Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tuoma SS Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 366 Paikkakunta: Etelä-Karjala
|
Lähetetty: 23.08.2017 15:33 Viestin aihe: |
|
|
-06 jolla ajettu 245tkm, näistä olen itse ajanut 190tkm. Alkuun käytin huollossa milloin missäkin, mutta useamman vuoden jo vaihdellut öljyjä ja suodatinta omatoimisesti. Iskarit vaihdettu kahdesti, etujarrupalat kahdesti ja levyt kerran, koiranluut kerran. Muuta ei ole tarvinnut tehdä, enkä paljoa enempää itse kehtaisi ropaillakaan. Ensimmäinen jakohihnan vaihto kustansi muistaakseni 800€ minkä jo luokittelisin kalliiksi, eikä ollut edes marmorilta, mutta osien hintakin taisi olla jo tuosta yli puolet. Normaaleista määräaikaishuolloista ei ole jäänyt mitään mieleen, joten ne kai sitten oli ihan maltillisen hintaisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Margirus Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Lok 2006 Viestejä: 419 Paikkakunta: Keskimaa
|
Lähetetty: 23.08.2017 16:01 Viestin aihe: |
|
|
Onkos palstalaisilla kokemusta diesel-automaatti Foresterista? Miten meluisa lienee moottoritienopeudella 120+? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KptKauhu Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Hel 2014 Viestejä: 73
|
Lähetetty: 23.08.2017 16:27 Viestin aihe: |
|
|
tuoma SS kirjoitti: |
Taka ja eturenkaiden väli lokasuojan reunaan pitäisi olla suurinpiirtein sama. Tuosta niiden tulevan oireilun ainakin itse olen huomannut, nimimerkillä kaksi settia alkuperäisiä takaiskareita mennyt. Nyt on kohta 3v kestäneet kun vaihdoin takapäähän tavalliset jouset ja iskarit, hintaa reilu 400€ koko setti, joten sen puoleen jos muuten hyvä yksilö, niin noiden takia sitä ei kannata jättää ostamatta. Vaihtoon menee suurinpiirtein tunnin verran aikaa.
Edit: Jos diesel pitää olla, niin kampiakselin katkeamiset epätodennäköisempiä keväästä 2011 lähtien. Muistaakseni muovisesta imusarjasta tunnistaa tuon tuoreemman koneen. |
Okei, kiitoksia vastauksesta. 2. sukupolven (02-0 2.0 bensavekotin on mielessä.
Jos aivan oikein ymmärsin tuota tekniikkaa, niin eikös tuossa tarvitse vaihtaa myös jousetkin jos vaihtaa tavalliset iskarit taakse? Taitaa muuten läsähtää perä tonttiin vakio jousilla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuoma SS Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 366 Paikkakunta: Etelä-Karjala
|
Lähetetty: 23.08.2017 17:26 Viestin aihe: |
|
|
KptKauhu kirjoitti: |
Jos aivan oikein ymmärsin tuota tekniikkaa, niin eikös tuossa tarvitse vaihtaa myös jousetkin jos vaihtaa tavalliset iskarit taakse? Taitaa muuten läsähtää perä tonttiin vakio jousilla? |
Täytyy vaihtaa, alkuperäiset tasosäätöhärpäkkeiden jouset on ohuemmat, eivätkä toimi suoraan tavallisten iskareiden kanssa.
Tuollaiset hankin silloin 3v sitten, valmiiksi kasatut niin melko vaivaton homma vaihtaa: http://www.pedders.co.uk/subaru-forester-sg-pedders-ezifit-strut-conversion-kit-rear_p22538557.htm#.WZ2P2bhGR2s |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KptKauhu Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Hel 2014 Viestejä: 73
|
Lähetetty: 24.08.2017 06:25 Viestin aihe: |
|
|
No perskules. Tuossahan on näppärä paketti.
Onko jotain muuta mitä kannattaisi huomioida käytettyä foresteria ostaessa?
Kovin oon koittanut nettia penkoa, mutta oikeastaan ei löydy muuta hallaa ku nuo tyyriit alkuperäis iskarit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuoma SS Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 366 Paikkakunta: Etelä-Karjala
|
Lähetetty: 24.08.2017 07:58 Viestin aihe: |
|
|
Ei kai tuossa mallissa varsinaisesti oikein muita tyyppivikoja esiinny. Toisioilmasysteemit voi tietysti alkaa ronaamaan tuon ikäisissä mallista riippumatta, mutta sitä ei oikein voi ennakkoon todeta ja senkin pystyy sitten korvaamaan juottamalla jokusen releen johtosarjaan, tai ostamalla valmiina muutaman satasen ohitusboksin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AnttiSn Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Tam 2010 Viestejä: 2120
|
Lähetetty: 01.09.2017 13:51 Viestin aihe: |
|
|
Jahans. Tulihan tuolla omalla Outbackilla sitten ajettua joku 50tkm ilman ongelmia. Nyt sitten ollaan pajalla kaaran kanssa justiinsa sopivasti ennen jahtireissuun lähtöä. Ongelmana palaa moottorin ja käsijarrun keltainen merkkivalo ja cruise välkkyy. Kertoo check engine ja sen jälkeen electronic park brake. Mitään varsinaista ajamiseen vaikuttavaa vikaa en ole huomannut. Toivottavasti joku anturi tms vika, joka korjaantuu liki itsestään. Samalla selvisi eräs mielenkiintoinen juttu. Nimittäin ostin auton tosiaan 50tkm sitten Saksassa asuessani ja autoon kuului 5v/160tkm takuu. Nyt tulin Suomeen ja huollossa ukko sanoi, että Subarulla 3v takuu täällä (auto on nyt vajaa 4v vanha). Jännäpökäle housussa odotellaan onko takuu autokohtainen (kuten maalaisjärki sanoisi) vai kilpikohtainen (jossa ei olisi mitään järkeä). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 01.09.2017 14:05 Viestin aihe: |
