| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 08:51 Viestin aihe: |
|
|
| Sitten jos vielä mennään peuran anatomiaan. Jos peura on täysin poikittain ampujaan nähden ja ampuu hivenen etujalan etulinjan ETUpuolelle niin ei osuta vielä edes olkavarren- tai lapaluuhun. Hurjaa, mutta näin se menee. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18351 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 31.10.2025 10:06 Viestin aihe: |
|
|
| Jahtireppu kirjoitti: | | Sitten jos vielä mennään peuran anatomiaan. Jos peura on täysin poikittain ampujaan nähden ja ampuu hivenen etujalan etulinjan ETUpuolelle niin ei osuta vielä edes olkavarren- tai lapaluuhun. Hurjaa, mutta näin se menee. |
Mutta mitä merkitystä sillä luuhun osumattomuudella on kun lavat saa silloin heittää menemään, paras ja isoin osa lavan lihoista on juuri siinä.
Ennemmin ampuu hiukan lavan taa ja ottaa puhtaat lihat käyttöön.
Toki se peura siitäkin kuolee mutta kuolee se muutaman sentin eri osumallakin. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 10:27 Viestin aihe: |
|
|
| No nämä on niitä henkilökohtaisia valintoja osuman sijoittamisessa. Mahalaukauksessa lihat säilyy myös, jos pöpöistä ei välitä. Juoksut elukalla on sitten mitä on. Olen valmis hiukan tinkimään lapalihoista, jotta saan mahdollisimman lyhyen juoksun elukalle, eikä tarvi !&%¤# liata käsiään suolistuksessa. Peuranvasalla reilu lavantakunen on aika helposti suolet rikkova laukaus. Ei paljoa tarvi luodin sirpale tai kylkiluun pala kimmahtaa niin rikki on suolet. Jokainen tekee niin, miten itselle paras on. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Rukkasnahka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 11:09 Viestin aihe: |
|
|
21.1g oryxia tuli latailtua 9.3:seen. Bladeakin on latailtu, mutta se ei nyt oikeen napannut itselle.
11.3g Bladea 30-06:seen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 12:28 Viestin aihe: |
|
|
| Rukkasnahka kirjoitti: | 21.1g oryxia tuli latailtua 9.3:seen. Bladeakin on latailtu, mutta se ei nyt oikeen napannut itselle.
11.3g Bladea 30-06:seen. |
Kys kal ollut käytössä noi kaikki Oryxit, omasta mielestä 18,5g oli parempi kuin toi 21g. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 31.10.2025 13:03 Viestin aihe: |
|
|
| Jahtireppu kirjoitti: | | No nämä on niitä henkilökohtaisia valintoja osuman sijoittamisessa. Mahalaukauksessa lihat säilyy myös, jos pöpöistä ei välitä. Juoksut elukalla on sitten mitä on. Olen valmis hiukan tinkimään lapalihoista, jotta saan mahdollisimman lyhyen juoksun elukalle, eikä tarvi !&%¤# liata käsiään suolistuksessa. Peuranvasalla reilu lavantakunen on aika helposti suolet rikkova laukaus. Ei paljoa tarvi luodin sirpale tai kylkiluun pala kimmahtaa niin rikki on suolet. Jokainen tekee niin, miten itselle paras on. |
Miksihän lavat ehjäksi jättävä laukaus tarkoittaa toisilla vain mahalaukausta?
Itse mietin kuitenkin ruokaelukan kanssa sitä lihahukkaa jonkinverran, en halua rikkoa lapoja ihan ehdontahdon.
Tässä on vasan ehjistä lavoista tullut jauhelihamäärä.
Kokonaisuutena sitä tuli tällä leikkuulla noin 4.5kg eli yli puolet koostui etulavoista. Eli kinkut palviin ja fileet erikseen, loput jauhelihaan. Että kyllä se jonkinmoinen rooli noillakin vain on.
Mitä tulee 9.3 oryxiin niin hirvipainotteiseen yleiskäyttöön 18.5g ja pikkusorkalle 15g.
Missähän muuten tämä lyijykielto nyt menee, hiljaista on ollut? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6064 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 31.10.2025 13:08 Viestin aihe: |
|
|
| Lainaus: | | Tässä on vasan ehjistä lavoista tullut jauhelihamäärä. |
Melko paljon näkyy olevan koiranlihakinnakkeita mukana. Nyt alan ymmärtää, miksi minulla menee aikaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 31.10.2025 13:34 Viestin aihe: |
|
|
| jkvi kirjoitti: | | Lainaus: | | Tässä on vasan ehjistä lavoista tullut jauhelihamäärä. |
Melko paljon näkyy olevan koiranlihakinnakkeita mukana. Nyt alan ymmärtää, miksi minulla menee aikaa. |
Kyllä se peuraa on, ei koiraa.
Ilmeisesti et ole peuraa koskaan palastellut tai semmosta lihaa nähnyt?
En ajatellut itäsuomessa asioiden olevan niin huonosti että koirat joutaa jo lihamyllyyn ja pakkaseen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
äRPee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 13:57 Viestin aihe: |
|
|
| Nyt ollaan ihan ytimessä, vai miten nyt sanos. 90-luvulla eteläisemmässä koreassa kysyin kanssareissaajalta, että kun työ sitä hauhauta syötte, niin vastaukseksi sain hauiksen koukistuksen, ja selityksen, että nyt ei ole "season". Ymmärsin että sesseä syömällä saa voimaa, mutta sitä syödään vain tietyllä kohtaa vuodenkiertoa, saatan muistaa väärin tämän, mutta ehkä syksyllä? Tämä keskustelu käytiin siinä yhteydessä, kun kanssareissaaja oli näyttänyt lounasta pöytägrilliltä nauttiessamme, sanakirjasta sanan "seagull". Pärjäsin loppupäivän ihan syömättä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 14:04 Viestin aihe: |
|
|
| mattivehvilainen kirjoitti: | Onko kenelläkään kokemusta RWS:n Driven Huntista: https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-9-3x62-driven-hunt-short-rifle-16-2 ?
Ysikolmosesta lähetellyt RWS:n 18,8g Evolutionia, mutta kyllähän se lähitulevaisuudessa lyijyttömään vaihtoehtoon siirtyminen lie tosiasia. Itse ajatellut enemmänkin kevyttä ja nopeaa, mutta tuo Driven Huntin tylppänokkaisuus osaltaan kiehtoo, että voisiko vaikuttaa risuherkkyyteen. Risunsieto kuitenkin erittäin oleellinen asia itselleni verrattuna BC:hen. Valmistaja aika yllättävästi tuon Driven Huntin vielä itse "pysäytysvoimaltaan" luokittelee todella hyväksi, omassa luokittelussaan toiseksi korkeimmaksi, parikin pykälää tuota nykyisin käyttämääni Evolutionia paremmaksi. Ja oma kokemus puolestaan Evolutionin pudotuskyvystä on erittäin positiivinen.
Sakon lausumana: https://rws.sakosuomi.fi/keskisytytteiset-patruunat/rws-driven-hunt/ |
No kyllä minä uskaltasin tuota kopasta noilla tiedon - tosin oonhan minä hirvisonninkin ampunu 6,5mmTarvaksella
https://www.youtube.com/watch?v=43QlXvcb2fw
Muotoilu on kuin suoraan minun ideaalista suomalaismetsiin ja sikäli kun yhtä ranskalaisvideoita ymmärsin, optimoitu 40-60m matkoille. Meidän omat tehtaat suunnittelee nykyisin vientituotteita jonnekin vuoristoon. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jullimus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 15:18 Viestin aihe: |
|
|
| Sämpy kirjoitti: | | Meidän omat tehtaat suunnittelee nykyisin vientituotteita jonnekin vuoristoon. |
Kannattaa kokeilla ensin ennenkuin tyrmäät. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
mattivehvilainen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 15:31 Viestin aihe: |
|
|
Tuota Driven Hunttia ei äkkiseltään ysikolmosena yhdenkään suomalaisen liikkeen listoilla ole, mutta tänään vähän tiedustelua tein, niin riittävän kokoinen ottajakunta kun löytyy, niin pitäisi onnistua saatavuus. Jos kiinnostaa rasialla tai useammalla kimppaan lähteä, niin minulle voi laitella yv. Eli 9,3x62 Driven Hunt Short Rifle. Halpahan tuo ei kuulunut olevan, listahinta laatikolla kai jossain 180€ nurkilla , mutta kuulemma siinä varmaan jonkin verran pelivaraa lienee... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 15:50 Viestin aihe: |
|
|
| jkvi kirjoitti: | | Lainaus: | | Tässä on vasan ehjistä lavoista tullut jauhelihamäärä. |
Itse leikkelen kalvot ja valkoiset myös jauhelihavärkistä pois, vähemmän tulee mutta laadukkaampaa syötävää.
Pyöröpaistit, paahtopaistit ja lavat myös menee myllyyn. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MikaS Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.10.2025 16:04 Viestin aihe: |
|
|
| Paahtopaistia ei kyllä kannata jauhelihaksi laittaa, vaikka onkin pari kalvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6064 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 31.10.2025 16:08 Viestin aihe: |
|
|
| valmet 412s kirjoitti: | | jkvi kirjoitti: | | Lainaus: | | Tässä on vasan ehjistä lavoista tullut jauhelihamäärä. |
Kyllä se peuraa on, ei koiraa.
Ilmeisesti et ole peuraa koskaan palastellut tai semmosta lihaa nähnyt?
En ajatellut itäsuomessa asioiden olevan niin huonosti että koirat joutaa jo lihamyllyyn ja pakkaseen. |
Meillä ei mene noin heikkoa tavaraa jauhelihaan. Koirat saa sen syödä. Mutta voihan sitä selitellä leikkoaan. Tai sitten laatumyllyillä menee ihan hyvin värkiksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|