| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.08.2025 15:25 Viestin aihe: |
|
|
[quote="heipaan"] | Peltsu kirjoitti: | | Jos kiikari on vimpan päälle, eli ei siirrä osumapistettä laukausten välillä, ja on kohdillaankin niin maalitauluksi riittää "parisenttinen" lätkä nykykokeessa. |
Pari senttiä 75m matkalla eli 0.15 mrad eli 0.9 moa neljällä laakilla ei välttämättä toteudu, vaikka kiikari olisi kohdallaan. Kyllä ampujan, kiväärin ja patruunan pitää myös pelata hyvin. "Viisisenttinen" lätkä olisi jo toinen juttu, jolloin riittää huonokin kalusto, kunhan kiikari on kohdillaan ja pitää kohdistuksen.
/quote]
Miksiköhän tuo minun "parisenttinen" oli hipsukoissa ? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heipaan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.08.2025 15:44 Viestin aihe: |
|
|
| Peltsu kirjoitti: | | Miksiköhän tuo minun "parisenttinen" oli hipsukoissa ? | Niin oli minun "viisisenttinenkin" Ymmärsin kyllä, mitä parisenttisellä tarkoitit, mutta joku muu ei välttämättä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.08.2025 15:53 Viestin aihe: |
|
|
| heipaan kirjoitti: | | Peltsu kirjoitti: | | Miksiköhän tuo minun "parisenttinen" oli hipsukoissa ? | Niin oli minun "viisisenttinenkin" Ymmärsin kyllä, mitä parisenttisellä tarkoitit, mutta joku muu ei välttämättä. |
ok  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
longi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.08.2025 16:20 Viestin aihe: |
|
|
| heipaan kirjoitti: | | Peltsu kirjoitti: | | Miksiköhän tuo minun "parisenttinen" oli hipsukoissa ? | Niin oli minun "viisisenttinenkin" Ymmärsin kyllä, mitä parisenttisellä tarkoitit, mutta joku muu ei välttämättä. |
Kyllä se pitää paikkalappuun osua
Ymmärrän kyllä myös, että tilaisuus jännittää toisia. Joitakin jännittää monet muutkin asiat, missä ihmisiä ikäänkuin vahtimassa. Pitäisi käydä merkki ampumassa tässä lähiaikoina, viimeksi ampunut 300m joulukuussa ja tähtäimet sen jäljiltä, kai se siihen rinkiin osuu jos vähän alareunaan kokeilee  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.08.2025 16:48 Viestin aihe: |
|
|
Aikanaan minun koeammunta hylättiin. 3 osumaa (semmonen kolmiapila). Siitäkö riemastuin ja vaadin hetikohta taustapaperin käyttöönoton. Valvojat eivät meinanneet antaa periksi mutta riittävän vahva huutojoukkue taustalla kertoi valvojille että osui se neljästi.
Nöyrästi pyysi valvoja että älä ammu seuraavalla kerralla nuin tarkasti, koska se taustapaperi. Lupasin ja seuraavalla kerralla ammuin ringin, sen ympyräviivan, poikki 4 kohtaa 90 asteen kulmassa. Läpi meni se koe.
Siitä asti tuo mahtimies on koittanut kaikkensa etten edes pääse ampumaan koetta. Se ku on pieni se, niin minkäs teet ? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ramiwolf Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Jou 2017 Viestejä: 3095 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 19.08.2025 16:57 Viestin aihe: |
|
|
Uuden ampumakokeen ongelmat.
Eihän tämä ole oikeasti se asian ydin ja ongelma.
Ihan sama minkälainen on tuo koeammunta, joka pitää suorittaa aika ajoin.
Ongelmana on sen suorittajat tai yrittäjät, joilla monellakin tuon merkin saaminen on melkoista arpomista, jota joutuu avittamaan useilla yrittämisillä.
