Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6552
|
Lähetetty: 06.10.2023 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Kävin eilen koeajelemassa Kia Sportage Plugaria. Pakko todeta, että kolmisen vuotta sitten omistamani Toyota Rav 4, oli kuin valovuoden jäljessä nykypäivän Korelaista autoa, niin huikea on varustelutaso ja leiska yleensäkin. Saas nähdä laitetaanko Sorennon tilalle pikkuisen pienempää ensiviikolla. Sen verran houkuttava kipo oli että näin voi vielä käydä.
Kia Sorennon arvo pudonnut noin 10k€ 21:ssä kuukaudessa. Et sitä arvon pitoa noi Korealaiset ei vielä osaa. Toki iso diesel, niin ei kysyntää enää hirveästi ole. |
Olen sen verran vanhaa kansaa että muistan japanilaisten autojen invaasion Suomeen. "Ei noilla mitään tee". Senkin näin ku korealaiset autot vyöryi suomeen "Ei noilla mitään tee". Niillä tekee. Ei ne mitään LJ40 ole, onneksi.
Kia/Huyndai raskaan sarjan autojen, siis maastureitten, ongelma on että vetarit ei kuulemma kestä, mutta ei maksa paljoa. Joku korealainen iso maasturi ei rungoltaan kestäny rajan käytössä mutta ne on yhteiskäyttöisiä ja ei mitään vastuuta miten ajat, joten pannaan esson tietotoimiston piikkiin.
Knoppitietona... TM 1984, suuri maasturivertailu. Landgruiseria kehuttiin autona mutta maasto-ominaisuudet oli vaatimattomat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2993
|
Lähetetty: 06.10.2023 21:52 Viestin aihe: |
|
|
No ei kait ne vanhojen lantikoiden maasto-ominaisuudet kovin kummoisia olekkaan. Siis tehtaan mallissa sellaisenaan. Eikä ne ole mainettaan saavuttaneet siksi että olisivat vaikka g mersun veroisia tehtaan mallissa. Ne on helppoja ja halpoja rakentaa kunnon off-road kamppeiksi. Sieltähän se maine tulee. Mutta missä suomalaisessa arvostelussa on koskaan otettu kantaa sellaisiin asioihin? Maailmalta löytyy jonkin verran toimittajia jotka kritisoi esimerkiksi uutta defenderiä juuri tuosta syystä. Myöntävät että kova peli menemään tehdasautoksi, mutta paljon mahdollisia vikakohtia, hankala korjata ongelmia keskellä ei mitään jesarilla ja nippusiteillä eikä oikeen pysty rakentamaan rajuun off-road käyttöön. Esimerkiksi ausseissa ja afrikassa ajavat vähän kauempana sivistyksestä pitkiä reissuja ja sellaisia uria missä saa olla jo ihan oikeasti reippaammin rakennettuja kamppeita. Suomessa testaajat käy ajamassa jossain parkkipaikalla maahantuojan paikalle pystyttämiä metalliramppeja ja päälle lukevat tekniset tiedot sekä kuuntelevat markkinointipuheet. Sen perusteella todetaan onko joku auto hyvä vai huono maastossa.
Minusta pitäisi tuoda asioita esille monesta näkökulmasta. Millainen auto joku maasturi, citymaasturi, allroad malli tai vastaava on vakiona mökkitielle kuten suurin osa niitä käyttää. Entä saako maastokelpoisuutta nostettua miten paljon pienillä muutoksilla. Ja onko autossa potentiaalia kunnon maastokäyttöön. No toki nykyautoissa ei ole juuri missään oikeasti potentiaalia offariksi eikä näillä hinnoilla suomessa kovin moni ainakaan ala uudesta rakentamaan kuten maailmalla tehdään. Mutta sekin olisi jo iso juttu, että onko millainen potentiaali pienillä muutoksilla. Esimerkiksi tuo oma disco. Sitä on arvosteltu jossain jopa huonoksi maastoautoksi, koska maavara on 18cm, eli ei edes monen citymaasturin verran. Off-road asennossa nousee 24cm, mutta nopeus rajoittuu 50km/h. Ja minusta ihan aijeellinen kritiikin aihe uuden auton kohdalla tehtaan mallissa. No entäpä jos on halukas teemään pieniä muutoksia. Muutaman satasen jälkiasennus boksi plug and play tyyliin asennettuna ja kas kummaa nopeusrajoittamaton maavara on 25cm ja 50km/h voi ajaa 31cm maavaralla. Kaariin sopii ihan tolkun kokoiset renkaat vakiona ja kun nostetaan auto 31cm maavaran malliin, laitetaan vaikka all-terrain renkaat alle ja hyödynnetään land-roverin melko pitkälle kehitettyä nelivetotekniikkaa eri ajotiloineen tehokkaasti, niin itse asiassa käsissä on jo melko pystyvä lähes vakio maasturi. Ihan turha tuoda viereen viertailuun enää mitään keskiverto citymaasturia jollain sähköisesti kytkeytyvällä liikkeellelähtöavustimella varustettuna. Toisaalta taas vakio mallissa joku 24cm maavaralla oleva perus citymaasturi niilla vakio renkailla voi olla huolettomampi ajella niitä mökkiteitä mitä pääsee 2 veto päällä aivan huoletta ja voi ajella vaikka 80km/h, mutta keskipolanteella voikin olla yllättäviä roudan nostamia korkeitakin kiviä heinikon seassa tai muuta vastaavaa. Ja jos auto on tarkoitettu tuollaiseksi korkemman maavaran autoksi jolla on tosiaan huolettomampi ajella noita hieman huonoja teitä, niin testaisivat kunnolla nelivedon toimintaa vaikka jossain umpihangessa ja katsoisivat kuinka helposti hajoavia muoviosia niissä on helmoissa. Aivan yhtä tyhjän kanssa kertoa mistään lähestymiskulmista, kun ei niillä ikipäivänä kukaan sellaisiin paikkoihin aja missä asialla olisi merkitystä. Olennaista voisi taas olla miten herkällä paikalla on esimerkiksi vaihteistoöljypohja ja vastaavat osat joita ei haluaisi rikkoa ja onko niitä suojattu mitenkään. Se millin muovi kun ei suojaa tasan tarkkaan mitään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 07.10.2023 08:07 Viestin aihe: |
|
|
Lantikka ja japanialainen..ei kuulu samaan lauseeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9458
|
Lähetetty: 08.10.2023 08:26 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | Lantikka ja japanialainen..ei kuulu samaan lauseeseen. |
Toyotan Lantikka on Jeepeistä paras... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34961
|
Lähetetty: 08.10.2023 09:31 Viestin aihe: |
|
|
Näin on, Toytotan lantikka on ykkönen, sitte on pitkästi tyhjää ennen kakkosta, eikä se ole Land Rover...
