| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
j.p.n Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.02.2016 13:55 Viestin aihe: |
|
|
Onko siellä Pohjolan huudeillakin lintukanta huolestuttavasti taantunut? Hyvin kai minä siellä olen lintuja nähnyt, vuodesta toiseen..
Sitä minä ihmettelen miten joka vuosi alkaa kauhea huutoitku siitä miten seisojamiehet, noutajamiehet, pomppumiehet, suoukot, yms. tappaa kaikki linnut ja mitään ei jää. Lintuja kuitenkin löytyy vuodesta toiseen. Välillä oikein pitää ihmetellä, että miten paljon niitä lintuja oikein pitäisi metsässä olla että kaikkia tilanne tyydyttäisi. (kainuun 38 lintua/km2 aiheutti vielä narinaa muutama vuosi sitten).
Kannanvaihteluita toki on ja se kuuluu asiaan ravintoketjun alapäässä.
Järki pitää olla kaikessa metsästyksessä ja verotus kestävälä tasolla, metsästi sitten takapihalla tai ulkomailla.
Kummasti on jatkuva jyske tuolla Heilurin tyhjässä metsässäkin.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.02.2016 14:32 Viestin aihe: |
|
|
täällä joku sanokin jokseenki näin, toiselle yks on ok jollekki kaksi hyvin ja kolme jo mahoton. joten esitin, parempi puhua siitä mihin suuntaan kanta muotoutumassa.
nämä satunnaiset kulkiat vaan tuppaa tietään toisten alueet paremmin ku hyvin.
Mitä tulee näiden kairojen lintukantoihin minun mielestä, nii sanoisin hitusen pikkuhiljaa taantuu, mutta kannan vaihtelu tekee siinä omaa aaltoa. Kaiken kaikkiaan on ollu vuosia että pyyntiä on ollu syytä rajoittaa mutta myös ihan hyvin vuosia että täysi pyyntikin on ollu ok.
Yksi mikä on takuuvarmaa, riekko on ollut montaa vuotta todellisessa ahdingossa eikä ole vielläkään päässyt kunnolla ylös, siis sille tasolle mitä uskon sen kuitenki viellä parin vuoden sisään pääsevän, ellei uusi kato ehi.
Ja tähän arveluun otan huomioon että pyyntiä kuitenki harrastetaan tämän parin vuoden aikaanki, toivon vaan ettei ihan täysillä ainakaan ensivuonna.
Enkä puhu nyt mistään etelä- tai ylälapin kannoista, niistä puhukoon ne jotka niistä tietävät.
Kun luet näitä huutoitkuja niin ole rauhassa, tiedäthän ettei metsästys vie ku yhen kymmenestä, siksi niitä on jatkossakin .
Mutta olen kyllä huomannu että löytyy huutosakki joka ampus kyllä ympäri vuodenki jos vähänkään mahdollista ja siinä sitten kertoillaan ihan mitä vaan jotta toiveet toteutus.
Ymmärrän kyllä että on huoli ja vitutus että miten sen varatun loma-ajan kanssa käy, pääseekö mettään vai ei ja onko mitään pyyntiä , yms.
Ja tarkoitan ihan oikeasti että tuo on kiusallista, ihan yhtä paljon minulla vithauttaa esim. hanhen pyynnin sekoilu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.02.2016 15:52 Viestin aihe: |
|
|
| j.p.n kirjoitti: |
Kummasti on jatkuva jyske tuolla Heilurin tyhjässä metsässäkin.. |
Ei,kyllä siellä on jo melko hiljaista,mitä nyt rauhoitettujen nevojen ympärillä polut syvenevät. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
oopee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.02.2016 16:16 Viestin aihe: |
|
|
| heiluri kirjoitti: | Tuota minä olen koettanut selittää,kun metsästyspainetta on riittävästi katoavat poikueet väistämättä pyyntikauden aikana jahtuumiesten reppuihin,ja ne pomppulinnustajien "hutitkin" suurelta osin jäävät kitumaan ja katoavat petojen kitoihin.
Vielä kun näkee miten samoja poikueita käydään möykyttämässä pari ensimmäistä aloitusviikkoa joka päivä niin eipä tarvitse kummoinen tiedemies olla kun voi päätellä ettei niistä kovinkaan montaa näy seuraavalla soitimella ja vielä kun muistaa että pyynti kohdistuu myöskin aikuisiin lintuihin,sitä enemmän mitä huonompi pesintä sattuu olemaan.
