Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20544 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 11.11.2022 11:26 Viestin aihe: Peräkärry hirviseurueelle? |
|
|
Peräkärry hirviseurueelle
Oliskos jollakulla heittää vinkkiä seuraavaan hommaan. Ollaan vuosikymmenten saatossa jostain syystä lainailtu hirvihommissa peräkärryä ”ystäviltä ja kylänmiehiltä”. Muutamaankin kertaan on kärryn hommaamisesta hirviseurueelle keskusteltu ja yhden syksyn oma raatokärrykin oli lahtivajalla yhteiskäytössä.
Useinhan kuulee kärryistä kysyttäessä vaikka että ”Osta muuli, mulla on ollut yli 20v ja hyvin on pelannut”. Joo, muuli on itelläkin. Mutta se 20v sitten tuotannossa ollut kärry saattaa olla hieman erimoinen mitä nyt tuotantolinjan päästä tulee. Eli kiinnostaa nimenomaan ”nykytuotanto”.
Nykyäänhän kai on yksi ero kärryissä, että osa on tehty pulttaamalla ja osa hitsaamalla jne.
Ehkä jonkinmoisia reunaehtoja meidän käyttöön:
- Vetomatkat on kohtuu maltillisia
- Käyttö käytännössä ”hirven kuskausta porukkajahdissa”
- Kippi pitää olla
- Lavakoko sellainen, että vetopulkka sopii kyytiin (150x300 tjsp)
- Joskus saalista on enempi kuin yksi hirvi, olisi hyvä jos kestäisi semmoistakin käyttöä
- Uustuotantoa ja "hyllytavaraa", eli ei ole tarkoitus lähteä räätälöimään mitään himmeliä.
- Halpa ja hyvä
Onko joku viimeaikoina sattunut kärryhommiin perehtymään tai muuten kokemuksia hirviporukkakärryhommasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35504
|
Lähetetty: 11.11.2022 11:58 Viestin aihe: |
|
|
Jokunlainen vinssisyteemi jolla saa vedettyä elikon kärryyn?
Omassa porukassa huomannut että etenkin sunnuntain jahdeissa alkaa elikko painaa jo sen verran että isommille saisi olla jo vinssi helpottamassa lavalle vetoa. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kaffeetauko Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Elo 2021 Viestejä: 117
|
Lähetetty: 11.11.2022 12:23 Viestin aihe: |
|
|
Respo on mielestäni kestävä kärry, on hitsatulla rungolla nykyäänkin.
Kestää kuormittaa enemmänkin kuin laki sallii. Tukeva runko kyllä syö kantavuutta mutta kestävyys on omaa luokkaansa verrattuna vastaaviin peltihökötyksiin.
On tullut itselle kanssa mieleen että vinssi olisi kätevä peräkärryssä, siihen aisalle virittelee venetrailerin vinssipukin esimerkiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6228 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 11.11.2022 13:32 Viestin aihe: |
|
|
Eräässä kutsujahdissa oli käytössä haponkestävästä teräksestä tehty kärry ja siinä vinssi nokalla. Oli hyvä paketti.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17170 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 11.11.2022 13:57 Viestin aihe: |
|
|
Veri sisältää suolaa joten tommonen h*orakärry olisi hyvä olla mahdollisimman huoltovapaa kun kukaan ei siitä huolta kerran pidä.
Toisekseen kiinnittäisin huomion fyysiseen kokoon lähinnä pyörittelyn näkökulmasta, varsinkin leveyteen.
Ehkäpä 125x270 olisi optimia liki, materiaali alumiini.
Päälle kunnon pressu.
Halpa ja hyvä tarkoittaa että pitää 2 kärryä ostaa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 12.11.2022 00:25 Viestin aihe: |
|
|
Respo
Aku pro
Jsv trailer
Nuista kun jonku valitsee niin on hyvä ja luja kärry. Respo on panavin. Muutaman satasen maksaa enemmän mutta ovat sitten heti eriluokkaa.