Jos ampumataito on mitä sattuu eikä sen parantaminen kiinnosta pätkääkään tai ei ymmärrä aseista tai ampumisesta oikein mitään, niin mikä on lopputulema.
Samanlainen räpeltäminen vain jatkuu vuodesta toiseen joillakin merkkikokeiden ampumisessa ja vähän kaikessa metsästykseen liittyvässä toiminnassa.
Jos ei oma ampumataito kiinnosta kuin 3 vuoden välein pakolla, niin aika laimeaa on into tähän harrastukseen, siis jos meinaa ampujana toimia.
Jos ei yleensäkään 3 vuoden aikana ikinä ehdi aseen kohdistamiseen tai treeneihin radalle, niin eipä ole huipussaan myöskään olettama hyvästä riistalaukauksesta tai välttämättä turvallisuus ja hyvä aseen käsittely.
Joillekinhan metsästys on vain porukassa toteutettua vapaa-aikaa ja harrastamista, jossa on vain tuo ampuminen ja aseilla pelaaminen ihan se ja sama.
Tehdään vain ja ainoastaan se pakollinen minimi joka riittää.
Ehkäpä näille harrastajille, jotka ovat vuosikymmeniä tehneet vain sen minimin, joka riittää ampumakokeen saamiseen jotenkin kerta toisensa jälkeen ei kannata hirveästi energiaa tai aikaa tuhlata.
Mikään näillä tuskin muuttuu.
Se, että miten näitä uusia ja nuoria kykyjä saataisiin innostumaan radalla käynneistä ja ammuntaharjoittelusta, joilla voisi parantaa omaa osaamistaan, se on se iso asia ja ongelma monessa paikkaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.08.2025 17:02 Viestin aihe: |
|
|
| Ramiwolf kirjoitti: | Uuden ampumakokeen ongelmat.
Eihän tämä ole oikeasti se asian ydin ja ongelma.
Ihan sama minkälainen on tuo koeammunta, joka pitää suorittaa aika ajoin.
Ongelmana on sen suorittajat tai yrittäjät, joilla monellakin tuon merkin saaminen on melkoista arpomista, jota joutuu avittamaan useilla yrittämisillä.
Jos ampumataito on mitä sattuu eikä sen parantaminen kiinnosta pätkääkään tai ei ymmärrä aseista tai ampumisesta oikein mitään, niin mikä on lopputulema.
Samanlainen räpeltäminen vain jatkuu vuodesta toiseen joillakin merkkikokeiden ampumisessa ja vähän kaikessa metsästykseen liittyvässä toiminnassa.
Jos ei oma ampumataito kiinnosta kuin 3 vuoden välein pakolla, niin aika laimeaa on into tähän harrastukseen, siis jos meinaa ampujana toimia.
Jos ei yleensäkään 3 vuoden aikana ikinä ehdi aseen kohdistamiseen tai treeneihin radalle, niin eipä ole huipussaan myöskään olettama hyvästä riistalaukauksesta tai välttämättä turvallisuus ja hyvä aseen käsittely.
Joillekinhan metsästys on vain porukassa toteutettua vapaa-aikaa ja harrastamista, jossa on vain tuo ampuminen ja aseilla pelaaminen ihan se ja sama.
Tehdään vain ja ainoastaan se pakollinen minimi joka riittää.
Ehkäpä näille harrastajille, jotka ovat vuosikymmeniä tehneet vain sen minimin, joka riittää ampumakokeen saamiseen jotenkin kerta toisensa jälkeen ei kannata hirveästi energiaa tai aikaa tuhlata.
Mikään näillä tuskin muuttuu.
