin olisi ollut tarvetta.

- Sorkkahommissa mukana oleville maanomistajille ei meillä viedä maanomistajanpaloja. Mutta peuroista on kuulemma menty viemään, jos on teetetty jossain uudessa paikassa purkkia jne.

- Seuruejahdista on loppuluvasta saatettu antaa peurat joillekin aktiivisille kyttääjille, jotka eivät kumminkaan ole syömäpeuraa saaneet itse.

- Kuulemma yhessä porukassa on monena vuonna ammuttu syömäpeura seuran sihteerille talkoopalkkaa yllätyksenä ja pyytämättä.

- Meillä on se periaate, että pärjätköön kukin peurankyttööllä omineen. Mutta porukassa on paljon väkeä, joilla on ikää ja kremppaa ja peurakytistävät silti. Koska tietävät aina saavansa apuja, jos peuran saavat.

- Jne.

Aika lailla pöyristyttävää toimintaa, mistä ei olla yhteisesti missään sovittu. Selvästi epätasa-arvoista toimintaa ja tiukan johtamisen ja määräyksien tarpeen halveeraamista tuollainen ”itseohjautuvuus”.

Voi kauhea mitä toimintaa, ehdottomasti laitettava stoppi tällaiselle menolle ja keskitettävä peuraluvat yhteispyyntiin ja kirjevaa'alla tapahtuvaan tasajakoon lihojen kanssa! Laughing
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 07.02.2026 06:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totuushan on, että peuratiheyden ei tarvi nousta kuin noin 10/1000Ha tasolle, niin se alkaa olla iso uhka sille, että ”hirvijahtihiekkalaatikko ei olekaan se porukan suosituin leikkipaikka enää”.

Ja toinen homma on se, että ”jos hirvikoiramies haluaisi olla jumala, sekään ei enää välttämättä onnistu”.

Tuohan on sellainen kehityssuunta, jota kaikki eivät tervehdi ilolla. Se on ihan ymmärrettävääkin. Silloin paras tapa tuota kehitystä jarruttaa, on pitää peurahomma mahdollisimman pitkään ja tiukasti ”keskushallinnon peukalon alla” ja viedä hommaa eteenpäin hirvisapluunalla.
Takaisin alkuun
jkvi
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 06:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse olen täällä lännessä kuullut monemoisista järjestelyistä, tyyliin ammut kaksi peuraa itselle, niin kolmas menee seuralle jne. En ole koskaan kuullut, että joku olisi tehnyt tosissaan rahaa peuratouhulla meidän nurkilla.

Mutta ilmeisesti Itä-Suomessa on peurarahoilla jotkut laittaneet Hiluxit ja kartanot, kun homma tuntuu noin kivestävän.

Täältä rikkauden tyyssijasta kun lueskelee peuratouhuja niin väistämättä päätyy siihen, että ei ole hyvä mikään. Runsauden kanssa ei osata elää ja niukkuus tekee mieliharmia. Paljon olisi ihmismieli kirkkaampi kun koko peuraa ei olisi olemassa etelän mailla. Näin etäältä tilannetta pohtivana.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 07.02.2026 07:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman käsitykseni mukaan peurahommassa ongelmat ”on todellisuudessa paperilla paljon suurempia kuin oikeassa elämässä”.

”Yli”tiheiden kantojen alue on pinta-alaltaan melkoisen rajallinen. Silti tuo ”mustanvioletti” alue dominoi vähän kaikkea keskustelua ja yleistää mahdollisia paikallisia ongelmia.
Takaisin alkuun
piippurihla
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 07:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
EIVA kirjoitti:
Oikeassahan piippurihla on että osa saaliista kuuluu niille muillekin kuin ampujille, kavereille jotka usein tekevät saaliin eteen suuremman työn kuin ampujan, täytyisi myös muistaa että hirvet ja peurat on aina seuran ei ampujan
eikä ampujan kuulu seuran omistamalla saaliilla tehdä pisnestä kuten suurimmat peuran laahtaajat tuntuvat tekevän, jos ja kun saalista tulee yli jahtiporukan omantarpeen niin tuotto kyllä kuuluu seuralle eikä ampujalle.

Ampuja tekee kaiken. Vie saaliin lahtivajalle, nylkee, palottelee, siivoo paikat, vie maanomistajan lihat. Ampujalle se peura silloin kuuluu. Ihan niinku vaikka jäniskin. Ei jänistäkään ny yleensä jaeta, vaikka oltais porukalla jahdissa. Porukkajahdissa ammutut jaetaan. Usein seurueen kesken tasan. Toisessa seurassa porukkajahdissa ammutut jaettiin kokonaisuudessaan maanomistajille. Ainakaan omassa porukassa ei kukaan oo tehny tuolla bisnestä. Porukalla ollaan myyty joitain ruhoja seuran kulujen kattamiseksi. Ensisijaisesti maanomistajille jotka ovat halunneet oman peuran ostaa...

Mä oon sitä mieltä et maanomistajilla on ollu ihan hyvä lihansaanti viime vuosina. Se loppuu ekana ku kaatomäärät putoo. Se on musta harmi...

Eikö teillä riiputeta peuroja lainkaan kun paloitteluun ei ehdi kuin yksi?
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 07.02.2026 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei peuratouhuissa ole monessakaan paikkaa hirvihommien "lihalaatikkokulttuuria", jossa muiden tehtyä työt ilmaannutaan muina miehinä lihalaatikon kanssa paloitteluun Smile
Takaisin alkuun
JokuUkko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 07.02.2026 09:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Porukka on selkeesti peura-alueen ulkopuolelta. Ei mitään tajua homman pyörittämisestä. Kun kaatomäärä nousee, ni kaikki seurat haluaa lopulta siirtyä pois yhteisjaosta. Ihan siks, et ei oo mitään järkee et kaikki kokoontuu 4 iltaa viikossa palottelemaan peuroja. Hirveä työmäärä. Peura ei oo hirvi. Sen palotteluun ei tarvita montaa. Yksi riittää...
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 59, 60, 61  Seuraava
Sivu 41 Yht. 61

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa