| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 05:03 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | Tumpeelo kirjoitti: | Hyvin kyllä tässä omassakin uudessa seurassa näkee ketkä on tekijöitä ja ketkä on passkanjauhajia. Se toinen porukka kun tekee pro-aktiivisesti koko ajan jotain, ja toinen porukka seisoo niin että tumput putoaa käsistä.
Jotenkin hämmentävää huomata, että 30-60v ukot on sellaisia, ettei niillä ole minkäänlaista oma-aloitteellisuutta, tai kykyä itse keksiä mitä sitä tekisi, kun paikalle saapuu.
Aina löytyy siivoamista, järjestelemistä, lautapojan roolia tai kahvikeittäjän pestiä, jos ei työkalut muuten pysy käsissä. Yksi kaveri kertoi olevansa sähkömies, mutta ei silti ole laittanut tikkuakaan ristiin talkookohteen sähköjen suunnittelun eteen. Seisoo vaan mieluummin kuin hoomoilanen ja katsoo kun muut tekee  |
Tähän on hyvä selitys.
Metsästysseuratoiminnassa on yleensä luonnonlaki, että jos teet jotain oma-aloitteellisesti tai pro-aktiivisesti, takakäteen alat kuulla että ”väärin tehty”, ”pilasi hyvät värkit”, ”pilasi kaiken”, "mikähän työnjohtaja sekin luuli olevansa" jne
Ne 30…60v ukot on oppineet jo sen, että kun seisoskelee H-moilasena ja ei tee mitään, niin ei tule tehtyä mitään semmoista, mistä tulisi sanomista. |
Tästä löytyy oikein hyvä esimerkki, kun porukka teki talkoilla ampumaradalle taulujen kehikot. Seuraavalla kerralla paikalle saapui sitten porukan Puuha-Pete, jonka pillin mukaan yleensä kaikki tehtiin. Ensimmäinen homma oli purkaa kehikot ja tehdä uudelleen ja ne kehikot ei olleet muuttuneet yhtään paremmiksi. Tietysti ensin oli pitänyt kuunnella moitteet, kun on niin maan !&%¤#"! väärin tehty. Sitten tämä Puuha-Pete ihmetteli vuosien saatossa, kun kukaan ei tule hänelle kaveriksi mihinkään. Kaiken joutuu yksin tekemään ja kunnian ottamaan, mutta ketään ei ole paikalla palvomassa. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ramiwolf Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Jou 2017 Viestejä: 3095 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 26.08.2025 06:08 Viestin aihe: |
|
|
Moni uusi tai vanhakin jäsen ei vain ymmärrä mitä kaikkea menettää kun ei vain käy talkoissa koskaan.
Ajallisesti melko pieniä uhrauksia, mutta siinä luo myös uusia suhteita ja tietoa kertyy.
Joka on arvokasta lisää talkoista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 07:16 Viestin aihe: |
|
|
Oma lukunsa kaikissa harrastuksissa on ihmiset jotka haluavat harrastaa seuratoimintaa, ei niinkään sitä itse lajia, vaan sitä talkoo-saunailta-varainkeruu-koiranäyttely ym. toimintaa, ja sitten "vähän" ihmetellään kun kaikki ei välttämättä koekaan sitä ihan ydintoiminnaksi  _________________ Running target! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24340 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 26.08.2025 07:32 Viestin aihe: |
|
|
Tottakai kannattaa aina tuijottaa myös omaan napaan näissä.
Nythän monessa seurassa on ihan oikeasti se tilanne, että ”todella pienelläkin seuratoimintaan osallistumisella” uusi jäsen saa vähintään hyvän tai exeptional performance arvion .
Ja jos käyttää edes vähän järkeä ja kyseessä on ”normaali seura”, niin voi hieman estimoida että ”saako siitä metsästysseurajäsenyydestä enempi vai vähempi” pidemmässä juoksussa, jos osallistuu jonkun kerran johonkin muuhunkin kuin metsästykseen.
Toi pikku talkoiluhan auttaa siis ihan oikeasti siihen metsästystouhuunkin, tyyliin että siellä talkoissa joku isäntä sanoo, että vedän huomenna sen hernepellon matalaksi, mene sinne kyyhkyjahtiin seuraavana aamuna. Jne.
