Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
olavikuulapää Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2016 Viestejä: 2174 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 31.01.2019 21:29 Viestin aihe: |
|
|
Rahkonen kirjoitti: | Enemmän menee kuin auton arvo tippuu tai huollot yms. kulut? |
Ei miun autojen arvo juurikaan tipu. Tai se vaihtelee katsastustilanteen mukaan.
Tuorein auto on vuosimalliltaan -97 ja jos se hajoaa, niin taidan siirtyä takaisin -91 vuoden w124 mersuun, tai saman ikäiseen tenavatähteen (w201).
Tuolla 4 kuution kulutuksella kustannukset polttoaineen osalta on kuitenkin yli 5000€ vuoteen, niin samalla rahalla maksaa veroja ja vakuutuksia melko pitkään. Verot oli vähän päälle 400€/vuosi ja vakuutus parin sadan luokkaa, kun on pelkkä liikennevakuutus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 31.01.2019 22:29 Viestin aihe: |
|
|
suunnilleen 5 mottia menee 95:sta, toki kolmella autolla. forester -11, bora -01 ja jimny -02.
kilometrejä tulee jotain 35km,20tkm,10tkm..
huollot/korjaukset ,vakuutukset ja käyttömaksut siihen päälle...ihanan kallista.
mutta ei oikein osaa luopuakaan....yksi pitää olla "parempi" =varma auto jolla ajelen työreissut.
muijalla pitää olla välttävä auto työmatkoille.
jimny toimii mönkijän korvikkeena, ja jahti autona jota ei tarvitse sääliä jahdeissa.
lisäksi se mahdollistaa sen ettei arki kaadu jos jompikumpi työautoista on poissa pelistä.
mie en käsitä perheitä joissa tullaan toimeen yhdellä autolla _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rahkonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2016 Viestejä: 188
|
Lähetetty: 01.02.2019 00:03 Viestin aihe: |
|
|
Minun laskelmat oli tehty 30-40 tonnin uudehkolla autolla, ajoa noin 20tkm. vuodessa...Eri tilanne siis.
Me on pärjätty yhdellä, vaikka onhan sitä tehnyt mieli ostaa Jimny tai muu lisäksi
Mettämiehen autossa olis tärkeää, ettei tarvitse liikaa sääliä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3115
|
Lähetetty: 01.02.2019 00:59 Viestin aihe: |
|
|
Tuon vaan voi toteuttaa monella tapaa ettei tarvitse sääliä. Itsellä on tuollainen vajaan 5000€ V70 Volvo ja sitä joutuu säälimään jatkuvasti. Meno loppuu jos jää kiinni tai särkee ja autoa joutuu korjaamaan tai vaihtamaan uuteen mikäli se leviää käsiin. Ja tuostahan kopsahtaa öljypohja, pahimmassa tapauksessa vaihteistoöljypohja heti kiveen jos vähänkään huolettomammin ajelee. Appiukon uudehkolla hiluxilla ja tutun tuliterällä range roverilla olen päästellyt paljon säälimättömämmin menemään. Pitää järjen päässä, niin kyllä niillä ajaa kestää ja pahoihinkin paikkoihin voi mennä vehkeitä rikkomatta. Itsellä on sellainen periaate, ettei vara venettä kaada. Laittaa sen verran röyheät vehkeet ettei ne säry siinä omassa käytössä. Varmasti suurimman osan niistä ajoista mitä metsämiehet ajelee pääsee vaikka carinalla kun vaan painaa ronskisti hiileen eikä säästele. Mutta samaan paikkaan pääsee sillä uudella korotetulla cruiserilla kun ajelee vaan ja tietää ettei varmasti mene vehkeet rikki.
Tarpeitakin on tietysti monen tyyppisiä, mutta itse en vaan silti ymmärrä että miksi sen jahtiauton pitäisi olla joku rönttä millä leikitään välillä mönkijää, välillä metsäkonetta, yleensä ralliautoa ja satunnaisesti kaikkea muuta mieleen juolahtavaa idiotismia. Mönkijä on kaikin puolin halvempi, helpompi ja näppärämpi jos se hirvi on pakko hakea konevoimalla jostain korvesta. Ketunjälkiä katsellessa uskaltaa ajella vaikka tuliterällä kun vähän korottaa ja vaihtaa vaikka tomeramman puskurin. Metsästystilanteissa ainakin itse tapaan jalkautua, koska autometsästys on käsittääkseni laitonta ja ainakin omasta mielestä jotain muuta kuin metsästystä.
