Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2656
|
Lähetetty: 28.02.2022 21:24 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Honda ei taida varaosien suhteen olla ihan edullisimmasta päästä. |
En tiedä, mutta olisiko tämä käsitys jäänteitä VEHO:n ajoista? |
Voi olla, mutta mitä äkkiä motonetin hinnastoa katsoin niin esim jarrusatuloissa ja iskareissa rav4 kymppejä edullisempi. Ei ne osat kuitenkaan niin kalliita ole, etteikö niitä pystyisi tavan tallaaja ostamaan. Oleellisinta on se, kuinka harvoin/usein niitä tarvii ostaa. _________________ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15374
|
Lähetetty: 06.03.2022 09:07 Viestin aihe: |
|
|
Vaimolla on tuosta ensipeli https://www.is.fi/autot/art-2000008656602.html Kun rakentelin niin tuntui ajaessa ihan asialliselta. Takapenkit on säädettäviä, ehkäpä sillä takatilanmatto on nyt Daciassa. Valot aika "nykyaikaiset" eli pskat. Ja hörppää menovettä, toisaalta vaimo ei ole sitä kevytkenkäisen geeniviivaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 492
|
Lähetetty: 06.03.2022 09:30 Viestin aihe: |
|
|
Nykyaikaiset Led-valot on mielestäni taas todella jees. Ihan skoodallakin voinut todeta, että kerrankin pärjää auton omilla valoilla, koska pitkille vaihtaessa ajovaloleditkin nousee korkeammalle ja tehostaa&avustaa siten pitkiä valoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 12.03.2022 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Varsinkin matrixit, ILS multibeamit tai vastaavat ovat aivan taivaallinen keksintö - Mutta toki myös valotehon on oltava riittävä. Tuon mersunkin joku neropatti oli Saksassa tilannut ILS:illä mutta jättänyt parin sadan euron kaukovaloautomatiikan ruksimatta jolloin niistä ei juuri ollut apua. Onneksi auton varustelu oli sellainen että sen Veholla toimimaan parin sadan euron ohjelmoinnilla eikä tarvinnut kameraa ja ohjainlaitetta lisätä eikä uusia.
Tässä tilanteessa katselin taas "sillä silmällä" nettiauton tarjontaa autoista joita saisi viinavetoisina tai laillisesti muutettua. Käytännössä niitä voisi olla lähinnä Forester, CR-V, Grand Vitara ja Murano. Enkä oikein usko että kestäisin yhdelläkään noista ajella. Mutta vanhempi kärry viinavetoiseksi muutettuna voisi tulla kaveriksi jos arkiajoihin hommaisikin pienemmän sähkökinnerin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 12.03.2022 12:38 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Varsinkin matrixit, ILS multibeamit tai vastaavat ovat aivan taivaallinen keksintö - Mutta toki myös valotehon on oltava riittävä. Tuon mersunkin joku neropatti oli Saksassa tilannut ILS:illä mutta jättänyt parin sadan euron kaukovaloautomatiikan ruksimatta jolloin niistä ei juuri ollut apua. Onneksi auton varustelu oli sellainen että sen Veholla toimimaan parin sadan euron ohjelmoinnilla eikä tarvinnut kameraa ja ohjainlaitetta lisätä eikä uusia.
Tässä tilanteessa katselin taas "sillä silmällä" nettiauton tarjontaa autoista joita saisi viinavetoisina tai laillisesti muutettua. Käytännössä niitä voisi olla lähinnä Forester, CR-V, Grand Vitara ja Murano. Enkä oikein usko että kestäisin yhdelläkään noista ajella. Mutta vanhempi kärry viinavetoiseksi muutettuna voisi tulla kaveriksi jos arkiajoihin hommaisikin pienemmän sähkökinnerin. |
Onhan ne ja varsinkin mersussa toimii loistavasti.
