Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35354
|
Lähetetty: 23.09.2022 12:58 Viestin aihe: |
|
|
Joo, miettinyt kuitenkin hiukan kitkoja kun tuossa on aika karut rengasäänet kuluneella asfaltilla. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7044
|
Lähetetty: 23.09.2022 13:25 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: | Wikke kirjoitti: |
"Kyllä pito riittää minulle vallan mainiosti". Siinäpä se. |
En tiä mitä tuossa vinkataan |
No lähinnä sitä että toiset haluavat talvirenkailtaan ehkä vähän enemmän kuin 80.000km ajetut Ling longit. |
60000, viimeinen 20000 on tulevaisuutta. Mutta ihan sama vaikka joku haluaa ostaa joka kuukausi uudet renkaat. Mulle riittää ihan hyvin nuo. En niitä tullu tänne mainostamaan. Enkä ala vertaamaan niitä mihinkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3865
|
Lähetetty: 23.09.2022 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Meillä onkin nyt sopivasti empiirinen koe menossa. Naapuri hommasi RAV4 plugarin ja se tuli Continentalin nastoilla. Mulla tulee tosin jo 3:s talvi Nokian R3:lla, mutta voihan noita silti vähän vertailla kokeeksi. Omituisesti on ittellä sattunut, että vaihto ollut molempina vuosina 20.10 talvikumeille ja 18.4 kesäkumit alle. Joten 1/2-vuotta menee / sarja ja ehkä pystyy sen 3 talvea ajamaan täyteen. Näkee sitten, koska alkaa naapurilla nastat uppoamaan kumiin. Land cruiserilla upposi melko nopeasti ja niljakkaaksi muuttui ajelu. Valoista lähtiessä melkoista raastantaa harrastaa nuo etuvetoiset rakkineet nastoineen rinnalla, kun RAV4 lähtee vielä kuin raketti sutimatta kitkoilla. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3051
|
Lähetetty: 23.09.2022 15:59 Viestin aihe: |
|
|
Nelikko nyt lähtee valoista etuvetoista tehokkaammin vaikka kesärenkailla. Mutta vetotavasta riippumatta pysähtyminen ottaa tasan yhtä kauan ja siksi on syytä olla talvirenkaat alla. Kitkatkin on hyviä, poislukien ne jäätikkö kelit. Suurimman osan talvesta toimivat kuitenkin asiallisesti. Mutta se nyt vaan on ikävä tosiasia, että nastat pelaa pidempään. Itsellä oli esim. edellisessä autossa continentalin ice contact nastat 5 talvea alla ja edelleen olivat aivan hyvät ja turvalliset ajella. 5 vuotta vanhoista kitkoista en sanoisi samaa, enkä edes noista uusista all terraineista, vaikka saahan niilläkin merkintöjen mukaan talven ajella halutessaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 23.09.2022 16:04 Viestin aihe: |
|
|
Tuo on kyllä pitkälti totta, joskin se pito katoaa yhtälailla myös nastarenkaista. Niitä on kuitenkin perinteisesti tehty hieman pitkäikäisemmiksi kun nastoilla saadaan myös pitoa. Mutta yli 3v ikäisen nastarenkaan huomaa myös kummasti liukkaammaksi kun vaihtaa uuteen.
