| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Jalluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 12:46 Viestin aihe: |
|
|
| Patruuna kirjoitti: | | ^Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teerisoitimet kertoo kyllä onko poikueet onnistuneet ja onko edes niitä vanhoja lintuja. Valtavia eroja minkä verran lintuja soitimille tulee eri vuosina. Kyllä niitä huonoja vuosia on ollut ettei teeriä yksinkertaisesti ole. Meillä päin se ensimmäinen pidempi kausi oli teerien ja metsojen kohdalla todella hyvä. Siitä ollut teerien kohdalla tasaista laskua. Metsoilla romahdus joka on kuitenkin ollut jo hetken nousussa. Riekoilla ja pyillä tuntuu menevän miten sattuu. Kyllä ne erot viimeistään loppukaudesta näkee teeriparvien koossa. Hyvänä vuotena parvia on siellä täällä ja huonona ei ole. Ei ne enää missään piilottele. |
En tiiä oliko mulle vai jollekkin muulle, mutta jos maastossa on hyvin/tai edes kohtuullisesti vanhoja lintuja ja poikueet onnistuneet, niin ne kyllä löytää koiralla metästä jos niitä on. Se on nyt tietysti ihan selvä homma. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
M3 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 13:03 Viestin aihe: |
|
|
P-savossa ihan pihalta pari sataa metriä pellon reunassa jossa yleensä on useita teeriä soimassa oli tällä viikolla yksinäinen ukko soimassa joka aamu.
Onhan tämä vähän kohtalon ivaa: kun olisi aikaa koko syksy mennä voinin mukaan ei töiden, niin ei ole lintua. Ei ollut kyyhkyjä ja ei ole kanalintua..... No sorsaa oli kohtuu hyvin... pitänee siirtyä hirvihommiin... _________________ Kirjoitusteni lukuohje. Eivät sisällä faktaa ja jos pipo kiristää niin älä lue ollenkaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 14:10 Viestin aihe: |
|
|
| Jalluri kirjoitti: | | Patruuna kirjoitti: | | ^Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teerisoitimet kertoo kyllä onko poikueet onnistuneet ja onko edes niitä vanhoja lintuja. Valtavia eroja minkä verran lintuja soitimille tulee eri vuosina. Kyllä niitä huonoja vuosia on ollut ettei teeriä yksinkertaisesti ole. Meillä päin se ensimmäinen pidempi kausi oli teerien ja metsojen kohdalla todella hyvä. Siitä ollut teerien kohdalla tasaista laskua. Metsoilla romahdus joka on kuitenkin ollut jo hetken nousussa. Riekoilla ja pyillä tuntuu menevän miten sattuu. Kyllä ne erot viimeistään loppukaudesta näkee teeriparvien koossa. Hyvänä vuotena parvia on siellä täällä ja huonona ei ole. Ei ne enää missään piilottele. |
En tiiä oliko mulle vai jollekkin muulle, mutta jos maastossa on hyvin/tai edes kohtuullisesti vanhoja lintuja ja poikueet onnistuneet, niin ne kyllä löytää koiralla metästä jos niitä on. Se on nyt tietysti ihan selvä homma. |
Valtolle, kiilasit väliin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jalluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 14:45 Viestin aihe: |
|
|
Joo, sitä minä arvelinkin
Kohtahan tuo nähdään onko niitä.
Ja mulla on jo iso mustametto ammuttu koiratilanteesta tälle kautta niin eipä tuo haittaa, vaikka ei saisikaan enää ja ois enempi ja vähempi tyhjän kävelyä.
Helpommalla pääsee kun ei tarvi illalla mökillä perkata vaan voi nakata kanaa vaan uuniin ja keskittyä olennaiseen olemiseen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 15:49 Viestin aihe: |
|
|
| Jalluri kirjoitti: | Ei se ihan noinkaan mene eli osaltaan ihan höpö puheita nuokin.