Jokainen laittaa tarpeen mukaan, mutta taitaa suurimmalle osalle 95% ajosta olla maantie ja kaupunki ajoa. Polttoaineen kulutus on aika oleellinen osa autoilun kustannuksia. Se että kannattaako ostaa uusi, niin siihen on monta puolta. Uudessa on yleensä takuu, ne on ajamattomia ja tuoreetkin vähän ajettuja joten remonttia joutuu tekemään aika harvoin ja huollotkin ovat aika hyvin ennakoitavissa. Toki arvo alenee, mutta onhan uudella autolla myös mukava ajella. Voihan niitä hankintoja perustella itselle ja muille pienmmällä kulutuksella ja edullisemmilla käyttökustannuksilla. Todellisuudessa sen uuden auton ostaa jos sen haluaa oli siinä järkeä tai ei. Rahallisesti siinä harvoin on järkeä, mutta siinä on rahallisestikkin järkeä, että valitsee sen taloudellisemman vaihtoehdon autoa hankkiessa, jos vaan muuten molemmat miellyttää yhtä paljon. On ainakin yksi kustannus hiukan pienempi. Valintojen maailma. Itsellä ei ole uuteen varaa, mutta onneksi muut ostaa niin sieltä tulee minunkin ulottuville aikanaan tuoreempia käytettyjä.
Jahtimiehen auton ominaisuuksia taitaa olla suurimmalle osalle hyvä ajettavuus matka-ajossa, hieman perusautoa korkeampi maavara kehnommille metsäteille ja neliveto on kiva plussa lumien aikaan. Omassa listassa olisi vielä iso etu jos etenemiskykyä olisi heti kerralla niin reilusti että pääsee aina joka paikkaan mihin tarvitsee ihan huoletta ajelemalla. En ole oikeen innostunut noista citymaastureista, vaikka niillä moneen paikkaan pääsee niin silti aina vähän jännittää miten käy. Usein jää sitten lähtemättä ettei mene hyvä jahtipäivä hukkaan lapioidessa. Rouheammalla maasturilla päästää huoletta menemään, kun tietää pääsevänsä ajamalla pois ilman sydämmen tykytyksiä. Mutta toistaiseksi mennään perus farkulla kun tuollakin pääsee yleensä sen mitä tarvitsee ja kävellään kauempaa jos ei pääse. Ennemmin kävelen suosiolla kauempaa, kuin lapion jumissa olevaa autoa irti. Citymaasturikin taloudesta löytyy, mutta ei ole itselle mieleen. Nyt tässä puntaroidaan joko olisi tilanne sillä mallilla että raskisi uhrata autoiluun vähän enemmän rahaa ja laittaisi kunnollisen maasturin. Silti sen verran tuore ja sivistynyt, että sillä hoitaa myös arkiajot. Erillistä jahtiautoa en kehtaa hommata, kun mönkijä ja kelkka löytyy. Taitaa niitä tarpeita ja haluja olla jokseenkin niin monta kuin on kuskiakin ja jokaiselle se paras ja sopivin on eri.
https://youtu.be/uuB6U88HuGs
Jos olisi varaa uutta hankkia, niin oma valinta olisi Truckmaster ox tuohon videon tyyliin varusteltuna, vähintään puolet takapenkeistä säilytettynä. Luultavasti pitäisin auton sellaisenaan ja jahtikamat olisi kaikki lavan puolella tai tuolla kopissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
olavikuulapää Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2016 Viestejä: 2174 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 01.02.2019 08:52 Viestin aihe: |
|
|
Tuolla auton säälimisellä/säälimättömyydellä, ainakin itse tarkoittaisin sitä, että ei jokaista puun oksaa yms. tarvitse lähteä metsäautotiellä katkomaan, ettei tule naarmua maalipintaan, tai jos vaikka pieni kolhukin tulee, niin ei maailma siihen kaadu.
Niin huonoa autoa ei ole olemassakaan, etten sitä säälisi siun tarkoittamalla tavalla.
Viime kesänä onnistuin tiputtamaan rälläkän oman tojotan kylkeen, kun leikkasin kattotiiliä piipun ympärille. Peili lähti irti ja oveen tuli lommo. Vähän se fitutti, mutta epoksilla peili kiinni ja uutta lakkaa kolhun päälle, niin jo vain taas kelpaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 01.02.2019 09:15 Viestin aihe: |
|
|
Juuri tuota tarkoitin sillä säälimisellä.
