OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvidiktaattori!
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
L579
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 179

LähetäLähetetty: 22.09.2005 23:05    Viestin aihe: Hirvidiktaattori! Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään töissä tapasin järkytyksekseni sellaisen alueellisen hirvenmetsästyksen mielipidevaikuttajan jonka todellakin toivoisin pysyvän kaukana metsästyksestä ja varsinkin kaikista johtotehtävistä joissa on kysymys metsästyksen johtamisesta ja ampumaopettamisesta ym.

En tiedä kuinka yleistä on se, että porukassa kielletään äänekkään henkilön toimesta jotkin patruunat, mutta minulle myyjänä tällainen seikka tuli yllätyksenä esiin tänään ensimmäistä kertaa. Kyseinen porukka pyytää Lapissa ja siellä on kuulemma kielletty Sakon patruunat ja toisaalta hyväksytty vain Lapuan patruunat (Naturalis on tällä hetkellä ainoa joka on riittävän täydellinen). Kysäisin, että millä perusteella ja sain vastaukseksi sen, että jäämäpainot ruhoista löytyneistä luodeista Sakon patruunoilla ovat liian pienet ja luodeista toisinaan erkanee vaippa irti luodin sydämestä!

Kysyin ihan piruuttani, että mikä vika on luodissa joka löytyy hirven ruhosta ja sain vastaukseksi vain sen, että se ei paina tarpeeksi.. Confused

En jaksa tässä toistaa kaikkia eksoottisia ampumaopetusmetodeja ym. mitä kyseinen henkilö toisti, mutta veikkaan kyseisessä porukassa suuren enemmistön kärsivän tilanteesta jossa diktaattori määrää oikeellisista toimista metsällä ja radalla. Kuulemma ei pääse passiin jos ei ole .308 tai 7,62 x 53R...

Kysyisinkin seuraavaksi muiden kokemuksia tällaisista selkeistä väärinkäytöksistä metsästysseurueissa ja -seuroissa. Omavaltaisiin ja lainvastaisiin sääntöihin törmää tämän tästä, mutta tällä herralla tuntui olevan aika erikoinen maailmankuva ja hyvinkin vahvat näkemykset patruunoista ym. Tiedän, että kyseessä on selkeä poikkeus, mutta jokin raja pitäisi olla järjettömyydelläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 22.09.2005 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sehän on niin helppo tuomita kaikki mistä ei mitään tiedä. Osa äijistä vissiin luulee että 7,62mm on ainoa luodinhalkasija millä hirveä saa ampua Laughing . Mutta sen siitä saa ko uskoo kaiken mitä Hirvimies-lehden sivuilla väitetään. Pitäs lailla kieltää koko prosyyri. Kiva ylläri tälle kaikentietävälleherraisoherralle ko joku intoutuu tuossa porukassa ampuun 308 naturaliksella hirveä 300 metriin keuhkoille. Saattaa "vähän" elukka vaihtaa maisemaa ko huippuluoti solahtaa "sukkana" läpi Laughing!
_________________
Halipatsuipa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rutja
***


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 400
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

LähetäLähetetty: 23.09.2005 07:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoinen kielto. Sakollahan on luotina Barnes X Powerheadissa ja Nosler Partition Twinheadissa. Onko noissakin liian pieni jäämäpaino? Irtoaako Barnesin vaippa luodin sydämestä? Smile

Itseladatut hän on varmaan kieltänyt jo aiemmin.
_________________
Reippaasti metsässä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 23.09.2005 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tällaiset omasta mielestään "kaikkitietävät" tirehtöörit pitäisi saada käymään tutustumaan vaikkapa ampumaradalle silloin, kun siellä testataan eri patruunoiden / luotien / latausten osumia ja uppoumia.
Mutu-teorioiden sekä ns. kirjaviisauden rajat ovat aika häilyvät.
Mahtaneeko "herraisoherra" latailla itse omat patruunansa, vai ostaneeko
patruunansa liikkeestä. Jos latailee itse oikeastaan toivoisi jokun latauksen tuotteen jäävän suutariksi tai muutoin tuottavan suuren pettymyksen vieläpä koko pyyntiporukan nähden.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 23.09.2005 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleensä porukka saa sellaisen johtajan kun ansaitsee. Jos on vikaa sepässä niin on sysissäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuoppix
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2004
Viestejä: 141
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 23.09.2005 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisäämpä jälleen oman lusikkani soppaan, jota olen kauhonut jo niin usein!

Itse (siis minä) olen sitä mieltä, että luodin ei tulisi jäädä hirven sisään, vaan mennä lähes poikkeuksetta läpi eläimestä. Tietysti iskuvaikutuksen tulee olla riittävä, jotta osumalla olisi tehoa ja nopeasti. Lisäksi kyljissä olevien reikien tulisi olla riittävän iso, ettei se kutistu lihasjännityksen vaikutuksesta umpeudu.