Muutamana vuonna on ollut niin vähänä linnut, että päivän kävelyllä on nähnyt linnun tai pari. Kyllä ne silloin on niin vähänä, että voi sanoa, että niitä ei ole.
Siinä ei auta koirat kun ei ne nekään niitä tyhjästä sentään synnytä vaikka oisi minkä luokan valio. Se on nähty kanssa.
Harvemmin kehtaa joka vapailla vaihtaa maakuntaa eriksi mistä voisi huonona vuotena jonkun linnun löytää enemmän.
Ja.se on ihan turhaa puhetta, että oisivat eri maastoissa tai jotain. Ne tulee käveltyä kaikenlaiset maastot joka reissulla ja koirat kun hakee, niin nehän ei niin piilossa ole, että ei löydy jos niitä on.
Patin päivän kävelyllä koirien kanssa on kyllä tilanne hyvinkin selvillä sen vuoden osalta. |
Kuten sanoin, varmasti on kannoissa luontaista vaihtelua, eli on parempia ja huonompia vuosia. On myös alueellista vaihtelua. Ihan lehteen asti kirjoittivat juttua miten tuulimyllyjen tulo alueelle on hävittänyt kanalintukannan kokonaan ja kuinka kaikki on surkeaa eikä kannata enää metsään mennä. Vajaan 500m päässä lähimmästä myllystä alkaa meidän seuran alueet. Siihen jätin auton muutamilla lenkeillä ja kävin linnun tietä parin kilometrin lenkkiä muutamia reissuja samalle sykyksylle kun tuon lehtijutun tekivät. 5 aikuista metsoa ja ruma läjä teeriä reppuun niiltä paikoilta. Eipä näyttänyt lintuja tosiaan olevan... Jotain tapahtuu, tietty alue voi hiljentyä ja aivan vieressä on heti niin että riittää. Monena vuonna pommin varma paikka on nyt ollut pari vuotta melko hiljainen, kun siellä paikallinen isäntä teki vuoden harvennushakkuuta. Vaikka ihan komea metsä jäi päälle, niin sen verran linnut häiriintyi että oli alkuun aivan tyhjää ja vasta viime syksynä alkoi taas löytyä satunnaisesti lintuja sieltä. Viime syksynä pystykorvamiehet valitti että linnut kadonneet kokonaan, minä menin rimpisuolle missä oli vähän kosteampaa ja vettä tarjolla, ammuin aloituspäivänä vyön tyhjäksi ja ajelin mökille tekemään patruunatilausta, kun näytti että sillä tahdilla loppuu jahti paukkujen puutteeseen. Muutamana syksynä linnut olleet sellaisissa tureikoissa, että ei sinne ole mitään mieltä ängetä sekaan, kun näkyvyys on ehkä 3m eikä sovi asetta nostamaan. Mutta kyllä koira sieltä linnut kaivoi kun usutti hakemaan. Joka syksy, myös hyvinä vuosina on tullut hetkiä, että saanut kävellä useamman päivän, jopa viikon ilman ampumatilanteita ja melkeen ilman havaintojakin. Sitähän minä en tiedä paljonko koiralla on havaintoja, mutta ei ainakaan itse pääse näköetäisyydelle, kun karkailevat jo koiran edestä niin kaukaa että hyvä jos joskus äänen kuulee. Ja samana syksynä saattanut olla pari viikkoa aikaisemmin yhtä seisonnalta seisonnalle kävelyä. Joskus on haukka tai kotka tyhjentänyt alueen eikä kertakaikkiaan löydy lintuja koko päivänä, mutta sattunutkin silmään, että siellähän on haukka tai kotka myös jahdissa. Melkeen toivookin, ettei koira löytäisi lintuja jos ovat piilopaikan löytäneet. Yhtenä syksynä menin avausaamuna suolle aamukahville ja kaveri soitteli onko sitä lähdetty ollenkaan jahtiin, kun on niin umpisurkea lintuvuosi. Täytyy olla kun lehdet kirjoittaa ja somessa puhutaan. Istuin siinä 600m x 600m kokoisen suon keskellä, seurailin kun joka puolella soi ja totesin että jos pyörähdän 360 astetta ympäri, niin ei 300 lintua riitä mistä saa näköhavaintoja, että kyllä todella huonolta näyttää. No sen jälkeen ei niin hyviä aamuja siellä näkynyt, eikä se nyt mikään erikoisen hyväkään vuosi ollut, mutta mielikuvia voi muodostaa hätiköiden suuntaan jos toiseen eri lähteiden ja havintojen perusteella.
En siis kiellä sitä etteikö kannan vaihtelua olisi, mutta kyseenalaistan aika vahvasti kovin jyrkät kannanotot tässä vaiheessa kautta. Samoin kyseenalaistan aika vahvasti kovin dramaattiset kannanotot ettei lintuja muka ole jonain vuonna suunnilleen ollenkaan tai toisena vuonna niitä olisi valtavasti. Toimivan koiran kanssa kuukauden loma jahdissa monipuolisia maastoja kävellen useamman seuran alueilla, niin spekuloidaan sitten onko hyvä vai huono vuosi. Jos vaikka 500km ukolle ja 1000-1500km koiralle töppösiin ympäri maakuntaa, niin sitten alkaa olla joku näppituntuma oliko ok vuosi, heikko vuosi vai hyvä vuosi. Koskaan ei ole vielä tullut aivan umpisurkeaa vuotta vastaan toimivan koiran kanssa. Nuoren, vanhan tai muuten toimimattoman kanssa niitäkin on sattunut kohalle. Vähän sama, kun yhtenä vuonna useampi paikallinen jänismies manasi miten surkea jänisvuosi. Minä kirosin ettei sellaista reissua ettei seisoja ota 2-3 jänisajoa vaikka miten koittaa väistellä. Se vaan innostui jäniksistä ja kaivoi niitä ajoon niin paljon että otti jo tosissaan hermoon. Mutta ei vaikuttaneet ihan sukupuuttoon kuolleilta kuten ukkojen puheista olisi voinut päätellä... Eli pidän aika hätiköitynä, jos joku osaa tässä vaiheessa syksyä kertoa, että umpisurkea vuosi, jos lintuja ei ole löytynyt siitä tutulta paikalta muutamalla tunnin parin kusilenkillä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jullimus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 16:52 Viestin aihe: |
|
|
| Kaaleb kirjoitti: | | Jullimus kirjoitti: | | Muutama vuosi takaperin naruskassa oli tosi hyvin riekkoa, mutta viime vuonna viikon reissulla ei yhtään havaintoa. Kummasti se vaihtelee. |
https://kielikello.fi/pakkasennatys-rikki-sallan-naruskalla/
Tuon verran viilaan pilikkua, kun aina vähän korvaan särähtää.
Kajaanin kulmilla ihan hyvin teeriä pörisee, mitä nyt on vähän tuolla pusikon puolella piipahtanut. Ja hirvikärpäsiä pörisee myös. |
Suotta viilailet, mulle ihan sama miten se oikeasti taipuu. Naruskassa tuntuu luonnolliselta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 17:01 Viestin aihe: |
|
|
| Kyl ittekin sanoisin Naruskassa... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jalluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.09.2025 17:18 Viestin aihe: |
|
|
Metriäkään en ole suomenpuolella metässä tälle kautta vielä kävellyt, mutta viimevuonna jo jäi niin huonosti lintua mettiin, että hirvittävä ihme on jos lintua on hyvin, veikkaan välttävää tai jopa huonoa syksyä varsinkin kun ottaa huomioon alkukesän kelit.
