OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä makuupussi?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
antsa6
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.10.2015 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tällä hetkellä olen miettinyt vaihtoehtoina Savotta militarya ja Pinguin expertiä. Molemmat on omassa kategoriassaan huokeita hinnaltaan, mutta mahtaako niistä olla mihinkään.

No Savotan pussi ei ole juuri mistään kotosin. Uskallan sanoa, koska mulla on itelläni se (vielä) käytössä. Pikkupakkasella tuo menee, mutta kun syystalvella/talvella lähen mettään yöksi ja on vähänkään pelkoa, että on oikeasti pakkasta, niin fleecepussin sisäpussiksi joutuu ottaa mukaan. Yhden yön olen hytissy lämpökerrastossa tuossa Savotan Militaryssa kun pakkasta oli jotakin -10 ja -15 väliltä ja kaminassa piti tulta pitää kodassa. Sen jälkeen oon hommanu tuon fleecepussin kaveriksi. Epäkäytännöllinen pakettihan tuo helkutin iso Savotta ja fleecepussi on kokonsa puolesta mutta kokonaiskustannukset taitaa olla alle 100e. Toistaiseksi tuon painon ja tilan kans oon pystynyt elämään, mutta ehkä jatkossa joku näppärämpi paketti.

En tiedä onko muilla ollu parempia kokemuksia Savotan pussista, en oo kuullu paljo kehuttavan. Aika moni muukin Militaryn omistaja tuntuu epäilevän niitä lämpötiloja, millä tuossa pitäsi tareta. Tuo pussihan on todella iso (ja leveä) joten jos oot isokokonen kaveri niin se voi olla hyväkin asia. Mie epäilen että se tyhjä tila tekee mulle ja muille kääpiöille tuosta pussista kylmän.

Toisaalta jos täällä foorumilla niitä sutjakoita pirkkoja vielä hakee eksoottisia eräkokemuksia, niin mun makuupussissa on tilaa. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiXu
Vakituinen kirjoittaja

LähetäLähetetty: 01.10.2015 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meninpä ostamaan tuon Pinguin expertin. Ainakin numeroiden mukaan pitäisi olla lämmin. Tulen sitten tänne haukkumaan sen jos osoittautuu ihan kelvottomaksi.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 16.06.2016 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysytäämpä taas foorumin tietoviisailta että mikä paras kolmen vuodenajan makuupussi mitä 200eur budjetilla saa? Pitäs hankkia semmonen.
Takaisin alkuun
Hitleri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 16.06.2016 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väkisinmakuupussi.
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 16.06.2016 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Emännällä on jo semmonen. Menen sinne makuulle jos tarvetta tulee. Smile
Takaisin alkuun
Hitleri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 16.06.2016 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiku perkiisi...kysymys olikin tietoviisaille, ei näsäviisaille.

Ei vaan, pitäs varmaan ihtekin uus pussukka investoida, millä nyt syksyn keleissä ainakin pitäisi kuusenpersiissä pystyä yöpymään ja hataran kevyessä majoitteessa. Budjetti samaa luokkaa ku tuholalla, joten mielenkiinnolla täälläkin vinkkejä lueskeltaisiin nyt kun pakollinen viisastelukin on saatu tehtyä!
poikamehto
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 16.06.2016 16:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

cumulus. http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=82456&highlight=cumulus
Takaisin alkuun
AnttiSn
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.06.2016 03:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Cumulukselle vahva ääni, vaikka meneekin hitusen annetun hintaluokan yli. Nämä on tietysti näitä ikuisuuskysymyksiäkin. Esim. itsellä tuo Panyam 600 ja on se kyllä pirun lämmin, niin lämmin, että 10 asteessa on meltei pakko pitää pelkästään peittona. Eli ei oikein sellaisenaan kyllä optimaalinen kesäpussi, syksyllä oon yli 10 asteen pakkasella kyllä tuohon ollut enemmän kuin tyytyväinen sitten. Eli tosi vaikea on yhtä täydellistä pussia etsiä syksyyn ja kesään. Miltei pitäis olla kaksi pussia, joista vara valita. Mutta jos haluaa vain yhden, sitten kyllä suosittelen etenkin pohjoiseen matkaajille varautumaan reiluun 10 asteen pakkasiin.