Johtopäätös: Isonnetaan luodin kaliberia ja lisätään painoa, riittävän tehon ja läpäisyn saavuttamiseksi. Tällöin eläin kuolee nopeasti ulostulevan veren hukkaan. Lisäksi jälkeä on helppo seurata sulallakin maalla.

Tämä ilman mitään vähyksyntää pikkukalibereja kohtaan. Asiasta on turha kiistellä, toinen tykkää äitistä toinen tyttärestä!
_________________
- Miksi maksaa raudasta paljon, kun lopputulos on sama halvemmallakin -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ÄIMÄNKÄKI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2005
Viestejä: 202

LähetäLähetetty: 23.09.2005 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuoppix kirjoitti:
Lisäämpä jälleen oman lusikkani soppaan, jota olen kauhonut jo niin usein!

Itse (siis minä) olen sitä mieltä, että luodin ei tulisi jäädä hirven sisään, vaan mennä lähes poikkeuksetta läpi eläimestä. Tietysti iskuvaikutuksen tulee olla riittävä, jotta osumalla olisi tehoa ja nopeasti. Lisäksi kyljissä olevien reikien tulisi olla riittävän iso, ettei se kutistu lihasjännityksen vaikutuksesta umpeudu.

Johtopäätös: Isonnetaan luodin kaliberia ja lisätään painoa, riittävän tehon ja läpäisyn saavuttamiseksi. Tällöin eläin kuolee nopeasti ulostulevan veren hukkaan. Lisäksi jälkeä on helppo seurata sulallakin maalla.

Tämä ilman mitään vähyksyntää pikkukalibereja kohtaan. Asiasta on turha kiistellä, toinen tykkää äitistä toinen tyttärestä!


Miksi molemmat lavat pitäisi ampua tohjoksi? Siinä on jo ihan tarpeeksi että luoti pilaa lihaa siltä puolelta miltä on ammuttu, mutta että toiseltakin puolelta.. Varsinkin kun tietää kuinka puolivaippaluoti repii ja raastaa osuessaan.

Asiahan on nyt niin, ettei vika ole aseessa eikä patruunassa (tarkoitan kaliipereita 308:sta ylöspäin) vaan ampujassa jos hirvi ei kertalaakista kaadukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 23.09.2005 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samalla kun luodin paino kasvaa ja vauhti tippuu myös osumajälki siistiytyy. Tämä vaatii myös luodilta ominaisuutta pysyä kasassa. On aivan eri asia ampua lavoille esim. 300WM:lla ja 9,3x62:lla alle sataan metriin.
_________________
Halipatsuipa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
junttieinari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 89

LähetäLähetetty: 23.09.2005 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai se näillä kaatomaarillä haittaa vaikka vähän lihaa haaskaantuukin. Pakastimet pullottaa ja koko suku on kyllästynyt jo hirvenlihaan. Pääasia että hirvi kaatuu siihen tien viereen nopeasti, eikä juokse kauas jalattomien miesten raahattavaksi.

Tuosta asejutusta tulee mieleen täälläpäin yksi seura, jossa kaikki muut koirat jämttiä lukuunottamatta ovat kiellettyjä. Jämtti on ainut hievikoira, muut ovat kintasnahkoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 23.09.2005 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirviporukassahan yleensä pannaan fiksuin kaveri johtajaksi, peruskoulu olisi hyvä minimivaatimus. Pitäähän johtajan osata ainakin lukea ja kirjoittaa täyttäessään kaatoilmoitukset. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 23.09.2005 12:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm....itse en oikein usko tuohon teoriaan että reikä molempiin kylkiin kaataa eläimen nopeammin. Tosin ei ole kuin yksi JÄREÄ esimerkki mutta kuitenkin.

338lm Barnes X 250gr ja mitatut lähdöt 912m/s tuolla yhdistelmällä noin 220kg sonnia noin taka 8 kohtaan ammuttuna kyljittäin ja matkaa jos muistan oikein niin noin 100m. Luoti toimi kuten pitikin, eläin heilahti selkeästi osumasta ja reikä todellakin tuli molempiin lapoihin mutta silti hirvi jatkoi matkaa sen lähes 100 metriä.....

Ajatellaan asia toisin....Hirvi olisikin katsonut minua suoraan kohti, laukaus etujalkojen väliin???? luoti olisi varmasti kahlannut keuhkojen läpi, rikkonut sisäelimet ja jos ei olisi muuttanut suuntaa niin luultavasti pysähtynyt suolille. Näin ollen kaikki tuo noin 6000j olisi jäänyt hirveen ja epäilen tosin vain epäilen että vaikka reikä ei ole molemmissa kyljissä niin tuskin se hirvi olisi juossut sataa metriä.