Ite laitoin kesällä Akun 365x150x56 jarrullisen pro:n. On tehty todella hyvin ja kun vertailin vieressä olleeseen jarruttomaan niin ei niissä kauhean suurta eroa ollut.
Tosi hyvä vetää jos vahingossa pitää hirveä kuskailla kauemmas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2423
|
Lähetetty: 12.11.2022 04:44 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: |
Toisekseen kiinnittäisin huomion fyysiseen kokoon lähinnä pyörittelyn näkökulmasta, varsinkin leveyteen.
Ehkäpä 125x270 olisi optimia liki, materiaali alumiini.
|
Itse en pidä 125 cm kärryistä. Sen lisäksi, että kuulostaa hirvelle ahtaalta, ovat ikäviä peruuttaa. Nykyisten autojen leveyksillä 140 cm lavakoolla alkaa kärry näkyä sivupeileistä suoraan ajettaessa. Muulilla ainakin joskus tällainen lavakoko oli.
Käsiteltävyyden kannalta on olennaista, että kärryssä on yksi akseli. Telikärry painaa 50 kg ylimääräistä ja on kankea kääntää käsin.
Itselläni on 132 cm Juhta, mikä oli vanhalla 169 cm leveällä autolla hyvä. Uudemmalla lähes 10 cm leveämmällä sekin alkaa olla rajoilla. Hyvää tuossa on V-mallinen aisa. Itselläni sekin jatkettu, mikä parantaa ominaisuuksia joka suhteessa.
Itsekin olen katsellut, jos metsäkäyttöön löytyisi peuroille sopivaa kärryä halvalla, mutta aivan naurettavia hintoja noista pyydetään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4484
|
Lähetetty: 12.11.2022 06:13 Viestin aihe: |
|
|
Talkoohenkeä, vanhan kärryn korjaa, tekee kirkkaasta.
Saa juuri sellaisen kun haluaa, kippi nyt hirven kuljetukseen ei ole ole välttämätön |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 12.11.2022 07:22 Viestin aihe: |
|
|
Se on näissä hirvihommissa jännä kun kaikki maksaa liikaa. Hyvä ja halpa tarkoittaa kahta eri kärryä. Hintaerossa puhutaan kuitenkin 25 ukon porukassakin 10-20 eurosta per lärvi.
Ja jotenki tuntuu että Lahtinen ei ole niitä tee se itse miehiä ainakaan peräkärryjen osalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2423
|
Lähetetty: 12.11.2022 09:13 Viestin aihe: |
|
|
Ehkä hyvä ja halpa on suhteellinen juttu. Voihan hyvä kärry olla kallis tai tosi kallis. Ei hinta aina suoraan korreloi laatua. Ei ainakaan siinä 80-luvun kärryssä, jota torilla myydään 700 eurolla. Vaikka muuten ihan ok kärry varmaan onkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20544 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.11.2022 09:02 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on tosiaan porukassa muutamia nohevia kavereita, jotka pystyisivät kärryn tekemään porukalle. Itse en oikein suosi tätä mallia, kun aina pitäisi olla ”joku” joka homman hoitaa ja sitten kuunnella ainakin kymmenen vuotta, että miksi tästä kärrystä teit tämmöisen ja ei kai hirviporukka joutunut tästä mitään maksamaan. Tällä mallilla menisi se toiset 40v ennen kuin kärry on lahtivajalla…
Ite hain juuri toissapäivänä omaan käyttöön kyläsepän omien speksieni mukaan tekemän mönkkärikärryn ”isänpäivälahjaksi”. Tällä mallilla ei menis varmaan kuin 20v, että kärry hirvikärry saataisiin porukalla speksattua…
Itse olen aika lailla taittunut ”uuden tehtaanlaisen kärryn” hommaamisen kannalle. Myydään vaikka hirvi tai pari, niin se saadaan ”Ilmaiseksi”… |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20544 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.11.2022 09:14 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Veri sisältää suolaa joten tommonen h*orakärry olisi hyvä olla mahdollisimman huoltovapaa kun kukaan ei siitä huolta kerran pidä.
