Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 11:43 Viestin aihe: Tonnin Drillinki |
|
|
Laitetaampas pieni kollaasi, taannoisesta tai vieläkin hieman kesken olevasta, "ostin hyvän ja halvan" Drillingin saksasta projektista. Ja ennen kaikkea tein itse ja säästin..
Homma pyörähti joskus joulu-tammikuussa siihen malliin että Egunista jäi käteen Merkelin 96K mallin Drillinki kaliperia 16/70, luotipiippu 7x57R. Ihan kätevän oloiset kaliperit mutta 16 kal haulipatruunat on melkolailla kivenalla. Joka paikassa saatavilla olevia Sellier Bellotteja en ole laskenut vielä tänäpäivänäkään patruunoiksi.
Kuten arvata saattaa alle tonnin uuden sarjan merkkelissä voipi olla hieman sanottavaa. Ja ainakin pinnoista sitä löytyi. Ase oli jossain vaiheessa elämää laitettu märkänä asepussiin ja ulkoasu sitämyötä melko laikukas.
sulku ja muu koneistopuoli on hyvässä kunnossa, eli senpuolesta kannattaa elähtänyttä ulkonäköä hieman parsia.
Dril1
Kiikarin mallailua, jaloiksi on tulossa Hennebergerin kääntöpalat.
Dril2
Yleistä nuhjuisuutta
Isoin ongelma aseessa oli tukki. En tiedä onko näissä tehtaalta tullessa näin lyhyet perät mutta tässä oli todellinen pygmi malli.
Puuosan vetopituus noin 320mm. Tämä pitäisi saada ennen ensimmäistäkään laukausta pidennettyä 350-355mm, jolloin 25mm perälevyn kanssa ase olisi nippa nappa ammuttava.
Dril3
Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 22.06.2019 11:55, muokattu 4 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Dril4 Jatkopätkän mallailua
dril5 Lisää mallailua
Ensimäinen versio valmiina..
Dril6
Juu ei.. Aivan hel%tin ruma. Tässä kohtaa kuningasideana oli jättää tukki mahdollisimman lähelle alkuperäistä.
Dril7 Hieman parempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 11:54 Viestin aihe: |
|
|
Seuraavaksi rautojen kimppuun. Uudelleen värjäystuomion sai liipasinkaari ja koko piippupaketti.
Liipasinkaari menee moderniin tapaan keittosinistämällä, mutta tinalla juotetut piiput pitää tai ainakin on suotavaa värjätä perinteisemmällä ruostutus metodilla.
Aineet molempiin löytyy kotoa. Foorumilta haeskelemalla löytyy allekirjoittaneen kirjallisuutta sinistys/mustaushappojen kotikokkailusta.
Ensimmäiseksi vanha väri pois. Puuilosta kokeiluun CRC:n ruosteenpoistoainetta, logiikka tässä se koska sinistyshän on ruostetta.
Dril8
Tämä olikin kiukkuista kamaa, ilmeisesti fosvorihappoa. Varomattomalta lähtee nahka sormenpäistä tuotapikaa.
Mutta lähti sinistyksetkin. Moderni keittosini kun hieman happosudilla hipaisi. Ja lähti tuo piippujen ruostesinistyskin suht helposti.
Dril9
Ruosteenpoistoaineen jäljiltä osat jäävät hyvin happoetsatun näköiseksi. Sinällään oivaa alustaa sinistykselle. Tässäkohtaa liipasinkaari on jo kiilloitettu sinistystä varten.
Seuraavaksi sama kuvio tukeille.
Dril10 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Dril11
Fiksatavat osat suurinpiirtein valmiina
Liipasinkaaren ja hihnalenkin mustaus puuhia.
Dril12
Osat kiilloitettu 150 schotsbrite mikälie rullalla, pesty asetonilla ja jonkunnäköiset ripustukset viritelty.
Ripustuksista tuli onnistuneet, lopputulemana liipasinkaarta sai tönkiä lipeäpadan pohjalta ruuvimeisselillä. Eli tähän kannattaa panostaa..
Dril13
Kotikokin mustaus linja. Nytpä nähdään toimiiko 5-6v sitten itse lipeästä ja ammoniumnitraatista valmistettu mustausliemi.
Toimintalämpötila on noin 125c tätä joutui hieman opettelemaan. Kaupallisilla aineilla se oli muistaakseni jossain 145-150 nurkilla.
Työkalut: kaasutoho, 5L rosterikattila, Tiiliä, savukaasumittari ja muuta romua.
dril14
Toimi se jotakuinkin. Hieman punertava sävy jäi kun lämpötila pääsi karkaamaan 140-150 nurkille.
Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 22.06.2019 12:38, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:14 Viestin aihe: |
|
|
Meanwhile tukkikin saanut hieman väriä.
Dril15
Laiska kun olin niin tein Truoililla. Enkä oikeen osaa näitä perinteisiä öljytukkeja niin korkealle arvostaa, ensimmäinen vesisade niin valkoisella laikulla tahtoo olla, vaikka miten lutraat öljyn ja vahan kanssa.
Sitten alkaa se etukäteen arvioituna mielenkiintoisin, ja tai hankalin vaihe. Eli piippujen sinistys. Näitä tinattujahan ei voi lipeässä keitellä koska lipeä syö juotokset ja kohtapuoliin kolmepiippuisesta on jäljellä "kolme piippua"
Alkuvalmisteluista ei ole kuvaa, mutta mutta.
Ase oli senverran aikaisemmassa elämässä saanut vettä että.. panospesän etupuolelle ja vasemman haulipiipun suupuolelle oli muodostunut ihan rehellistä syöpymää.
Hioin putket 150-240-320 papereilla ja pahimpia kohtia vähän viilasinkin. Lopputulemana se että metallia olisi pitänyt oikeasti ottaa pois enemmän mitä halusin... joten.
Ruosteenpoistoaine laimentaen veteen 1:100 ja sudilla pintaan. Aine etsaa piiput kevyesti jolloin pohjakiilto ei ole kovin vahva mutta eipä näy pienet jäljetkään.
Dril16
Tässä piippu odottelemassa sinistymis ruostetta. Olisikohan 2 tahi kolmas kerta.
Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 01.07.2019 09:20, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:22 Viestin aihe: |
|
|
Piippujen sinistysaineena toimii paljon parjattu Supersini.
Mutta tälläkertaa ei käytetä "kastele pinta, pese se vedellä" metodia. Vaan ohjeestakin löytyvää jaloruostutus metodia.
Prosessissa happo toimii ruostumisen kiihdyttimenä, muodostaen hienoa punaista ruostetta. Onkohan tuo nyt sitten ferro-oksidia. Kun metallin pinta on kauttaaltaan hienossa punaisessa ruosteessa, kuumennetaan piiput, yleensä keittämällä vedessä. Jolloin Feo muuttuu.. olikohan tuo nyt magnetiitiksi eli mustaksi ruosteeksi ts sinistykseksi. Tämä prosessi tehdään 1-10x riippuen minkälaisen pinnan haluaa.
Dril17
Todellinen kotikokki speciaal.
Internetin ihmeellistä maailmaa tutkittuani törmäsin vaihtoehtoiseen metodiin eli höyryttämiseen, mikä on koti-oloissa melko paljon helpompi toteuttaa. Varsinkin jos on sattunut heittämään edellisessä projektissa palvelleen veden keittokipan romukuormaan..
Täältä malli
https://www.youtube.com/watch?v=VHyoUF50rF0
Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 01.07.2019 09:21, muokattu 3 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:32 Viestin aihe: |
|
|
Dril18
Näyttää melko surkealta.. Kuva on muistaakseni 1 tai 2 höyryttämisen jälkeen.
Musta väri selkeästi havaittavissa mutta tasaisuudesta ei vielä tietoakaan.
Uutta happoa vaan niskaan niin hyvä tulee.
Höyryttämisen jälkeen piipuista hangataan muuntunut ruostekarsta pois.
Siihen hommaan toimii 0000 teräsvilla tai vesi ja karkea farkkukangas tai kaikkein parhaiten tämä.
https://www.brownells.fi/0025-STAINLESS-STEEL-BRUSHING-WHEELS-2-Row-GROBET-FILE-CO-OF-AMERICA-INC-360164581
Laippa pylväskoneeseen ja hieroen. Kierroksia ei passaa olla liikaa, internetin ihmemaan lähde puhui noin 300-400rpm
Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 22.06.2019 19:03, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:33 Viestin aihe: |
|
|
Eilenillalta muistaakseni 9 hapottamis höyryttämis kierroksen jälkeen. Oli pakko hipaista mobilia pintaan ja katsoa miltä tuo rupeaa näyttämään
Dril19
Taidan lopetella kierrokseen kymmenen. Tämän jälkeen piiput isketään 24h mobiliin ja kratsataan loput murat pois pinnasta.
[Edit]
Öljy ei yksinään tahdo riittää hapon neutralisointiin vaan piiput kannattaa uittaa/keitää liottaa mahdollisimman kuumassa kidesooda tai muussa huomattavan emäksisessä sopassa.
Ainakin toistaiseksi piippupaketti soi nätisti kun kopauttaa puulla. Eli mitään tinausten irtautumista ei ole havaittavissa
Viimeinen muokkaaja, Maisteri pvm 01.07.2019 09:23, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26806
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Mielenkiintoista, Kiitos |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 22.06.2019 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Hyvältä näyttää. Ja ihailtavaa asennetta käydä itse tekemään. Ihmisen tekemä se on, ja ihmiset niitä pajallakin kunnostaa, toki sinulla on pohjatiedot hanskassa joka auttaa. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 22.06.2019 13:09 Viestin aihe: |
|
|
Joo sehän tässä olisi idea että yhtälailla nuo mystiset "Triple Troublet" on rautaa, puuta ja ihmisten tekemiä. Eli kiinni vaan hyvä siitä tulee.
Laiskuuttani ja kun tarvetta tämän enempiin pintakäsittelyihin ei tällä haavaa ole niin, toisena taka-ajauksena oli myös se että käytetyt laitteet ja aineet olisi mahdollisimman simppeleitä.
Homma on oikeastaan pylväsporakonetta vailla rivitalon takapihalla tehtävä. Eli senpuolesta ei isoa kynnystä ole.
No poislukien tuo mustauksessa käytetty lipeäliemi, toki senkin tekee kun hakee biltemasta 3kg lipeää ja agrimarketista säkin salpietaria.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 30.06.2019 20:07 Viestin aihe: |
|
|
Dril20
Siihen jäätiin. Hieman tuo true oil on omaan makuun kiiltävä mutta ehkä se nuhjaantuu jahka pääsee asetta käyttelemään.
Dril21
Kiikarikin istui laakista, vaikka itse mittasinkin..
Ei mahdottomia välyksiä jäänyt mutta eipä ollut tarkoituskaan. Sentti taaksepäin olisi jo hyvä mutta siihen vaatisi etulinssin ympäri pannan ja se taitaa jäädä.
Laatukkailta palikoilta vaikutti Hennebergerit. Ensimmäisten kokeilujen perusteella pitää kohdistuksen kyllä todella hyvin pura-irroita-kokoa, ammunnoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26806
|
Lähetetty: 30.06.2019 22:23 Viestin aihe: |
|
|
aika mehevä tonniin.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2197
|
Lähetetty: 01.07.2019 09:13 Viestin aihe: |
|
|
Juu no ei siitä tonnin pakettia tule vaikka miten päällään tanssisi.
Pyssy toki oli alta tonnin.
Kiikari hieman yli 800
ja jalat 215 ellen väärin muista.
Egunista enemmän tai vähemmän nuljuiltu kaikki.
Työtunneille ei perinteisesti näissä hommissa lasketa mutta luokkaa 20-30h
kun ei pitänyt suurempaa kiirusta.
Seuraava viriviri kohdekin on jo paikallisettu.. näytti etujyvä olevan kiilauralla. Siihen tilalle recknagelilta 4mm haulikko alike pyöreä etujyvä, jos alkaisi tuntua enemmän haulikolta.
Ja kääntöjalan etusokkelin välykset liiman vielä epoksilla tukkoon nin pitää. Tuo etujalka on niin pitkällä heitolla (KR41) että sieltä tulee väkisin vääntöä 700g painavalla putkella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17157 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 01.07.2019 14:02 Viestin aihe: |
|
|
Hmm etusokkeliin epoksia.... Eli onko jalustapalassa vai kääntökehäpalassa välystä?
-Eli jalustapala kuuluu olla juotettu piippuihin ja kääntökehäpala kitkalla lohenpyrstössä.
-niin tuolla oli nättiä kiikarikoteloa fox66, joko tilasit benderille oman? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|