OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pintapyynti keväällä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tERÄsMIES
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2007
Viestejä: 849

LähetäLähetetty: 08.02.2015 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Esim. Kokeissa hirveä ajava koira suljetaan. Siirtyvähaukku ja ajo on kaksi eri asiaa. Jos näiden eroa ei ymmärrä niin mars metsään ensi syksynä ja opettelemaan ennenkuin kovin viisastelee foorumeilla. Jos koira ajaa hirveä niin se on pahemman sorttin vika.


Sitähän minä tässä yritin selvittää, että miten ja missä määritetään mitä ajolla tarkoitetaan. Kysymys ei ole siitä, ettenkö ymmärtäisi, vaan siitä, että miten laki ja asetus asian määrittelee. Ja jos ei määrittele, niin silloinhan jokainen arvioi itse sen milloin kysymys on ajosta ja milloin siirtyvästä haukusta.

Varmasti tulee jossain vaiheessa sanomista tästä hommasta, jos on todellakin niin, ettei laki määrittele, milloin koira ajaa ja milloin ei.

Tiedät varmasti tuhola mitä laki tästä asiasta sanoo, joten olisi mukava jos jakaisit sen kanssamme, asiallisesti ilman kettuilua. kiitos asiallisesta vastineesta jo etukäteen Wink
_________________
Nopeat syövät hitaat
eivät syö
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vonnegut
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2008
Viestejä: 896
Paikkakunta: Länsrannikko

LähetäLähetetty: 08.02.2015 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivineva kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Mitä supeihin tulee niin vaikka legendat kertoo koiran edellä ajossa olevista supeista niin itse en ole sellaisia nähnyt.


Tuota itsekkin ihmettelen miten koira voi ajaa supia.


Eilen viimeksi iski ajoksi. Supipari puskan alla, mäykky tarvi apua itteensä isomman kollin kanssa, ja sillä aikaa natu veti ritolat. Koira sitten äänen kanssa perässä 300m kohti lähintä ladonalustaa. Supi ehti talteen ennen kuin koira pääsi perskarvoille.

Useampi kerta on natu päässyt samalla tavalla karkuun, kun kolli jää saaliiksi. Liekkö lajiin jalostunut selviytymisstrategia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivineva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2006
Viestejä: 1821

LähetäLähetetty: 08.02.2015 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaKy kirjoitti:
kivineva kirjoitti:
Onhan se mahdollista. Tuota yö-pyyntiä en ole koskaan kokeillut, joten ei ole omakohtaista kokemusta.

Omat koirat ei herättele yö-jäljellä yhtään, silloin koira pääsee heti iholle. Ei siinä supilla ole mitään tehtävissä, jos koira osaa homman.


Juu, eipä siinä hirveästi jakoja supilla ole vaikka ajokin tulisi. Taisipa tänäkin syksynä olla yksi supinajo. Tuo mun suokki jäljitteli yöjälkeä muutaman kilometrin ja rupesi haukkumaan gpssän mukaan paikallaan. Kävelin paikalle ja löysin koiran haukkumasta metsäojaan tehtyyn rumpuputkeen jonka halkaisija oli jotain reilu 20 senttiä. Komensin koiraa sivuun ja ammuin supikoiran putkeen. Koira kiersi putken toiseen päähän ja lähti sieltä täydellä ajolla metsään. Hetken passitettuani putken luona ajossa oleva supikoira yritti samaan putkeen mistä oli lähtenytkin ja sain sen siitä saaliiksi.

Tämä nykyinen suokki on mulla olleista ajokoirista kaikista innostunein supikoirista. Vaihtaa kyllä ketun yöjäljeltä herkästi supin yöjälkeen jos jälki tulee jäljityksen jossain vaiheessa vastaan.


