| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
TA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.12.2025 12:28 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen tehnyt kuoritusta lepästä vaikka ei se pintaan asti hiilly niin en ole varma onko sama jättää kuorimatta. Moottorisahalla niitä tekee hetkessä pitkäksi aikaa riittävän satsin. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.12.2025 10:34 Viestin aihe: |
|
|
Sunnuntai iltana tein jämälaudasta yksinkertaisen kopin kun lupasi niin hyviä kelejä tälle viikkoa. Seuraavasta tulee parempi ja fiksumpi ritiläsysteemi, mutta tämä saa mennä tämän talven. Seuraava voisi olla hieman isompi. Vaikka kyllä tälläkin omaan tarpeeseen tekee. Juustoa savustin jo testiksi pyökki purulla yhden kierroksen ja tuntuu savustavan nopeammin kuin isän kaappi missä tilavuutta enemmän ja varmaan ilmankin vaihtuu tehokkaammin.
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18411 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 16.12.2025 11:23 Viestin aihe: |
|
|
Nättihän tuossa on tehdä.
Pistä kalat vaan reilusti ritilöille, riiputteluhommat hankkii mennä leikkimiseen. Jaa mistäkö tiedän
Omat jo vakumoittin viimeviikolla, 15 filettä tälläkertaa. Taisi jo siinä joku siipasta leivän jos toisenkin, "laatua tarkistaessa"
 _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.12.2025 11:56 Viestin aihe: |
|
|
Millä tavalla valmetti suolaa lohifileet? Sitä meinasin, että seuraavaan ritilät samaan tyyliin kuin uunin pellit. Voisi pukataan suoraan kiskoille. Ritilät voisi tilata vaikka metallipajalta. Rosteripeltiä sopivasti reijittää ja kanttaa sivut. Tuosta ei ritilöitä saa kalojen kanssa pois niin ei mitenkään kätevää. Kattokaan tuossa ei kauaa kestä ellei laita kattohuopaa vanerin päälle. Myös pieni eristys olisi hyvä olla.
900g kirrefile lähtee huomenna savuun. Laittaisiko perinteisesti pelkkää leppää vai yhden satsin pyökkiä lisäksi?
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 16.12.2025 13:26 Viestin aihe: |
|
|
Totanoinniin ei koskaan rosteria ja kylmää suolaa, ruostuu.
Kattilakin kestää kuumaa suolavettä mutta ei kylmää.
Suosittelen tutustumaan muovisiin gn vuokiin kun suolailee jotain.
Minulla on just samaa salmiakkiverkkoa, ei mitään ongelmia, suolattu file on jäykkä ja vielä savun jälkeen jäykempi, pyrstöstä vetää ritilältä, kiinnihän se ei pala tai muutakaan.
Toisekseen käytän karkeaa merisuolaa suolatessa aina ja savustan kalat pyökkipurulla, leppä ei pelaa minun vehkeissä koska puru liian karkeaa.
Katajasta askartele vaikka voiveitsiä mutta kalan lähelle en itse toisi. Pihkapuu ei ole minun makuun vaikka lämminsavuun joku joskus oksan on lykännytkin. Kaveri joskus silakoita savusti puusorvin lastuilla, luuli että oli leppää, olikin kuusta ja niin hienoja kultaisia silakoita että, maistui tärpätille. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.12.2025 14:24 Viestin aihe: |
|
|
Tämän tapaista rasiaa olen ajatellut suolaus hommiin, liekkö gn saman tyylinen?
https://www.baits.fi/walz-schoder-suolausrasia-l.html
Itsekkin suolaan karkealla, vaan nyt ei muuta ollut kuin hienoa merisuolaa. Saapa nähdä onnistuuko.
Katajaa kannattaisi laittaa ilmeisesti vaan 10-20% pyökin tai lepän lisänä.
Taidan laittaa nyt puolet pyökkiä ja puolet leppää. Ei se pilalle mene jos kerta pyökillä sinäkin savusta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
TA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.12.2025 16:42 Viestin aihe: |
|
|
Minä suolaan hienolla merisuolalla, ripottelen päälle niin paljon kunnes pinta pysyy valkoisena. Sitten 2 filettä lihapuolet vastakkain ja muovipussin pohjalle, seuraavat parit sitten siihen päälle. Pussi kiinni ja jääkaappiin. Jos epäilee pussin pitävyyttä niin toinen päälle. Seuraavana päivänä huuhtelee suolat pois ja kuivaa huolellisesti. Itse olen ripustanut korkeasta jääkaapista tekemääni kylmäsavustimeen ja leppäkiekko vastuksen päälle. Jääkaapin termostaatti johonki 6 asteen tuntumaan. 12 h savua ja sitten savut pois päältä. Yleensä tuolloin on ilta niin laitan termostaatin 4 astetta ja jätän yöksi. Aamulla sitten sopiviin paloihin ja vakuumiin. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.12.2025 17:35 Viestin aihe: |
|
|
Itse ajattelin pari kertaa tuollaisen pienen generaattorin täyttää. Eli savua tulisi joku 20-24h? Välillä useamman tunnin tauko.
Karkea suola ollut helppoa kun saa laittaa niin paljon kuin menee ja pitää yön yli niin ei suolaudu liikaa. Tuo hienompi versio vähän arvoitus, mutta tuskin se pahasti pieleen menee. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 17.12.2025 02:48 Viestin aihe: |
|
|
Minä vedän semmosta 3-4vrk ja savu käytännössä koko ajan. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.12.2025 04:34 Viestin aihe: |
|
|
| On se tainnut isäkin ainakin kolme savukierrosta antaa. Pitää katsoa kahden jälkeen miltä näyttää. Jollain videolla savusti niin hätäseen ettei kait ne kalat muuttuneet yhtään. Sellaisia löysiä ja saman värisiä kuin laittaessa. Itse tykkään että se rakenne hieman tiivistyy ja väri muuttuu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 17.12.2025 04:50 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä juuri näin se pitää olla. File ei taitu kun keskeltä nostaa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24408 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.12.2025 04:51 Viestin aihe: |
|
|
| valmet 412s kirjoitti: |
Toisekseen käytän karkeaa merisuolaa suolatessa aina ja savustan kalat pyökkipurulla, leppä ei pelaa minun vehkeissä koska puru liian karkeaa.
|
Mökkinaapuri kylmäsavustaa myös pyökkipurulla. Kehui, että siitä puuttuu se ”kitkeryys”, joka saattaa joskus leppäpurulla tulla.
Eka kertaa kaupassa otti silmään tänä vuonna, että on savustuspuria ja kylmäsavustuspurua. Jälkimäinen selvästi hienompaa raekooltaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.12.2025 06:09 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | valmet 412s kirjoitti: |
|
Mökkinaapuri kylmäsavustaa myös pyökkipurulla. Kehui, että siitä puuttuu se ”kitkeryys”, joka saattaa joskus leppäpurulla tulla.
Eka kertaa kaupassa otti silmään tänä vuonna, että on savustuspuria ja kylmäsavustuspurua. Jälkimäinen selvästi hienompaa raekooltaan. |
Isä myös viimeksi mietti millä sen kitkeryyden saisi pois kun lepällä kylmäsavustanut. Voisi tuo pyökki miedompana olla parempi pitkiin savustuksiin.
Kaikkitietävän Chatgpt kanssa kun savustuksesta keskusteltiin niin tiesi kertoa asian olevan juuri nuin Jos halusi aromia lisää niin pieni määrä katajaa lisää. Pyökki ilmeisesti toimii hyvin pohjasavuna erinlaisiin savustuksiin kun suht mietona sillä ei saa mitään pilattua. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|