| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Kotkotus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2015 17:20 Viestin aihe: |
|
|
Mulle on lupailtu paikkoja supi helvetistä tuolta hurrien paikoilta ja sekulia sinne joku päivä vien. Munat siltä on otettu pois ja sitä ennen oli pelaava koira kaikelle riistalle. Saa nährä syttyykö sitte taas vai onko vain emännän kaveri ja hyvä ovikello Todella mukava koira,mutta nua mettä veret hiipuu koko ajan pois,munien poiston jälkeen. Supia se on löytäny ja meton olin lähellä ampua,mutta töpeksin. Hirvien peräänki on ollu,mutta supin ratoon käy viäki heti kiinni. Olisko se sillä viä ajatuksis... helppoa riistaa,jonka saa kiinni juoksemalla pienen pätkän,eikä katoa. Ja voin vain ämmämäisesti sanottuna ihailla tuan menoa mettäs,sillä niin kepeät liikkeet on. Tuunauksen aiheita tuas koiras on ja pakko on kokeilla,eikä luavuttaaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23763 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 04.12.2015 17:23 Viestin aihe: |
|
|
Olenko moittinut kenenkään koiraa? En mielestäni. Olenko väittänyt omistavani parempia koiria. En. Olen vain sanonut ettei supi pääse jenkkiä karkuun kovin pitkää matkaa. Se on ainut mitä sanoin. Ja sen sanan takana pysyn.
Rakentavaa keskustelua käyn. En ole millään hirmu mestoilla koirien kanssa käynyt. Joskus ilveksen jälkien puutteessa olen etelässä koiraa heittänyt yölliselle supinjälki sutulle ku siellä sitä jälkeä näkee päivässä enempi kuin täällä kahdessa kolmessa vuodessa. Alla ovat aina olleet. Mun jenkit on enempi kettukoiria kun täällä supireeni jää olosuhteiden vuoksi aika vähäiseksi. Nuoremman kans vanhakin syttyi supille ja nyt pelaavat kyllä kohtuudella. Jos jälki niin aika hyvin löytyy. Supia ei juuri haukuta vaan siltä on henki pois aika nopsaan. Tänä syksynä ei yhtäkään irti laskua haaskalle supille jenkeillä. Vain kettuja on löytynyt haaskoilta, samoin vapailta hauilta kepejä vain ja kerran pikkusorkkaa prkele. Kaksi kertaa pääsin harmaata laskemaan supille haaskalle ja nyt taannoin sama supi jäi auton alle. Siihen loppu haaskalla vierailut supien osalta. Ainut supi mikä kesästä saakka pidetyillä haaskoilla kävi. Ketuista tulee kuvia harva se yö |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kotkotus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2015 17:59 Viestin aihe: |
|
|
Tuhola tietää missä asun ja meiltä ei pitkää matkaa ole hurrien paikkoille,missä supit rellestävät  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
ajava Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2015 18:43 Viestin aihe: |
|
|
| Kyllähän toi taitaa supienki osalla mettästäjät pitää omine pyyntinä vaikka poistaa pitäisi mahdollisuuksien mukaan.Pyytäjiä ja koiria olisi muttei kukaan haluakkaan omille apajille.Voi sitte ilmoittaa 16kpl koirallensa saadun ja nuolla huuliansa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
savocity Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 04.12.2015 19:04 Viestin aihe: |
|
|
Vie aamulla koira jälelle ja anna hakee..jos se riistakamera kuva tulee klo 07.00 niin viet klo10.00 niin oppii koira hakee ja sitten voit kertoo niistä koiran nopeuksista kun hakee.Kiinnostas tietää kun ei amerikkalaista vielä ollut.Alle vuosikkaana oon ite vieny kuumalle jäljelle mut siihen oon jättäny.Suomen ajokoiria on millä tolskataan.
quote="tuhola"]Olenko moittinut kenenkään koiraa? En mielestäni. Olenko väittänyt omistavani parempia koiria. En. Olen vain sanonut ettei supi pääse jenkkiä karkuun kovin pitkää matkaa. Se on ainut mitä sanoin. Ja sen sanan takana pysyn.
Rakentavaa keskustelua käyn. En ole millään hirmu mestoilla koirien kanssa käynyt. Joskus ilveksen jälkien puutteessa olen etelässä koiraa heittänyt yölliselle supinjälki sutulle ku siellä sitä jälkeä näkee päivässä enempi kuin täällä kahdessa kolmessa vuodessa. Alla ovat aina olleet. Mun jenkit on enempi kettukoiria kun täällä supireeni jää olosuhteiden vuoksi aika vähäiseksi. Nuoremman kans vanhakin syttyi supille ja nyt pelaavat kyllä kohtuudella. Jos jälki niin aika hyvin löytyy. Supia ei juuri haukuta vaan siltä on henki pois aika nopsaan. Tänä syksynä ei yhtäkään irti laskua haaskalle supille jenkeillä. Vain kettuja on löytynyt haaskoilta, samoin vapailta hauilta kepejä vain ja kerran pikkusorkkaa prkele. Kaksi kertaa pääsin harmaata laskemaan supille haaskalle ja nyt taannoin sama supi jäi auton alle. Siihen loppu haaskalla vierailut supien osalta. Ainut supi mikä kesästä saakka pidetyillä haaskoilla kävi. Ketuista tulee kuvia harva se yö[/quote] |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 01:58 Viestin aihe: |
|
|
| savocity kirjoitti: | Vie aamulla koira jälelle ja anna hakee..jos se riistakamera kuva tulee klo 07.00 niin viet klo10.00 niin oppii koira hakee ja sitten voit kertoo niistä koiran nopeuksista kun hakee.Kiinnostas tietää kun ei amerikkalaista vielä ollut.Alle vuosikkaana oon ite vieny kuumalle jäljelle mut siihen oon jättäny.Suomen ajokoiria on millä tolskataan.