Toinen ikuisuuskysymys on untuvaa vaiko ei. Ei tässä nyt jatketa sen enemmän, mutta on hyvä jokaisen miettiä onko se pussi mahdollista pitää kuivana koko reissun ajan. Jos ei ole, untuva ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Jos on, tai ainaskin kuivatusmahdollisuus löytyy, sitten untuvaa ehdottomasti. Ja jos untuvaa, sitten sanoisin kyllä Cumuluksen olevan erinomainen vaihtoehto!
Takaisin alkuun
Hitleri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 18.06.2016 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainahan sitä tieten sen verran pussi saattaa kostua, jos ei muutoin, niin yökastelussa... Eli miten käytännössä kevytmajoitteessa viikon putkeen mörnöttäessä tuollainen untuvapussi menettää "tehonsa" jos ainoa mahis sen kuivatteluun on avotuli? Syksyn reissuille kun pääasiallinen tarkoitus hankkia...
Nuuska
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 19.06.2016 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos olet niin tumpelo, että saat makuupussin märäksi, niin kuitu. Normaaliälyinen pystyy pitämään untuvapussin kuivana. Sen vähäisen kosteuden mitä siihen kertyy, saa helposti pois. Untuvaa en huoli taukotakkiin, vaan pitää olla kuitua, makuupussissa päinvastoin. Untuvapusseja olen käyttänyt kohta 40 vuotta. Western Mountaineering tekee ehkä parhaat pussit tällä pallolla. Hommasin ensimmäisen WM:n 2004 (kesäpussi) ja toisen 2006 (syyspussi). En luultavasti enää pusseja ostele siihen ko kynsi kylmenee.
antsa6
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.06.2016 05:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lokakuun lopussakin – saatikka maaliskuulla – kun laavun alla asuu, niin on ollu kyllä toisinaan makuupussi märkä vaikka miten ois havuja alla. Makuualustakin vähän vaikuttaa siihen, miten se pussi pitää lämpöjä. Käsittääkseni virtsaa ei ollut näissä tapauksissa valunut päästä (kummastakaan) pussin sisäpuolelle. Ja osaa olla kelit tässä maassa semmoset, että sitä jäätynyttä makuupussia ei yks kaks kuivata. Olen vissiin tumpelo. Mutta näillä lahjoilla mennään.

Savotan höpöhöpö/muka-intinmakuupussi + fleecepussi kylmimmille keleille lisänä (-15 kylmemmät yöt) on mulla ollu ratkaisuna. Tilaahan nuo vie, eikä oo kevyin paketti, mutta lämmin ja halvimmasta päästä (tais olla jopa alle 100e tarjoushintoina). Mitä oon nuita cumuluksia sun muita katellu, niin ei meikäläisen budjeteissa oo järkevää yhden pussin pakettia löytynyt. Mulle ollu se ja sama painaako paketti yhteensä kolme vai neljä kiloa, kunhan on tarvittavat mukana ja hyvä kantaa. Jossain tieten menee se kipukynnys painon ja ennen kaikkea tilan suhteen. Valintakysymyksiä, mutta kuten sanottua; näillä mennään.
Takaisin alkuun
AnttiSn
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.06.2016 06:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkennukseksi, etta esmes cumuluksen panyam 600 pussi, jossa siis sisaltaa 600g untuvaa painaa tasan kilon, comfort -6, limit -13 ja extreme -32. Omien kokemuksien suhteen -15 on viela kohtuu lammin pussi tuo ja siten melko kaypainen kevaasta syksyyn. Hintaa on toki 300 ekua, mutta takuu 10 vuotta ja vahintaan tuoksi ajaksi on takuuvarmasti hyva pussukka. Cumuluksen painavin pussi, jossa 1400g untuvaa painaa muuten himppusen vajaa 2kg. Ja siina on sitten comfort -25, limit -37 ja extreme -46. Epailisin, ettei tuolla nuku erkkikaan alle 10 asteen pakkasilla! Ylipaataan talvipussien painon vertailu on hitusen turhaa, kun yleensa silloin on kaytossa suksipelit ja ahkio/pulkka ja paino ei ole ihan niin justiinsa...

