OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valkohäntäkanta romahtaa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 59, 60, 61  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja

LähetäLähetetty: 28.01.2026 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://imgbox.com/WRHvrEY1

Kyllä peurakanta on monilla alueilla romahtanut. Kuvassa näkyy Luken saaliskartat kaudesta 2020 -21 eteenpäin. Punkalaitumen – Urjalan – Vesilahden alueilla ammuttiin enimmillään 126 peuraa / 1000 ha nyt näytetään olevan näillä alueilla korkeimmillaan 26:ssä. Tällä kaudella ollaan nyt 57 yksilössä Raaseporissa parilla alueella ja 40:ssä paikoin Marttilassa – Koskella - Loimaalla. Vajaa kolme viikkoa metsästyskautta jäljellä, joten saapa nähdä päästäänkö jossain 60:een. Keltainen alue kartoissa ei ole kasvanut vaikka se tulee puolta pienemmällä saalismäärällä. Hyvin on pelottelu kannan räjähtämisestä mennyt perille.

Itse metsästän alueella jossa kanta oli muutaman vuoden yli 100 yks/ 1000ha. Ainoat metsävahingot jotka olen nähnyt on ollut lehtikuusien runkojen hankausvauriot.

Meillä on metsästetty peuroja yli 55 vuotta ja jokaisella on ollut oma lupa jo yli 40 v. Kun peuroja oli vähän niin kaatomääriä rajoitettiin metsästysajalla joka lyhimmillään taisi olla 3 vuorokautta. Ajojahdeissakin jokainen ampuu omia lupiaan eli lihaa saa vain ampumalla.

Tämän kauden huomattava kaatomäärien lasku johtuu paitsi kannan pienenemisestä myös todella surkeista olosuhteista marras- ja joulukuussa. Pimeää, sumppeista keliä ja myös kannan jalostuksesta: peurakantaan on jääneet vain keskellä yötä ruokintapaikoille tulevat yksilöt, valoisaan aikaan tulevat on ammuttu vähiin.

Peuraluvat ovat irronneet todellisuudesta jo jonkin aikaa sitten. Aikaisemmin lupia haettiin se määrä joka katsottiin mahdolliseksi kaataa ja kaatoprosentit lähenteli 100%. Nyt talkoitten jäljiltä lupamäärät ovat jääneet todella korkeiksi. Yhteislupamme 43000ha:n kaatoprosentit v.22-24 ovat 78, 70 ja 57 ja tällä kaudella jäätäneen alle 50%:n vaikka lupamääriä on jo vähennetty. Kannan huomattava kasvu 2010 luvulla johtui siitä ettei kannan kokoa osattu lainkaan arvioida ja lupia haettiin aivan liian vähän.

Se on nyt todistettu että peurakanta saadaan kyllä vähenemään ampumalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 01:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saa vähenemään ampumalla ja lisääntyneellä petopaineella. Muistan sen ajan kun Luke ei uskonut ilvespentueen reviiriksi muuta kuim 10 000ha alueen. Todellisuus on, että se on ainakin meilläpäin 1000ha. Pedot tappavat nyt enemmän kuin metsästäjät. Luvat tulevat våhentymään rajusti, kun iipat ja sushukkaset tarvitsevat suuren osansa.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 29.01.2026 02:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Saa vähenemään ampumalla ja lisääntyneellä petopaineella. Muistan sen ajan kun Luke ei uskonut ilvespentueen reviiriksi muuta kuim 10 000ha alueen. Todellisuus on, että se on ainakin meilläpäin 1000ha. Pedot tappavat nyt enemmän kuin metsästäjät. Luvat tulevat våhentymään rajusti, kun iipat ja sushukkaset tarvitsevat suuren osansa.

Itse en ole tästä ihan varma.

”Petovaikutushan” on noissa laskureissa mukana, mutta kuinka suuri sen vaikutus sitten on lupamääriin.

Jos alueella on vaikkapa moninkertainen ilvesmäärä ”viralliseen totuuteen” verrattuna, niin se petojen syömä määrä tulee laskuriin sen ”virallisen totuuden” mukaan, eikä välttämättä isommin lupamäärää laske.

