Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3929
|
Lähetetty: 11.07.2022 15:15 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on periaatteena, että jos koneella on käyttöä pari tankillista vuoteen, niin aina pienkonebensaa. Jos on enemmän käyttöä, niin 98okt bensaa tarvittaessa synteettisellä öljyllä sotkettuna ja talveksi viimeinen tankillinen pienkonebensaa. Ja sitä öljyä laitan laboratorio-tarkasti mitan kanssa just tarvittavat prosentit.
Etenkin suuri kuluttaja Yamaha Malta 3hp peräprutku on tarkka siitä 1% öljystään. Jos laitat 2% niin käynnistyminen on heikompaa ja sotkee tulpan pahasti. Toki viimeinen tankillinen on 2% pienkonebensaa, mutta tulppa käy sen jälkeen putsautumassa UÄ-pesurissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4221
|
Lähetetty: 11.07.2022 19:03 Viestin aihe: |
|
|
RaakaRane kirjoitti: | Pidempään säilytykseen ajaa tankin tyhjäksi. Täyttää sen sitten sillä pienkonebensalla
Stihlin 2T öljyssä taitaa olla joku säilöntäaine. |
Miksi? Meillä 98 käytössä kaikissa, koskaan ei ole mitään tehty, seisomaan jää sillä määrällä bensaa mitä sattuu jäämään, aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvetta ollut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 11.07.2022 19:06 Viestin aihe: |
|
|
^samalla tavalla 98 käytössä. Vanha Dolmarikin lähti muutaman vuoden tauon jälkeen tankissa olleella bensalla hyvin käyntiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5461
|
Lähetetty: 11.07.2022 19:21 Viestin aihe: |
|
|
Sama, 98:a käytetty vuosia ja kaikki pienkoneet lähtenyt käyntiin ilman erityisiä availuja pitkän seisonnan jälkeen. Joitain on joutunut rykimään jonkun kerran enemmän käyntiin kun tavallisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 11.07.2022 19:32 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | RaakaRane kirjoitti: | Pidempään säilytykseen ajaa tankin tyhjäksi. Täyttää sen sitten sillä pienkonebensalla
Stihlin 2T öljyssä taitaa olla joku säilöntäaine. |
Miksi? Meillä 98 käytössä kaikissa, koskaan ei ole mitään tehty, seisomaan jää sillä määrällä bensaa mitä sattuu jäämään, aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvetta ollut |
No ainakin joissain manuaaleissa noin sanotaan. Esim tuossa polttomoottorikäyttöisen
halkomakoneen manuaalissa. Siitä laitoin syksyllä bensahanan kiinni ja käytin kaasarin tyhjäksi. Keväällä hana auki ja kaks nykäisyä niin kone lähti käyntiin.
Samaa nuo stihlilläkin suosittelevat:
https://www.stihl.fi/sailyta-moottorisahaa-oikealla-tavalla.aspx |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5938
|
Lähetetty: 11.07.2022 19:44 Viestin aihe: |
|
|
Voihan noin tottakai tehdä.
Itse en koskaan. Moottori-/raivaussahat, ruohonleikkuri, perämoottori.
Ei (ainakaan vielä) mitään ongelmia ilman eri talvehtimistoimenpiteitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4221
|
Lähetetty: 11.07.2022 19:44 Viestin aihe: |
|
|
RaakaRane kirjoitti: | Oskari kirjoitti: | RaakaRane kirjoitti: | Pidempään säilytykseen ajaa tankin tyhjäksi. Täyttää sen sitten sillä pienkonebensalla
Stihlin 2T öljyssä taitaa olla joku säilöntäaine. |
Miksi? Meillä 98 käytössä kaikissa, koskaan ei ole mitään tehty, seisomaan jää sillä määrällä bensaa mitä sattuu jäämään, aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvetta ollut |
No ainakin joissain manuaaleissa noin sanotaan. Esim tuossa polttomoottorikäyttöisen
halkomakoneen manuaalissa. Siitä laitoin syksyllä bensahanan kiinni ja käytin kaasarin tyhjäksi. Keväällä hana auki ja kaks nykäisyä niin kone lähti käyntiin.
Yleensä kuiva kaasutin / tankki saa noi tiivisteet kovettumaan ja alkaa vuotamaan, siksi meillä aina sammutuksen jälkeen jää siihen.
Toki se haihtuu / kuivuu ajan mittaan kaasutin monessa kun seisoo ja pidemmän tauon jälkeen enemmän joutuu nykimään käyntiin ( ehkä ). Ruohonleikkuri 20v vanha, tulppa kerran vaihdettu, kaasaria ei koskaan avattu. Vanhempi saha 10v, ylikin ja siihen tulppa pari kertaa, kaasaria ei koskaan avattu.