Toivotaan, että olen väärässä vaan aika harvoin olen ollut näissä hommissa. Toki puhun vaan omista aluiesta ja ainahan niitä jossain kulmalla on enemmän kuin muualla.
Ruottissa oli meleko huonoa ja se oli kaikkien paitsi yhden miehen joka aloituksessa osui seutukunnan lintupankkiin vissiin havainto lintukanmasta.
Vaan jos suunnitelmien mukaan menee ja aloituksessa tulee kaksipäivää käveltyä, niin veilkaan, että siinä sen jo näkee aika tarkkaan mikä on tilanne lintujen osalta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.09.2025 06:31 Viestin aihe: |
|
|
Sittenpä näkee. Veikkaan kaikin puolin parempia lintumääriä kuin viime syksynä ja soitimille enemmän nuoria lintuja. Mutta ei lähellekään huippuvuosi. Metson kohdalla mahdollista että selvästi keskivertoa parempi.
Tuskin itse aloitten pyyntiä vasta kuin kelien viiletessä. Ennustan myös että hirvikärpäsillä on pesintä onnistunut  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hautaterva Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.09.2025 16:19 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen jahdannut vasta noin 15 vuotta kanalintuja ja lintukannat vaihdellut siinäkin ajassa aika paljon. Silti lähes joka vuosi saalista saanut enemmän kuin edellisenä. Tai ainakin olisi voinut saada jos kaikki ampuisi. Kaipa siinä on jollain tasolla kehittynyt sitten. Vähän vajaa lintu/päivän on sellainen keskiarvo missä keikutaan. Uusia ja vanhoja paikkoja tulee käytyä. Enemmän uusia kuitenkin.
Saa nähdä mikä tänä vuonna on keskiarvo, mutta eiköhän sieltä joku lintu kuitenkin tule. Eipä ole oikein tavoitteita, paitsi se musta metso tietysti. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.09.2025 21:12 Viestin aihe: |
|
|
| Ei minulla ole kyllä lähelläkään lintu/päivä keskiarvoa. Monta syksyä mennyt ihan paukut taskussa kävellessä ja koira treenailessa. Ja sitten kun koira pelaa, niin ei ilkeä ampua niin paljon kun saisi. Ehkä pari kolme viikossa. Joskus jos oikeen hyvin vaikuttaa jollain paikalla olevan, niin saattaa useamman ottaa ja äkkiä paikan vaihto uusia paikkoja etsimään. Ne vakipaikkojen helpot koitan säästellä treenilinnuiksi, niin saa koiralle aina tilannetta kun haluaa. Niistä ammutaan vain huippu töihin. Mutta toki melkeen uskaltaa luvata linnun syyskuussa minä päivänä tahansa, melkeen miltä tahansa suht normaalilta alueelta, jos tyyli on vapaa ja saa kohtuudella pelaavan koiran kaveriksi. Ihan aina ei onnistu, mutta aika hyvällä prosentilla tuon lupauksen saisi pidettyä. Vaan nytkin ollut pitkiä kausia, niin ei millään lintu/päivä tahtiin pääse joskus marraskuun lopun kuulaana pakkaspäivänä seisojan kanssa kävellen, tai lokakuussa kun lehden lähtö pahimmillaan ja linnut oikeen herkillä. Johan niitä lintuja olisi parhaimpina syksyinä tuolla tahdilla joku 80 repussa yhden kauden osalta. Saattaisi innokkaimmat kiintiöiden vahtaajat pahoittaa mielensä😅 Siihen jos vielä kirii ne koulutusvuosien saaliit mukaan, niin alkaa olla ruma läjä lintua pakkasessa... Muutenkin tuntuu että saalismäärät vaan laskee vuosi vuodelta, kun alkaa keksiä itselle entistä enemmän kriteerejä milloin ase nousee... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
viisasverneri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.09.2025 02:55 Viestin aihe: |
|
|
On aivan totta, että hyvällä koiralla saa heikkonakin lintusyksynä halutessaan linnun reppuun lähes reissultaan.
