OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

16/70 -8x57 jsr Drillinki . Uhka vai mahdollisuus ?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Browning Ultra
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Syy 2020
Viestejä: 60
Paikkakunta: Peuramailla

LähetäLähetetty: 25.08.2022 00:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muokkaan vähän . Paukkuu tuplaa...
_________________
Ex Tikkamies


Viimeinen muokkaaja, Browning Ultra pvm 25.08.2022 00:28, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Browning Ultra
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Syy 2020
Viestejä: 60
Paikkakunta: Peuramailla

LähetäLähetetty: 25.08.2022 00:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy selvitellä tuota saatavuutta 16 cal korvaavien suhteen.

Ase sinällään tuntuu hyvältä. Kyyhky putoaa ja luotipiippu käy tehdaspaukulla riittävästi. Pikakoikeiluna kiikarin jalatkin pitävät paikkansa. Kiva fiilistely pyssy.
_________________
Ex Tikkamies
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Frankonia



Liittynyt: 20 Hel 2022
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 28.08.2022 12:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omat kokemukset 16/70:sta ovat kyllä todella positiiviset. Lyijypaukkua löytyy kaupoista melkoinen valikoima, mutta toki ei joka kaupasta. Tein kuviotestit niillä paukuilla, jotka Suomesta löysin. Mirage, Rotweill, Winchester, Trust, S&B pahvi ja muovi, B&P. Toki viitseliäisyyttä se hieman vaati, että sai testipaukut haalittua monesta eri kaupasta. Oma Blaser ampuu todella tiukkaa kuviota, osumaprosentit 75 prosentin molemmin puolin eli täyssuppea/erikoissuppea. Olen ymmärtänyt, että 16cal aseet ovat yleisestikin aika suppeasti ampuvia. Lentoonammunta voi siksi olla haasteellista lähiholleille. Mutta pystykorvametsästykseen erinomainen.

Itselataamalla sain hyviä tuloksia ja ensi syksynä niitä kokeillaan, liekö sitten viimeisen kerran, kun lyijykielto painaa päälle. Parhailla patruunoilla kuviot ovat vielä keskustapainotteisia, kun olen ampunut tauluun, jossa sisärengas on 50cm ja koko rengas 75cm. Käytin itselatauksessa 30g Lawrencen 3.3mm kuparoitua lyijyhaulia, joita sisärenkaasta löytyy n. 75-80kpl 35 metriin. Upotusta testasin laittamalla finnfoamia 25cm nipun 45 metriin ja suurin osa hauleista tuli läpi ja joitakin äi viimeiseen 5cm levyyn. Kovat haulit olivat pysyneet täysin pyöreinä, verrokkina Winchesterin 3.1mm lyijyhauli, joka oli muotoutunut jonkin verran. Palstalta sain vinkkiä myös 32g latauksesta, joka oli myös erinomainen.Kokeilin myös 28g latausta 3mm hauleilla ja kuvio oli tiheämpi, kun hauleja on enemmän. Mainio vaikka teerelle, nuo 3.3mm paukut on sitten metsolle varattu. Lähtönopeudet parhaissa itseladatuissa ovat olleet n.380-390m/s.

Korvaavista olen testannut volframia kaupan paukulla, jossa on 26g volframia ja itse ladannut tältä palstalta löydetyllä ohjeella. Molemmat kyllä kävivät niin hyvin, että metson kyllä pudottaa helposti 50metristä, jos haukussa on. Kuviot oli lähelle sitä, miten lyijypaukut käy 35 metristä parhaimmillaan.

Näiden testien pohjalta voisi todeta, että 16/70:llä pärjää kyllä hyvin jahtihommissa kanalintujen kanssa. Haulikuormat jäävät kuitenkin sen verran 12cal pienemmäksi, että patruunat kannattaa testata hyvin. Itselataamalla voi kyllä vielä päästä parempiin tuloksiin kuin kaupan paukuilla. Tiukat kuviot hankaloittavat varmasti lentoonammuntaa ainakin minun aseella, mutta siihen minulla ei ole tarvetta. Itselataaja varmaan löytää siihenkin lääkkeet lataamalla dispersantepatruunoita. Ensi kesänä sitten varmaan testataan kuparia ja vismuttia ja uskon, että kyllä hyvät mettäpaukut löytyy niistäkin. Korvaavien haulien kanssa ei varmaan 16/70:n kanssa oikein pärjää, jos on tehdaspaukkujen varassa. Tuskin valmistajat tuovat tarjolle eri vaihtoehtoja 16 kaliiperin, joka kuitenkin on jäänyt vähän sivuosaan.

Summa summarum: Tietyt rajoitteet huomioiden 16:llä kyllä onnistuu jahtihommat mainiosti. Ja aseet ovat yleensä mukavan siroja, kevyitä ja näppäriä käteen. Ja usein käytettyjen hinnat ovat vielä yhdistelmäaseissa edullisempia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 28.08.2022 12:42    Viestin aihe: 16 Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen käyttänyt molemmissa 16/70 haulikoissa menestyksellä punamustaa Sellierin panosta 3,5mm koossa, vaikka on huopa välitulpalla niin kuviot ko. paukulla paremmat kuin rotikan tigerillä ja vinsun paukulla. Haulikot ovat Merkel rinnakainen ja yksipiipuinen jeesuksen vanha balalaikka.
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Sivu 5 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com