Toisekseen kiinnittäisin huomion fyysiseen kokoon lähinnä pyörittelyn näkökulmasta, varsinkin leveyteen.
Ehkäpä 125x270 olisi optimia liki, materiaali alumiini.
Päälle kunnon pressu.
Halpa ja hyvä tarkoittaa että pitää 2 kärryä ostaa. |
Meillä vetopulkka taitaa olla noin 290 pitkä. Jonkinlainen optimi olisi, että pulkka menee suosiolla kärryn laitojen sisään.
Oma näkemykseni tuon kärryn elinkaaresta on se, että jos sitä ei saada runnottua laakista ylikuormalla hajalle, niin kärry kohtuu vuosimäärällä hapantuu. Kausittaisena loppuhuipentumana suolattujen nahkojen kuskaus keräilypaikkaan on kohtuu hapokas episodi. Kaverin kärry pilattiin tällä. Eli kärry ei tule tommosessa käytössä olemaan ”ikuinen” ja paljonko tuossa on sitten eroa laadukkaalla ja halvemmalla kärryllä?
Yhtenä vaihtoehtona keskusteltu kaverin kanssa esimerkiksi Bauhaussin kärrystä:
https://www.bauhaus.fi/peravaunu-bauhaus-large.html
Edit:
Näköjään Respojakin tehdään myös pulttaamalla
https://www.respo.fi/fi/peravaunut/peravaunut/750m301l150-plh |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kivalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2007 Viestejä: 933 Paikkakunta: Ulkomaat
|
Lähetetty: 13.11.2022 11:18 Viestin aihe: |
|
|
Soita vaikka Majavalle ja teetä sellaanen kärri kun haluat niin minäkin tein nyt on kestävä kärry eikä tarvi noilla lastenrattailla hirviä ja tarvikkeita kuskailla. Ainoa miinus etten ymmärtänyt ottaa telillä nyt yksakselinen vispaa perässä telikärri tulee tasasemmin perässä , sekin et jarrullinen niin saatte lain mukaan ajaa 80 km/h mut ei jarruja niin 100 km/h
Ja _________________ <a> <a> |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6962
|
Lähetetty: 13.11.2022 11:27 Viestin aihe: |
|
|
Hintaeero respon hitsatulla ja pultatulla on reilu satanen. Mutta mitä sillä satasella saa sitten? Otetaan vaikka yksi kohta kärrystä esimerkiksi ja kohdistetaan katse aisaan. Pultatussa se on tuommoista taiteltua peltiä ja hitsatussa kunnon runkopalkkia.
Ja mitä bauhaussin kärryihin tulee niin kesällä niitä katselin livenä ja mietin että on kyllä pilipalikärryjä. Ne on niin ohkasesta materiaalista tehtyjä että ihan nauratti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2423
|
Lähetetty: 13.11.2022 13:21 Viestin aihe: |
|
|
Onkohan kuvassa kyse siitä, että alla pyörii neljännesvuosisadan ikäiset alkujaansakin kiinalaiset renkaat?
Aika kuluu nopeasti. Omassakin piti vaihtaa uudenkarheat renkaat, kun ikää niillä alkoi tuon verran olla. Laitoin ms-hyväksytyt ns. jokakelin renkaat. Pitäisi ainakin teoriassa olla vähän paremmat talvella, kuin kesärenkaat. Toisaalta toimii kesähelteilläkin paremmin kuin kitkarenkaat. Eikä mitään kiinalaisia, vaan ihan oikeat renkaat.
Bauhausin rakenteista voi ehkä päätellä jotain kärryn omapainon perusteella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|