Nastattomat yritän uusia 2 talven jälkeen vaikka pintaa olisikin, vähäiselläkin ajolla 3. talvi on nastattomilla jo kumman liukkaan tuntuinen. Jonkinlainen kompromissi on ostaa syksyllä uudet nastattomat ja ajella niillä seuraavaan syksyyn, tulee tosin hieman kalliimmaksi eivätkä ole kaksiset kesärenkaatkaan mutta säästyypä rengasjumpalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15641
|
Lähetetty: 23.09.2022 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Tarvisi varmaan noita talvirenkaita alkaa katselemaan. Mazdaan hommaisin viime syksytalvella uudet nastakumit, vanhoissakin olisi ollut pintaa mutta alkoi olla ikää, noilla kauppakasseilla ei tunnu kilometrejä kertyvän niin että kumi kuluisi. Hondaan ostettiin "uudet" vanteet nastarenkailla, samaa vikaa, vanhoissakin kumeissa on pintaa mutta aika lailla ikää. Tytär ajaa Hondalla ja moottoritielläkin, olisi parempi mielenrauha jos olisi neveksit kumit. Auton mukana tulleet talvirenkaat taitaa olla 10 v vanhat, nyt näillä paremmilla vanteilla olevat on 7 v vanhat. Sentti kulutuspintaa ja vissiin kaikki nastat paikallaan. Vanhempiensa autosta myi, hinta 70 euroa, "ajattelin kyllä tehdä talvisesonkitarkastuksen hintaan", ei ehtinyt. Ei ole ihan rekisteriotteen mukaiset kumit, täytyy katsella säännöstö, pitääkö katsastukseen laittaa ne auton mukana tulleet. Duster tarvisi myös uudet talvirenkaat, kesärenkaatkin, linglongeilla tullut ajeltua kolme kesää, aika loppu. Talvirenkailla on nyt neljä talvea takana, vielä on pintaa ja piikkiä mutta noissakin ikä painaa, vaimo vaihtoi uudet kun sai vielä vähennyksiin, taitaa noikin olla 7 v vanhat. Valto. tuossa ehtikin jo kirjoittamaan että neliveto auttaa jossain mut ei varsinaisesti jarrutusmatkoissa.
Mulla oli joskus se tonnin Mazda 626, siinä oli myös aika iäkkäät talvikumit. Tai tarkemmin sanottuna siinä ei ollut mitään uutta. Jotkut merkkirenkaat mutta pito oli kadonnut täysin, vaikka nopeasti katsoen kumit oli priimaa. Aika pulkka, melkein kuin kesärenkailla olisi ajellut. Itse tuolla pärjäili mutten lapsille haluaisi tuollaista. Vaimo pärjää millä vaan, kävivät yksi syksy Virossa kylpylälomalla tuolla Mazdalla, "ihan hyvä", lunta ja räntää.
Yhdet kitkat on vaimo ajanut Volvossa loppuun, ei ole tullut uusia vaikka pohjoispirkanmaalaiset lumikelit luulisi olevan optimia noille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 23.09.2022 16:41 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Nelikko nyt lähtee valoista etuvetoista tehokkaammin vaikka kesärenkailla. Mutta vetotavasta riippumatta pysähtyminen ottaa tasan yhtä kauan ja siksi on syytä olla talvirenkaat alla. |
Ja voi kunpa tämän, valheellisen pidon tunteen, aina kaikki tajuaisi/muistaisikin.
Kovasti tuntuu tuolla liikenteessä että mitä uudempi nelikko alla, niin sen vähemmän tätä ymmärretään/tiedostetaan. Ja sitten kun on se oikeasti liukaskeli "yllättää" niin peltirytisee p€rseeseenajojen tähden... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35354
|
Lähetetty: 23.09.2022 17:32 Viestin aihe: |
|
|
Minulla oli Volvossa, kaverin suosituksesta, GoodYearin Ultragripit, iessus kun oli hyvät nastarenkaat, tuntui että oli enemmän pitoa kuin kesällä, ja pysähtyi. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5806 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 23.09.2022 18:00 Viestin aihe: |
|
|
Helsingissä meni kai juuri yksi katu nastarengaskieltoon sillä selityksellä että nastat rapauttavat asfalttia enemmän ja siten pölyttävät enemmän.
Illmeisesti asiaa on uudelleen tutkittu sillä abt 10v sitten VTT testien mukaan kitkarengas nosti enemmän pölyä ilmaan lamellirakenteensa ansiosta, kuin nastarengas.
Herää kuitenkin kysymys: Miten raskas liikenne pärjää kun nastat eivät enää karhenna jäätä? Arvaan että sitten hiekoitetaan ja sehän ei onneksi pölise lainkaan 🤔 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 23.09.2022 18:07 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Minulla oli Volvossa, kaverin suosituksesta, GoodYearin Ultragripit, iessus kun oli hyvät nastarenkaat, tuntui että oli enemmän pitoa kuin kesällä, ja pysähtyi. |
No v!ttujako sitten pähkit ja virvot jos noinkin ultimaattiset renkaat ovat jo tiedossa?