|
Tuo on hakunopeus mistä puhut. Kyse on siitä miten kauas supi koiran edellä menee. Tossa tapauksessa supihan ei mene koiran edellä minnekkään vaan kyse on yöjäljestä. Yöjälkityöskentelyn vauhdilla ei ole väliä, pääasia että löytyy. Ketulla koirien hakunopeus on yleensä 1-15km/h. Riippuen jäljen iästä ja olosuhteista tietty. Hakunopeutta ja ajonopeutta ei voi verrata. Ajonopeudella on väliä, hakunopeudella ei muuta väliä kunhan elukkaa löytyy. Mitä nopeammin koira ajaa sujuvaa ajoa, sen helpommalla sille tekee nahkoja. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jonesis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 03:01 Viestin aihe: |
|
|
| Kuinka kauan supin jälki säilyy "kuumana" et Tuholan jenkit pystyy kovia vauhteja ylläpitämään? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
BlueMarlin Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 04:40 Viestin aihe: |
|
|
| ajava kirjoitti: | | Kyllähän toi taitaa supienki osalla mettästäjät pitää omine pyyntinä vaikka poistaa pitäisi mahdollisuuksien mukaan.Pyytäjiä ja koiria olisi muttei kukaan haluakkaan omille apajille.Voi sitte ilmoittaa 16kpl koirallensa saadun ja nuolla huuliansa. |
En tiedä oliko yllä oleva kirjoitus tarkoitettu suuntaani mutta kommentoin silti. Eiköhän se kuitenkin ole niin, että jokainen päättää omilla verstaillaan miten, millä ja ketkä siellä metsästävät? Minulla on käynyt koiria kokeilemassa muualtakin, Kainuusta kävi viimeksi minulle täysin tuntematon metsämies jenkkinsä kanssa. Ja hän on tervetullut uudestaankin.Tahtoo vain olla niin ettei jahdista tule mitään jos koira ei ole peuroihin kotioloissa tottunut.
Onko ajavalla pulaa jahtipaikoista ja supeista vai miksi noin happamalta vaikuttava vuodatus? Jos joku on saanut tuon mainitsemasi 16kpl niin luku olisi varmaan suurempi jos sinä olisit ollut mukana jahdissa?
Nyt lähden täydentämään haaskoja ja maksimoimaan pyyntipaikkoja. Jos pystyy sattumasupin saamaan niin voi taas koiraakin kehua. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 04:45 Viestin aihe: |
|
|
Aina toisinaan kun näitä koirien metsästyskäyttöön liittyviä juttuja lukee, tulee mieleen, että osalta metsästäjiä pitäisi kieltää koirien käyttö metsästyksessä kokonaan...
Eli ei ole toisten vika jos oman koiran arvosta omistajan itsetunnolle ei välitetä sen suuremmin. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 11:58 Viestin aihe: |
|
|
| jonesis kirjoitti: | | Kuinka kauan supin jälki säilyy "kuumana" et Tuholan jenkit pystyy kovia vauhteja ylläpitämään? |
Jaa a. En ole kellottanut supin osalta. Kun puhutaan kovista vauhdeista +20km/h niin koiran on oltava "hajuputkessa". Käytän termiä hajuputki koska ajattelen sen olevan ns vahva polku mitä koiran on helppo mennä eikä sen tarvitse ns jäljittää enää. Ketun osalta veikkaisin tuollaisen hajuputken olevan alle 5min vanha. Ja mitä uudempi sen paremmin kovia nopeuksia pystytään pitämään. Alle minuuttista jälkeä voidaan vetää 50km/h nopeudella jopa. 5min vanhaa jälkeä vedetään yleensä n. 20km/h vauhdilla tai karvan lujempaa.
3-4 tuntia vanhaa jälkeä koirat hakee yleensä n. 6-15km/h vauhdilla riippuen olosuhteista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
ikonen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Eli kettu pystyy yli 50 km/h tunnissa nopeuksiin..? Villiltä kuulostaa.
Supin pyynnistä, mitä olen tutkaa seurannu, niin ei tuntus ajovauhdilla olevan mitään merkitystä. Supit viihtyy paremmin ympäristöissä jossa jo ryteikkö rajottaa ison koiran nopeutta. Ajolöysä mäyräkoira pysäyttää pääsääntösesti paremmin mitä "nopeempi" mykkä koira. Tämä siis vain kokemuksia näistä maastoista. Molemmilta silti hukkunukkin joskus. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 05.12.2015 13:10 Viestin aihe: |
|
|
Haukkuva pysäyttää paremmin kuin äänetön? _________________ Savo suureksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 05.12.2015 13:20 Viestin aihe: |
|
|
| RiUDE kirjoitti: | | Haukkuva pysäyttää paremmin kuin äänetön? |
Just päinvastoin mun mielestä. Ainakin nää sawolaiset mätisäkit juoksee paljon vähempi hiljasen koiran edellä.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tapiok ***
|
Lähetetty: 05.12.2015 13:38 Viestin aihe: |
|
|
| Pienellä kokemuksella sekä haukkuvasta että mykästä koirasta supin pyynissä, ei enää ajokkia supinpyyntiin minulle tule. On se hiljaisella koiralla niin paljon joutuisampaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.12.2015 13:59 Viestin aihe: |
|
|
| Pelkkänä supinpyyntikoirana pystykorvainen pysäyttävä on minun makuun paras. Kaikenviljan petokoirana ajokki toki menee. Ajokki rulettaa myös päiväpyynnissä kun vanhan yöjäljen selvittely käy varmemmin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|