Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Nuuska Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.09.2016 11:11 Viestin aihe: Karpalolikööri |
|
|
Karpaloita löytyi hyvin ja kun kaapissa on 0,5 litraa 96-volttista etanolia, niin ajattelin tehdä likööriä. Teenkö raakana vai pitäisikö laimentaa Kossulla? Silloin olisi 1 litra 67% viinaa. Paljonko siihen karpaloita ja sokeria? Valmistunee jouluksi? _________________ Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.09.2016 16:12 Viestin aihe: |
|
|
Mun mielestä ei kannata laimentaa ainakaan ennen käyttöä. Karpaloista on aika niukasti kokemusta mutta ainakin kirsikoille saa olla tuota vahvaa viinaa. Itse en tykkää makeasta viinasta, tuntuu että sokerikin kannattaa sekoittaa nautittaessa, käyttäjän maun mukaan. Meillä on tehty niin että purkkiin marjaa tai kirsikkaa mitä mahtuu ja sitten väkevää viinaa perään. Ja monasti on jouluna sitten naurattanut. Marjoissa on aika paljon kosteutta, laimeneehaan jo sillä aika paljon. Joskus on yritetty tuota viinakaupan tuotteilla, ei vaan tunnu onnistuvan, mun mielestä ei kossua kannattaisi sotkea tuohon hommaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veeteetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.09.2016 16:19 Viestin aihe: |
|
|
Liuotus aina raakaa spriitä käyttäen, maku irtoaa parhaiten. Laimentamaan ehtii myöhemminkin. Lopputulos on VÄKEVÄÄ ja yleensä vielä pahaakin. Seuraavaksi liuotetaan sokeri, mikä onnistuu vain vesihauteessa kuumentamalla, kylmänä sokeri ei liukene. Nyt alkaa maku tulla esiin. Ja oikean liköörinhän tunnistaa siitä, että väkevyys on 50% tai enemmän, ruåtsinlaivojen 21% litkut ovat vain pannunpesuvesiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nuuska Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.09.2016 17:35 Viestin aihe: |
|
|
Asia vilpitön. Karpalo on maultaan puolukan sukua, joten luultavasti on parhaimmillaan melko makeana? Vaakkumikoneen mukana tuli sarja minikokoisia pusseja, joille en ole keksinyt käyttöä. Jos laittaisi uuttuneet karpalot niihin, niin saisi booliin semmoisia "jäitä" että heikompia hirvittää _________________ Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hanzzi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2016 08:11 Viestin aihe: |
|
|
No tuota minä oon hillat kyllä 'raiskannu' ihan tavallisella Tapio-viinalla
Ohjeena on ollu kilo, kilo ja litra. Eli hilloja, sokeria ja viinaa. Lasipurkkiin kaikki ja patenttikorkki kiinni. Hilla-aikaan ku laittaa niin jouluna on valmista. Ei tartte laimentaa. Ja liukenee sokeri tuona aikana.
Toki tuossa on kyllä pointtia, että kovemmalla spriillä vois maut irrota vielä paremmin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17157 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 19.09.2016 09:18 Viestin aihe: |
|
|
Surautetaankos nuo marjat vai kokonaisena? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veeteetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2016 10:19 Viestin aihe: |
|
|
Riippuu siitä, haluaako hilloa vai likööriä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2016 10:25 Viestin aihe: |
|
|
Kerran olen murskannut ja oli siinä suodattamista ja siitä huolimatta jäi sameaksi. Sen jälkeen kokonaisina purkkiin likoamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17157 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 19.09.2016 10:53 Viestin aihe: |
|
|
veeteetee kirjoitti: | Riippuu siitä, haluaako hilloa vai likööriä |
En o tehny enkä tee.
-hilloa toki. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hanzzi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2016 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Ainakaan hilloja ei saa 'surauttaa', tulee karvasta jos siemenet rikkoontuu. Kokeileppa tehä pirtelöä
Kyllä se alkomahooli liottaa maut kuoren läpi ajan kans ja on tosiaan suodattaminen helpompaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|