Eihän normaaliseurassa ole nykypäivänä niitä talkoita kuin muutamat vuoteen, jos ei rakenneta mitään uutta. Jos ei siis päätarkoitus ole harrastaa ”seuratoimintaa”. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 08:29 Viestin aihe: |
|
|
| Sigamees kirjoitti: | Oma lukunsa kaikissa harrastuksissa on ihmiset jotka haluavat harrastaa seuratoimintaa, ei niinkään sitä itse lajia, vaan sitä talkoo-saunailta-varainkeruu-koiranäyttely ym. toimintaa, ja sitten "vähän" ihmetellään kun kaikki ei välttämättä koekaan sitä ihan ydintoiminnaksi  |
Sitten on niitä, jotka ovat ajautuneet seuratoimintaan useammassa lajissa ja joutuvat priorisoimaan. Itselläni esim. pojan harrastukset vaatii osansa talkootyöstä. Onneksi noista kahdessa lajissa olen itsekin mukana, toki se ei talkootuntien määrää vähennä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 08:46 Viestin aihe: |
|
|
| Heero kirjoitti: | | Sigamees kirjoitti: | Oma lukunsa kaikissa harrastuksissa on ihmiset jotka haluavat harrastaa seuratoimintaa, ei niinkään sitä itse lajia, vaan sitä talkoo-saunailta-varainkeruu-koiranäyttely ym. toimintaa, ja sitten "vähän" ihmetellään kun kaikki ei välttämättä koekaan sitä ihan ydintoiminnaksi  |
Sitten on niitä, jotka ovat ajautuneet seuratoimintaan useammassa lajissa ja joutuvat priorisoimaan. Itselläni esim. pojan harrastukset vaatii osansa talkootyöstä. Onneksi noista kahdessa lajissa olen itsekin mukana, toki se ei talkootuntien määrää vähennä. |
Kuulun itse samaan joukkoon, en viitsi edes laskea monessako yhdistyksessä olen mukana. Saavutuksena pidän sitä että aikanaan pääsin irti metsästysseuran sihteerin virasta, seuraavalta se onnistui vaan hautausmaalle... _________________ Running target! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 11:25 Viestin aihe: |
|
|
Itse käyn talkoissa jos pääsen. Tornitalkoissa aina koska ne ilmoitetaan yleensä 3 vko etukäteen. Siivoustalkoissa tosi harvoin, koska seuralla on tapana ilmoittaa niistä edellisenä päivänä. Mulla ei oo käytännössä koskaan huominen vapaa, jos tänään kysytään . Muija ja lapset pitää siitä kyllä huole. Eläkeläisillä varmaan toimii tommonen. Aina on vaan aikaa. Voivatpa siellä sitte keskenään jupista et mikähän on ku ei nuoret käy talkoissa, ei varmaan kiinnosta vaik en ny ees niin nuori oo. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jalmari Kolu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 15:09 Viestin aihe: |
|
|
No olen itse saanut kokea talkookulttuuria aika paljon. Meilläpäin se oli lapsena muotia ja vähän vielä aikuisenakin. Esim. sen aikaisessa metsästysseurassa oli uskomaton talkoovoima. Seuran maja ja lahtivaja rakennettiin talkoilla eikä ollut ihan mitätön koppi. Samaten seura pystyi tarjoamaan talkooapua jäsenille. Milloin metsänraivausta, polttopuita, rakentamista jne. Homma perustui tietysti yhteishenkeen, mutta myös siihen että oli monenlaista käden taitajaa mukana. Kirvesmiehiä, muurareita, sähkömiehiä, metsureita, maanviljelijöitä, koneurakoitsijoita jne. Muistelen että ainakin viiden omakotitalon valut tehtiin metsästysseuran talkoilla.
Nykyisen seuran talkoot vetävät sen vakiot 2-10 hlöä, vaikka 30 kutsutaan.
Yleensä nykytalkoot menee näin: Kolmisen kaveria osaa tarttua annettuun hommaan jo vähän ennakkoon ja siitä se lähtee sujumaaan. Seuraavat kolme katsovat vierestä ja auttavat vähäsen, koska eivät muuta osaa.
Yksi aina neuvoo selän takana ja jo ensimmäisen tunnin jälkeen osa yleisöstä on lähdössä pois, "koska.."
Sen verran olen saanut elämässä hankittua työnjohtotaitoa, että hommat on valmisteltu melko pitkälle ennakkoon. Eli hankittu mitä milloinkin tarvitaan ja aina kehotus tulijoille ottaa työkaluja mukaan.
Uusimpien jäsenten osalta aktiivisuus on ollut hyvää. Mutta perinteinen, yksi tekee koskaa osaa, yksi katsoo koska ei muuta osaa ja kolmas neuvoo, neljäs ilmoittaa jo aikoja sitten että ei pääse "koska..".
Mutta yhteisöllistä tekemistä silti. Ei voi väheksyä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2025 15:45 Viestin aihe: |
|
|
| Meidän seurassa ei ole juurikaan talkoita. Sen sijaan hirviryhmillä on omat talkoonsa ja ne hieman riippuvat ryhmän pyyntitavoista jne. Oikeastaan vain peijaisten järjestäminen on sellainen talkoorypistys, mutta niiden järjestäminen ei ole kovinkaan vastenmielistä, koska niiden tarve ja hyöty on niin konkreettinen |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24340 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 27.08.2025 01:27 Viestin aihe: |
|
|
| Jalmari Kolu kirjoitti: | | No olen itse saanut kokea talkookulttuuria aika paljon. Meilläpäin se oli lapsena muotia ja vähän vielä aikuisenakin. Esim. sen aikaisessa metsästysseurassa oli uskomaton talkoovoima. Seuran maja ja lahtivaja rakennettiin talkoilla eikä ollut ihan mitätön koppi. |
Aika monessa paikassahan talkookulttuuri on ”kehittymässä” siihen suuntaan, että ennen seura tosiaan saattoi rakentaa talkoilla vaikka mitä.
Mutta nykypäivänä monessa paikkaa alkaa olla haaste, että noita saataisiin talkoovoimin edes ylläpidettyä. Vaikka tuo vaatii monta kertaluokkaa pienempää ”työpanosta”. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hanzzi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.08.2025 01:58 Viestin aihe: |
|
|
| Olen yrittänyt talkoilla aina kun lapsiperhe ja työ antaa myöten. Ruokin kauriita muiden eduksi, on mäykkymiehiä aika paljon seurassa. Kyllä tällä lailla olen päässyt porukoihin mukaan ja minulle on avautunut uusia metsästys mahdollisuuksia. Jos olisin vain ollut hissukseen omissa nurkissa, niin eipä ne olis mulle mitään ehdottaneet. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|