Kyllä metsästyksellä on lintujen kuolleisuuteen paljon tuota esitettyä suurempi osuus. | jaa kituvat menee petojen suihin.?eihän niitä siellä pitäny olla.. petoja..kaikenkaikkiaan kun summaa heilurin itkuvirren..niin..suurin vitutus heilurilla on muut metsästäjät.niitä on liikaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 21.02.2016 16:40 Viestin aihe: |
|
|
| oopee kirjoitti: | | heiluri kirjoitti: | Tuota minä olen koettanut selittää,kun metsästyspainetta on riittävästi katoavat poikueet väistämättä pyyntikauden aikana jahtuumiesten reppuihin,ja ne pomppulinnustajien "hutitkin" suurelta osin jäävät kitumaan ja katoavat petojen kitoihin.
Vielä kun näkee miten samoja poikueita käydään möykyttämässä pari ensimmäistä aloitusviikkoa joka päivä niin eipä tarvitse kummoinen tiedemies olla kun voi päätellä ettei niistä kovinkaan montaa näy seuraavalla soitimella ja vielä kun muistaa että pyynti kohdistuu myöskin aikuisiin lintuihin,sitä enemmän mitä huonompi pesintä sattuu olemaan.
Kyllä metsästyksellä on lintujen kuolleisuuteen paljon tuota esitettyä suurempi osuus. | jaa kituvat menee petojen suihin.?eihän niitä siellä pitäny olla.. petoja..kaikenkaikkiaan kun summaa heilurin itkuvirren..niin..suurin vitutus heilurilla on muut metsästäjät.niitä on liikaa. |
Per-kele. Oopee keksi asian mistä olen heilurin kanssa täysin samaa mieltä.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
lonkero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.02.2016 17:49 Viestin aihe: |
|
|
| Ei nyt kyllä ihan aiheeseen liity,mutta mitäs heiluri on mieltä laulujoutsen kannasta,miten niitä oli 80luvulla?entä nyt? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.02.2016 02:49 Viestin aihe: |
|
|
| oopee kirjoitti: | | heiluri kirjoitti: | Tuota minä olen koettanut selittää,kun metsästyspainetta on riittävästi katoavat poikueet väistämättä pyyntikauden aikana jahtuumiesten reppuihin,ja ne pomppulinnustajien "hutitkin" suurelta osin jäävät kitumaan ja katoavat petojen kitoihin.
Kas kun vihdoinkin kirkastuu,eiväthän ne nevat muuten tyhjene,tai paremminkin on liikaa ahneita ja typeriä jahtaajia.
Jos porukka älyäisi pysyä kohtuudessa ei ongelmia olisi,esimerkiksi juuri soidinpyyntiä pitäisi älytä rajoittaa kannnan selkeästi laskiessa ja sama koskee kuvastusta ja peltopyyntiäkin.
Kas kun järenkäyttö olisi suotavaa metsästyksessäkin.
Mitä petoihin tulee niin ei niitä kummoisesti ole,mutta tuo pomppulintujen pommittajien jäljiltä kitumaan jäävien lintujen osuus lienee melko suuri koko maassa,mitä kommenttini koskikin,sen mitä olen eripuolilla maata ketjujahdin pauketta kuunnellut niin ankarimmatkin kiintiöt täyttyisivät äkkiä mikäli joka toinenkaan paukku osuisi kunnolla..tai edes joka kolmas. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 22.02.2016 03:17 Viestin aihe: |
|
|
Missäs vaiheessa sinä oot ketjujahtia ympäri maata kuunnellut, kun vasta just selitit että et halua metsälle muualle ku kotimettään? Oliko se jatkosodan jälkeen vai heti kun palasit vietnamista? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.02.2016 03:32 Viestin aihe: |
|
|
No ihan työreissuilla vaikkapa,ja olen minä jahtuureissujakin eri puolille maata tehnyt,varsinkin jousijahdeissa on ollut aikaa kuunnella pauketta.
Ennen metsäautotieverkkoa ei tuollaista jyskettä kuulunut,teiden ilmestyttyä tuli jahtikulttuuriin tuo onneton ketjumäiske. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 22.02.2016 03:42 Viestin aihe: |
|
|
Jaa. Vai pätkii ne siellä töissäkin teeriä ketjussa. No mikäpä se siinä. Työmaansa kullakin.
En usko että oot koko ajan vakavissasi, vaan jaksat vedättää samaa tarinaa loputtomiiin. Oli niin tai näin, niin ootko harkinnu kirjailijan uraa? Lahjoja satuiluun on ainakin, ja mielikuvituksesi on loputon. Kirjailijana olisit itsesi herra ja voisit kuule koko syksyksi vetäytyä vaikka mihin korpeen jahtailemaan ja kirjoittamaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.02.2016 03:51 Viestin aihe: |
|
|
Vai satuilen?
Taidat elää varsinaisessa satumaassa mikäli et ole havainnut samanlaista kehitystä jahtuukulttuurissa,tai sitten olet kovin nuori.
Ellei asu ihan maan syrjäisimmässä kolkassa pitää olla sokea ja kuuro ellei ole huomannut noita syksyisiä tienvarsiammuntoja eikä sitä miten soitimet pikkuhiljaa kutistuvat.
Etenkin matalan kannan aikana pitäisi osata rajoittaa eikä ainakaan pommittaa niitä vähiä poikueita päivästä toiseen kunnes ammuttavaa ei ole,tai sinnikkäästi kytätä yhä harvenevaa soidinta kunnes se on tyhjä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 22.02.2016 04:34 Viestin aihe: |
|
|
No on se tosiaankin luojan lykky, että en sielläpäin jahtaile. Tällä kulmalla kehitys on ollut pääasiassa päinvastaista. Joku uusi tie on toki tullut oman jahtiurani aikana (-91). Vaan ketjumestästäjät (itseni mukaanlukien) ovat kyllä hävinneet, ja siirtyneet koirahommiin. Kyllä pari tuttua satunnaisesti sitä ketjuhommaakin harrastaa joitain kertoja syksyssä.
Täällä saattaa kerran pari syksyssä törmätä toiseen lintumieheen, vaan yleensä ei. Täällä on metsästyspoistuma maksimissaan 1%, oli kato- tai huippuvuosi. Ukot jahtaa hirveä ja jänistä. Joku sorsiakin. Sama trendi tuntuu tällä kulmalla olevan ympäri maakuntaa, linnut saa olla. Ja vanhat jäärät ihmettelee lintujen vähyyttä. Niiden osalta voin sanoa että vika on useimmiten jossain muualla kun lintujen vähyydessä. Sen on nuo vähän paremmassa kunnossa pysyneet vanhuksetkin jo sanoneet. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
TA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.02.2016 04:36 Viestin aihe: |
|
|
Heilurilla on jotain erityisiä lahjoja kun se havaitsee lahtauskomppanioita ja epärehellisiä yrittäjiä koko ajan ja joka puolella.
Mulla oli 15 vuotta sitten yksi työkaveri josta muiden kanssa ihmeteltiin että miten on mahdollista että kaikki törpöt ja kiilaajat ja liikennesääntöjä tuntemattomat aina sattuu liikenteeseen juuri samaan aikaan sen kanssa kun me muut ei niitä havaittu juuri lainkaan. Sillä taisi olla samanlainen lahja. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.02.2016 04:46 Viestin aihe: |
|
|
Ei siihen lahjoja tarvita,pelkkä huono tuuri riittää.
Satoja/tuhansia työpaikkahakuja ja ainoat joihin pääsee ovat pääsääntöisesti kaikenlaiset jopparit ja puolivillaiset huijarit,paljon on jäänyt saamattomia palkkoja ja monenlaisia potkuja on tullut,parhaat jopa kännisen tekstiviesteinä tai itkun/itsesäälin sekaisina valituksina kuun ei oonistunutkaan huijaamaan asiakasta meikäläisen väliintulon takia...ja kun ne telineet veivät kaikki katteet niin että ole ilman liksaa stnan h...tti.
Näitähän piisaisi.
Lintukato johtuu pitkälti metsäautoteiden tuomasta liiasta helppoudesta yhdistyneenä ahneuteen ja silkkaan typeryyteen.
Olipa taas hauskaa kun eräs entinen työkaveri kertoi miten firmaan (omistajan mielestä Suomen tai jopa Pohjoismaiden parhaaseen) ei saada nykyään työntekijöitä,ei lattialle eikä suunnitteluun (luottoukkokin saanut lähtöpassit "kommunistina"),samaan aikaan saman alan naapuriyrittäjä hukkuu työpaikkahakemuksiin jos yksikin paikka aukeaa.
Tuli mentyä siinäkin taas väärään paikkaan vaan onneksi noista pääsee pois. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ippetti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.02.2016 04:58 Viestin aihe: |
|
|
Oot kyllä melkonen seppä.. _________________ Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|