Uudempi saha vajaa 5v, pelkkää tankkausta ja ketjun huoltoa.
Samoin noi mopot ym häristimet mitä on ollut ja on nykyään.
Perämoottori on ainakin 4v seisonut tuolla ( tai maannut ) tallin lattialla, siitä en tiedä lähtisikö käyntiin miten mutta sen tankin on jälkikasvu jo aikoja sitten ajanut tyhjäksi noilla 2 pyöräisillä.
Siksi skeptinen noiden paremmuuteen mitä on pienkonebensat ym säilöntäaineet
Samaa nuo stihlilläkin suosittelevat:
https://www.stihl.fi/sailyta-moottorisahaa-oikealla-tavalla.aspx |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6249 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 11.07.2022 22:34 Viestin aihe: |
|
|
Pienkoneliikkeillä on tietty perussetti mikä käydään läpi kun menet sieltä ostetusta vehkeestä käyntiä valittamaan:
1. Mitä bensaa käytät? - Joo, elä sitä 95:sta käytä (vaikka manuaalin mukaan se käy ko. koneeseen
2. Onko sulla kuinka vanhaa se bensa? - Joo, tämä nykynen viinabensa vanhenee hetkessä. Osta tästä pienkonebensaa, se ei mee vanhaksi
3. Millon oot tulpan vaihtanu: - Joo, se kannattaa kerran kaudessa vaihtaa
4. Entä pa-suodatin: Joo, sama homma
Asiakas lähtee tulpan, bensakanisterin ja pa-suodattimen kanssa eikä mikään auta ongelmaan. Ei puhettakaan siitä että heidän myymä kone itessään saattas olla juonikko _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Huh 2014 Viestejä: 2287
|
Lähetetty: 11.07.2022 22:52 Viestin aihe: |
|
|
Oma kokemus huonosti käynnistyvistä moottoreista on että ne on tarpeettoman laihalla. Tyhjäkäyntisuutinta isommaksi tai seosruuvia rikkaammalle.
98 bensaa käytän kaikkiin paitsi autoon enkä ole sellaiseen törmännyt kuin vanha bensa. Katsoo vaan että kohokammiossa on bensaa kun alkaa käynnistämään. Eli primerit ja tutit ja muut käyttää kunnolla ensin ja ryyppy päälle jos pidempään seissyt. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6545
|
Lähetetty: 11.07.2022 23:09 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: |
Asiakas lähtee tulpan, bensakanisterin ja pa-suodattimen kanssa eikä mikään auta ongelmaan. Ei puhettakaan siitä että heidän myymä kone itessään saattas olla juonikko |
älä älä nyt. miksi ne minun juonittelijat ovat parasta japanilaista laatua, jotka koko muukin maailma tunnistaa parhaaksi japanilaiseksi laaduksi. Ja mistä se valkoinen kidemäinen tavara joihinkin kaasareihin tulee? eikai mulla niin huono tuuri voi olla että olen onnistunut ostamaan tuotantosarjojen ainoat vehkeet jotka ovat juonikkoja ? merkistä tai mallista riippumatta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 11.07.2022 23:15 Viestin aihe: |
|
|
Pitäskö otsikko vaihtaa? Mikä on paras moottorisahan bensa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6249 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 11.07.2022 23:28 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: |
älä älä nyt. miksi ne minun juonittelijat ovat parasta japanilaista laatua, jotka koko muukin maailma tunnistaa parhaaksi japanilaiseksi laaduksi. Ja mistä se valkoinen kidemäinen tavara joihinkin kaasareihin tulee? eikai mulla niin huono tuuri voi olla että olen onnistunut ostamaan tuotantosarjojen ainoat vehkeet jotka ovat juonikkoja ? merkistä tai mallista riippumatta. |
Olen minäkin joskus kohokammiossa havainnut todella ohuen kerroksen jotain pölyä mutta en tiedä mitä se on, mistä se on tullut enkä ole voinut todeta että se jotain aiheuttaa. Ja miksi se ei sitten joka koneessa aiheuta ongelmia vaan vain joissakin jos näin on? Ja käsittääkseni aika moni koneenvalmistaja käyttää samoihin malleihin leegioita erilaisia kaasareita, että mistä senkin omistaja tietää että mulla on nyt joku japanilainen laatukaasari eikä kiinalainen?