Todellisuudessa totuus on kumminkin ihan muuta.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 03:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilveksen vaikutusta silti liioitellaan yleensä ja ihmisen omaa vaikutusta vähätellään. Jos tätäkin ilmiötä joku psykologi oikein alkais tutkia niin joku harha ja aivojen häiriö tässä olisi vielä nimettävänä. Otse voi ampua vaikka 200 peuraa ”eikä se vaikuta kato mitään ku niitä on niin paljo ja uutta puskee kokoajan punkalaitumelta päin lisää”. Mutta kun alueella nähdään ilveksen jäljet niin se on heti kaikki peura loppu ja ilves syö viimeisenkin😅

Vaan tokihan tällainen järjetön tilanne että ilvestä ei saa metsästää ollenkaan, ajaa ilveskannan tilaan missä sen vaikutus voi olla hyvin merkittävä. Ei enää paikallisesti vaan ihan isommilta tarkastelu aloilta katsottuna.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 29.01.2026 04:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Esimerkiksi meillä on maltillisen kannan alueella se tilanne, että ”olemme kyllä tienneet, että peuroja ammutaan tuottoon nähden aika lailla maksimaalisia määriä tai karvan yli”. Itse en pidä tyhmänä, että ”otetaan metsästä lihaa jos saadaan”, jos se siis jakautuu sopivasti porukalle, eikä kukaan tee sillä omaan taskuun bisnestä.

Tätä kuitenkin jatkui useita vuosia ongelmitta.

Oikeastaan ainoa muutos on ilveskannan raju kasvu parin viime vuoden aikana.

Meillä esimerkiksi on tällä(kin) kaudella löytynyt useampi ilveksen tappama peura. Olemme keskustelleet esimerkiksi siitä, millä ”prosentilla” noita ilveksen tappamia meillä löytyy. Onko se 10% vai liki 100%. Tuota on aika vaikea arvioida, mutta onhan päivän selvää, ettei tuo löytöprosentti ole likikään sataa, onko edes liki viittäkymmentä. I

Ratkaisevaahan on se kokonaiskuolleisuus. Metsästyksestä on todella tarkat tiedot olemassa. Ilveksen tappamista taas ei.

Mutta tottakai ”joku tietää aina paremmin”.
Takaisin alkuun
Tumpeelo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 04:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meilläkin tässä Uudenmaan ms-porukassa pyörii kameroissa 2 ilvestä, vaikka alue ei ole kuin reipas 2000 ha. Hyvin ne näyttää osaavan nuolukivien ja ruokintojen läheisyydet kollata, päätyen jatkuvasti kameroihin.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 29.01.2026 04:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Meilläkin tässä Uudenmaan ms-porukassa pyörii kameroissa 2 ilvestä, vaikka alue ei ole kuin reipas 2000 ha. Hyvin ne näyttää osaavan nuolukivien ja ruokintojen läheisyydet kollata, päätyen jatkuvasti kameroihin.

Saaristossa tämän huomaa todella hyvin. Jos saaressa on vielä pikkusorkkaa hengissä, niin ilveksen kuvaa tulee riistakameroista suht säännöllisesti tiheällä välillä. Ja kun nuo pikkusorkat on syöty, käyntiväli harvenee selvästi. Enemmänkin käydään katsomassa, onko reviiri täyttynyt uudestaan syötävästä.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 04:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Esimerkiksi meillä on maltillisen kannan alueella se tilanne, että ”olemme kyllä tienneet, että peuroja ammutaan tuottoon nähden aika lailla maksimaalisia määriä tai karvan yli”. Itse en pidä tyhmänä, että ”otetaan metsästä lihaa jos saadaan”, jos se siis jakautuu sopivasti porukalle, eikä kukaan tee sillä omaan taskuun bisnestä.

Tätä kuitenkin jatkui useita vuosia ongelmitta.

Oikeastaan ainoa muutos on ilveskannan raju kasvu parin viime vuoden aikana.

Meillä esimerkiksi on tällä(kin) kaudella löytynyt useampi ilveksen tappama peura. Olemme keskustelleet esimerkiksi siitä, millä ”prosentilla” noita ilveksen tappamia meillä löytyy. Onko se 10% vai liki 100%. Tuota on aika vaikea arvioida, mutta onhan päivän selvää, ettei tuo löytöprosentti ole likikään sataa, onko edes liki viittäkymmentä. I

Ratkaisevaahan on se kokonaiskuolleisuus. Metsästyksestä on todella tarkat tiedot olemassa. Ilveksen tappamista taas ei.

Mutta tottakai ”joku tietää aina paremmin”.

Kyllä minä tässäkin sitten ilmeisesti olen tietävämpi koska olen vuosia ja vuosia sanonut, suurpetojen vaikutus täytyy ottaa huomioon kun riistakantojen verotusta suunnitellaan. 😅 Mielestäni näihin laskureihin ei pidä liikaa luottaa vaan miettiä sitä oman seuran tilannetta ja havaittuja vaikutuksia. Jos on niin jäärä että tätä ei voi ottaa huomioon niin silloin ei silti ihan vaan ilvestä tai suurpetoa voi syyttää yksin. En olisi koskaan arvannut että tämän hahmottaminen vaatii ylivertaista älykkyyttä ja vielä vähemmän olisin arvannut että juuri minulla poloisella sitä on😅. Sitten vissiinkin.

