| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23718 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 25.11.2025 03:13 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä kun saa oikein vanhanajan ruskeaa kastiketta missä maksaa niin se se olis hyvää. Harva osaa tehdä hyvän vanhanajan ruskeankastikkeen. En tiedä mikä siinä on vaikeaa kun se pitäs olla äärihelppo. Mutta hyvää ruskeaa kastiketta saa joiltakin +70v ikäisiltä vielä. Mutta nuorempien tekemänä jotain niistä yleensä puuttuu.
Meillä ei kotona saa maksakastikke kun emäntä ja poika ei syö ollenkaan. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18352 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.11.2025 03:46 Viestin aihe: |
|
|
Höh no senkus tekee ja kokonaiset kylkeen.
-itse ruskistan jauhot kuivalla pannulla välillä, sen perinteisen tyylin mukaan joskus voin sekaan. Helppoa ja nopeaa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ollari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.11.2025 03:49 Viestin aihe: |
|
|
Itekin oon pannut merkille että yllättäviä makueroja ruskeaan kastikkeeseen voi tulla. Onko sitten tarkka ruskistuksen määrästä, että pitääkö vain tarpeeksi paahtaa jauhoja, jos vää vähänkään liian vaaleaksi niin puuttuuko mausta jotain. Palaakaan tietenkään ei saa. Voin määräkin vaikuttaa, ei saa olla liikaakaan. Vai onko suolan määrä kriittinen, nostaako se jotain aromia esiin.
Vai vielä joku muu vai useampi näistä yhdessä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Voitt0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2013 Viestejä: 1250 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 25.11.2025 03:57 Viestin aihe: |
|
|
| valmet 412s kirjoitti: | Höh no senkus tekee ja kokonaiset kylkeen.
-itse ruskistan jauhot kuivalla pannulla välillä, sen perinteisen tyylin mukaan joskus voin sekaan. Helppoa ja nopeaa. |
Juurikin näin ja sekaan kuivattuja karpaloita loppusilaukseksi |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23718 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 25.11.2025 04:13 Viestin aihe: |
|
|
On kyllä tuota ohjelmaa niin raakasti että harvoin sitä ehtiis itselle erikseen kokkailla. Yleensä emäntä laittaa ruuat muutenkin. Jos nyt joku tunti vapaata liikenee arjen pyörityksestä niin menen metsään enkä hellan ääreen seisomaan. Täytyy katsoa sitten jos joskus on tylsää aikaa ja tekemisen puutetta _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24272 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.11.2025 04:25 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän jokainen voi joutua painimaan sen kanssa, että ”tekeekö sellaista ruokaa” mitä muut eivät halua syödä.
Meillä ei jälkikasvu tykkää maksasta. Enkä sellaista väkisin alkanut syöttämään. Koska makuaisti yleensä maturoituu ajan myötä. Oikeastaan ainoa semmoinen juttu, mikä ei putoa.
Emäntä taas ei tykkää peuranribseistä. Noita kokkailin monasti itelle ja pojalle.
Sillon kun jälkikasvu asui kotona, meillä kokkailtiin usein moniajaolla. Eli jääkaapissa oli muutamaakin pääruokaa.
Maksahan on ihan oikeasti semmoinen makumaailma, mikä joillekin ei vaan maistu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 25.11.2025 05:54 Viestin aihe: |
|
|
No eikö se ruuan teko nyt ole juuri sitä arjen pyöritystä omimmillaan? Jokapäiväistä touhua....
Kyllä meilläkin on ruokia ettei molemmat syö, keliakiahomma on yksi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.11.2025 06:19 Viestin aihe: |
|
|
Maksa pitää mielestäni jättää roseeksi sisältä, jolloin se on parasta. Itse en käytä valkopippuria, sillä se on yksi niitä mausteita, jotka maistuvat mielestäni todella herkästi "läpi". Eli käytän suolaa ja mustapippuria myllystä. Olen saanut monta tyyppiä syömään ja tykkäämään maksasta juuri siten, että sitä ei vedetä liian kypsäksi, jolloin siihen tulee se maksalle tyypillinen kitkeryys.
Maksa on hyvin herkkä kypsennettävä ja koska riistaeläinten maksa on vielä voimakkaan makuista, korostuu kypsennyksen merkitys sen kanssa. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.11.2025 06:21 Viestin aihe: |
|
|
Kaikkein herkintä on sitten se, että pystyy tasapainoilemaan sen kanssa, että joku haluaa/voi syödä vain kypsää lihaa. Tämä korostuu ainakin tällä meidän kylällä naisväen kanssa, jotka ovat todella herkkiä asian suhteen... Eli silloin on kyse sekunneista, että esimerkiksi paistileikkeet grillissä eivät mene ylikypsiksi ja sitkisty. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 25.11.2025 06:39 Viestin aihe: |
|
|
| valmet 412s kirjoitti: | No eikö se ruuan teko nyt ole juuri sitä arjen pyöritystä omimmillaan? Jokapäiväistä touhua....
|
Meillä poika on oikeasti todella hyvä laittamaan ruokaa, vaikka ”toistoja” on takana melkoisen vähän. Jos vaan viitsii laittaa. ”Nuoret huijjaa” katsomalla juutubea ja omaksumalla sieltä pro-tason tipsejä .