_________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3865
|
Lähetetty: 23.09.2022 18:18 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Helsingissä meni kai juuri yksi katu nastarengaskieltoon sillä selityksellä että nastat rapauttavat asfalttia enemmän ja siten pölyttävät enemmän.
Illmeisesti asiaa on uudelleen tutkittu sillä abt 10v sitten VTT testien mukaan kitkarengas nosti enemmän pölyä ilmaan lamellirakenteensa ansiosta, kuin nastarengas.
Herää kuitenkin kysymys: Miten raskas liikenne pärjää kun nastat eivät enää karhenna jäätä? Arvaan että sitten hiekoitetaan ja sehän ei onneksi pölise lainkaan 🤔 |
10 vuotta sitten varmaan joo. Nykyiset nastarenkaat on vedetty kyllä ihan koko pinnaltaan kunnolla lamelloituina juurikin sen pidon takia. Varmaan huomattu tuo ominaisuus pidon paranemiseen sieltä kitkarengas puolelta. Kokonaan ei pystytä kumipintaa nastoissa tekemään yhtä hyvin purevaksi kuin kitkoissa, kun pitää ne nastatkin saada pysymään ryhdissä ja kiinni renkaissa. Nastarengas ilman nastoja on huonompi, kuin kitkarengas kuitenkin ja ainakin omassa käytössä nastat upposi joko renkaan kumipintaan, tai kului kaljuiksi liian nopeasti. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35354
|
Lähetetty: 23.09.2022 18:28 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Minulla oli Volvossa, kaverin suosituksesta, GoodYearin Ultragripit, iessus kun oli hyvät nastarenkaat, tuntui että oli enemmän pitoa kuin kesällä, ja pysähtyi. |
No v!ttujako sitten pähkit ja virvot jos noinkin ultimaattiset renkaat ovat jo tiedossa?
|
Mietin vaihtoehtoja. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 23.09.2022 18:31 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Herää kuitenkin kysymys: Miten raskas liikenne pärjää kun nastat eivät enää karhenna jäätä? Arvaan että sitten hiekoitetaan ja sehän ei onneksi pölise lainkaan 🤔 |
Luuletko oikeasti että tämä, tai mikään muukaan fakta, kiinnostaa päättäviä ("vihreitä") elimiä pätkääkään?
No ei.
Joskaan Lönnrootinkadulla (tuo nastakielto pätkä) ei ole julkistaliikennettä, ja kuorma-autotkin sangen satunnaisia jakeluautoja kadun liiketiloille, sekä roskautoja. Ja siihen ainakin ennen jalkakäytäville todellakin kaadettiin hiekkaa koska kaikkien talojen rännit, niin, valuttavat jalkakäytävälle! Mutta asustaisiko sen varrella joku asian aktiivi jota nyt vain nyppii nastojen äänet silloin kun kyseinen katu jäässä? Tuo katupöly kun on asia minkä saat näyttämään juurikin siltä miten itse haluat, kuten puulämmityksen hiukkaspäästötkin. En tokikaan väitä että kumpainenkaan kuvitelmaa. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 23.09.2022 18:40 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Wikke kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Minulla oli Volvossa, kaverin suosituksesta, GoodYearin Ultragripit, iessus kun oli hyvät nastarenkaat, tuntui että oli enemmän pitoa kuin kesällä, ja pysähtyi. |
No v!ttujako sitten pähkit ja virvot jos noinkin ultimaattiset renkaat ovat jo tiedossa?
|
Mietin vaihtoehtoja. |
Mietit siis oikeasti huonompia vaihtoehtoja täydellisille?
No, jos löydät sitten oikein kököt kumekset, niin voit taasen meitä infota siitä noin sadan (ainakin) viestin verran tuolla "hatuttaa" osastolla. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7512
|
Lähetetty: 23.09.2022 19:17 Viestin aihe: |
|
|
Pitää mustaa se,että kitkojen "paremmuus" on osaltaan sitä,että kunnon nastoja ei saa enää käyttää tieliikenteessä.
Entivanhaan itäsuomessa nastatarenkaan käytöstä piti erikseen ilmoittaa veronkiertomerkillä takaikkunassa,jotta edellä menijä pysähtyy ennen ku nastaton perässä. Siellä sentään tiet oli sulia heti valtakunnan rajan jälkeen, keli ku keli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|