|
|
Muistelin että Saksan pitkä takuu on Saksan oma juttu...ei koske suomeen tuotuja...tai ainakaan Suomen organisaatio ei vastaa siitä. Että ehkä se ajattaa sut saksaan huoltoon jos haluaa sen takuun toimivan...? _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AnttiSn Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Tam 2010 Viestejä: 2120
|
Lähetetty: 01.09.2017 15:40 Viestin aihe: |
|
|
Tuohon tuli varmistus eli takuu ei ole voimassa Suomen maahantuojan liikkeissä. Jos jotain isompaa tulee pitäisi sitten seuraavan vuoden ajan viedä auto Saksaan huoltoon. Käsittämätön systeemi kyllä maalaisjärjellä ajatellen. Onneksi takuu umpeutuu Saksassakin vuoden kuluttua. Mutta onneksi toiseen toiveeseen vastattiin ja itse "vika" on joku todennäköisesti huonosta akusta johtuva, joka puljauttaa jonnekin komponenttiin vajaat jännitteet käynnistettäessä. Huono akku on menossa muutenkin vaihtoon eberlen asennuksen yhteydessä, joten toivottavasti nyt muutaman viikon-kk vielä kestää ajella. Vikakoodeja en toivo etenkään silloin kun pitäisi auto viedä katsastukseen (toista kertaa peräjälkeen). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 01.09.2017 19:29 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Kokeilepa heiluuko nuo "lenkit" sinulla kun heiluttelet niitä kädellä penkki eteen käännettynä. Löysin parikin juttua jossa mainittiin niiden mekanismin hajonneen (en ollut enempää selvitetty miten). |
Eikö mitä. Ottihan se vähän aikaa ennen kuin sain ajoiksi kokeilla - kertoo vissiin sen aiheuttamasta kolinan määrästä. Eli kyllä ne lenkit "heiluu" kun ottaa kiinni. Mutta siis, en ole missään vaiheessa laittanut merkille että penkit pitäisivät ajossa ääntä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 03.09.2017 23:41 Viestin aihe: |
|
|
Tänä aamuna piti vaihtaa foresteri 400tkm ajettuun B vectraan, että pääsi hki-vantaalle reissuun lähtöön.
Takajarrujen männät molemmin puolin umpiruosteessa, toinen puoli jumi ihan kunnolla laahaamaan. Onneksi sattui kotikulmilla, ehdin vaihtamaan auton emännältä.
100tkm ajettu my11 siis. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MikaS Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2004 Viestejä: 3978
|
Lähetetty: 04.09.2017 08:05 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa noiden mäntien ruostuminen olla tyyppivika forestereissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 04.10.2017 11:15 Viestin aihe: |
|
|
Jahas, sitten rämiseekin seuraavaksi kattoverhoilu. Googlailu kertookin sen olevan subarulle varsin tyypillistä. Eli verhoilu on kiinni liimalla ja nastoilla kattorakenteessa, ja ne pettävät.
Jos kohta onhan se monelle muullekin merkille.
Aikoinaan fiksasin opelista sen tekemällä pienen ristiviillon keskelle kattoverhousta, tuuppasin sisään sikaliimaa ja sopivan mittaisella kepillä puristukseen lattiasta kattoon. Ristiviillon päälle liimasin verhoilun välisen siistin napin, ei eroa huomannut.
Liekkö tuo helpoin tapa foresteriinkin? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
phh Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 463
|
Lähetetty: 04.10.2017 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Tuli mieleen noista subarun varoitusvaloista: taitaa olla tyypillinen kombo, että monessa vaivassa palaa samalla kertaa cruise, check engine ja vielä joku kolmas, jota en tähän hätään muista. Kertaakaan ei ole ollut mitään vikaa, mikä ei olisi hoitunut vikamuistin nollaamisella. PL. kerran taka-akseliston lämpötilavaroitus, joka korjaantui murtunut johto paikkaamalla. Vikamuistin lukija on kyllä ehdoton tämän (ja monen muunkin) merkin kanssa, on maksanut itsensä takaisin jo monta kertaa. Jos valo syttyy uudelleen, niin tietääpä ainakin mitä on menossa korjauttamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
taulunpuhkoja Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 331
|
Lähetetty: 04.10.2017 18:48 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Ja bensoissa uudemmat fb20 koneet voivat öljyä kuin vag konsernin autot konsanaan. 3L/10tkm taitaa mennä miulla. |
n. 2 - 3 litraa / 15000km SJ -13 ja 70000km ajettu FB20. Muuten pelannut hyvin. Castrol tuntui kuluvan nopeammin, kuin nyt käytössä oleva Mobil ESP. Vaihtoon kuitenkin vielä hieman matkaa.
Noilla VAG -konsernin autoillahan sallittu kulutus on litra / 1000km lehtitietojen mukaan, eli 30 l / vaihtoväli.
Tuo meidän on ilmeisesti Subarun sallimissa rajoissa. Merkkihuoltokin vasta takuuajan jälkeen alkoi kiinnostua, vaikka olin asiasta joka huollon yhteydessä maininnut. Nyt en käy enään merkkihuollossa, kun täysin saman huollon saa paljon halvemmalla muualla.
Bensan kulutuksen saaminen alle 8L /100km on vaikeaa. Ajotietokone kyllä kertoo lukemista jopa alle 7l / 100km, mutta laskimella ei mennä lähellekään tietokoneen lukemaa. Itse pidän nyrkkisääntönä lisätä 1,5l tietokoneen näytön ilmoittamaan ja aika hyvin se pitää kutinsa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|