No esimerkki on hieman huono mutta juuri esim. 338lm kaltaisen kaliberin ongelma lähelle ammuttaessa on se että joulet saataisiin jäämään eläimeen tai mitä hyötyä on luodista joka mennä viipottaa muutaman sadan metrin nopeudella hirven jälkeen?? Tiedän kyllä että kovalla nopeudella ammuttu luoti aiheuttaa tuhoa tietysti enemmän vaikka osa tehosta häviääkin kun luoti lävistää eläimen, mutta silti uskon että luoti joka jää esim. toisen puolen nahkaan tai lapaan on toiminut jopa paremmin. Koskaan en ole nähnyt hirvan kaatuvan PAIKALLEEN niin että osuma olisi lavoissa.....jopa kuulemma 458.win mag ei pysty tähän läheskään joka kerta


Sitten varsinaiseen aiheeseen itse kirjoitin tuosta "omat lataukset ja hirvi"
sillä meillä on porukassa hieman tuosta asiasta sanotaanko "pahaa verta" No nyt on sitten tehdas Naturalista ja itse ladattua Partitionia ja näillä näkymin nyt sitten kuitenkin ei aiheuta ongelmia jos minä ammun itseladatuilla tosin kaverini lupasi ottaa nuo Naturalikset käyttöön koska totesi että ei viitsi ottaa sitä riskiä että syyttävät sitten minua jos hirvi vaikka juokseekin liian kauas tai sattuu jotain muuta. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
76253r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2004
Viestejä: 272
Paikkakunta: hausjärvi

LähetäLähetetty: 27.09.2005 15:38    Viestin aihe: 338lm vs.458wm Vastaa lainaamalla viestiä

itse pidän tehokkaimilla luoti vaihtoedolla ehdottomasti kotimaalaiselle hirvelle 338lm kaliperia tehokkaampana kuin 458wm.

Toki 458wm on loistava sekin ja todellinen metsästys kaliperi toisin kuin 338Lm joka on puhtaasti suuniteltu sotilas käyttöön mutta toimii toki hyvin metästyksessäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 27.09.2005 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se puhtaalla keuhko laukausella on vähän semmosta lottoa että kuinka pitkälle siipeää. Riippuu siitäkin onko eläin paikallaan vai juokseeko se. 9,3x62:lla ampumistani pitemälle mennyt siipesi 30 metriä. Otanta tosin vain 2 hirveä että ei varmaankaan vielä ole koko totuus, mutta hyvä alku kuitenkin.
_________________
Halipatsuipa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
riku75
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 54
Paikkakunta: Sumiainen

LähetäLähetetty: 27.09.2005 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itseäni ei kiinosta millä samassa seurueessa kaverit ampuu kunhan lopputulos on kaato. aina parempi mitä vähemmän lihaa tuhoutuu mutta kukaan meistä ei ole täydellinen. joihinkin asesiin sako sopii paremmin ja toisiin lapua tai vastaava itse käytän paikasta riippuen joko megaa tai naturalista Wink
_________________
Kaikki osaa purkaa, harvat kasata...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
vieras2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.09.2005 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
En tiedä kuinka yleistä on se, että porukassa kielletään äänekkään henkilön toimesta jotkin patruunat, mutta minulle myyjänä tällainen seikka tuli yllätyksenä esiin tänään ensimmäistä kertaa. Kyseinen porukka pyytää Lapissa ja siellä on kuulemma kielletty Sakon patruunat ja toisaalta hyväksytty vain Lapuan patruunat Kysyisinkin seuraavaksi muiden kokemuksia tällaisista selkeistä väärinkäytöksistä metsästysseurueissa ja -seuroissa. Omavaltaisiin ja lainvastaisiin sääntöihin törmää tämän tästä, mutta tällä herralla tuntui olevan aika erikoinen maailmankuva ja hyvinkin vahvat näkemykset patruunoista ym.


Kuten vastauksista näkyy, niin tuntuu olevan muillakin ja itse topicin aihe jäi kokonaan huomiotta, kun lähes jokainen toi esille omaa käsitystään luodeista ja olivat lähes valmiit kieltämään 7,62 perheen kokonaan jahdista Wink

Ongelma onkin siinä, että jokin mielenvikainen todellakin pääsee jahtipäälliköksi armottomalla päänaukomisella ja joka asiaan puuttumisella, kun kukaan ei uskalla jäädä silmätikuksi ja vihan kohteeksi ennen kuin homma menee niin överiksi, että ko. ihminen erotetaan seurasta. Näitäkin on nähty.

Ihmeellisintä on kuitenkin, että monessa seurassa on hyväksytty tapoja jotka esimerkiksi armeijassa johtaisivat simputus syytteeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com