Mutta sitten ainakin tuohon pihalla olevaan ei saa enää lisävaloja> pimeässä nuo hienostikin toimivat ovat vain tehottomat. Kun on parempaan tottunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 12.03.2022 12:57 Viestin aihe: |
|
|
Mersusta tosiaan toivoisi valotehoa vielä vähän enemmän, vastineeksi ILS:n lähivalot ovat aivan naurettavan hyvät, osittain siksi että niihin voi paistaa myös kaukovalokeila levitettynä ja alas suunnattuna. Mutta jostain käsittämättömästä syystä mersu on jättänyt pesurit pois ja sekin pakottaa rajaamaan valotehoa, onneksi ainakaan tuon eemelin keula ei liikaa lyhtyjä yhtä herkästi kuin esim. vanha passat tai A4 joiden kanssa joutui pysähtymään jopa 50km välein kaukovalojen tehon hiivuttua parkkien tasolle. Mutta aivan yhtä hyvin eivät nuo ledivalot pysy talvella "auki" kuin halot tai xenonit.
Uuden A4:n matrixeissa oli valotehoakin vähän enemmän, uusien volvojen high-leveleissä reippaasti enemmän ja kalliimpien mersujen ja bemareiden laserit ovat aivan omassa luokassaan.
Jossain vaiheessa noita lasereitakin alkaa ilmestyä tavallisempiin autoihinkin mutta hyvät matrixit pesureilla riittävät kyllä varsin hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 19.03.2022 19:32 Viestin aihe: |
|
|
No niin, uusi eclipse cross koeajettu ja ihan positiivisen vaikutelman se jätti.. Kovin suuri se ei ole, 3 hengen kalareissu kalareissu saattaisi onnistua nippa-nappa ilman suksiboksia, 4hlö vaatisi varmasti peräkärryn. Suorituskykyä se ei tarjoa mutta tuolla ei ole itselle väliä, valot ovat vain staattiset ledit mikä itselle suurin miinus ja valoteho jäi näin valoisaan aikaan arvoitukseksi. Jotkut asiat kummallisesti sijoitettujen nappien takana mutta tärkeimmät toiminnot toimivat järkevästi ja ajomukavuus ja ajomelu paljon tottumaani Itäautoa paremmalla tasolla.
Ei ehkä mersu mutta voimalinjaa sanoisin nelivetoisista plugareista parhaaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2994
|
Lähetetty: 19.03.2022 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Ihan vaan näin kysymyksenä noihin valoihin liittyen. Millaiset valot ne pitäisi olla että voi olla tyytyväinen? Itse en ole vielä ajanut 2000-luvun enkä edes 90-luvun autolla jossa olisi niin huonot puolivalot ettei niillä pärjäisi. Joskus voi vaatia polttimoiden vaihdon tai jopa umpion lasin vaihdon, mutta ei uusissa autoissa pitäisi tuollaista ongelmaa olla. Vastaavasti missään en ole vielä nähnyt oikeasti hyviä pitkiä. Kaikilla on tähän mennessä pärjännyt, mutta hyviä en ole nähnyt. Vastaavasti nykyään saa varsin kohtuulliseen hintaan sirojakin lisävaloja, joilla varmasti näkee. Saa leveää keilaa tai pitkää kantamaa mikä nyt omiin tarpeisiin sopii ja mitä auton omat valot lisäksi vaatii. Olen ajanut noilla matrixeilla ja vastaavillakin, mutta en ainakaan itse koe niitä mitenkään erikoisen hyviksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 19.03.2022 20:58 Viestin aihe: |
|
|
No matrixien tai ILS multibeamien paras puoli on siinä että ne pystyvät paistamaan kaukokeilaa sellaisiin suuntiin missä se ei häiritse edellä ajavia tai vastaantulijoita. Aivan erinomainen juttu esim. peurojen kannalta kunhan myös valoteho on riittävä.
