OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Liikkeeseen ampuminen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
riistarosvo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2005
Viestejä: 415
Paikkakunta: Kihniö

LähetäLähetetty: 07.12.2005 19:29    Viestin aihe: Liikkeeseen ampuminen Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä olis paras tekniikka ampua liikkeeseen viedä asetta eläimen mukana vai pitää paikallaan ja ampua siitä Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Isä Aurinkoonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2005
Viestejä: 476

LähetäLähetetty: 07.12.2005 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

paras tapa ampua liikkeeseen on ampua turauttaa ja juosta kovasti karkuun ennenkuin poliisi ja ko. liikkeen omistaja ovat kannoilla. Wink
mutta liikkuvaan maaliin ainoa tapa on ampua "swingillä". eli seuraat maalia takaapäin lähestyen ja arvioimalla samalla tarvittavan ennakon. kun piippu on maalin tasalla arvion mukainen ennakko samasta liikkeestä ja PAM. toimii niin haulikolla kuin kiväärillä ammuttaessa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RovaniemiHunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 785
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.12.2005 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isä Aurinkoonen kirjoitti:
paras tapa ampua liikkeeseen on ampua turauttaa ja juosta kovasti karkuun ennenkuin poliisi ja ko. liikkeen omistaja ovat kannoilla. Wink
mutta liikkuvaan maaliin ainoa tapa on ampua "swingillä". eli seuraat maalia takaapäin lähestyen ja arvioimalla samalla tarvittavan ennakon. kun piippu on maalin tasalla arvion mukainen ennakko samasta liikkeestä ja PAM. toimii niin haulikolla kuin kiväärillä ammuttaessa


Mutta kun kyse on JOUSELLA ampumisesta.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Isä Aurinkoonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2005
Viestejä: 476

LähetäLähetetty: 07.12.2005 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei se mitään muuta. periaate kun pysyy samana. eli tarviit ennakon joka kerta kun ammut liikkeeseen ja tämä on hyväksi koettu tapa. ammutaa sitten it-tykillä, haulikolla, kiväärillä tai ritsalla. toimii Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RovaniemiHunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 785
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.12.2005 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa. Oletin että olet sekoittanut aiheen, kun piippujen suuntaamisesta aloit puhumaan Very Happy
Tarkemmin ajateltuna pitäisi jouseenkin passata tällainen yleispätevä ennakonottosysteemi.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
riistarosvo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2005
Viestejä: 415
Paikkakunta: Kihniö

LähetäLähetetty: 07.12.2005 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo toi oli hyvä neuvo juosta poliisia karkuun,kyllä kyse oli jousella ampumisella ja talja sellasella mutta ammutaan niinku haulikollaki ja savun hälvettyä tarkastamme tuloksen mutta kiitti vastauksista eiköhän se siitä Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 08.12.2005 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikeasta ennakonotosta on muitakin käsityksiä. 'Takaa pyyhkäisy' lienee haulikolla se helpoin tapa saada sopiva ennakko aikaiseksi, mutta toisaalta olen ymmärtänyt, että useat huippuampujat ampuvat skeettiä ns. kiinteillä ennakoilla = ennakko on joka pallilla erilainen ja laukaus ammutaan kiekon eteen ennakon verran. Kivääripuolella taitaa pyyhkäisymiehet olla vähissä, tavallisin tapa on ampua kiinteällä ennakolla. Näin siis huippuampujien porukoissa.
Itse ammun jousella, niin talja- kuin perinteisellä jousellakin pyyhkäisytekniikalla. Tiedän toisaalta joidenkin muiden ampuvan kiinteällä ennakolla = arvioidaan vauhdin ja matkan mukaan ennakko ja ammutaan ennakon verran eteen. Ase tietysti liikkuu maalin vauhdilla. Tapojen paremmuudesta ei ole minulla varmaa tietoa, mutta spekuloidahan aina voi. Voisi ajatella, että pyyhkäisytekniikka on hyvä vaihtoehto lyhyille matkoille ja suht kovaa vauhtia liikkuville maaleille. Hitaasti liikkuville (ja ehkä samalla myös hieman kauempana oleville) maaleille saattaa pyyhkäisytekniikka olla 'raju' menetelmä ja arvioidulla ennakolla ampuminen saataa antaa parempia tuloksia. Näin erityisesti taljajousella tähtäimillä ammuttaessa. Perustan ajatuksen lähinnä kokemuksiin hirvi- ja peurajahdeissa kiväärillä pienisuurenteisen kiikaritähtäimen kanssa. Pyyhkäisytekniikka on itsellä SJML:n kisoissa toiminut kohtuullisesti (lue: osuu joskus ja Jouluna), mutta toisaalta useimmissa kisoissa on maalilla ollut reilusti liikettä. Oikeaa elukkaa olen koittanut vain kerran liikkeeseen ja silloin jäi nuoli ketun hännän ja tuulen väliin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Isä Aurinkoonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2005
Viestejä: 476

LähetäLähetetty: 08.12.2005 12:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

enpä kyllä tiedä yhtään kivääri, haulikko tai jousi ampujaa joka käyttäisi "kiinteää" ennakkoa ammunassa. ongelma kun on kulmanopeuden (kulma jossa maali on ampujaan nähden ja maalin nopeus) arviointi on hankalaa ilman tuota pyyhkäisiä.
saattaa kuulostaa teorialta mutta käytäntö sen sitten näyttää. Ja jokainen tietysti ampuu ja arvioi ennakon kuten se luontevimmin tulee (joka on tietysti myös äärimmäisen tärkeää vaistoammunnassa.).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 08.12.2005 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä on ainakin yksi, joka ampuu ratahirveä aina samalla ennakolla ilman pyyhkäisyä. Samoin en pyyhkäise liikkuvaa hirveä metsällä ampuessa enkä myöskään valkohäntäpeuraa. Ennakon arvioin maalin nopeuden, kulman ja etäisyyden mukaan. Pistän ristikon kohdalleen ja vien asetta eläimen mukana. Joskus jopa vien aseen etukäteen sopivaan 'aukkoon' ja laukaisen 'kiinteällä aseella' kun elukka tulee sopivasti kohdalle. Että näin meillä, mutta kukin tyylillään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 08.12.2005 14:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammutaan haulikollakin myös (kiinteällä) ennakolla, ihan huipputasolla jopa.
Olen iteki yrittäny opetella ampumatyyliäni enemmän siihen suuntaan, mutta taitaa olla edelleen lähempänä svingillä ampumista se eka laukaus. Jotain siltä väliltä ainakin, seuraavat laukaukset enemmänkin ennakolla.
Yritin jossain vaiheessa ampua mahd paikkolaukauksetki uudella svingillä mutta siitä ei tullut hevon humppaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 08.12.2005 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Panen minäkin lusikkani soppaan. Kyllä kivääri puolella ammutaan kiinteällä ennakolla. Ainoastaan ne vapisiat kortin ammunnassa käyttävät svingiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
purkkipeura
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Mar 2005
Viestejä: 82
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 08.12.2005 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä taas heitän kans oman hajatelman..
Itse käytän swingiä ampuessa haulikolla ja jousella, mut kiväärillä on kiinteä ennakko.. Tämä on mulle paras tapa ja oletan, et jokaisen täytyy itse koittaa paras tapa itselleen..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 08.12.2005 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

purkkipeura kirjoitti:
Tämä on mulle paras tapa ja oletan, et jokaisen täytyy itse koittaa paras tapa itselleen..


Juuri näin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kz6325
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Jou 2005
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 24.12.2005 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ampunut liikkuvia rusakoita ja jäniksiä eri matkoilta,eri kulmista ja eri nopeuksiin useampi kymmentä.Mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini.Jos yrittäisin aikaisemmin mainittuja pyyhkäisyjä,uskon,että osuisin kivellä paremmin,kuin nuolella.Ennakot ovat suoraan verrannollisia nuolen nopeuteen.Esim.280ft/s nopeus tarvitsee 20 metrin päässä normaalia matka laukkaa juoksevaan jänikseen noin puoli metriä ennakkoa sivusta ja korvien kärkiin takaa.Tämä pätee minulle ei välttämättä kaikille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
riistarosvo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2005
Viestejä: 415
Paikkakunta: Kihniö

LähetäLähetetty: 25.12.2005 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uskomatonta useita kymmeniä, meinasin lentää selälleni,noita tekniikoita täytyy kyllä kokeilla tack so mycket.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com