Ja vielä noista tulpista ja suodattimista. Pa-suodattimenkin läpi saa toinenkin bensalitra virrata että se on tukossa ellei elovenapaketti ole kaatunut bensan sekaan. Enkä kyllä tulpanvaihdollakaan ole kovin usein autuaaksi tullut (lukuunottamatta kelkkaa). Ruohonleikkuriin en ole vaihtanut ikinä, ikä 16v; trimmeri sama ikä eikä koskaan vaihdettu; sahaan ehkä 13 vuotta sitten, sekin turhaan jne. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6545
|
Lähetetty: 11.07.2022 23:41 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Ja käsittääkseni aika moni koneenvalmistaja käyttää samoihin malleihin leegioita erilaisia kaasareita, että mistä senkin omistaja tietää että mulla on nyt joku japanilainen laatukaasari eikä kiinalainen?
Enkä kyllä tulpanvaihdollakaan ole kovin usein autuaaksi tullut (lukuunottamatta kelkkaa). Ruohonleikkuriin en ole vaihtanut ikinä, ikä 16v; trimmeri sama ikä eikä koskaan vaihdettu; sahaan ehkä 13 vuotta sitten, sekin turhaan jne. |
Nuo minun ihkut ja ne pari echoa valmistettu silloin ku kiinalaiset osas valmistaa ilotulitusroketteja, ei juuri muuta. Jammahan prutku oli vm 1976. Eli japanilainen jos mikä.
2001 hondaan, se 15hv, päätin vaihtaa tulpat. alko toimimaan huonosti joten orig takas. 21 vuotta ne siellä toimivaa kipinää on antaneet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4221
|
Lähetetty: 12.07.2022 05:10 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: |
älä älä nyt. miksi ne minun juonittelijat ovat parasta japanilaista laatua, jotka koko muukin maailma tunnistaa parhaaksi japanilaiseksi laaduksi. Ja mistä se valkoinen kidemäinen tavara joihinkin kaasareihin tulee? eikai mulla niin huono tuuri voi olla että olen onnistunut ostamaan tuotantosarjojen ainoat vehkeet jotka ovat juonikkoja ? merkistä tai mallista riippumatta. |
Joskus muutaman PV mopon pojille kasailin, vanhoja moottoreita, runkoja jne mistä aloin parsimaan.
Kaasuttimet (taisi olla 3-4kpl, jotain osia puuttui, jokusia oli pikkupojat itse poralla isontaneet) ja kaksi noista keräsin kokoon. Pääosin avonaisia olivat ja noissa kaikissa sellaista valkoista hapettumaa / kidettä.
Temppuilivat vaikka mielestäni puhdistettiin ja moneen kertaan ja kunnolla.
Uudet sitten ostin, näihin ei 2v aikana tullut moisia, eikä nykyään pojalla olevassa 2006 mallin kulkineessa ole mitään.
98 meillä käytössä, sitä en tiedä mitä noissa aikaisemmissa sitten oli ollut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5461
|
Lähetetty: 12.07.2022 06:15 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Pienkoneliikkeillä on tietty perussetti mikä käydään läpi kun menet sieltä ostetusta vehkeestä käyntiä valittamaan:
1. Mitä bensaa käytät? - Joo, elä sitä 95:sta käytä (vaikka manuaalin mukaan se käy ko. koneeseen
2. Onko sulla kuinka vanhaa se bensa? - Joo, tämä nykynen viinabensa vanhenee hetkessä. Osta tästä pienkonebensaa, se ei mee vanhaksi
3. Millon oot tulpan vaihtanu: - Joo, se kannattaa kerran kaudessa vaihtaa
4. Entä pa-suodatin: Joo, sama homma
Asiakas lähtee tulpan, bensakanisterin ja pa-suodattimen kanssa eikä mikään auta ongelmaan. Ei puhettakaan siitä että heidän myymä kone itessään saattas olla juonikko |
Suurin osa asiakkaista ei osaa säätää seoksia, ei edes tyhjäkäyntiä. Tämä tuli esille kun kävin hakemassa säätöruuvarin Jonserediin, tentattiin että osaatko oikeasti säätää ennen kun ruuvari myytiin. Kertoi että moni säätää moottorit aivan liian laihalle ja sitten narahtaa. Sanoi vielä ettei tehtaan säätöihin tarvitse kajota kun on siellä säädetty kohdalleen. Bullshittiä sanon minä tuosta jälkimmäisestä kommentista.
Pienkonebensaa korjaamot käyttävät ja markkinoivat parista syystä. Saavat myyntiä lisää ja korjaamolla saha on helppo säätää kun ei tarvitse arvuutella mitä bensaa ja millä öljyseoksilla sahaa käytetään. Moni asiakas ei ymmärrä bensojen ja öljyseoksien merkitystä moottorin toimintaan ja säätöihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|