Tainnut muutenkin olla hyvä startti koiralla - petoveret on kohillaan Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2008
Viestejä: 1251

LähetäLähetetty: 08.02.2015 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaankin riittää kun joku näkee vaan ajokoiran olevan irti maaliskuussa,sanomista tulee.Sitten jos tuleekin vahinko on selitykset selitetty.Tahallinen teko ja vakuutus ei takuulla korvaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.02.2015 08:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivineva kirjoitti:
MikaKy kirjoitti:
kivineva kirjoitti:
Onhan se mahdollista. Tuota yö-pyyntiä en ole koskaan kokeillut, joten ei ole omakohtaista kokemusta.

Omat koirat ei herättele yö-jäljellä yhtään, silloin koira pääsee heti iholle. Ei siinä supilla ole mitään tehtävissä, jos koira osaa homman.


Juu, eipä siinä hirveästi jakoja supilla ole vaikka ajokin tulisi. Taisipa tänäkin syksynä olla yksi supinajo. Tuo mun suokki jäljitteli yöjälkeä muutaman kilometrin ja rupesi haukkumaan gpssän mukaan paikallaan. Kävelin paikalle ja löysin koiran haukkumasta metsäojaan tehtyyn rumpuputkeen jonka halkaisija oli jotain reilu 20 senttiä. Komensin koiraa sivuun ja ammuin supikoiran putkeen. Koira kiersi putken toiseen päähän ja lähti sieltä täydellä ajolla metsään. Hetken passitettuani putken luona ajossa oleva supikoira yritti samaan putkeen mistä oli lähtenytkin ja sain sen siitä saaliiksi.

Tämä nykyinen suokki on mulla olleista ajokoirista kaikista innostunein supikoirista. Vaihtaa kyllä ketun yöjäljeltä herkästi supin yöjälkeen jos jälki tulee jäljityksen jossain vaiheessa vastaan.


Tainnut muutenkin olla hyvä startti koiralla - petoveret on kohillaan Wink

Juu, tossa olis koira mitä pitäs jalostukseen käyttää. Minusta sellainen vanhanajan suokki, luonne huippu eli ei arkuutta ja olevana jokalailla tervespäinen ja rakenne sellainen kun liikkuvalla koiralla kuuluukin. Ja mikä tärkeintä, petoveret kohdillaan. Smile Tommosista koirista kun olis yhdistelmiä tarjolla niin sitten olis mun mielestä oikea suunta. Kotopuolessa on yksi narttusuokki kans mikä myös tuollaista vanhaa mallia mihin itse olen tottunut.

Sigamees, juu en epäile ainakaan etteikö supit yöllä irtaantuisi ajolle ja nimenomaan ajokoirilla joilla ääni herkässä. Itsellä kun saalismäärät jää alle kymmenesosaan mitä sinulla niin lienee ymmärrettävää ettei minulle ole juoksusupeja edes sattunut. Jokaisen supin sain mitkä mun muutamalla haaskalla kävi, niitäkin jahtasin vain aamulla ja päivällä eli yöhommia en ole enää harrastanut. Aamulla ja päivällä nuo oli aina haukussa. Löytö monesti makuulta mutta joitakin kertoja laskin koirat ihan liikkeellä olevan supin perään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 09.02.2015 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä omalla suomalaisella tuli kolmenkin vartin supiajoja, jos ennen auringonnousua laski irti. Se kun mölähteli lämpimällä jäljellä, niin supi kyllä tajusi ottaa jalat alleen. Mukava se oli supiajoakin passata, pikkusen erilaista verrattuna kettuun ja jänikseen. Jos ei päässyt ampumaan, niin lopulta ajoi kiinni.

Vaan yöllähän tuolla ei voinut jahdata ollenkaan, pimeässä ajovauhti oli hiljaisempaa ja muutaman turhan yrityksen jälkeen jätin homman sikseen.

Jos se jäljitti supin päivämakuulle, niin siihen paikkaan jäi, ei siinä ajoja tullut.

Enkku mykkänä taas nappasi supit heti kiinni.

Pystäri taas pääsääntöisesti pysäyttää paikoilleen, joskus pimeälläkin tuntuvat rapsakalla kelillä lähtevän karkuun kun kuulevat koiran juoksevan kohti, mutta ei ne kauas pääse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com