Sen verran nuuka olen, että kovin uutta (=kallista) peliä harmittaisi kovin ajella tuolla metsäautoteillä jäiset oksat kylkiä hakaten.
Kävin miettimään juuri, enkä muista että olisin saanut jimnyäkään kertaakan "rikki" tuolla rymytessä, millään lailla.
Maalipinta on kyllä pahasti pintanaarmuilla, mutta ei kummempaa.
Ja omassatapauksessani taas noilla ajo-ominaisuuksilla maantiellä ei ole mitään merkitystä.
Ja voidaan edelleen huomata, ettei Valtolla ole oikein käsitystä miten hyvin tuollainen maasturi korvaa vaikkapa mönkijän esim. puunajossa kun maasto vain on sopiva. Ja voittaa mukavuudessa ja turvallisuudessa mönkkärin 10-0.
Sitä "leikki" faktoria sillä ei tietysti ole, mutta sitä en itse kaipaakaan.
Ja maasturilla voi emäntä mennä töihin, mönkkärillä ei. Tai voisihan silläkin mennä, mutta... _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rähmis Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Syy 2015 Viestejä: 774 Paikkakunta: savossa
|
Lähetetty: 01.02.2019 09:18 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: |
mie en käsitä perheitä joissa tullaan toimeen yhdellä autolla |
Piti meidänkin perheessä lopulta antautua ja tosiasiat. Hommattiin toinen auto. Kahdelleen pärjäili yhdelläkin autolla kohtuudella mutta tenavien kera ei enää huonostikaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5488 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 01.02.2019 09:20 Viestin aihe: |
|
|
Enemmän luulotautia nuo säälimiset. Milloin se auto muuttuu kenelläkin sellaiseksi, että sitä ei tarvitse sääliä?
Otetaan vaikkapa uusi Toyotan Land Cruiser, jolla kaupasta otettuna hintaa on sen 100 K€:n verran varusteista riippuen. Kuka säälii tuota? Entäs kun sen hinta tipahtaa puoleen n. 5-8 vuoden sisällä ajomäärästä riippuen? Ja sitten kun sillä on ikää sen 20 vuotta ja arvo on 5-10 tonnin paikkeilla?
Ja missä kohti sen maalipinta lujenee niin, että sitä ei tarvitse sääliä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5488 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 01.02.2019 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Enemmän luulotautia nuo säälimiset. Milloin se auto muuttuu kenelläkin sellaiseksi, että sitä ei tarvitse sääliä?
Otetaan vaikkapa uusi Toyotan Land Cruiser, jolla kaupasta otettuna hintaa on sen 100 K€:n verran varusteista riippuen. Kuka säälii tuota? Entäs kun sen hinta tipahtaa puoleen n. 5-8 vuoden sisällä ajomäärästä riippuen? Ja sitten kun sillä on ikää sen 20 vuotta ja arvo on 5-10 tonnin paikkeilla?
Ja missä kohti sen maalipinta lujenee niin, että sitä ei tarvitse sääliä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
olavikuulapää Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Jou 2016 Viestejä: 2174 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 01.02.2019 09:36 Viestin aihe: |
|
|
Jos se maalipinta on noin tärkeä, niin parempi vaan ajella korkeintaan hiekkateillä.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin tarkoituksella en ala särkemään, mutta jos tulee naarmu, niin tulee ja asiasta ei tarvitse suuremmin ressata. Jos pinta menee puhki, niin lakkaa tai maalia päälle.
Sama asia tässä yhteydessä, ettei raahtisi käyttää uusia työkaluja, etteivät vaan kulu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 01.02.2019 09:40 Viestin aihe: |
|
|
Riippuu varmaan pinkan paksuudesta, ja luonteenlaadusta?
Toisethan vahailevat ja imuroivat autojaan, vanhoja pskojakin viikottain. Pitelevät kuin kipeää pllua. Toki jos tarkoitus on pitää auto paalaukseen asti itsellä tämä voi olla fiksuakin. Mutta jos autoa pitää vain muutaman vuoden, ei näillä toimenpiteillä juurikaan ole merkitystä jälleenmyyntiarvoon.
Kauppias katsoo greyhenistä (onko se vielä olemassa?) mikä sellaisen ja sellaisen auton hinta on, ja hintataso on siinä, jos autossa ei merkittäviä virheitä ole.