Itse puntaroin myos tuota hintaa ja painoa kautta kokoa. Oma ratkaisuni oli, etta ostan kerralla tuollaisen, joka mahtuu todella pieneen tilaan ja on lampoinen ja kevyt. Olen yrittanyt aina tilaisuuden tullen pyydella naihin kalliimpiin osaa hinnasta lahjoina - mieluummin vaikka 20-40e jouluna ottaa riihikuivaa pussirahastoon kuin jotkut turhanpaivaiset vaellussukat tai muuta turhaa. Jokainen tietysti itse paattaa mihin suuntaan haluaa hinta-paino-laatu kolmiossa suunnata ja tekee valinnat sen mukaan.
Takaisin alkuun
JSP
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.06.2016 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuuska kirjoitti:
Jos olet niin tumpelo, että saat makuupussin märäksi, niin kuitu. Normaaliälyinen pystyy pitämään untuvapussin kuivana. Sen vähäisen kosteuden mitä siihen kertyy, saa helposti pois. Untuvaa en huoli taukotakkiin, vaan pitää olla kuitua, makuupussissa päinvastoin. Untuvapusseja olen käyttänyt kohta 40 vuotta. Western Mountaineering tekee ehkä parhaat pussit tällä pallolla. Hommasin ensimmäisen WM:n 2004 (kesäpussi) ja toisen 2006 (syyspussi). En luultavasti enää pusseja ostele siihen ko kynsi kylmenee.

Varsinkin talvella pussiin kertyy väkisellä kosteutta jonkin verran. On niitä osa punninnu vaan en nyt muista minkälaisia määriä paino on noussu. Eihän ongelmaa ole yhdessä tai ehkä parissakaan yössä mutta ilman kuivatusta eristys alkaa huononeen pidemmillä reissuilla. Eihän tuosta muulloin ole haittaa kuin kunnon pakkasilla..
Takaisin alkuun
JSP
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.06.2016 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Tarkennukseksi, etta esmes cumuluksen panyam 600 pussi, jossa siis sisaltaa 600g untuvaa painaa tasan kilon, comfort -6, limit -13 ja extreme -32. Omien kokemuksien suhteen -15 on viela kohtuu lammin pussi tuo ja siten melko kaypainen kevaasta syksyyn. Hintaa on toki 300 ekua, mutta takuu 10 vuotta ja vahintaan tuoksi ajaksi on takuuvarmasti hyva pussukka. Cumuluksen painavin pussi, jossa 1400g untuvaa painaa muuten himppusen vajaa 2kg. Ja siina on sitten comfort -25, limit -37 ja extreme -46. Epailisin, ettei tuolla nuku erkkikaan alle 10 asteen pakkasilla! Ylipaataan talvipussien painon vertailu on hitusen turhaa, kun yleensa silloin on kaytossa suksipelit ja ahkio/pulkka ja paino ei ole ihan niin justiinsa...

Itse puntaroin myos tuota hintaa ja painoa kautta kokoa. Oma ratkaisuni oli, etta ostan kerralla tuollaisen, joka mahtuu todella pieneen tilaan ja on lampoinen ja kevyt. Olen yrittanyt aina tilaisuuden tullen pyydella naihin kalliimpiin osaa hinnasta lahjoina - mieluummin vaikka 20-40e jouluna ottaa riihikuivaa pussirahastoon kuin jotkut turhanpaivaiset vaellussukat tai muuta turhaa. Jokainen tietysti itse paattaa mihin suuntaan haluaa hinta-paino-laatu kolmiossa suunnata ja tekee valinnat sen mukaan.

Panyman 600 on mitoiltaan aika ahdas ainakin tällaiselle 180/90 kokoisella. Olisin varmaan itsekkin sen ottanut mutta menee liian ahtaaksi hartioista niin otin tenega 700 joka on mitoiltaan isompi ja vähän painavenpi. Kannattaa nuita mittoja katella kun pusseja ostaa. Cumuluksen pusseissa sanotaan että max 190cm pitkille mutta käytännössä 180cm pitkille sopivia. Ne kyllä pidentää pussia jos tilaa pidennyksen erikseen.
Takaisin alkuun
antsa6
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 28.06.2016 05:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:

Tattista vaan vinkeistä. Ehkä tuota Cumuluksen sivua on tullut joskus luettua kuin piru raamattua ja oletettua että nuo ilmoitetut lämpötilat ovat extreme-lämpötiloja. Pitänee tutustua vähän tarkemmin nuihin talvipussien vaihtoehtoihin. Jos vaikka itekin sitä vanhaa risupartaa lahjatoiveista vinkkaisi, kun tuo pörssikin tuli niin pahasti alas, ettei pysty sieltä kotiuttamaan pussirahoja. Laughing

Tekeekö Cumulus siis pussin periaatteessa mittoihin (lyhentää/pidentää) tarvittaessa ja mihin hintaan? Tommonen rotevalle 180:lle nippanappa-pussi lienee kyllä tämmöselle 175 pitkälle kyllä justiin soppeli.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 7 Yht. 8

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa