| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Maisteri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.04.2016 13:15 Viestin aihe: |
|
|
Kauheita mörköjä mökkisahoina.
Mulla on maatilakäytössä 2 tilhin 250:ä ja 251:nen. Nytkin kaadettiin pihapuita, parhaillaan yli 80cm puita tyvestä, melkein 40 kpl.
Hyvin ne kaatu noillakin ja aika lailla mukavampia karsia ja hääriä risukasoissa mitä noitten 6-7kg sahojen kanssa.
Ei sitä käy kieltäminen etteikö voima mukava ole sahassa mutta tahtoo tulla sitä painoakin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Berkele Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.04.2016 13:25 Viestin aihe: |
|
|
Eihä se 550xp mikään mörkö ole. Alle kuuden kilon taitaa jäädä tankattuna. Kevyeltä ainaki omaan käteen tuntuu suunnilleen saman painonen 346 huso.
Ja tehoista sen verran että mun mielestä tehottomampi on harrastelijan käsissä vaarallisempi. Varsinkin karsimisessa nopea kiihtyminen ja tarpeeksi tehoa niin ei hyydy eikä potki. Isomman jäisen koivun sahauksessa oppii arvostamaan tehoja. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
ajava Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.04.2016 15:07 Viestin aihe: |
|
|
| Aika tarkkoja teiän kätöset ,jos puolikkkaan kilon erokin tuntuu ratkaisevasti. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
iivariiso Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.04.2016 15:49 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | Elan kirjoitti: | Tulee selvästi kalliimmaksi tämäkin hankinta, kun aloin tätä ketjua selaamaan. Tuo pieni Husse olisi varmaan ollut ihan ok, mutta nyt olen jo katsomassa Sthilin MS 261...  |
 | Nyt alkaa olemaan valinta kohdallaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.04.2016 10:07 Viestin aihe: |
|
|
Käpistelin pokaran ostoreissulla sahoja ja parhaimmalta tuntui käsissä Echo CS-452ESX. Kavereilla ollut ko. merkkiä ja ovat kehuneet hyväksi sahaksi. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
Lähetetty: 07.04.2016 10:44 Viestin aihe: |
|
|
| Maisteri kirjoitti: | Kauheita mörköjä mökkisahoina.
Mulla on maatilakäytössä 2 tilhin 250:ä ja 251:nen. Nytkin kaadettiin pihapuita, parhaillaan yli 80cm puita tyvestä, melkein 40 kpl.
Hyvin ne kaatu noillakin ja aika lailla mukavampia karsia ja hääriä risukasoissa mitä noitten 6-7kg sahojen kanssa.
Ei sitä käy kieltäminen etteikö voima mukava ole sahassa mutta tahtoo tulla sitä painoakin. |
Siinä se ero onkin. Maatilalla kun tekee työkseen niin ei ole niin kiire. Mutta mökkiläisen pitää ehtiä lämmittämään saunaa ja juomaan olutta. Vapaa-aika on ihan eri tavalla kortilla
Jos nyt yhtään enemmän puuhommia tekee niin kannattaa varmaan olla kaksi sahaa, yksi vähän tehokkaampi (painavampi kaatosaha) ja sitten kevyt karsimiseen ja risuhommiin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
CrB Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.04.2016 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Kauhian kiireen sattuessa ja tehon salliessa, sahan leikkuunopeutta saa kasvatettua 28% vaihtamalla Powermate vetorattaan 7->9.
Ja vielä lisää leikkuunopeutta 20-25% vaihtamalla leikkuuhampaat pyöreäkulmaisesta kantikkaaseen, esim. 21 bpx->21lpx.
Jälkimmäisen lisätiedot alla olevasta cuntpowerlinkistä.
http://chainsawshed.com/pdf/cutterchart.pdf _________________ Liikettä niveliin |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24285 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.04.2016 04:40 Viestin aihe: |
|
|
| iivariiso kirjoitti: | | Lahtinen kirjoitti: | | Elan kirjoitti: | Tulee selvästi kalliimmaksi tämäkin hankinta, kun aloin tätä ketjua selaamaan. Tuo pieni Husse olisi varmaan ollut ihan ok, mutta nyt olen jo katsomassa Sthilin MS 261...  |
Kärsiskös kysyä, miksi Elan on vaihtamassa Hussesta Stihliin uuden sahan hakemisessa? Ja millä perusteilla juuri MS261 malliin? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2016 05:45 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | iivariiso kirjoitti: | | Lahtinen kirjoitti: | | Elan kirjoitti: | Tulee selvästi kalliimmaksi tämäkin hankinta, kun aloin tätä ketjua selaamaan. Tuo pieni Husse olisi varmaan ollut ihan ok, mutta nyt olen jo katsomassa Sthilin MS 261...  |
Kärsiskös kysyä, miksi Elan on vaihtamassa Hussesta Stihliin uuden sahan hakemisessa? Ja millä perusteilla juuri MS261 malliin? |
Niinkuin Lahtinen tiedät, näihin valintoihin sisältyy aina irrationaalisiakin piirteitä. Esimerkiksi joku hankkii Marlinin, vaikka se ei oikeastaan sovi kenenkään käteen kunnolla.
Husse 435 tuli vaihtoehdoksi sillä perusteella, että se vastaa aika tarkkaan ominaisuuksiltaan vanhaa hyvin palvellutta 80-luvun Dolmariani. Vanha saha on aika kompakti ja periaatteessa vastaa täysin tarpeitani, mutta alkaa olla elinkaarensa loppupuolella.
Kun lueskelin näitä juttuja, niin päädyin siihen, että kyllä sen pitää olla pykälää isompi kaikin puolin ja tämä on helposti vaimollekin perusteltavissa.
Sitten selailin noita speksejä ja hintoja, niin valintani kohdistui Stihl MS251 malliin, joka on sopivasti hyvässä tyrkyssä tuossa lähiliikkeessä. Mökkinaapurilla on myös tuollainen ja se on elvistellyt sillä talkoissa sähkölinjojen puita raivatessa. Vastaavasta Hussesta olisi joutunut maksamaan toista sataa enemmän. Mielestäni teknisesti Stihl ja Husse ovat samalla viivalla, kun valitaan vastaavat mallit.
Olin jo kiilloittelemassa Master Cardia, kun joku kirjoitteli noiden "isäntämallien" kampikammion olevan jotain guttaperkkaa ja insinöörinä pala nousi kurkkuun ja kylmä hiki otsalla tarkistin Stihlin sivuilta, kuuluuko tuo MS251 ns. isäntämalleihin: tietysti se siellä komeili listoilla.
Vihelsin pelin poikki ja aloin selata noita "ammattilaismallien" speksejä. Sieltä sitten valinta konvertoitui MS261:een, jossa mielestäni ominaisuudet ja hinta vastasivat parhaiten tarpeitani. Tai siis kehittyneitä tarpeitani, sillä tehot olivat kasvaneet alkuperäisestä Hussesta noin tuplaksi. Ja kunnalisen projektin tapaan budjettikin tulee ylitettyä vain 100%:lla.
Itse asiassa tänään käyn nappaamassa tuon MS261:n kyytiin mökille mennessä ja huomenna pistän sen tulille.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 08.04.2016 06:08 Viestin aihe: |
|
|
Jotenkin tutunkuuloinen tarina . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 08.04.2016 06:15 Viestin aihe: |
|
|
| Weatherby kirjoitti: |
Jos nyt yhtään enemmän puuhommia tekee niin kannattaa varmaan olla kaksi sahaa, yksi vähän tehokkaampi (painavampi kaatosaha) ja sitten kevyt karsimiseen ja risuhommiin. |
Lisää tyhmiä kysymyksiä...
Aika usein olen törmännyt tuohon, että pitäis olla järeä kaatosaha. Ja sitten karsintahommiin mukavampi on kierrosherkkä, kevyempi ja mahollisesti lyhytlaippaisempi saha. Ja sitten mökkiläinen voi sahailla polttopuuhommissa vaikka millä vinguttimella.
Aika harvalla mökkiläisellä taitaa olla mitään sirkkelitä ja ainakin oman järkeni mukaan toi polttopuun teko on sahalle aika touhua. Esimerkiksi itsellä voi olla ajettuna pinolle kohtuu halkaisijallistakin pölliä ja siitä sitten lähdetään pätkimään pinosta. Käytännössä saha laulaa liki koko ajan pätkimisessä, sen ajan kun itellä kunto kestää. Tuo on varmaan sahallekin monin verroin ravakampaa puuhaa, mitä varsinainen puunkaato. Ainakin itsellä se varsinainen puunkaato on semmoista arpomista ja ihmettelyä, että siinä saha huutaa varsin harvakseltaan . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Weatherby Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2016 10:20 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | Weatherby kirjoitti: |
Lisää tyhmiä kysymyksiä...
Aika usein olen törmännyt tuohon, että pitäis olla järeä kaatosaha. Ja sitten karsintahommiin mukavampi on kierrosherkkä, kevyempi ja mahollisesti lyhytlaippaisempi saha. Ja sitten mökkiläinen voi sahailla polttopuuhommissa vaikka millä vinguttimella.
Aika harvalla mökkiläisellä taitaa olla mitään sirkkelitä ja ainakin oman järkeni mukaan toi polttopuun teko on sahalle aika touhua. Esimerkiksi itsellä voi olla ajettuna pinolle kohtuu halkaisijallistakin pölliä ja siitä sitten lähdetään pätkimään pinosta. Käytännössä saha laulaa liki koko ajan pätkimisessä, sen ajan kun itellä kunto kestää. Tuo on varmaan sahallekin monin verroin ravakampaa puuhaa, mitä varsinainen puunkaato. Ainakin itsellä se varsinainen puunkaato on semmoista arpomista ja ihmettelyä, että siinä saha huutaa varsin harvakseltaan . |
Ainakin omasta mielestäni (täysin amatöörin näkökulmasta) tehokas saha pitkällä laipalla ja leveämmällä ketjulla on todella paljon mukavampi käyttää siinä kaatotilanteessa kun joku alitehoinen mopo. Silloin jää aikaa myös siihen itse kaadon turvalliseen suorittamiseen kun ei tarvitse arpoa riittääkö laipan pituus eikä sahaa tarvitse huudattaa niin pirusti. Totta kai tällaisella vehkeellä voi ja kannattaakin hoitaa myös järeämmän tavaran pätkiminen ym.
Mutta jos tulee yhtään enempi karsimishommia kun suorittaa puunkaatoa esim esteettisistä syistä mökkitontilla niin tehokkaampi (lue:painavampi) vehje käy ainakin tällaisen toimistosoturin kunnon päälle aika nopeasti Tosin kyllä itse pärjännyt yhdellä sahalla. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Weatherby Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2016 10:29 Viestin aihe: |
|
|
| Elan kirjoitti: | | Lahtinen kirjoitti: | | iivariiso kirjoitti: | | Lahtinen kirjoitti: | | Elan kirjoitti: | Tulee selvästi kalliimmaksi tämäkin hankinta, kun aloin tätä ketjua selaamaan. Tuo pieni Husse olisi varmaan ollut ihan ok, mutta nyt olen jo katsomassa Sthilin MS 261...  |
Niinkuin Lahtinen tiedät, näihin valintoihin sisältyy aina irrationaalisiakin piirteitä. Esimerkiksi joku hankkii Marlinin, vaikka se ei oikeastaan sovi kenenkään käteen kunnolla.
Husse 435 tuli vaihtoehdoksi sillä perusteella, että se vastaa aika tarkkaan ominaisuuksiltaan vanhaa hyvin palvellutta 80-luvun Dolmariani. Vanha saha on aika kompakti ja periaatteessa vastaa täysin tarpeitani, mutta alkaa olla elinkaarensa loppupuolella.
Kun lueskelin näitä juttuja, niin päädyin siihen, että kyllä sen pitää olla pykälää isompi kaikin puolin ja tämä on helposti vaimollekin perusteltavissa.
Sitten selailin noita speksejä ja hintoja, niin valintani kohdistui Stihl MS251 malliin, joka on sopivasti hyvässä tyrkyssä tuossa lähiliikkeessä. Mökkinaapurilla on myös tuollainen ja se on elvistellyt sillä talkoissa sähkölinjojen puita raivatessa. Vastaavasta Hussesta olisi joutunut maksamaan toista sataa enemmän. Mielestäni teknisesti Stihl ja Husse ovat samalla viivalla, kun valitaan vastaavat mallit.
Olin jo kiilloittelemassa Master Cardia, kun joku kirjoitteli noiden "isäntämallien" kampikammion olevan jotain guttaperkkaa ja insinöörinä pala nousi kurkkuun ja kylmä hiki otsalla tarkistin Stihlin sivuilta, kuuluuko tuo MS251 ns. isäntämalleihin: tietysti se siellä komeili listoilla.
Vihelsin pelin poikki ja aloin selata noita "ammattilaismallien" speksejä. Sieltä sitten valinta konvertoitui MS261:een, jossa mielestäni ominaisuudet ja hinta vastasivat parhaiten tarpeitani. Tai siis kehittyneitä tarpeitani, sillä tehot olivat kasvaneet alkuperäisestä Hussesta noin tuplaksi. Ja kunnalisen projektin tapaan budjettikin tulee ylitettyä vain 100%:lla.
Itse asiassa tänään käyn nappaamassa tuon MS261:n kyytiin mökille mennessä ja huomenna pistän sen tulille.  |
Näinhän se monesti menee. Kyllähän toi 261 (tai entinen 260):nen taitaa olla se kaikista perinteisin "ammattisaha" ja taatusti hyvä valinta. Itse lähdin kanssa aikanaan ostamaan sitä halvinta Stihliä ja loppupeleissä arvoin sitten liikeessä 271 ja 260 välillä. Budjetti oli jo siitä vaiheessa venynyt niin paljon että päädyin halvempaan 271:sen ja olen kyllä ollut pirun tyytyväinen guttaperkasta huolimatta... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Antonov Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2016 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Jossakin määrin lämmitettävää pinta-alaa n. 750 neliöä ja lämmönlähteenä ollut hake, jonka raaka-aineen olen pääosin itse kaadellut ja kasaillut. Pääosa ns. energiapuun kokoluokkaa, seassa tosin välillä paksumpaakin huonosti myyntipuuksi soveltuvaa tavaraa.
Aiemmin kokemusta 343 xpg huskusta, välillä oli jokin perus Dolmari ja nyt pitemmän aikaa stihl ms 200, joka on ns. kevyt ammattisaha (nykyisin malli on 201). Laitoin stiiliin vakioa muutamaa tuumaa pitemmän terälaipan, joten pitkäkätisellä on nyt pyyhkäisyulottuvuutta . Mieluisin nuista ollut stihlin ms 200. Vanhana moponvirittäjänä männänvaihdon yhteydessä kiillottelin koulussa oppilaiden kanssa huuhtelukanavat ja tuntui hieman tulevan lisäpotkua. Kevyt ja kokoonsa nähden ärhäkkä saha, jonka kanssa heiluu pitemmänkin päivän. Uutta ostaessa valitsisin ms 201:n ja siihen vakioa pitempi ketju+laippa. 261 on tuon rinnalla aikamoinen panssarivaunu ja omasta kokemuksesta tunne on, että selvästi enemmän taitaa keskivertomiehellä puuta kasautua tuollaisella kevytammattisahalla päivässä.
Jos on moottorisahalle erilaisia spesiaalihommia, joissa tehdään pitempään samalla tyylillä, kannattaa perehtyä tai hankkia lisätietoja eri ketjuvaihtoehdoista (teroituskulmat/leveys) ja laipoista. Pelkkään toistuvaan katkomiseen on nopeampi ja parempi kapeampi ketju/laippayhdistelmä. Samoin esim. hirsitöihin olen ikkuna-aukkojen sahaamiseen hirren pituussuuntaan käyttänyt kapeaa ketjua. Karsintaa, kaatoa ja katkontaa varten parhaita on yleensä yleisketjut, jotka voivat joutua monenlaiseen rasitukseen. Samanlaista taktikointia voi tehdä jonkin verran muuttamalla vetorissan kokoa ja sitä kautta ketjunopeutta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2016 11:23 Viestin aihe: |
|
|
Ilmeisesti joku oli lukenut Erällenettiä ja tyhjentänyt kaupan MS261:n tarjouskoneista, koska liikkeen hylly oli tyhjänä ja viimeinen kone oli myyty eilen illalla netissä. Sen verran olin ilmeisesti asiasta ärsyyntyneen näköinen, että myyjä myi hätäpäissään varustellumman mallin kaasarin- ja kahvanlämmittimillä samaan hintaan.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|