Se, että miten näitä uusia ja nuoria kykyjä saataisiin innostumaan radalla käynneistä ja ammuntaharjoittelusta, joilla voisi parantaa omaa osaamistaan, se on se iso asia ja ongelma monessa paikkaa. |
Pistämpä tähän sellaisen huomion että meillä oli yhtäkkiä mettästäjiä joilla oli kravaatti kaulassa. Kuka tahansa joka osui jollaki jonneki pääsi mettälle. Ekaa kertaa elämässänsä viiskytvuotiaina. pihahirvetki ampuivat. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24271 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 20.08.2025 04:36 Viestin aihe: |
|
|
| late2 kirjoitti: | | Menee taas aika kauas kokeesta mutta tuollainen "siirtyvä haukku" on piinaava tilanne. Taimikko johon ei näe, viimeksi katsonut 20 minuuttia sitten missä koira paukuttaa, sitten puhelin kaulalle ja vain kuuloaistilla. Tuossa, tuossa, saattaa kiertää taimikon reunaa, "koska se haistaa minut ja pinkaisee". Pyssy ainakin "high ready", koira lopettaa, mistä ne tulee. Viimeksi taisi olla tilanne sähkölinjalla. En ampunut. |
Jos katson näitä hommia omassa kuplassani reilun 40v perspektiivillä.
Sorkkahommissa ”hiekkapussilta ampuminen” on yleistynyt valtavasti, peurahomman myötä, tottakai. Mutta monessa porukassa myös peltohirvihomma on noussut merkittäväksi jahtimuodoksi; Passittajien vähyys, susikuviot tai muut koirahommissa jne. Eli tuossamielessä koe on kehittynyt omaa kuplaa vastaavaksi.
Jos taas ajattelen hirven seuruejahtia. Koirahomman myötä hollit eivät ”passimiehellä” ole mielestäni helpottuneet yhtään ajoketjumetsästykseen verrattuna. Siirtymässä hirvi tulee ketjuun yleensä aina ”jonkinmoista vauhtia”.
Jos taas ajatellaan tuota ampumahommaa ja hirvikokeen muutosta:
Meillä ammuttiin ennen isosti 4+6 ammuntoja 100m etäisyydeltä. Valtaosa porukasta ja sitten ne loput treenasi 3+3 hommaa 75 etäisyydeltä.
- Jos ajatellaan että sataselta neljä seisovaa ja kuusi liikkuvaa ”renkaille” olisi vaikeustasoltaan 10.
- Mielestäni kolme seisovaa ja kolme liikkuvaa 75m hollilta renkaille on silloin vaikeustasoltaan jotain 5…6. Eli siis vanha koe.
- Nykyinen koe on mielestäni vaikeustasoltaan ehkä 1 ja mahdollisesti jotain desimaaleja päälle…
Eli eihän nykyisen kokeen läpäisy anna minkäänmoisia ”valmiuksia” tuollaiseen normaaliin seuruejahtiin, jossa pääsääntöisesti ei ole mitään ”tukifasiliteetteja firman puolesta” ja valtaosassa holleista kohde liikkuu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jalmari Kolu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2025 08:23 Viestin aihe: |
|
|
Kuten edellä todettiin niin aika monelle hirvenmetsästäjälle on kiväärin omistaminen pakko ja muuta kiinnostusta asetekniikkaan, ammuntaan tai ballistiikkaa ei ole. Eikä edes ymmärrystä siitä "montako naksua se on jos vie puolimetriä yli".
"riittää kun hirveen osuu","kyllä se hirvelle riittää", "minulle se riittää" on aika yleinen asenne. Ja jos koitat asiasta keskustella niin vastaus on aina" minä olen tätä tehnyt sen verran pitkään että tiiän".