On mielestäni maailman tyhmintä laskea esim. että joo meidän kannan tuotto on 100 peuraa. Voimme ampua siitä 90 ja 10 kuolee liikenteessä jne. Kanta pysyy samana. No sitten paikalle tulee ilves. Se nappaa 25 peuraa. Mutta edelleen päätetään että täytyy saada ampua 90 peuraa. 😅. Siis aivan älytöntä. Jos haluat ampua 90 peuraa niin sitten täytyy pitää joku vuosi vähemmällä ja antaa kannan kasvaa siihen jotta tuotto riittää kattamaan kokonaiskuolleisuuden mikä sisältää nämä kaikki. Tai sitten lopettaa se ihme nillitys ja ampua se ilves sieltä pois. Jos sitä ei halua ampua niin sitten pitää toimia kuin minä yritän tässä sanoa. Tai sitten pitää tyytyä romahtavaan peurakantaa.

Siinä on vaihtoehdot. Mutta ilmeisesti tätäkään ei ymmärrä kuin ylivertaisen lahjakkaat ihmiset. Täytyisi oppoa käsittämääm että tämmöset laskukaavat vaan menee metsästäjiltä ohi järjen. Että vain ani harva osaa laskea tämän. Ainakin vidduilun määrästä päätellen asia on niin😅
Lahtinen

LähetäLähetetty: 29.01.2026 04:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysehän on siitä, että pystyy hahmottamaan tilanteen ja myös viemään sen verotussuunnitelmaan.

Ylivertaisesta älykkyydestä ei varsinaisesti ole hyötyä, jos on päätöksiä tehtäessä jostain syystä aina yksin oppositiossa.
Takaisin alkuun
JokuUkko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 04:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä paljonko verottaa. Mut tiedän itse faktasti, että tässä oman kodin ympäristössä olen viime kevään ja syksyn aikana kilometrin säteellä todennu 4 kaurista ja 2 peuranvasaa kuolleeksi. Lisäksi ainakin 4 vakioyksilökaurista on kadonnu jäljettömiin eikä ole noita löydettyjä tappoja. Johonkin nämä ovat kuolleet ja autokolari on epätodennäköinen. Metsästäjä niitä ei ole ampunut.

Tällä alueella tällä hetkellä on noin 10-15 kaurista ja hiukka vähemmän peuroja jäljellä. Peuroja on kyllä vaikeempi arvioida ku liikkuvat laajemmalla. Jos siihen ny suhteuttaa niin onhan se aika kova tuo petojen verotus. Suurempi selkeesti ku kannan tuotto etenki kauriin kohdalla. Eli käytännössä kauriskanta on 10- 15 yksilöä tuolla noin 300 ha:lla eli paljon suurempi kuin esim se peuran 10 / 1000 ha tavoite. Mutta silti kanta ei kestä minkäänlaista verotusta tällä hetkellä minun mielestäni....
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 05:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Kysehän on siitä, että pystyy hahmottamaan tilanteen ja myös viemään sen verotussuunnitelmaan.

Ylivertaisesta älykkyydestä ei varsinaisesti ole hyötyä, jos on päätöksiä tehtäessä jostain syystä aina yksin oppositiossa.

Tässähän ei ollut minun vakuuttamistaidoista kyse. Se on kyllä mielenkiintoinen aihe sekin. Enkä minä oikeasti ajattele olevani ylivertaisen älykäs. Se oli vaan heitto sinun piruiluun. Mittaan asioita aina jollain tavalla. Myös älykkyyttäni. Ja koitan olla objektiivinen. Objektiivisesti tarkasteltuna minulta löytyy tietynlaista päättelykykyä mutta varsinaista älyä ei löydy kovin paljoa. Päättelykykyä voi mitata monin eri testein tai vaikkapa kokonaisuuksien hahmottamisen kyvyllä mutta älykkyyttä voi mitata vain sillä miten hyvin saa tahtomiaan asioita tapahtumaan. En ole kovin hyvä saamaan tahtomiani asioita tapahtumaan. Eli en omaa kovin kummoista älykkyyttä ilmeisesti. Että ei tarvitse kuvitella että tuhola luulee olevansa paras ja kaikkitietävä. Tiedän sen mitä voi laskea. Peurakannan tilaa ja ilveksen vaikutusta voi hyvin pitkälle laskea. Vaikka ei ole ihan tarkkoja lukuja, on aika hyvin mahdollista laskea suht tarkkoja arvioita. Ja näiden arvioiden toteumaa voi tarkastella. Itse olen tarkastellut omia arviointimenetelmiä n 15 vuotta. Ja yrittänyt kehittyä siinä koska se on itselle intohimo. Mikä on intohimo ja mihin paneudut niin yleensä siinä myös kehittyy. Itselle riistakantojen tilan hahmottaminen on ollut aina intohimo.