Itse "säälin" esim. tuota n. 15k€ subarua, koska tiedän sen menevän lähiaikoina vaihtoon ja niillä naarmuilla on jonkinlainen osuus siihen kuinka paljon pinkkani hupenee ko. transaktiossa.
Onko se pinkan hupeneminen sitten merkittävä, riippuu siitä paksuudesta?
Taas jimnyn luulisin ajavani "loppuun", ja sen arvo alkaa olla tippunut lähelle sitä tasoa josta se ei enää halpene. Nelikoillahan on tälläinen taso.
Siinä ei siis ole enää merkittävää väliä niillä naarmuilla, tai siis niiden merkitys painaa vaakakupissa vähemmän kuin siitä saamani elämänlaatu ettei sitä tarvitse "sääliä". _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35489
|
Lähetetty: 01.02.2019 10:06 Viestin aihe: |
|
|
olavikuulapää kirjoitti: | Jos se maalipinta on noin tärkeä, niin parempi vaan ajella korkeintaan hiekkateillä.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin tarkoituksella en ala särkemään, mutta jos tulee naarmu, niin tulee ja asiasta ei tarvitse suuremmin ressata. Jos pinta menee puhki, niin lakkaa tai maalia päälle.
Sama asia tässä yhteydessä, ettei raahtisi käyttää uusia työkaluja, etteivät vaan kulu. |
Tämä, auto on kyllä ollut liian kallis jos joutuu miettimään mahdollista maalipinnan kulumista. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rahkonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2016 Viestejä: 188
|
Lähetetty: 01.02.2019 10:13 Viestin aihe: |
|
|
Hyvää pohdintaa. Itsellä uudehkon henkilöauton vaihto uuteen pikkukatumaasturiin on tarkoittanut sitä, ettei tarvitse sydän kurkussa ajella koko ajan vaikka suurinpiirtein samoja teitä mennään. Lumessa nyt pääsee sitten ihan eri tavalla. En minä halua sitä silti naarmutella, pohjaa en ole juuri säälinyt kun on panssarit. Tietenkään tahallaan ajeta kiville siltikään...
Jos puhdasta jahtiautoa miettii niin sen verta edullinen ja semmoinen missä ei kosmeettiset häiriöt haittaa. Esim. vanha Suzuki tai Subaru tms. Lava-auto jos tarvitsee kuljettaa tavaraa ja pikkumaasturi jos ei, sehän riippuu tarkoituksesta. Itse ottasin kans semmmosen joka menis sitten itseltä romuttamolle niin ei tarvitse jälleenmyyntiä miettiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 01.02.2019 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Kilikali-maalia pintaa, niin tarvii miettiä niitä risujen tekemiä. Vaikka monesti ne kyllä lähtee siitä pyhästä lehmästä ihan vahaamallakin
Jos oikeen kovvoo ajjoo, niin Raptor-kerros pitää ruosteet piilossa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1984 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 01.02.2019 11:08 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | mie en käsitä perheitä joissa tullaan toimeen yhdellä autolla |
Tämä! Sitten ollaan lainaamassa muilta kun ainoa auto säännöllisesti pajalla ja pitää lapsia kuskata ja töihin päästä ja ja ja...
Suurin kustannuserä meilläkin lienee polttoaineet, joita dieselin muodossa kuluu se vajaa 5 kuutiota vuodessa. Pari autoa pihassa ja toisinaan miettinyt kolmannen hankkimista, mutta odoteltava kai että lapset kasvaa ja alkaa kyselemään autoa omiin ajoihinsa. Helpompi perustella itselleen ylimääräiset vakuutusmaksut aina laskupäivänä.
Joskus tuli katsottua tarkastikin ovien naarmuja ym jälkiä, mutta nyt kun kalusto on päivitetty taaksepäin sillä ei olekaan enää niin merkitystä. Yksi kolarikorjaamon jannu kerran sanoi hyvin, kun sain ovella kolhijan itse teossa kiinni ja pistin maksamaan jäljet, että ota käteisenä puolet korjauskustannuksista tältä kolhijalta ja aina kun se pieni naarmu alkaa harmittaa, heilutat niitä paria satasen seteliä siinä naarmun kohdalla. Sen jälkeen nuo tuppaa unohtumaan. Autoja tulee kuitenkin pääasiassa pidettyä tarkasti, mutta sellaisella järkevällä tavalla tarkasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|