Esim. uudessa Audissa on kohtalaiset, ainakin A4&6 eikä uuden Golfinkaan IQ.lightit huonot ole. Mersu on hylännyt ajovalojen pesurit ja se rajoittaa ajovalojen tehoa, S-sarjasta ilmeisesti löytyy tai saa rahalla pesurit, lasereissa kun tehoa riittää. Uuden S/V90:n high power ledit eivät myöskään jättäneet toivomisen varaa mutten muista enää oliko niissä matrix/multibeam-ominaisuutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2994
|
Lähetetty: 20.03.2022 00:16 Viestin aihe: |
|
|
No voihan noista varmaan joku jossain päin suomea saada iloa. Varmaan kiivaammilla peura alueilla sitä liikennettäkin on enemmän ja ja tarvitaan noita. Sen mitä minä olen matrixeilla ja vastaavilla ajanut, niin ikävä on yleensä tullut omaa autoa kuitenkin. Ihan ok lisä ehkä ruuhkaisempina aikoina, mutta ei voi silti puhua samana päivänä valotehosta kunnollisten lisävalojen kanssa. Toki eihän nuo valot tietysti estä etteikö lisänä voi olla myös tehokkaat lisävalot mitä käyttää silloin kun tilanne mahdollistaa. Itsellä en vain ole kokenut tarpeelliseksi enkä ole saanut mielestäni mitään merkittävää lisää silloin kun olen matrixeilla ja vastaavilla ajanut.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisavalo_lazer_linear_18_elite_i_lba?g-ads-search&gclid=CjwKCAjw_tWRBhAwEiwALxFPoWatKsS258NwHFT8eE86jH0tZFzgdWKQc1KyTSk_ApDxBctWGhkj5hoCliUQAvD_BwE
Jos itse ajaisin paljon ruuhkaisilla peura alueilla, niin laittaisin varmaan esim. nuo Laserin linear 18 eliten i-lba avustimella, niin saisi lisää hajavaloa penkoille lyhyitä avustamaan ja älykkäällä sammutuksella vastaantulijoita ajatellen. Mutta rykyä riittää sitten kun pukataan oikeasti pitkät päälle. Itsellä ei juuri tuollaisille hienouksille ole tarvetta. Pärjään puolivaloilla, kun iso osa vilkkaammin liikennöidyistä teistä on valaistuja muutenkin. Ilta pimeällä kun lähtee tuonne valaisemattomille teille, niin usein saa ajaa sen verran rauhassa, että voi pukata kunnon pitkät päälle eikä jää enää näkeminen valon puutteesta kiinni. Toki täytyy muistaa, että suomi on iso maa ja ruuhkasuomessa varmaan tulee sen verran enemmän porukkaa vastaan iltapäivisin, että noista matrixeista ja vastaavista on iloa.
Ja onhan niitä Lazerilla sellaisiakin malleja, joissa valoteho tippuu pitkiltä asteittain. Eli vaikka laittaa ajoissa pitkät pois, niin lisäpitkä tiputtaa pykälittäin valotehoa ettei joudu ajamaan niin pitkää pätkää pelkillä puolivaloilla. Ei toki auta jos ajaa jatkuvasti toisen perässä, mutta muuten varmaan hyvä jos jatkuvasti tulee joku vastaan. Esim tämä malli toimii noin asteittain.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/led_lisavalopaneeli_lazer_triple_r_1250_smartview |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2565
|
Lähetetty: 20.03.2022 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Ei E-hyväksyttyjä paitsi perustilassa, toki jos tonniluokan kustannus on lisäpitkästä hyvä raha niin mikäs siinä. Omiin autoihin on löytynyt peruslisäpitkät paneelit alta sadan viidenkympin, toki valikoimalla, huonojakin on kaupan, eikä edes omalla huonontuneella näkökyvyllä kovaa tarvetta parempaan ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2994
|
Lähetetty: 20.03.2022 15:10 Viestin aihe: |
|
|
äRPee kirjoitti: | Ei E-hyväksyttyjä paitsi perustilassa, toki jos tonniluokan kustannus on lisäpitkästä hyvä raha niin mikäs siinä. Omiin autoihin on löytynyt peruslisäpitkät paneelit alta sadan viidenkympin, toki valikoimalla, huonojakin on kaupan, eikä edes omalla huonontuneella näkökyvyllä kovaa tarvetta parempaan ole. |
Se on tosi, että kaikkia ominaisuuksia ei ehkä saisi käyttää. Täysin toinen asia puuttuuko siihen todellisuudessa kukaan, kun valossa on kuitenkin E-hyväksyntä merkki. Uusia ominaisuuksia jotka parantavat turvallisuutta, mutta ei ole vielä toistaiseksi hyväksytty. Melko niuho poliisi pitää olla jos sellaisesta sakottaa.