Esim. joskus eräs pitkän linjan hirvimies pohti että laskeeko kuula vai nouseeko se jos ammutaan 300m matkaan. Ja kääntyi itse siihen näkökulmaan että se nousee.. Sama kaveri oli liikkuvan hirven suomenmestari, erään ammattiliiton kisoissa. No ei ollut sarjassa muita osallistujia.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
longi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2025 17:27 Viestin aihe: |
|
|
| Jalmari Kolu kirjoitti: |
Esim. joskus eräs pitkän linjan hirvimies pohti että laskeeko kuula vai nouseeko se jos ammutaan 300m matkaan. Ja kääntyi itse siihen näkökulmaan että se nousee.. .. |
Eikös se riipu mihin on kohdistettu kiikari, jos vaikka 2000m niin taitaa vielä nousta 300m kohilla. Saattapi olla nousussa vielä kilsassakin. Ja ,308 noussee 1950m ja sitten tippuu siihen lätkään  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 20.08.2025 18:00 Viestin aihe: |
|
|
| longi kirjoitti: | | Jalmari Kolu kirjoitti: |
Esim. joskus eräs pitkän linjan hirvimies pohti että laskeeko kuula vai nouseeko se jos ammutaan 300m matkaan. Ja kääntyi itse siihen näkökulmaan että se nousee.. .. |
Eikös se riipu mihin on kohdistettu kiikari, jos vaikka 2000m niin taitaa vielä nousta 300m kohilla. Saattapi olla nousussa vielä kilsassakin. Ja ,308 noussee 1950m ja sitten tippuu siihen lätkään  |
No onko se sama asia jos kohdistettu 75m? Vai muuttuuko miksikään? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jukka66 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.08.2025 03:11 Viestin aihe: |
|
|
| Jalmari Kolu kirjoitti: | Kuten edellä todettiin niin aika monelle hirvenmetsästäjälle on kiväärin omistaminen pakko ja muuta kiinnostusta asetekniikkaan, ammuntaan tai ballistiikkaa ei ole. Eikä edes ymmärrystä siitä "montako naksua se on jos vie puolimetriä yli".
"riittää kun hirveen osuu","kyllä se hirvelle riittää", "minulle se riittää" on aika yleinen asenne. Ja jos koitat asiasta keskustella niin vastaus on aina" minä olen tätä tehnyt sen verran pitkään että tiiän".
Esim. joskus eräs pitkän linjan hirvimies pohti että laskeeko kuula vai nouseeko se jos ammutaan 300m matkaan. Ja kääntyi itse siihen näkökulmaan että se nousee.. Sama kaveri oli liikkuvan hirven suomenmestari, erään ammattiliiton kisoissa. No ei ollut sarjassa muita osallistujia.. |
Niin totta. Suomenmestari joka reputtanut fysiikan..... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 21.08.2025 04:27 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän täällä saa aivan vääristyneen kuvan, mikä se asetekninen kiinnostuksen taso oikeasti on kentällä.
Paukkuja kun haetaan, niin aika yleinen kysymys on ”saako näillä ampua hirveä”. Ja siinä se, minkä verran tohon luotihommaan perehdytään.
Tai jos ”ihan normi aseen päälle” isketään kiikarivehkeet omin kätösin, niin yhtään ei mitkään hälytyskellot soi, jos ei meinaa esimerkiksi kiikarin säätövarat piisata 75m kohdistushommissa jne. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 27.08.2025 03:07 Viestin aihe: |
|
|
Meillä alkaa pikku hiljaa olla kokeet taputeltu tältä kaudelta.
Vaikka meillä ei ole mitään ”karhujahtia” niin;
- Noin 20% suorituksia on karhumerkkiä ja 80% hirvimerkkiä
- Karhumerkissä suorituskertojen hyväksymisprosentti noin 90% ja hirvimerkissä noin 50%
Selvästi hirvimerkki on vaikeampi saada tilastojen valossa  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 27.08.2025 15:46 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: |
- Noin 20% suorituksia on karhumerkkiä ja 80% hirvimerkkiä
- Karhumerkissä suorituskertojen hyväksymisprosentti noin 90% ja hirvimerkissä noin 50%
Selvästi hirvimerkki on vaikeampi saada tilastojen valossa  |
No selkeä havainto ja siihen selkeä lääke: Ammutetaan pelkkää karhukoetta.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|