Mutta juu, tosipuheessa vanhemmat 4x4 Hiluxit on maaseudun käyttöautojen ykkösiä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 5962
|
Lähetetty: 08.10.2023 13:05 Viestin aihe: |
|
|
Eikö olekaan yleisesti tiedossa oleva tosiasia, että Lantikka on Land Rover? Lantaruisku ei ole lantikka. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34961
|
Lähetetty: 08.10.2023 13:31 Viestin aihe: |
|
|
Näilläperin nimenomaan Toyota on se "lantikka".
Eräällä kaverilla on sotavahvistutuksilla oleva Land Rover ja se on "jeeppi". _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5463
|
Lähetetty: 08.10.2023 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Nyt on aika pahasti väärin sammutettu tulipalo....
Lantikka on Land Rover, ollut jo ennen kun ensimmäistä Land Cruiseria oltiin edes suunniteltu.
Ei se Leijona viinakaan ole kossua, prkle... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 5962
|
Lähetetty: 08.10.2023 14:10 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Nyt on aika pahasti väärin sammutettu tulipalo....
Lantikka on Land Rover, ollut jo ennen kun ensimmäistä Land Cruiseria oltiin edes suunniteltu.
Ei se Leijona viinakaan ole kossua, prkle... |
Näinhän se on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1889 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 09.10.2023 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Jyrkkä D kirjoitti: | Eikö olekaan yleisesti tiedossa oleva tosiasia, että Lantikka on Land Rover? Lantaruisku ei ole lantikka. |
Ite ajelen cruiserilla ja vaikka korjaamolle soitat, niin jopa siellä lantikaksi haukutaan. Sama varaosatiskeillä, käytännössä aina solvaavat lantikaksi.
Itse kysymykseesi, niin pitäs olla yleisesti tiedossa ja ymmärtämättömiä olen yrittänyt asiassa oikaista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 5962
|
Lähetetty: 09.10.2023 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Mettäkala kirjoitti: | Jyrkkä D kirjoitti: | Eikö olekaan yleisesti tiedossa oleva tosiasia, että Lantikka on Land Rover? Lantaruisku ei ole lantikka. |
Ite ajelen cruiserilla ja vaikka korjaamolle soitat, niin jopa siellä lantikaksi haukutaan. Sama varaosatiskeillä, käytännössä aina solvaavat lantikaksi.
Itse kysymykseesi, niin pitäs olla yleisesti tiedossa ja ymmärtämättömiä olen yrittänyt asiassa oikaista. |
Oikein. Tämä kun ei ole mikään mielipideasia ollenkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34961
|
Lähetetty: 09.10.2023 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Sehän on juuri sitä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 5962
|
Lähetetty: 09.10.2023 10:53 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Sehän on juuri sitä. |
Ei todellakaan ole. Se on oikea originaali Lantikka, joka on ollut sitä ensin. Toinen on kopio. Sama pätee ihan kaikkessa. Todella yksinkertainen asia. Se, että joku ei tiedä tätä tai muuten ymmärrä, ei muuta faktoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 09.10.2023 11:05 Viestin aihe: |
|
|
En ole ikinä ymmärtänyt kuinka tuo voi olla joillekin niin hengen asia ja mennä noin tunteisiin. Ja tuo on jonkun pöllön keksimä lempinimi, eikä mikään virallinen, esim valmistajan puolelta tullut nimitys. Eipäs itketä sitä että supikoiraa sanotaan supiks. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 5962
|
Lähetetty: 09.10.2023 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | En ole ikinä ymmärtänyt kuinka tuo voi olla joillekin niin hengen asia ja mennä noin tunteisiin. Ja tuo on jonkun pöllön keksimä lempinimi, eikä mikään virallinen, esim valmistajan puolelta tullut nimitys. Eipäs itketä sitä että supikoiraa sanotaan supiks. |
Mistä kumpuaa ajatus, että normaali ajatustenvaihto olisi jotenkin suurien tunteiden asia? Voisin vaikka vannoa, ettei mene heilurillakaan tämän kokoiset asiat henkilökohtaisiksi. Normaalia nettilänkytystä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|