Itse en ammu läheskään kaikista tilanteista saati edes reissullansa. Tieto, että linnun saa, jos niin haluaa riittää.
Useammalta kasvattajalta olen saanut vinkin, että kun koira toimii ja saalisreppu painaa reissu toisensa perään, on aika ottaa uusi koira koulutettavaksi.
Ja lintuhavantoihin. Lauantaina 10 mustaa teertä olivat syyssoitimen tapaista aloittelemassa alkuiltapäivästä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hautaterva Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.09.2025 03:47 Viestin aihe: |
|
|
| Valto. kirjoitti: | | Johan niitä lintuja olisi parhaimpina syksyinä tuolla tahdilla joku 80 repussa yhden kauden osalta. Saattaisi innokkaimmat kiintiöiden vahtaajat pahoittaa mielensä😅 Siihen jos vielä kirii ne koulutusvuosien saaliit mukaan, niin alkaa olla ruma läjä lintua pakkasessa.... |
Omat metsästykset painottuu vahvasti alkukauteen jolloin se on luonnollisesti helpompaa ja vastustajat keskiarvo helpompia varsinkin koiralle.
En myöskään valitettavasti pääse tuollaista määrää metsälle vuodessa joten varmasti herkemmin tulee poltettua kuin sinulla.
Ei sitä linnun lihaakaan määräänsä enempää rohki syödä ja kantaa verottaa. Vielä jos pyörii pääosin samoilla nurkilla.
Itsellä ei ole seuran maita haitoilla ja joka vuosi katsotaan jotain uutta mestaa päiväluvilla valtion mailta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jalluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.09.2025 05:50 Viestin aihe: |
|
|
| viisasverneri kirjoitti: | On aivan totta, että hyvällä koiralla saa heikkonakin lintusyksynä halutessaan linnun reppuun lähes reissultaan.
Itse en ammu läheskään kaikista tilanteista saati edes reissullansa. Tieto, että linnun saa, jos niin haluaa riittää.
Useammalta kasvattajalta olen saanut vinkin, että kun koira toimii ja saalisreppu painaa reissu toisensa perään, on aika ottaa uusi koira koulutettavaksi.
Ja lintuhavantoihin. Lauantaina 10 mustaa teertä olivat syyssoitimen tapaista aloittelemassa alkuiltapäivästä. |
Taitaa Verneri nyt puhua riekoista tai sitten puhuu läpi ja päänsä aivan höpöjä.
Saatte tulla näyttämään mulle sellaisen koiran jolla loka/marraskuussa voit metälle lähtiessä luvata, että limnun ammut meilkein reissullansa seisonnalle ja vielä huonona lintuvuonna.
Riekoilla voi onnistua jos niitä on edes välttävästi vaan oikeista linnuista jos puhutaan niin jää tekemättä.
Ja täällä kun niitä riekkoja ei nykyään oikein edes ole. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jullimus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.09.2025 06:58 Viestin aihe: |
|
|
Valtolta ihan hyviä pointteja. Tuosta tuulimyllyjen vaikutuksesta kanalintukantoihin pidän myös melko höpöpuheina. Pari vuotta tuli oltua seurassa, jossa kaikki metsästysmaat oli yhtä tuulimyllypuistoa. Lintuja kyllä oli kaikenlaisia ja reippaastikin, mutta itseäni se myllyjen humina enemmän ahdisti ja lopulta jäin pois tuosta seurasta ihan tästä syystä.
Huonona lintuvuonna puhutaan, että lintuja on keskiarvollisesti vähemmän. Eihän se tarkoita sitä, etteikö jossain ole paikallisesti hyvin lintuja. Aina on linnut jostain löydetty huonompinakin vuosina. Kannattaa reilusti vaihtaa maisemaa tai vaikka maakuntaakin, mikäli tutuilla kulmilla on hiljaista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|