Jos itse vertaan omaa kokkausta vaikka vaimoon, niin oma tekeminen arkiruuassa on todella paljon suoraviivaisempaa. Ja jos taas seuraan pojan kokkaamista, se on ”vielä optimoidumpaa”, koska kaikki kokkaukseen käytetty aika on pois tietokonepelaamisesta .
Makuasioistahan ei voi kiistellä. Aika monta kertaa olen kuullut senkin kaveripiirissä, että ”sähkö ei ole koskaan niin kallista, etteikö pihvejä voi paistaa kypsiksi asti”.
Itellä se linjaus, että jälkikasvu pitää totuttaa syömään hyvää ruokaa ja käsittelemään itse lihaa ja kalaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 25.11.2025 07:27 Viestin aihe: |
|
|
| Nimrod kirjoitti: | Maksa pitää mielestäni jättää roseeksi sisältä, jolloin se on parasta. Itse en käytä valkopippuria, sillä se on yksi niitä mausteita, jotka maistuvat mielestäni todella herkästi "läpi". Eli käytän suolaa ja mustapippuria myllystä. Olen saanut monta tyyppiä syömään ja tykkäämään maksasta juuri siten, että sitä ei vedetä liian kypsäksi, jolloin siihen tulee se maksalle tyypillinen kitkeryys.
Maksa on hyvin herkkä kypsennettävä ja koska riistaeläinten maksa on vielä voimakkaan makuista, korostuu kypsennyksen merkitys sen kanssa. |
Samaa mieltä, että maksan kypsentäminen on vähän semmoinen taitolaji ja jos menee pitkäksi, niin sitkistyy kyllä nopeasti.
Itse käytän muutamiin ruokiin valkopippuria, esimerkiksi maksaan ja kalakeittoon ja joskus kananmuniin. Rouvvan kanssa on meillä on lentävänä lauseena jonkun julkkiskokin ”valkopippuri antaa hienostuneen maun” kommentti, joka laukaistaan aina kun valkopippuripurkin ottaa käteen.
Valkopippurissa on tosiaan ”terävä maku”, joka erittäin helposti lyö läpi.
Itellä muutenkin sellaisia omia lapsuudesta opittuja makumaailmoja. Esimerkiksi käytän paljon sitruunaa liharuokien kokkailussa ja kastikkeissa.
Liittyy oleellisesti lihanleikkuuseen  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 25.11.2025 07:44 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: |
Mopontankki on tosiaan kulmapaisti. Jenkkivideoissa peuramiehet hehkuttaa kulmapaistia ihan parhaaksi palaksi. Monen suosikki. En ole koskaan ymmärtänyt miksi he asian niin näkevät. Mutta ei ole tullut googlattuakaan että mitä ne siitä tekee. Palviin se on toimiva paisti, mutta myös meillä aika hankala pala ruuanlaitossa keksiä missä se olisi parhaimillaan. Siksi menny aika paljon palviin, sukulaisille tai myyntiin |
Jossain jenkkivideoissa kulmapaisti ruskistettiin valurautapannulla pinnalta ja heitettiin crockpottiin. Ja sen ruskistuspannun kautta rehuja ja liemi sinne aromipesään. Löikö ne tomaattipyrettä mukaan jne. Paisti oli kokonaisena haudutuspadassa. Sitten siitä tehtiin ikäänkuin nyhtöpossua padassa siihen kastikkeen sekaan.
Jenkeissä on kaiketi kohtuu suosittuakin tämmöinen ”Westerneistä tuttu” kokkaustapa, eli kai niiden kielellä ”stew”. Eli lopputulema on semmoista oksennuksen ja ripulin välimuotoa ulkonäöltään, mutta ilmeisesti hyvän makuista ja huonohampaisillekin sopivaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 25.11.2025 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Tämmöstä en oo ennen kokeillutkaan. Piti fileselkä pistää kokonaisena, mutta innostuin heiluttelemaan lapioveistä ”koska emäntä oli lähtenyt”. Toki vaan uimahallille, mutta pääsi kumminkin ite hellan viereen.
Nää valmiskastikkeet ei todellakaan ole meikäläisen juttu, mutta pakkorako kun kerma oli kaapista loppu. Tuommoisen oli rouva joskus ostanut johonkin käyttöön.
Sanoisinko, ettei ihan huonointa lihaa ollut ”peurankaritsan kyljykset”, mitä olen syönyt.
Jatkoon. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 25.11.2025 15:02 Viestin aihe: |
|
|
Tänään oli vähän erikoisempi jako, tasattiin tilit kerralla isosta ja vasasta.
Exelitaulukosta lukemat ja digivaakan kautta ko. Henkilön pussiin. Sitten kun tilit oli tasattu niin jaettiin loput tasan.
Itse otin vähän erityylillä tuon 200kg sonnin palasille, kinneriinpäin ilman sahaa niin että ainoastaan takakinkut pöydälle... Vanhat ukot otti oikein valokuvia kun luut roikku kinnerissä kuin piraijojen jäljiltä... Pätkin vielä kylkiluut ja rangan puukolla pätkiksi, ei meinannu millää ukot käsittää miten.
Jellykahvaista moni kokeili käteen ja aika ihastuneita oli kommentit... Että menekkiä saattas olla. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jophi Kanta-asiakas
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|