Myöskään tonnin lisävaloinvestointi ei minusta kuulosta ollenkaan pahalta, jos ajatellaan että taitaa esim. nuo eclipse crossit olla alkaen +40 tuhatta. Uudet audit ja mersut vielä kalliimpia. Onko sen hintaiseen autoon enää merkityksellistä laittaako hankkiessa suoraan yhden rengassarjan verran lisää ja pistää ne valot kuntoon mikäli muuten on mieleinen auto, mutta valoteho ei piisaa. Jos sitä lisävarustelistaa katselee, niin ei tuollaisella hinnalla ihmeellisiä lisävarusteita saa. Ja tuo lisävaruste on sikäli hyvä, että sen voi siirtää myös seuraavaan autoon kun vaihdon aika koittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2565
|
Lähetetty: 20.03.2022 19:31 Viestin aihe: |
|
|
Elä elä, nostaahan se autovero tehdasvarusteita suhteettomasti, tai paljoko se nyt sitten on tänä päivänä, uuden ostajalle menee mikä vaan. Ja on mullakin yksi varusteiden purkaja melko lähipiirissä, ei tosin verisukua ja jos olisi en myöntäisi , näitä omia tai myös kotomaan maahantuojan jälkiasenteita sitten siellä autotallin hyllyllä autosta luopumisen jälkeen esiintyy, jos vaikka joku joskus sattuu tarviimaan. Tyypillisin tapaus Defan sisälämppärin haaroitussarja . Ja se ledipaneeli, olipa tonnin tai satasen, ei muutaman, eikä edes parinkaan vuoden käytön jälkeen enää vastaa valontuotoltaan uutta, ei lähellekään. Joo poliiseja on monenlaisia, ja herkimmät auktoriteettipelkoiset jännittäjät riisuu/vaihtaa jälkiasennusksenoneita orkkiksiin ja ylireffipaneeleita pois katsastusta varten, saahan sitä harrastaa jos ei muuta tärkeempää ole. Nykyajan ilmiö mitä hiukan aikaa sitten lomittajavaloiksi taidettiin tituleerata tiällä periferiassa, tosin silloin oli vain halogeenit , mutta niitä voi olla monta ja tuikut 100+ wattisia vähintään, vähemmän jäykälle polshiille nouhätä nekin. Joten ok, luotetaan siihen ja sakkoahan näistä ei voine tienpäällä edes kirjata, korkeintaan konttorilla käynnin ja siihenhän ehtii noheva nikkari reagoida. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2994
|
Lähetetty: 20.03.2022 20:50 Viestin aihe: |
|
|
No en minäkään mitään lämppäreitä tai webastoja ala purkamaan. Lisävalo lähtee kahdella pultilla ja töpseli irti, joten sama se on riisua jos tietää tarvitsevansa seuraavaan. Sanotaanko että järjen käyttö on sallittua. Minä otan ne mitkä tiedän asentavani seuraavaan, mutta en ala purkamaan romua hyllyille pölyttymään. Enemmänkin koitan tunkea kaikki varaosat ja vastaavat ostajalle mukaan, niin pääsee eroon eivätkä jää omiin nurkkiin pölyttymään. Mutta näkeehän sen monesti esim. maastureissa. Ilman valoja, vinssiä ja renkaita hinta mainittu erikseen, koska monesti myyjä aikoo varustella seuraavan maasturinsa jokseenkin vastaavaksi. Tavallaan päätön antaa ilmaiseksi, jos rekvisiitat maksaa pari tonnia ja ovat äkkiä yli puolet auton arvosta. Myy karvalakkina niille ketkä ei ole valmiita maksamaan varusteista. Kannata myydä koko autoa jos alle 5 tonnilla menee monen tonnin edestä varusteita mitä joutuu ostamaan uudestaan seuraavaan.
Toki tavallaan järjetöntä ylipäätään varustella muutaman tonnin rotteloa tuhansilla euroilla, mutta jos ei ole vara parempaan ja varusteita tarvitsee, niin eipä se auta. Mutta saa sitäkin monesti ihmetellä, että yli 50 tonnin uusilla autoilla ajavat kiristelee hampaita jotain lisävaloa ostaessa. Pitää ottaa se satasen paneli hinnan takia, vaikka alle 500 saisi jo todella hyviä. Mikä se suhteellinen kustannus siihen auton hankinnan yhteyteen on vaikka laittaisi kerralla kunnolliset valot. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2565
|
Lähetetty: 20.03.2022 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Niin, melko huono jo autokin jos vasta nyt vähintään kuuden tonnin xxx-storen jälkivarusteilla alkaa miellyttää. Mutta näinhän se joskus menee. Joo, tehdasorkkisvalot tahtoo olla huonoja muotoilun alttarilla, joku näitä uusimpia matrixyms. jo ihan kehuu, en ole vakuuttunut minäkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|