Vakuuttamistaitoja tarvitsisin kunnallispolitiikassa mitä myös tulee harrastettua. Miksi ei myös yhteislupakokouksissakin. Toisaalta jotkut aiheet voivat vaan olla sellaisia että monet ihmiset eivät halua kuulla totuutta vaan haluavat kuulla jotain heille lyhyellä aikavälillä edullista vaikka se olisi pitkällä aikavälillä ääri haitallista. Sellaisia me ihmiset olemme. Taitavat osaavat väistellä aiheita missä oman näkemyksen läpivienti on vaikeaa. Tai ainakin vaikuttaminen tehdään vuosien pitkällisenä prosessina. Itselle on aina ollut mukavaa tarttua nimenomaan niihin aiheisiin missä olen oppositiossa mutta missä uskon olevani oikeassa. On tylsää olla samaa mieltä joten niistä en itse jaksa pitää meteliä missä olen kaikkien kanssa samaa mieltä. Ollaan samaa mieltä vaan ja sitten seuraavaa aihetta.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 29.01.2026 05:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
En tiedä paljonko verottaa. Mut tiedän itse faktasti, että tässä oman kodin ympäristössä olen viime kevään ja syksyn aikana kilometrin säteellä todennu 4 kaurista ja 2 peuranvasaa kuolleeksi. Lisäksi ainakin 4 vakioyksilökaurista on kadonnu jäljettömiin eikä ole noita löydettyjä tappoja. Johonkin nämä ovat kuolleet ja autokolari on epätodennäköinen. Metsästäjä niitä ei ole ampunut.

Itse olen ollut kaikenmoisissa koulutuksissa mukana, monilajisuushommaa jne.

Muistelisin, että Ruotsissa oli joku tutkimus, että ilvespentue otti vuodessa noin 50 kaurista, kun se oli ”pääravintona” ja helpoimmin saatavilla.

Jonkunlainen arviohan on, että ilveksen läpi menisi noin 700kg lihaa vuodessa. Sanoisin, että erittäin harvalla alueella tai tuskin missään Suomessa se koostuu vain pikkusorkista.

Semmoinen tuntuma on, että saalis koostuu pitkälle pikkusorkista, jäniksistä ja esimerkiksi meilläpäin nyt kova myyräkanta on semmoinen, joka ”pitää ilveksiä hengissä”.

Oman käsityksen mukaan nykyinen ilvestiheys monella alueella vaikuttaa merkittävästi pikkusorkkakantaan
Takaisin alkuun
JokuUkko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 05:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri näin. Kuvittelis että säästäis sorkkaa se, että rusakoita on ihan joka paikka täynnä. Pitäs ostaa se lämpökamera et vois todeta, mut kyl niitä tolla alueella se 30-40 täytyy olla ku 5-10 laumoissa syövät.

En ota kantaa siihen paljonko yksittäinen ilves tai pentue syö. On ollu kuvitelma että ne liikkuu laajalla alueella. Mutta joko ne ei liiku tai sit niitä on tosi paljon kun verotus on pienellä alueella noin kova. Eli kyllä se metsästettävän sorkan kantatavoite pitäs nostaa sinne 50 yksilöä per 1000 ha vähintään, jos petokanta halutaan pitää tämmöisenä...
Takaisin alkuun
Tumpeelo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.01.2026 05:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kai se pahin kauriin vasojen tappaja on. Muistan lukeneeni että kymmeniä tuhansia vasoja vuodessa. Ilves taas kohdentaa tappamisensa aikuisiin.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 29.01.2026 05:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sehän noissa monilajisuus, vai mitä pirun sessioita, ne oli, jäi mieleen. Että noissa laskureissa petojen verotus tulee aina korkeammalla prioriteetilla, mitä metsästys. Eli metsästys joustaa, varsinkin jos petojen määrään ei ole vaikutusmahdollisuutta, kuten on vaikka ilveksen kohdalla.

Ja on ”melko houkuttelevaa” laittaa petojen aiheuttama poistuma erittäin matalaksi noihin laskureihin.

Jos noihin laskureihin viedään esimerkiksi ilveksen vaikutus täysimääräisenä ja ilveskannan kehitys jatkuu nykyisenä... Käytännössä se tarkoittaa monella alueella, että peuroille ei myönnetä juuri yhtään lupaa ja kauriille tulisi ainakin alueellisia täysrauhoituksia.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 59, 60, 61  Seuraava
Sivu 33 Yht. 61

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa